دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

با این روند دانشکده خبر تعطیل می‌شود

غیرقانونی بودن رئیس دانشگاه
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 312407
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تأکید براینکه ادامه روند فعلی دانشکده خبر را به تعطیلی می کشاند، گفت: مسئول فعلی این دانشکده شرایط لازم و قانونی را برای ریاست طی نکرده است لذا از نظر دانشگاه علمی و کاربردی و وزارت علوم مورد تأیید نیست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عبدالرسول پورعباس طی بازدیدی که از خبرگزاری مهر داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات پیش آمده برای دانشکده خبر، به ریشه های برخی از این مشکلات اشاره کرد و گفت: تعدادی مرکز داریم که به معنای واقعی، علمی کاربردی نیستند و در تعامل صورت گرفته با این مراکز در حال هدایت به سمت مهارتی شدن هستند، یعنی امکانات آموزشی این مراکز که شامل فضا و محیط کار است، باید سازماندهی شده و آموزش کافی به دانشجویان داده شود. آموزش خبرنگاری هم باید در میدان عمل تحت نظر خبرنگار خبره باشد تا مهارت یابد.

وی ادامه داد: از گذشته برخی مراکز با پایه نظری توسط دانشگاه علمی کاربردی اخطار و تذکر کتبی لازم دریافت کرده اند و به این مراکز اعلام شده شورای گسترش مجوز رشته های نظری نمی دهد و در واقع رشته های نظری در علمی کاربردی از بین رفته و این مراکز باید خود را برای دریافت رشته های مهارتی آماده کنند. رشته های مهارتی هم به مراکزی که دارای استاندارد لازم هستند، ارائه می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه تمام مراکز این دانشگاه از اساسنامه مصوب و مدونی برخوردار نبودند و تقریباً سلیقه ای اداره می شدند، ادامه داد: هم اکنون تمام این مراکز دارای اساسنامه شده و مورد تصویب شورای گسترش نیز قرار گرفته اند. مراکز علمی کاربردی باید برای ادامه فعالیت راه اساسنامه مصوب را در پیش گیرند. وقتی مرکزی شناسنامه دار شد آن وقت است که رئیس و معاون و مدرس معنا می یابد و هر فردی نمی تواند بگوید : " من رئیسم "؛ رئیس باید از حداقلهایی برخوردار باشد. بنابراین مرکز ما عین یک دانشگاه از هویت علمی و مهارتی مشخص همچنین حداقل استانداردها برخوردار است.

مشکلات دانشکده خبر

پور عباس با اشاره به شرایط فعلی دانشکده خبر، اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی برای اینکه حسن نیت خود را به مرکز دانشکده خبر نشان دهد، از همان ابتدا تذکرات لازم را داده و یک دوره فوق لیسانس را هم تصویب کردیم اما هیچ دانشجویی به این مرکز ندادیم. دانشکده خبر در این مدت مسیر تعامل با دانشگاه را در تطبیق با مهارت آموزی به خوبی دنبال نکرده و مسئول مرکز باید مسیر قانونی شدن را طی کند و به دانشگاه علمی کاربردی معرفی شود تا دانشگاه مقدمات را برای صدور مجوز به دستگاه (خبرگزاری جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به منظور ارائه حکم ریاست وی بر دانشکده خبر، فراهم کند.

وضعیت رئیس دانشکده خبر

وی تاکید کرد: ابتدا به ساکن نمی توان به عنوان دستگاه برای فردی حکمی زد بدون اینکه وزارت علوم در جریان قرار گیرد. هر رئیس مرکزی با حکم رئیس دستگاه می تواند حکم ریاست دریافت کند اما این حکم باید به تایید وزارت علوم برسد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه از نظر ما مسئول فعلی دانشکده خبر، رئیس رسمی این مرکز به شمار نمی آید، اظهار داشت: از نظر ما، مرکز دانشکده خبر فعلاً رئیس ندارد و حکم سرپرستی در حالت کلی تا چهار ماه برای دانشگاه علمی کاربردی قابل قبول است در حالیکه این مدت از دو سال پیش برای مسئول فعلی به پایان رسیده است، وی حتی مسیر دریافت صلاحیت را هم طی نکرده است.

علت عدم ارائه ظرفیت جدید

پور عباس درباره اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی برای حل شدن این مشکلات، گفت: به منظور متضرر نشدن دانشجویان، از ورود دانشجوی جدید به مرکز جلوگیری می شود تا دانشکده خبر خود را با شرایط قانونی تطبیق دهد. هر زمانی هم که این شرایط حائز شد بار دیگر مسیر آموزشی طی می شود، این در حالیست که فضای دانشکده خبر کاملاً دارای مشکل است و ما متعهد هستیم دانشجو در یک محیط آرام به تحصیل بپردازد.

ظرفیتهای رشته خبرنگاری در حال تعمیم به سایر دستگاهها است

وی گفت: دانشجویان در حوزه خبر نگران ظرفیتها هستند، در حالیکه این ظرفیتها در حال تعمیم به سایر دستگاههایی است که توانایی بالقوه را دارند و اکثر خبرگزاریهای موجود در کشور دارای این توانایی هستند، گسترش رشته های خبرنگاری به نحوی پیش می رود که جمعیت هدف ما لطمه ای از این بابت نخورد.

شرط تعطیلی دانشکده خبر

این مقام مسئول درباره دانشجویان فعلی دانشکده خبر، تاکید کرد: مرکز دانشکده خبر تا آخرین دانشجویی که دانش آموخته شود به فعالیت خود ادامه می دهد، هر زمانی که تعهد لازم را در زمینه فضای جدید و رئیس ارائه دهند دانشگاه علمی کاربردی مسیر توسعه دانشکده خبر را باز می کند.

پورعباس تصریح کرد: مرکز دانشکده خبر تعطیل نمی شود اما ظرفیت جدید تا زمانی که خود را با شرایط تطبیق ندهد، دریافت نخواهد کرد و اگر این عدم تطبیق ادامه یافت، خود به خود خودشان تعطیل می شوند. دانشگاه علمی کاربردی آمادگی دارد با هر مرکزی که دارای حکم نظارتی است و اخطار دریافت کرده، همکاری کند و ما هم مجبوریم بر اساس قانون عمل کنیم و عمل هم خواهیم کرد.

وی افزود: این دانشکده باید حسن نیت خود را نشان دهد و متعهد به عملیاتی کردن یک برنامه مدون شوند و به عنوان مثال اعلام کنند بین ۴ تا ۶ ماه به یک نقطه مطلوب می رسند.

دانشگاه علمی کاربردی سیاسی نیست

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه سیاسی نیست که قرار باشد کار را به مسائل سیاسی بکشانند، گفت: استانداردهای این دانشگاه مشخص است و ما با تمام اقشار جامعه تعامل داریم و همه حرفه ها از جمله حرفه بسیار مهم و استراتژیک حوزه خبر را هم پوشش می دهد.

فضای فعلی دانشکده خبر مناسب نیست

پورعباس همچنین درباره زمینی که در میدان راه آهن برای مرکز دانشکده خبر در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اگر رسماً و مکتوب به دانشگاه علمی کاربردی اعلام شود که این زمین تا ۶ ماه آینده آماده می شود، مورد بررسی قرار می گیرد در حالیکه هنوز هیچ موضوعی درباره زمین جدید، به دانشگاه علمی کاربردی اعلام نشده و مکان فعلی قابل قبول نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *