جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

درخواست برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از کرونا

جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 724774
از سوی همه همکارانم در بخش خارجی از شورای سیاستگذاری درخواست دارم که نمایشگاه کتاب را پس از رفع مشکل کرونا برگزار کند؛چرا که برگزار نشدن نمایشگاه، خسارت‌های بسیاری دارد.
درخواست برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از کرونا
به گزارش جهان نيوز، احد رضایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل و مدیر انتشارات «ویژه نشر» که سال گذشته مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب بود،  درباره ضرر ناشران از برگزار نشدن سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: من در خصوص بخش بین‌اللمل عرض می‌کنم که تاخیر بسیار در برپایی نمایشگاه کتاب تهران، ناشران خارجی و حتی نمایندگان آنها را نیز متضرر می‌کند.

وی افزود: بخش خارجی با مشکلات بسیار و با تدابیر خاصی اقدام به ورود کتاب به کشور کرده است و در واقع با سخت‌ترین مسیرها کتاب‌ها را به ایران رسانده؛ به امید اینکه بتواند کمکی به جامعه علمی و مراکز دانشگاهی کشور در شرایط پیش از کرونا داشته باشد. چرا که برخی ناشران و کشورها به دنبال تهدیدات ترامپ، ما را به دلیل عدم دریافت مبلغ کتاب‌هایشان تحریم کرده و در تهران حاضر نمی‌شدند و یا مستقیم اجازه شرکت نداشتند. لذا ما از طریق مسیرهای مختلف کتاب‌های آنها را برای نمایشگاه ارسال کردیم.

* کتاب‌هایی که اعتباری خریده بودیم مشکلاتی را رقم می‌زند
رضایی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ناشران و یا نمایندگان آنها در این بخش برای خرید کتاب‌ها اعتباراتی را به شکل وام و یا تعهداتی را برای پرداخت کوتاه‌مدت در نظر گرفته بودند تا کتاب‌ها برای نمایشگاه در تهران باشد، گفت: حالا که نمایشگاه کتاب به تاخیر افتاده، کتاب‌هایی که نقدی و اعتباری خریداری شده، متولیان آنها را با مشکل همراه می‌کند؛ چرا که قرار بود نمایشگاه در ماه آوریل (فروردین) برپا شود و با ناشران نیز تا یک ماه بعد از آن تسویه حساب کنیم.

وی افزود: اما اکنون با تاخیر به وجود آمده ـ که متاسفانه معلوم نیست نمایشگاه چه زمانی برگزار شود ـ شرکت‌کنندگان را در وضعیت بلاتکلیف قرار داده‌اند. در این صورت چنانچه باز هم تاخیر ادامه‌دار باشد و ترخیص کتاب‌ها و زمان نمایشگاه نامشخص باشد، مشکلات دوچندان خواهد شد.

* ماندگاری کتاب‌ها در گمرک مشکلاتی را به وجود می‌آورد/ بهترین زمان برای بخش خارجی مهر یا آبان است
مدیرعامل ویژه نشر با اعلام اینکه اکثر کتاب‌های قابل عرضه در نمایشگاه از اروپا حمل و قبل از عید به گمرک رسیده و بخش کوچکی که به نام صاحبان آنها بوده ترخیص شده و آن بخش هم که به نام نمایشگاه بارنامه شده بوده در گمرک مانده و ماندگاری آنها هم در گمرک مشکلات دیگری را رقم می‌زند، توضیح داد: با تمام موارد یاد شده چون قطعا نمایشگاه به خرداد وصال نخواهد داد، پس بهترین زمان برای بخش خارجی به واسطه تعهدات و ان‌شالله باز شدن مراکز علمی و دانشگاهی با رفع بلای کرونا «مهر» یا «آبان» خواهد بود.

این ناشر اضافه کرد: در غیر این صورت دوستانمان در وزارت ارشاد باید به راه‌های جایگزینی که از سوی ما ارائه خواهد شد، توجه کنند تا این مشکل به یاری خدا حل شود.

به گفته وی، تعداد زیادی از افراد و شرکت‌هایی که کتاب وارد کرده‌اند با مشکل مواجه خواهند شد که قطعا هیچ کدام از مسولین نمایشگاه با شناختی که از آنها داریم، حاضر به ضرر و زیان آن‌ها نخواهند بود.

* کتاب‌های آمریکایی در شرکت حمل در لندن منتظر تعیین تکلیف است
رضایی ضمن بیان اینکه ناشران عرب نیز کتاب‌ها را بارگیری کرده بودند، اما به واسطه شیوع این بیماری دستور توقف داده‌ و آن کتاب‌ها نیز در شرکت حمل و یا گمرک بیروت نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: یک کامیون کتاب نیز که از آمریکا به لندن رسیده بود، به دلیل همین شرایط و بسته شدن مرزها در شرکت حمل در لندن ماند و منتظر تعیین تکلیف زمان نمایشگاه و عادی شدن شرایط است.

* درخواست برگزاری نمایشگاه کتاب
وی در پایان تصریح کرد: بنده از سوی همه همکارانم در این بخش درخواست دارم که شورای سیاستگذاری که احتمالا به زودی برای زمان نمایشگاه تصمیم خواهد گرفت، به جز برگزاری آن در صورت رفع مشکلات و موافقت وزارت بهداشت به چیز دیگری (حداقل برای بخش بین‌الملل ) فکر نکند؛ مگر با ارائه پیشنهادهای جایگزین برای این بخش. ان‌شالله مشکلات پیش آمده به یاری حضرت حق سریع‌تر از کشور رخت بربندد و شرایط عادی شود.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *