پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

۲۲ رزمنده‌ای که با حاج احمد به فیاضیه رفتند

چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 822343
آذر ۱۳۶۰ تیپ ۸ نجف به عنوان دومین یگان عمده سپاه در استان اصفهان تشکیل شد. پیش از این یگان، تیپ ۱۴ امام‌حسین (ع) به فرماندهی حاج‌حسین خرازی در مهر ۱۳۶۰ تشکیل شده بود.
۲۲ رزمنده‌ای که با حاج احمد به فیاضیه رفتند
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، بعد از شروع دفاع‌مقدس، جوانان نجف‌آبادی که شهری مذهبی و انقلابی بود، به صورت داوطلبانه چند گروه را به جبهه‌های دفاع‌مقدس اعزام می‌کنند. هر کدام از این گروه‌ها به منطقه‌ای رفته و آنجا مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند. سردار رشیدزاده از رزمندگان پیشکسوت لشکر نجف می‌گوید: «یک گروه از بچه‌های نجف‌آباد به فرماندهی شهید صادق‌پور و شهید چهره‌ساز به سرپل‌ذهاب رفتند و در عملیات بازی‌دراز شرکت کردند. صادق‌پور در همین عملیات بازی‌دراز به شهادت رسید. در شوشتر هم شهید حیدرعلی طالب معروف به استاد میرزا که سابق از تکاوران ارتش بود و بعد از انقلاب جوان‌تر‌ها را آموزش می‌داد، یک گروه دیگر از رزمنده‌های نجف‌آبادی را به آنجا برده بود. ایشان مدتی آنجا مشغول بودند و نهایتاً در همان اوایل جنگ به شهادت رسیدند. در جیب استاد پس از شهادت نامه‌ای به دست می‌آید که گویا آقای شمخانی برایش نوشته و از تک دشمن خبر داده بود. روی این نامه اثر ترکشی که به سینه شهید طالب خورد، دیده می‌شود.»
 
گروه دیگری که به صورت خودجوش از نجف‌آباد به جبهه‌های جنگ تحمیلی اعزام شده بودند، در جبهه شمالغرب حضور یافته و در عملیات محمدرسول‌الله (ص) همراه نیرو‌های حاج احمد متوسلیان شرکت می‌کنند. این گروه را محمدحسین حجتی فرماندهی می‌کرد و نهایتاً یک گروه دیگر را هم شهید احمد کاظمی به جبهه آبادان برده و آنجا یکی از خطوط پدافندی را تشکیل داده بودند. 
 
 ۶ ماه در لبنان
شهید احمد کاظمی اوایل انقلاب هماهنگی که با شهید محمد منتظری انجام می‌دهد، به مدت شش ماه در لبنان حضور می‌یابد. شهید منتظری دو واحد یا سازمان برای اقدامات برون‌مرزی تشکیل داده بود که یکی از آن‌ها به نام واحد «نهضت‌های آزادی‌بخش» قرار بود از مسلمانان دیگر کشور‌های منطقه دفاع کنند. بر همین اساس، شهید کاظمی مدتی به لبنان می‌رود و بعد از بازگشت به ایران، همراه سردار صفوی به سنندج اعزام می‌شود و با مجروحیت در جبهه کردستان، به نجف‌آباد برمی‌گردد. در همین زمان بود که بعثی‌ها به کشورمان حمله می‌کنند. 
 
یکی از همرزمان شهید کاظمی در همین خصوص می‌گوید: «بعد از بمباران فرودگاه‌های کشور، شهید کاظمی با عصا به سپاه نجف‌آباد می‌رود و می‌گوید که باید کاری انجام بدهیم، اما بچه‌های سپاه می‌گویند دستوری نگرفته‌اند و بلاتکلیف هستند.

حاج‌احمد خودجوش یک گروه ۲۲نفره را برمی‌دارد و به پادگان گلف اهواز می‌برد و از آنجا به منطقه محمدیه آبادان می‌روند، اما، چون محمدیه خط آرامی بود با مشورت سردار صفوی به جبهه فیاضیه می‌روند و آنجا را از نیرو‌های ارتش تحویل می‌گیرند. از ایستگاه هفت تا ایستگاه۱۲ آبادان که حدود ۵ الی ۶ کیلومتر طول داشت، منطقه‌ای بود که به آن جبهه فیاضیه می‌گفتند. رفته‌رفته تعدادی رزمنده از نجف‌آباد به گروه شهید کاظمی ملحق می‌شوند و یک گردان تشکیل می‌دهند.»
 
