چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۴۲
گزافه گویی متهم ترک فعل‌ها و از بانیان وضع موجود؛

آخوندی حرف آخر اغتشاشگران را اول کار زد/ شرط "بانیان آشوب" برای آتش‌ بس!

يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 816367
"نهاد دین" باید پاسخگوی ناکارآمدی نظام حکمرانی در جمهوری اسلامی باشد
آخوندی حرف آخر اغتشاشگران را اول کار زد/ شرط "بانیان آشوب" برای آتش‌ بس!
گروه سیاسی جهان نيوز: عباس آخوندی، کنشگر اصلاح‌طلب، از اعضای ستاد موسوی در سال 88 و از وزرای دولت روحانی اخیراً طی یادداشتی در روزنامه اطلاعات پیرامون حوادث اخیر، مخاطب اصلی معترضان را "نهاد دین" معرفی کرده و آینده و نتیجه اعتراضات را بسته به نحوه رویارویی متولیان نهاد دین با خواسته معترضان دانسته است.

در ادامه این یادداشت آمده است: گرچه بزرگان حوزه وضعیت جاری کشور و التهابات موجود در جامعه را رصد می‌‎‌‎کنند، اما فهم اینجانب این است که ایشان عموما تلاش دارند که ریشه ناآرامی‎‌‎ها را به وضعیت بد اقتصادی و یا فساد بازگردانند...واقعیت آن است که آنچه امروزه شاهد آن هستیم، بسیار بیش از بحث حجاب و پوشش زنان و بسیار بیش از بحث کژکارکردی اقتصادی و فقر عمومی است. موضوع مورد اختلاف، عدم توجه به «سبک زندگی مدرن» و تحولات ناشی از «توسعه شهرنشینی شتابان» در ایران، «انقلاب فناوری‏‎‌‎های ارتباطات و اطلاعات» و ادغام در «شبکه‎‌‎ی ارتباطات جهانی» و پیامدهای آن‎‌‎ها توسط نهادهای حکومتی و دینی است!

او می‌افزاید: "در این‎‌‎که حکمرانی اقتصادی در ایران در بدترین وضعیت خود است و فساد، فقر، بیکاری و تورم مزمن پنجاه ساله ـ با میانگین ۲۰% ستون فقرات ملت ایران را شکسته است، تردیدی نیست. لیکن، تفکیک این مساله از نظام ارزشی، آموزه‎‌‎ها و بنیان‌انگاره‎‌‎ی حکومت دینی، که مشخصا در حوزه‎‌‎های علمیه تبیین و ترویج می‎‌‎شود، ممکن نیست. اگر زمانی مخاطب معترضان تنها نهاد دولت به مفهوم عام آن بود، اینک "نهاد دین" نیز یکی از مخاطبان اصلی است و دستِ‎‌‎کم از منظر نظری باید پاسخگوی ناکارآمدی نظام حکمرانی در جمهوری اسلامی باشد."

این مقام دولت اعتدال در ادامه تصریح می‌کند: همدلی و همزبانی اقشار و صنوف مختلف اعم از دانشگاهیان، هنرمندان، ورزشکاران، اقتصاددانان و دیگران با معترضان، ریشه در همین تجربه‏‎‌‎‏ و حس مشترک پذیرفته‏‎‌‎نشدن روش زندگی آنان از سوی حکومت و روحانیت دارد.

آخوندی همچنین گفته است: سکوت روحانیت بر ابهام‎‌‎ها می‎‌‎افزاید و می‎‌‎تواند روند افتادن جامعه در ورطه‎‌‎ی آشوب و ستیز همه علیه همه را تسریع کند. و نهایتا، جانبداری از اعمال زور در اجرای احکام منجر به تشدید تعارض و حرمت‌‎‌‎شکنی از نهاد دین و رویارویی مستقیم روحانیت و حوزه با معترضان می‎‌‎شود. بنابراین، یکی از عوامل بسیار تعیین کننده در آینده‎‌‎ی روند این اعتراض‎‌‎ها، بستگی به نحوه‎‌‎ی رویارویی متولیان نهاد دین با آن دارد.‌

