شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۳۷
طلبکاری به جای پاسخگویی؛

چهره اقتصادی دولت روحانی: چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند،‌ این‌گونه فقیر باشد؟/ به زمان مرگ ایران عزیز نزدیک‌تر شده‌ایم!/ پنج پاسخ به مسعود نیلی

دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 871420
آقای نیلی نمی‌گوید که دولت متبوعش به نام رفع تحریم و رونق اقتصاد کشور، 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به علاوه 1500هزار میلیارد تومان بدهی انباشته، خزانه خالی، و تورم 60درصدی را به ارث گذاشت که بدترین عملکرد چند دهه بود.
چهره اقتصادی دولت روحانی: چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند،‌ این‌گونه فقیر باشد؟/ به زمان مرگ ایران عزیز نزدیک‌تر شده‌ایم!/ پنج پاسخ به مسعود نیلی
گروه سیاسی جهان نيوز: سایت اصلاح‌طلب و غربگرای «عصر ایران» مسعود نیلی را اقتصاددان برجسته معرفی کرده و از قول وی نوشت: چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند،‌ این‌گونه فقیر باشد؟ مادر مهربان ایران دارد می‌میرد.

به گزارش کیهان، عصر ایران بدون این که به جایگاه مؤثر نیلی در دولت روحانی اشاره کند، از قول وی نوشت: «با خودم ‌می‌گویم، کشوری که در گاز رتبه دوم جهانی را دارد، ‌حتما ‌می‌توانسته اقلاً به اندازه نصف همسایه‌اش قطر، گاز صادر کند. کشوری که دارای رتبه چهارم در برخورداری از ذخایر نفتی است، یقیناً ‌می‌توانسته به اندازه ۴میلیون بشکه نفت در روز صادر کند.

ما حتماً قادر بوده‌ایم که با مشارکت تولیدکننده‌های صنعتی معتبر جهانی بزرگ‌ترین خودروساز و بزرگ‌ترین سازنده لوازم خانگی و ماشین‌آلات و تجهیزات در منطقه پیرامونی خود باشیم و بدون تردید ورود حداقل به اندازه نیمی از تعداد گردشگرانی که به ترکیه ‌می‌روند به ایران تصوری خیالی محسوب نمی‌شده است. در چنین اقتصادی، فقر و بیکاری از کشور رخت برمی‌بست و بی‌معنی ‌می‌شد؛ دیگر کودکی زباله‌گردی نمی‌کرد؛ آن جوان رعنا، کولبری نمی‌کرد؛ آن آموزگار سختکوش، ‌مسافرکشی نمی‌کرد و آن بانوی زحمتکش،‌ از فشار فقر به مرگ دسته‌جمعی خانواده‌اش رو نمی‌آورد. دولت ما ‌می‌توانست بدون آنکه در تنگنای کسری بودجه مزمن باشد، با بودجه سالانه در حدود ۲۵۰میلیارد دلار، خدمات عمومی را با کیفیت ممتاز ارائه کند،‌ سالانه بیش از ۶۰میلیارد دلار در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند. آموزش و بهداشت را با کیفیتی قابل‌قبول در اقصی‌نقاط کشور عرضه کند. حمل‌و‌نقل عمومی را توسعه مکفی دهد. اما واقعاً چه شده است که این‌گونه نیستیم؟

وقتی چشم‌هایم را باز ‌می‌کنم و به اطرافم ‌می‌نگرم، سیل غم‌ها به قلبم هجوم ‌می‌آورد. آخر چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند،‌ این‌گونه فقیر باشد؟ آیا این باورکردنی است که کشوری با رتبه دوم گاز و رتبه چهارم در نفت،‌ نه‌تنها در تامین انرژی جهانی جایگاهی نداشته باشد بلکه حتی در تامین انرژی مورد نیاز خود نیز دچار استیصال باشد؟ چطور ‌می‌توان پذیرفت که برای کشوری با این حجم عظیم از منابع، دولتی با کسری بودجه مزمن و رو به افزایش، ارائه‌دهنده خدماتی با کیفیت نازل باشد؟ تعداد قابل‌توجهی از کشورهای جهان که فاقد هرگونه منابع طبیعی خدادادی بوده‌اند، چگونه توانسته‌اند تورم‌های پایدار زیر ۵درصد و نرخ‌های بیکاری زیر ۵درصد و رشد‌های اقتصادی بیش از ۵درصد داشته باشند؟