 عملیات ثامن الائمه (ع)
شکست حصر آبادان یا همان عملیات ثامن‌الائمه (ع) یک نقطه عطف در تاریخ دفاع‌مقدس بود. پس از این عملیات بود که سه گروه یا گردان حاضر در عملیات از سوی فرمانده وقت سپاه حکم تشکیل تیپ‌های اولیه سپاه را دریافت کردند. شهید حاج‌حسین خرازی حکم تشکیل تیپ امام‌حسین (ع) را گرفت و مرتضی قربانی و عزیز جعفری نیز به ترتیب حکم تشکیل تیپ‌های کربلا و عاشورا را دریافت کردند، اما هنوز مدتی باقی مانده بود تا شهید کاظمی حکم تشکیل تیپ ۸ نجف اشرف را دریافت کند. 
 
در جریان عملیات ثامن الائمه (ع) حاج احمد با گردانی که در خط فیاضیه تشکیل داده بود، ورود کرد. سپس در عملیات طریق‌القدس دو گردان دیگر نیز به نیروهایش اضافه و او با یگانی به استعداد یک تیپ وارد آوردگاه سخت طریق‌القدس شد، اما، چون هنوز مقدمات و بستر لازم برای تشکیل تیپ فراهم نشده بود، نیرو‌های حاج احمد در طریق‌القدس عنوان رسمی تیپ را دریافت نکرده بودند. بعد از پایان عملیات که از هشتم تا ۱۵ آذر ۱۳۶۰ بود، در اواخر همان ماه تیپ ۸ نجف اشرف رسماً با فرماندهی شهید کاظمی تشکیل شد. از این به بعد همه رزمنده‌های نجف‌آباد در قالب این تیپ در جبهه حضور پیدا می‌کرد. بعد از عملیات محرم که تقریباً تمامی تیپ‌های موجود سپاه به لشکر تبدیل شده بودند، تیپ ۸ نجف اشرف نیز به لشکر ارتقا پیدا کرد و تا پایان دفاع‌مقدس با فرماندهی حاج‌احمد کاظمی به عملیات بزرگ و تأثیرگذار بسیاری ورود کرد. 
 
 ۲۳ عملیات بزرگ
بعد از تشکیل تیپ نجف، عملیات فتح‌المبین اولین آوردگاهی بود که این یگان با عنوان تیپ در آن حضور پیدا می‌کرد. سپس عملیات الی‌بیت‌المقدس نقطه عطفی برای رزمندگان آن بود و چنانچه در تاریخ جنگ ذکر شده است، حاج‌احمد به عنوان اولین نفر از پشت بیسیم خبر آزادی خرمشهر را اعلام می‌کرد و جمله معروف «خدا خرمشهر را آزادش کرد» در دیباچه دفاع‌مقدس از زبان او به ثبت رسید. تیپ نجف با شرکت در عملیات رمضان و سپس عملیات محرم، به لشکر ارتقا پیدا کرد و در ۲۳ عملیات بزرگ و اصلی جنگ تحمیلی مثل فتح‌المبین، الی‌بیت‌المقدس، رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر یک، والفجر ۸، والفجر ۱۰، مرصاد، بیت‌المقدس۷ و... شرکت کرد. البته گذشته از عملیات بزرگ و سرنوشت‌ساز، تیپ نجف در عملیات متوسط و محدود دیگری نیز حضور داشته است. 
 
آنطور که آمار‌ها می‌گویند، این لشکر در طول دفاع‌مقدس حدود ۹ هزار شهید دارد. ۲ هزار و ۵۵۰ نفر از این شهدا برای خود شهر نجف‌آباد هستند. هزار و ۷۰۰ نفر از قهدریجان و فلاورجان و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از خمینی‌شهرند. همچنین از شهر‌های یزد و خطه آذربایجان و کاشان هم رزمندگانی در این تیپ حضور داشتند که آن‌ها نیز شهدایی را تقدیم کرده‌اند.
https://jahannews.com/vdcjx8eotuqe8tz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjx8eotuqe8tz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *