دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

ایرانی‌ها پروژه زمین‌ مانده ژاپنی‌ها را ساختند

شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 876591
اردیبهشت ماه امسال خط انتقال فراساحل برق که تبادل ۶۰۰ مگاوات برق بین بندر پل و قشم از مسیر دریا را بر عهده دارد، افتتاح خواهد شد.
ایرانی‌ها پروژه زمین‌ مانده ژاپنی‌ها را ساختند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «کویر، کوهستان و حالا دریا هم نمی‌تواند مانع ایرانی‌ها در پروژه‌های برق‌رسانی شود». این را بهداد صابری از مهندسان طراح پروژه انتقال برق بندر پل به قشم می‌گوید.معاونت برق و انرژی وزارت نیرو از تکمیل خط انتقال فراساحل برق بین بندر پل و قشم خبر داد. طراحی، تامین تجهیزات و اجرای این پروژه به صورت کامل توسط پیمانکاران ایرانی انجام شده است.

ابتدای دهه نود بنا بود که یک شرکت ژاپنی مسئولیت احداث خط انتقال فراساحل برق بندر پل-قشم را بر عهده بگیرد اما یک ماه پس از بررسی میزان دشواری پروژه از انجام آن انصراف داد. این تجربه برای بار دوم این بار با یک شرکت کره‌ای تکرار شد و کره‌ای‌ها نیز زیر بار اجرای خط انتقال فراساحل برق بندر پل-قشم نرفتند.
 
خط انتقال فراساحل برق بندر پل قشم، رکورد بیشترین فاصله بین دو دکل (long span) را در ایران دارد. همچنین هادی ابررسانای این پروژه با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات که برای اولین بار در کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی ساخته شده است.

 
پروژه‌های انتقال برق در کنار ساخت نیروگاه و پروژه‌های توزیع سه جزء زیرساخت برق در کشور را تشکیل می‌دهند. کارشناس انرژی مهدی یارقلی با اشاره به لزوم ساخت نیروگاه در صنعت برق کشور معتقد است که خاموشی برق در سال ۱۴۰۰ نتیجه نساختن نیروگاه در کشور بود و توسعه واحدهای نیروگاهی از جمله نیروگاه حرارتی، تجدیدپذیر و اتمی باید تمام تمرکز مسئولان برقی را به خود اختصاص دهد.

در مقابل کارشناس انرژی سیما غفاری به جهش ساخت نیروگاه در ۲ سال اخیر اشاره کرده و می‌گوید که اگر طرح‌های انتقال برق متناسب با نیروگاه‌ها اجرا نشود، باز هم به مشکل قطعی برق مواجه هستیم، زیرا توان انتقال انرژی نیروگاه‌‎ها به اندازه تولید انرژی اهمیت دارد.

استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در کنار هدایت سرمایه‌های مردم منوط به تعیین حقوق قابل توجه ترانزیت می‌تواند به توسعه ظرفیت انتقال کشور ختم شود.این امر به دلیل اهمیت ترانزیت برق منوط به حفظ مالکیت و بهره‌برداری خطوط توسط بخش دولتی است.
https://jahannews.com/vdcdn90jfyt05k6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdn90jfyt05k6.2a2y.html
برچسب ها: ایران ژاپن
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود به شرف ایرانی.خدا شیر بچه های باغیرت ایرانی مون رو حفظ کنه