در حالی‌که منابع آبی کشور به سرعت در حال اتمام است،‌ تولید انرژی کشور هیچ تناسبی با مصرف به شدت رو به افزایش آن ندارد و ما را به سرعت به بروز بحران انرژی نزدیک ‌می‌کند، بودجه دولت به‌رغم ارائه حداقل خدمات، و میزان نازل سرمایه‌گذاری، با کسری نگران‌کننده روبه‌رو است، صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته هستند،‌ بانک‌ها از مشکلات عمیق ناترازی و عدم کفایت سرمایه رنج ‌می‌برند، نظام ارزی کشور به شدت فسادآفرین است، دریغ از یک سؤال مسئولانه که چرا این‌گونه شده‌ایم؟

وقتی سال ۱۳۹۶ نام این مشکلات را ابرچالش گذاشتم هدفم آن بود که عظمت مشکلات و کفایت آنها را برای مرگ تدریجی یک کشور که مادر عزیز همه ما محسوب ‌می‌شود، گوشزد کنم. از آن روز تاکنون، هر یک روز و یک ساعتی که گذشته، به زمان مرگ این مادر مهربان نزدیک‌تر شده‌ایم. از همه بدتر دو گروهی هستند که یک گروه به غارت منابع باقی‌مانده مشغول است و دیگری با جهل و تعصب، مسیر رو به مرگ را تسریع ‌می‌کند. بدترین نوع شکست حکمرانی، شکست در تشخیص موقعیت است».


درباره این اظهارات، تذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

نخست این که «عصر ایران» به عمد، نقش امثال نیلی در شکل‌گیری وضعیت اقتصادی فعلی را کتمان می‌کند و لااقل به مخاطبانش نمی‌گوید که گوینده این سخنان، مشاور اقتصادی آقای روحانی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وی بوده است.

ثانیا این که کشور ما در صادرات گاز و برق و یا تامین نیاز داخلی به چالش خورد، به نگرش حاکم بر دولت قبل برمی‌گشت که با تبعیت محض از غرب، هم تولید انرژی هسته‌ای را متوقف کرد، و هم تعهد داد که استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها را کاهش دهد! به همین دلیل توسعه نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها کمرنگ شد. وزیر وقت نفت، پالایشگاه‌سازی را کثافتکاری خواند و وزیر نیرو مدعی شد به خاطر 200 مگاوات برق، زیر بار مافیای نیروگاه‌سازی نمی‌رود! در تمام این دوران، آقای نیلی نه‌تنها اعتراض یا ابراز نگرانی نمی‌کرد، بلکه جزو توجیه‌کنندگان رفتار معیوب دولت برجام بود!

ثالثا آقای نیلی نمی‌گوید که دولت متبوعش به نام رفع تحریم و رونق اقتصاد کشور، 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به علاوه 1500هزار میلیارد تومان بدهی انباشته، خزانه خالی، و تورم 60درصدی را به ارث گذاشت که بدترین عملکرد چند دهه بود.

رابعا نیلی اول آبان 95 در گفت‌و‌گو به نشریه تجارت ‌فردا گفته بود: «دیگر در اقتصاد رکود نداریم و مشکل فقط رشد اندک اقتصادی است». اما او بعدا در مراسم پنجاهمین سال تاسیس ایدرو گفت: «برای خروج از در رکودی که دولت قبل ما را در آن فرو برده‌، 7 تا 10 سال زمان نیاز هست و تازه حدود 3 سال از آن گذشته است»! اما برآیند رشد اقتصادی هشت‌ساله هم، معدل 6دهم درصدی (نزدیک به صفر) ثبت شد.

