دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۱۲
لیلاز، اقتصاددان اصلاح طلب:

در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است/ افزایش لجام‌گسیخته تورم کنترل شده/ وضعیت مادی مردم رو به بهبود است

شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 876525
عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید: در حال حاضر حجم اقتصادی ایران از سال ۱۳۹۶ که بالاترین میزان پیش از خروج آمریکا از برجام بوده، بسیار بالاتر است.
در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است/ افزایش لجام‌گسیخته تورم کنترل شده/ وضعیت مادی مردم رو به بهبود است
به گزارش جهان نيوز، سعید لیلاز در گفت‌وگو با هم‌میهن اظهار کرد: واقعیت این است که من شرایط اقتصادی ایران را بیشتر از آنچه که به‌صورت عمومی در رسانه‌های منتقد دولت مطرح می‌شود، می‌بینم. هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ایران وجود ندارد که شرایط آن نسبت به دو یا سه سال قبل به مراتب بهتر نباشد. این به معنای آن نیست که اقتصاد کشور شرایط خوبی دارد. ما هنوز در شرایط بحران هستیم اما روندمان رو به بهبود است.

وضعیت مالیات‌ستانی، بهبود شرایط عمومی کسب‌وکار و مانند آن شرایط بهتر است و در بعضی حوزه‌ها مثل رشد اقتصادی با سرعت نسبتاً کمتری رو به جلو حرکت می‌کنیم.

تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سؤال که چرا این پیشرفت‌های اقتصادی در زندگی افراد عادی جامعه احساس نمی‌شود؟ گفت: «ما در حال تغییر وضعیت از حالت فوق‌بحرانی به وضعیت بحرانی هستیم. در این زمینه نیز سیاه‌نمایی صورت می‌گیرد. تولید خودروی ایران در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه بود. این آمار در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید. علاوه‌ بر اینکه چند هزار دستگاه خودرو از خارج از کشور وارد شد. این حوزه رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. سؤال من این است که چه کسانی این خودروها را می‌خرند؟ سرمایه‌دارها می‌خرند؟ سرمایه‌دارها که خودروی ایرانی سوار نمی‌شوند. به نظر می‌رسد وضعیت خرید در حال بهبود است. با وجود اینکه در ۵ سال گذشته بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید شده، ۵۰۰ هزار نفر همچنان در صف خرید خودرو قرار دارند که ظرف ۴ ماه آینده ماشین‌های خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: در حال حاضر ماهانه یک‌ونیم میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور می‌شود که نیمی از آن ارزش گمرکی ۶۰۰ دلاری دارد که به معنی پیشرفته بودن این دستگاه‌هاست. مراجعه به آمارهای سینمایی و فروش بلیت‌های تئاتر نشان می‌دهد که این عرصه نیز با رونق بیشتری مواجه شده است.

لیلاز همچنین گفته است: اینکه چرا ما به‌عنوان شهروندان این پیشرفت‌های اعلامی را در زندگی‌مان حس نمی‌کنیم، سه علت مادی و یک علت ذهنی دارد؛ اول، سرعت رشد اقتصادی ایران به اندازه‌ نیاز کشور نیست. سرعت کم است و برای محسوس بودن آن به رشد بیش از ۷ درصد نیاز داریم. این اعداد طی چهار و پنج سال گذشته ۴ تا ۵ درصد بوده است. دوم، بخش مهمی از این رشد اقتصادی چاله‌های سقوط اقتصاد ایران در سال‌های ۹۷ و ۹۸ را پر کرده است. این همان چیزی است که اقتصاددان‌ها و مقام رهبری اسم آن را دهه ازدست‌رفته ۹۰ گذاشته‌اند. سوم، شکاف طبقاتی به‌ویژه در دوران اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است. وقتی حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم، طبقات فرادست آن را بیشتر از طبقات فرودست احساس می‌کنند. علت اصلی این شکاف طبقاتی، تورم لجام‌گسیخته ۶ سال اخیر بوده است. بخشی از این شکاف طبقاتی به علت پرداخت یارانه‌های نقدی در حال ترمیم است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، با بیان این که کسی نیست دستاوردهای مادی دولت را به مردم بگوید، می‌افزاید: در حال حاضر حجم اقتصادی ایران از سال ۱۳۹۶ که بالاترین میزان پیش از خروج آمریکا از برجام بوده، بسیار بالاتر است. اما به این دلیل که مراجع اجتماعی طرفدار دولت وجود ندارند، انتقال آن به مردم سخت است.

لیلاز خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وضعیت مادی مردم رو به بهبود است؛ اگرچه حقوق‌بگیرها به‌رغم تورم بالای ۴۰ درصد، به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته‌اند. این نشان‌دهنده آن است که شکاف طبقاتی در سال ۱۴۰۳ ترمیم نخواهد شد. اما در مجموع وضعیت رو به بهبود است. ریشه افزایش قیمت‌ها چیزی جز تورم و تورم چیزی جز رشد نقدینگی نیست. در پایان سال ۱۴۰۲ رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. من تصور می‌کنم تورم نقطه به نقطه که در حال حاضر ۳۲.۵ درصد است، خردادماه زیر ۳۰ درصد خواهد آمد. افزایش لجام‌گسیخته تورم نیز کنترل شده است. شرایط اصلاً و به‌طور مطلق مطلوب نیست اما نسبت به دو یا سه سال قبل بهتر شده است. به‌طور خلاصه شرایط ما کاملاً نامطلوب و روندمان مطلوب است.
https://jahannews.com/vdcauinam49n0m1.k5k4.html
jahannews.com/vdcauinam49n0m1.k5k4.html
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برخی شاخص های اقتصادی در دولت مردمی از جمله رشد اقتصادی ؛ جذب سرمایه گذاری خارجی و تراز تجاری کشور مثبت شده و افزایش تولید خودرو اینها نشانه خوبی است.
Singapore
لیلاز خود را به تغافل می زند.
Iran, Islamic Republic of
حمایت مردم از دولت بسیار است و در راهپیمایی روز قدس، جشن غدیر و ... دیده شد. مردم در حمایت دولت این گونه حاضر میشوند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
توليد خودرو با چه قيمت ؟؟؟
همين افزايش حقوق ها خود باعث افزايش تورم شده
Iran, Islamic Republic of
با آقای لیلاز موافقم دولت قبل خیلی خرابکاری کرده اگر 8 سال رشد اقتصادی 8 درصدی داشته باشیم تازه به شرایط اقتصادی سال 90 می رسیم.
Romania
آقای محترم
لطف کنید رزومه وزیر اقتصاد را مطالعه بفرمائید
سپس حکم بفرمائید
Iran, Islamic Republic of
وجدانا وضع مردم بهتر شده و از همین خریدهای نوروزی و مسافرتهای نوروزی خیلی چیزها معلومه
Iran, Islamic Republic of
از سفرهای استانی و کارهایی که دولت انجام داده و استقبال مردم قشر ضعیف از رئیس جمهور، مشخصه که دارن کار میکنن
Iran, Islamic Republic of
من کاری به نظرات نخبگان اقتصادی ایران و جهان و دولتی ها ندارم ، من فقط به جیب و سفره خودم نگاه می کنم و قضاوت می کنم
Iran, Islamic Republic of
مغرور....
Iran, Islamic Republic of
شما مطمئن هستید داخل ایران زندگی می کنید
Iran, Islamic Republic of
آقای لیلازتحلیل منطقی تری نسبت به سایراصلاح طلبان ازمسائل اقتصادی داشتند