يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱

دیوار برلین ترک برداشت +عکس

شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 817928
دیدار تاریخی تیم‌های ملی فوتبال آلمان شرقی و غربی در جام جهانی ۱۹۷۴ سرآغازی بر تحولات سیاسی و اجتماعی بین بلوک شرق و غرب حاکم بر این ۲ کشور بود.
دیوار برلین ترک برداشت +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم و پایان سیطره آدولف هیتلر بر اروپا روزگار سختی را برای ژرمن‌ها رقم زد.

این کشور به اشغال چهار قدرت جهانی (شوروی سابق، فرانسه، انگلیس و آمریکا ) درآمد و در نهایت به ۲ کشور مجزا به ایدئولوژی‌های متفاوت تبدیل شد.

۲ کشوری که در کمتر از یک دهه با دیوار برلین از هم جدا شدند تا ارتباط ساکنان این شهر بزرگ به مدت نزدیک به نیم سده با هم قطع شود دیواری که بیش از ۴۰ سال دوام آورد و به نمادی از جنگ سرد تبدیل شد.

دیوار برلین سال ۱۹۶۱ به طول ۱۵۵ کیلومتر و ارتفاع ۳.۶ متر ساخته شد و مانع از مهاجرت ساکنان بخش شرقی به غرب آلمان شد.

هر چند که تاریخ رسمی فرو ریختن دیوار برلین به سال ۱۹۸۹ برخواهد گشت اما اگر یک واکاوی تاریخی از روابط ۲ کشور داشته باشیم باید گفت که نخستین ترک بر پرده آهنین برلین زمانی نمایان شد که پای دیپلماسی ورزش به میان آمد.
جام جهانی ۱۹۷۴ در آلمان غربی برگزار و تیم آلمان شرقی موفق به حضور در این جشنواره فوتبالی شد. آنان در گروه اول با تیم آلمان غربی همگروه بودند و این آغاز یک تحول در روابط ۲ کشور بود کشورهایی که برحسب جبر سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم مجبور بودند که ۲ سبک متفاوت از زندگی را انتخاب کنند.


هر چند که تیم آلمان غربی با ستارگان نامدار خود از پیروزی در دیدار با همسایه شرقی مطمئن بود اما آنان در نهایت بازی را با یک گل واگذار کرد البته برخی باور دارند که این باخت مصلحتی بود زیرا آلمان غربی با این باخت از مهلکه برخورد با تیم‌های قدرتمند برزیل و هلند فرار کرد تا مسیر خود را برای رسیدن به فینال هموار کند.

آلمان شرقی با سرگروهی در دور مقدماتی در دور دوم در گروه مرگ قرار گرفت و به مصاف تیم‌های هلند، برزیل و آرژانتین رفت و در نهایت با کسب یک امتیاز حذف شد. آلمان غربی نیز با تیم‌های سوئد، لهستان و یوگسلاوی هم‌گروه شد و به عنوان صدرنشین به مرحله نیمه‌نهایی رفت.

دیدار تیم‌های فوتبال آلمان شرقی و غربی نقطه تحولی در دیپلماسی ورزشی جهان بود. تیم فوتبال آلمان غربی بارها برای یک مسابقه فوتبال با همتای شرقی خود درخواست بازی دوستانه داده بود اما ایدئولوژی حاکم بر کشور شرقی اجازه این کار را نداد زیرا ترس ژرمن‌های تحت سیطره شوروی از شکست در برابر همتای غربی اجازه این کار را نداد اما جام جهانی این تابو را شکست.

بازی در فضایی بسیار دوستان برگزار و حتی بازیکنان ۲ تیم در فضای بسیار دوستانه دیدار را برگزار و در پایان بازی پیراهن‌ها را تعویض کردند دیداری که آغازی بر روابط دوستانه ۲ ملت بود. چندین سال پس از این دیدار تاریخی یخ روابط دو کشور آب شد تا اینکه در نهایت دیوار ۱۵ سال بعد از آن دیدار برچیده شد.

آلمان شرقی و غربی از جمله کشورهایی هستند که به صورت مستقل در جام جهانی حضور داشتند اما اکنون در یک پرچم واحد و یک سرزمین فعالیت دارند البته تنها این ۲ کشور نبودند که تغییر و تحولات سیاسی و سررزمینی را تجربه کردند بلکه اتحاد جماهیر شوروی، صربستان و مونته‌نگرو، یوگسلاوی، زئیر و هند شرقی هلند نیز در جام جهانی حضور داشتند اما اکنون تحولات زیادی را تجربه و برخی از این کشورها وجود خارجی و سرزمینی ندارند.

https://jahannews.com/vdccimq442bqso8.ala2.html
jahannews.com/vdccimq442bqso8.ala2.html
برچسب ها: آلمان عکس دیوار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اون بازی رو المان شرقی 0 - 1 برنده شد