خامسا آقای فرشاد مؤمنی اقتصاددان با وجود این که از حامیان روحانی بود، 21 خرداد 94، درباره لیبرال‌های اقتصادی نظیر نیلی به روزنامه شرق گفت: «آدم متأثر می‌شود که منتقدان را با هتاکی، بی‌سواد بخوانند. آنها که با رويکرد لیبرالی به مسائل اقتصادي نگاه مي‌کنند، آموزه بنیادگرايي بازار را به چشم يک ايدئولوژي نگاه مي‌کنند. به عنوان مصداق شايد بتوان به مقاله مسعود نيلي که در کتاب اقتصاد ايران در سال ٧٦ منتشر شده، اشاره کرد. نيلي گزارش داده که اينها در تجربه تعديل ساختاري (دولت هاشمی) چه انتظاري داشتند و در عمل چه شد. خيلي صريح اعلام مي‌کند که از طريق دستکاري نرخ ارز فکر مي‌کرديم مي‌توانيم همه مسائل اقتصاد را حل کنيم. اما نتيجه خلاف انتظارات با شکست روبه‌رو شد. با پارادکس غرور و ناتواني روبه‌رو هستیم. ليبرال‌هاي وطني، مغرورهاي ناتوان هستند... در مقام حرف و تبليغات ادعا مي‌کنند که علمي نگاه مي‌کنند و براي هر مسئله راه‌حل مشخص دارند اما نيلي به صراحت گفته که در دوره سازندگي در دام روزمرگي و واکنش‌هاي محض افتاده بوديم. اینها با فرض اطلاعات کامل، تحلیل‌های اقتصادی را شروع می‌کنند، بعد به طور طبیعی هر کس را که جور دیگری فکر می‌کند، نادان و مغرض فرض می‌کنند. اگر دقت کرده باشید نئوکلاسیک‌های وطنی همین هتاکی را دارند... یک‌چيز بسيار خطرناک که اميدوارم گوش براي شنيدن آن در دولت وجود داشته باشد، اين است که اينها جاي اينکه شکست‌ها را ببينند و عبرت بگيرند، مي‌گويند ما شاهکار کرديم و با وجود افزايش قيمت‌ها، آثار تورمي متناسب آن مشاهده نشد و هنوز جا براي فشار جديد به مردم وجود دارد... من برای مناظره با سخنگوی دولت و مسعود نیلی اعلام آمادگی می‌کنم... خیلی حیاتی است که یک گفت‌وگوی ملی صورت بگیرد تا دولت از این اشتباهات فاحش نجات پیدا کند».

