پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۴
دکتر رئیسی در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری:

آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است/ باید گره‌های ذهنی دانش‌آموزان باز شود

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 878635
رئیس جمهور گفت: آموزش و پرورش ناظر بر عموم رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.
آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است/ باید گره‌های ذهنی دانش‌آموزان باز شود
به گزارش جهان نيوز، دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.

رئیس جمهور نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانواده‌های گرامی باشد و گفت: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌ها است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: آموزش و پرورش ناظر بر رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ارج نهادن به همه تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزرا، معاونین، مدیران کل، مربیان و معلمان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در جهت ارتقای نهاد مدرسه، افزود: امروز ضرورت بازنگری نسبت به اقدامات صورت گرفته با هدف کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب امری ضروری است و در این زمینه سند تحول آموزش و پرورش می‌تواند در راستای اقدامات هماهنگ و منسجم میان مدرسه، خانواده و متولیان اجرای این سند، بسیار مؤثر باشد.

دکتر رئیسی با تأکید بر اهمیت تقویت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نهاد مدرسه برای اجرای این سند، افزود: همه ما باید ضرورت نیاز به تحول را درک کنیم و بر هر اقدامی که ما را به این فرآیند نزدیک‌تر می‌سازد، تأکید و توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع اجرای عدالت و اقامه قسط در جامعه، تصریح کرد: انسان عدالت‌طلب، متعهد، مسئولیت‌پذیر، حق‌خواه و دغدغه‌مند در نهاد مدرسه تربیت می‌شود و اساساً مدرسه حلّال بسیاری از مسایل و مشکلات جامعه ما است.

دکتر رئیسی همچنین با تأکید بر اهمیت جایگاه معلمان در انسان‌سازی، جامعه‌سازی، ارتقای اخلاق و مبانی علمی و اندیشه‌ای در جامعه، افزود: اینکه امام خمینی(ره) فرمود «معلمی شغل انبیاست» سخنی قرآنی و دینی است، چرا که اولین معلم بشریت ذات اقدس الهی و پس از آن انبیاء و اولیای الهی بوده‌اند.

رئیس جمهور در ادامه رواج قانون‌مداری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، فرهنگ فقرزدایی، تبعیض‌ستیزی و صدق‌ و راستی را در گرو تعلیم و تربیت در مدارس، دانست و گفت:‌ اگر این مفاهیم به عنوان یک ارزش به دانش‌آموزان آموخته شود و احساس، اخلاق و عمل افراد در چارچوب مبانی تربیتی باشد، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از جامعه زوده خواهد شد.

دکتر رئیسی تعلیم و تربیت را تنها راه صیانت جامعه از سلطه‌گری و تهاجم فرهنگی در دنیای ارتباطات و اطلاعات امروز عنوان کرد و افزود: محدودیت‌سازی و ممنوعیت‌سازی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و تنها راه استفاده از این ابزار در مسیر تعلیم و تربیت و ارتقای فرهنگ و علم و دانش در کشور است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به رسوایی مدعیان اخلاق، حقوق انسان و آزادی بیان در وقایع غزه اشاره کرد و گفت: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه پرده‌ها کنار رفته، نقاب از چهره نقاب مدعیان افتاده و تابلوی گویای غزه حقیقت تمدن غربی را برای همه روشن کرده است و ملت‌های آزاده دنیا به صدق کلام امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره پوچ بودن ادعاهای غرب باور پیدا کرده‌اند.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط میان معلم و دانش‌آموز، باز کردن گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را وظیفه همه معلمان و مربیان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر امروز گره‌های ذهنی دانش‌آموزان باز نشود تبدیل به مسئله و انزوای روحی نوجوانان و جوانان ما خواهد شد، لذا همه شما معلمان و مربیان وظیفه دارید با بهره‌گیری از ارتباط بسیار خوب میان معلم و متعلم نسبت به گره‌گشایی از شبهات آنان اقدام کنید.

رئیس جمهور با تأکید بر نگاه ویژه دولت به موضوع عدالت آموزشی با بیان اینکه از ابتدای آغاز کار دولت مردمی اساس تقسیم بودجه بر محور عدالت و بر مبنای آمایش سرزمینی بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار اجرای عدالت بوده، انتظار مردم تصویب قوانین عادلانه، قضاوت و داوری عادلانه و اجرای عدالت است که باید در تمامی شئونات و سطوح این نظام اجرا شود.

دکتر رئیسی در ادامه به پیشرفت‌ها و دستاوردهای چشمگیر کشور در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و خطاب به معلمان و مربیان، گفت: یکی از راه‌های باز کردن گره‌های ذهنی دانش‌آموزان آشنایی با این پیشرفت‌ها و دستاوردهاست که ابتدا باید معلمان از آنها مطلع باشند و سپس در غالب اردوهای راهیان نور دانش‌آموزان خود را با این توانمندی‌های کشور آشنا کنند.

رئیس جمهور افزود: در شرایطی که دشمن با شبهه‌افکنی و ایجاد تردید به دنبال یأس‌آفرینی در کشور است، معلمان به عنوان ملجأ و پناه دانش‌آموزان می‌توانند منشأ امید و امیدواری در نسل جوان ما باشند.

دکتر رئیسی رشد کشور را در گرو افزایش بهره‌وری دانست و با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از مجموعه امکانات آموزشی در کشور در راستای ارتقای رشد علم، دانش، فرهنگ و اخلاق در جامعه، افزود: جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه نیازمند انگیزه، اندیشه نو و مدیریت جهادی است و با کار عادی و معمولی نمی‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

رئیس جمهور در ادامه وجود پارک‌های علم و فناوری متعدد و فعالیت بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان را نشانه بهره‌مندی کشور از وجود جوانان فعال، باانگیزه و بانشاط دانست و گفت: همه تلاش ما باید در جهت ایجاد امید و ارتقای انگیزه در نسل جوان با رفع مشکلات و برداشتن موانع از پیش پای آنها باشد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه لازمه شکل‌گیری ایران قوی، مدرسه قوی است و لازمه شکل‌گیری مدرسه قوی وجود معلمان قوی است بر ضرورت تقویت معلمان، اشاره کرد و گفت: بنا بر تأکیدات رهبری فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مراکز تربیت نیروهای کارآمد در امر آموزش و پرورش است، لذا بنای دولت نیز تقویت این دو دانشگاه در همه زمینه‌ها بویژه جذب اساتید برجسته است، البته در توسعه این دانشگاه‌ها نیز قطعاً حساب‌شده عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه مدرسه باید آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی را نیز بر عهده داشته باشد بر ضرورت تامین نیروی انسانی مشاور در مدارس تاکید کرد و افزود: تلاش دولت بر این است که هیچ مدرسه‌ای خالی از مشاور و مربی پرورشی نباشد و حتما این برنامه اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

دکتر رئیسی همچنین با تاکید بر اهمیت مسئله مهارت‌افزایی در کنار علم‌افزایی در مدارس ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی وزیر آموزش و پرورش در جهت تقویت هنرستان‌ها گفت: اینکه تلاش شده تا هنرستان‌ها به مرکز مهارت‌افزایی تبدیل شوند اقدام بسیار خوب و مثبتی است و بنای دولت نیز مساعدت در زمینه تقویت هنرستان‌هاست.

رئیس جمهور همچنین به موضوع رتبه‌بندی معلمان نیز اشاره کرد و گفت: در ارتباط با موضوع رتبه‌بندی معلمان متاسفانه صرفا مسائل معیشتی فرهنگیان برجسته شد در حالی‌که در این موضوع بیشتر ارتقای شأن و منزلت معلمان مورد تاکید و توجه بوده است.

دکتر رئیسی همچنین ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری و همه معلمان و دانش‌آموزان شهید کشور تصریح کرد:‌ دولت برای همه معلمان احترام ویژه‌ای قائل است و این احترام فقط در سخن نیست بلکه در برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نیز بنای دولت توجه به تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه معلمان است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما هرگونه هزینه برای تقویت جریان آموزش و پرورش و علم و فرهنگ در کشور را سرمایه‌گذاری برای آینده کشور می‌دانیم که نتایج آن نیز در کشور جلوه‌گر خواهد شد.

در ابتدای این مراسم و با حضور رئیس جمهور از 15 نفر از معلمان برگزیده مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و نیز 5 نفر از برگزیدگان کادر مدیریتی و کیفیت‌بخشی آموزشی با اهدای لوح تقدیر شد.

نورمحمد سلطانی، سلمان رستمی، مرضیه باباخان‌زاده، نرگس سادات‌سجادی و آرمان حسنی از معلمان مقطع ابتدایی، جعفر عالی‌پور، عبدالرضا شیرکوند، بهرام فرهادی مقدم، فاطمه مطاعی، سیده ژیلا انجم‌روز از معلمان مقطع متوسطه اول، فروغ نادری، زهرا شرفی، علی‌یار پادروند، مرتضی بصیری و فاطمه زارع از معلمان مقطع متوسطه دوم و مهدی بشیرنژاد دهقان مدیر، محمد نظری معاون، زهره غلامی مربی امور تربیتی، فائزه ادیب‌نیا مشاور و مرجان ارازیان مراقب سلامت نمونه 20 نفری بودند که از سوی دکتر رئیسی مورد تقدیر قرار گرفتند.
https://jahannews.com/vdcexv8vnjh8fpi.b9bj.html
jahannews.com/vdcexv8vnjh8fpi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ارتقاء کیفیت محتوا - معلم و مدرسه در اولویت قرار ندارد؟؟.

بهترین و کارآمدترین معلمان از پذیرش مدیریت مدرسه و پست های تخصصی اداری امتناع می کنند.
Iran, Islamic Republic of
گره مشکلات و تورم باز شود گره ذهنی هم باز می شود
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی ۵ماه است حقوق حق التدریس ما را ندادی سال قبل گفتی حق التدریس را ماهانه پرداخت کنید اگر پول نداشتید بگویید نداریم همان پول نداریم هم اجرا نشد چه برسد به پرداخت ماهانه...
Belgium
گره های ذهنی و زندگی معلم هارا باز کنید .... با معلم ضد انقلاب و غربزده مدارا نکنید