فرشاد مؤمنی آبان 1396 هم به روزنامه آرمان گفته بود: «ما با طیف بسیار متنوعی از مشکلات در کشور روبه‌رو هستیم که شاید مهم‌ترین آن بحران معنوی و اخلاقی است... رشد اقتصادی سال ۹۵، یک رشد بی‌کیفیتی بوده، زیرا رشد بی‌کیفیت بنا بر تعریف رشد، مبتنی بر خام‌فروشی، دلالی، سوداگری و ترویج تجارت پول است... در خطابه جدید آقای مسعود نیلی باز هم مشاهده می‌شود که وی به صراحت گفته در تعیین نرخ ارز باید محور و مبنا، منافع صادرکنندگان باشد و این یک خطای راهبردی است که در گذشته نیز تجربه شده. قبل از اینکه به مسائل تولیدکنندگان رسیدگی شود، دولت به دنبال حل مسئله صادرات است و این یک فاجعه است. در اقتصاد سیاسی رانتی به اعتبار اینکه بخش بزرگی از صادرکنندگان با مضمون واسطه‌گری و دلالی کار دارند و خود نیز به‌طور مستقیم تولیدکننده نیستند، این مسئله به ویژه درباره صادارت غیرنفتی و سنتی بسیار جلوه‌ بارزتری دارد... در این شرایط بسیار پیچیده که تولیدکنندگان در شرایط بحرانی روزگار می‌گذرانند، همچنان مشاوران دولت به صراحت می‌گویند که نباید به تولیدکنندگان اعتنایی کرد، در حالی‌ که بقا و امنیت کشور، کیفیت زندگی مردم و توان رقابت اقتصاد ملی، تابعی از وضعیت تولیدکنندگان است. مشکل کار، گزارش‌های غلط مشاوران اقتصادی به روحانی است. رئیس‌جمهور حداقل باید در سال پایانی این رامتوجه شود».
https://jahannews.com/vdcj8veoyuqeaxz.fsfu.html
jahannews.com/vdcj8veoyuqeaxz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بجای پاسخگویی ،قرار بود که با امدن مجلس و رییس جمهور انقلابی و یک دست شدن حاکمیت ،فعل ما میتوانیم را صرف کنند و عمل نمایند یادمان نرود که دولت روحانی تمامی تقضیرها را به گردن قبلی می انداخت رییس جمهور فعلی جوابش این بود یکبار مناظره ای انجام گیرد بین احمدی نژاد و روحانی تا این تقصیر بگردن انداختنها تمام شود حال نیز عمل کنید تا برای همیشه تمام شود
Iran, Islamic Republic of
عیب بزرگ د ولت آقای رئیسی اینه که در قبال خلع ید نمودن بسیاری از مدیران و کارشناسان به ارث رسیده از دولت حسن فریدون که در تنظیم و اجرای برنامه های اقتصادی دولت لیبراهای غربگدا نقش مؤثری داشته اند ضعیف عمل می کنند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اگر چنين مناظره ايي بشود يكي ار پر بيننده تريم مناظرات تاريخ ايران خواهد شد بي شك !!!
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اینها قیمت ارز را 10 برابر کردند یعنی مردم 10 برابر فقیرتر شدند حالا طلبکار شدند !
Iran, Islamic Republic of
به زمان تفکرات امثال تو نزدیک میشویم ، ایران زنده و پابرجاست
Iran, Islamic Republic of
نیلی! ایران روز به روز سربلندتر خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
خیلی از تو گنده تراش که اربابان تو بودن و هست، آروزی مرگ ایران را کردند ولی خودشان به گور رفتند و جمهوری اسلامی ایران پابرجاست و قدرتمندتر هم شده و خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی زدم. پررویی این جماعت نتیجه انفعال کمیسیون اصل نود مجلس و قوه قضائیه در قبال ترک فعلها و سوءمدیریتهای سهوی این هاست.
براتعلی آب برین
Iran, Islamic Republic of
آقای نیلی آشی را که تو برای اقتصاد ما از اول دوره روحانی پختی سمی بود
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
آقای نیلی، شما جزو توجیه‌کنندگان اشتباهات فاحش دولت برجام بودید. شماها بودید که ۸ سال اقتصاد کشور را به برجامی گره زدید
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
همين شماها ثروت كشور را به باد فنا داديد حالا مدعي شديد ؟؟؟!!1ا
سید
Iran, Islamic Republic of

بعضی از نزدیکان شما هم از ارز 4200 تومانی استفاده کرده اند ؟!!
Iran, Islamic Republic of
این مرگ را دولت مطبوع شما رقم زد آقای نیلی از خدا بترسید.
Iran, Islamic Republic of
دولت متبوع، نه دولت مطبوع.
Iran, Islamic Republic of
الان مشکل این نیست کی ایشان کی هستند ومشاور کی بود؟ در مرحله قبل از قضاوت نهایی اول ببین "چی" میگه، نه اینکه"کی" میگه. کلا سیاسی بازی کردیه اید بجای جواب علمی واقتصادی به حرفاش.
Iran, Islamic Republic of
از عجایب سرزمین ما این است که بانیان وضع موجود جزو شاکیان وضع موجود شده اند !
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
همراه فریدون کشور امام زمان رو به دامن مشکلات بردین عوض شرمندگی و عذرخواهی حرف بی ربط میزنی.
انقلابي
Iran, Islamic Republic of
اي مقصر وضع موجود(نيلي) هرچي ميکشيم از تو امثالهم است
علی
Iran, Islamic Republic of
...
وحید
Iran, Islamic Republic of
آقای نیلی شما عضو تیم اقتصادی تیم دولت روحانی بودی. این نرخ تورم یادگاری شماست
Iran, Islamic Republic of
آقای نیلی تشکر
رضا
United Kingdom
مگه در دوره شما همه پولدار بودیم!؟؟!
فاجعه بورس که در دوره شما رخ داد را فراموش کردید!؟؟!
دهقان
Iran, Islamic Republic of

فلاکتی که این لیبرال های پر ادعا بر سر اقتصاد ایران آوار کردند، از تمام ویرانی های زمان طاغوت هم مخربتر است و اگر ایران تاکنون سر پا مانده ناشی از اراده بالای نیروهای مومن و قوت و ظرفیت‌ بالای بالقوه و بالفعل اقتصاد ایران است.
Iran, Islamic Republic of
وقتی مسپولیت دارند ، خرابی می زنند. وقتی امسپولیتی ندارند، حرف می زنند.
جق
Iran, Islamic Republic of
اینها وقتی بوی قدرت استشمام می کنند ایران میشه غزیز مردم میشه فهمیده وووواماوقتی سر کارندبدون این نمیشه دستمان بسته است قدرتی نداریم ووووووووووووووووووووو
Iran, Islamic Republic of
سه ساله از دولت قبل عبور کردیم. هنوز شما دنبال زیر بغل مار هستید؟ با این همه سرمایه مادی و معنوی تو این سه سال غیر از شعار کاری نکردید. تنها چیزی که توش رشد داشتیم تورم هستش
Iran, Islamic Republic of
اگر شما مدیران لایقی بودید چرا قیمت ارز و مسکن ۱۰ برابر شد؟ چرا اون همه تو کرونا بدون واکسن فوت شدند؟ چرا حتی جیبوتی هم واسه ما شاخ و شونه می کشید؟ چرا اون همه کارخانه تعطیل شد و جوانان مردم بیکار شدند؟ و صدها مورد دیگر که مردم خود واقفند جناب نیلی؟
Iran, Islamic Republic of
توباید پاسخگو باشی نه سوال کننده!!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی روحانی رئیس جمهورشداین اتفاق افتادوگرنه کسی که اکنون مرگ ایرانرانزدیک‌می بیندیاسرسپرده غرب است،که دوری ازآن دشمن راکرکرده تلفی کرده ویا ناتوان است که توان دیدن اقتدارایران راندارد!شما ایران قوی رانمی بینید
Iran, Islamic Republic of
این همه پررویی در خور این طیف جماعت
Iran, Islamic Republic of
پررویی نجومی !
Iran, Islamic Republic of
آقای نیلی ما مردم از شما عذرخواهی میکنیم که نتونستیم کشور رو با تز اقتصاد لیبرالیستی از لبه تاریکی نجات بدیم ببخشید که از دولت سازندگی به این طرف ما مردم مسئولیت داشتیم و به وظایفمون عمل نکردیم مارو عفو کنید اصلا سرورم خواهش میکنم منو بکشید
سام
Iran, Islamic Republic of
جناب نیلی افکارامثال شماهاست که کشور درطول24سال دردست شمابوده به این وضع افتاد.
Iran, Islamic Republic of
آقای نیلی از سال ۶۷ مخصوصا دولت مرحوم مغروق باعث تورهای کمر شکن ۴۹/۵ درصدی بودند.
United States
عزیزان.... نیلی و امثالهم.... باید آنقدر جوان‌ها دانشجوها در جلسات در نوشته ها یادشون بیارن برخی موارد دولت های مورد حمایتشون رو که جرات نکنند از سوراخشان دیگر بیرون بیایند و حرف بزنند
ناصری
Iran, Islamic Republic of
این بچه ناقص الخلقه را شما زاییده اید وبه دامن کشور انداختید