درباره «عباس آخوندی» بیشتر بخوانید:
شرایط این روزها بحرانی است!/ امیدوارم بتوانیم از آن عبور کنیم
در ایران با بحران «زوالِ اخلاق» مواجهیم!
آخوندی در ویلای لواسانش در حال استراحت هست
نظریه چلوکباب مجانی در اقتصاد چیست؟
کرونا وابستگی جهان را نشان داد/ ما دنبال تجزیه جهانی هستیم!
خرد سیاسی می‌گوید ما هیچ‌وقت نباید از برجام خارج شویم
بعد از انقلاب بحران هویت ایرانی بیشتر شد
خاطره آخوندی از ارتعاش همه بدن روحانی
می‌دانستید آخوندی تحلیلگر مسائل فلسفی هم هست؟

افشای نقش عباس آخوندی در فتنه ۸۸

به گزارش مشرق، درباره اظهارات آخوندی گفتنی‌های مهمی وجود دارد:

یک: آخوندی تقلا می‌کند حرف آخر اغتشاشگران را در اول کار بزند و بگوید اگرچه مشکل اقتصادی، اگرچه گشت ارشاد و اگرچه... اما مشکل اصلی با اصل نظام اسلامی یا همان "نهاد دین" است.

این کار همچنین یک هدف دیگر را برای "بانیان آشوب" محقق می‌کند. و آن اینکه پیش‌فرض ناکارآمدی حکومت اسلامی را در اذهان ایجاد می‌کند.

این در حالی است که پیش‌فرض‌های بانیان آشوب نیز همانند دروغ متقلبانه سال 88 آنها غلط است.

اتفاقا نهاد دین کارآمدی خود را در ایران به اثبات رسانده است و آخوندی اگر از فرماندهان اغتشاش نیست باید بیاید و نرخ بیکاری و فقر مطلق و ضریب جینی امروز ایران را با روز انقلاب 22 بهمن مقایسه کند. همانطور که باید برای فهم کارآمدی نهاد دینی در حوزه فرهنگ و سبک زندگی به "پیاده‌روی اربعین، افزایش پرداخت خمس و زکات از سوی مردم، نهادینگی شعائر دینی در مراسمی مثل دعای عرفه، شهدای دهه هفتادی و هشتادی محور مقاومت و امنیت ایران" نگاه کند.

آخوندی چرا به جای اینکه به مردم بگوید نرخ بیکاری در ایران تک‌رقمی شده اما از این می‌گوید که مردم بخاطر بیکاری و بخاطر زیست مدرنی که ندارند(!) به سمت نهاد دین حمله‌ور شده‌اند.

و البته باز هم حیا می‌کند از اینکه بگوید منظورش از زیست مدرن؛ تمنای کشف حجاب عده‌ای در میان اکثریت خواستار حجاب ایرانی است.

این کتمان مثبتات اقتصادی و دستاوردهای فرهنگی یا به عبارت بهتر این کتمان اثربخشی حاکمیت دینی آیا همان کتمان مسلمانی علی(ع) در شام سال 40 هجری توسط امویان نیست؟!

دو: آخوندی غیر از رسمیتی که به پیش‌فرض غلط ناکارآمدی نهاد دینی می‌بخشد؛ به اغتشاشگران هم قید "مردم و معترض" الصاق می‌کند و این هم یکی از تأملات تلخ موجود در این یادداشت است.

چه کسی حاضر است به فریب خوردگان یا اوباشی که پرچم سوختند، حنجر بریدند، فحاشی کردند و آتش زدند بگوید مردم؟! و جالب‌تر آنکه مطالبه آنها را هم زیست مدرن عنوان کند!

بله! هیچکس به جز بانیان آشوب و فرماندهان کت و شلواری اغتشاش...

زیرا آنها مکلف‌اند جمعیت قلیل خود را کثیر جلوه دهند و برای چند تجمع لکه‌ای ژست "ما بیشماریم" بگیرند. و از همین روست که در یادداشت آخوندی، اغتشاشگران "مردم" و مطالبه آنها لقمه غلط و گنده‌تر از دهان "ناکارآمدی حاکمیت دین" عنوان می‌شود!

جالب است که آخوندی ادعای پیوستن صنوف مختلف به اغتشاشگران را هم مطرح می‌کند و عاملیتش را همراستایی حکومت و روحانیت عنوان می‌کند و البته در تقلا برای سندسازی پیرامون یک پیش‌فرض غلط دیگر، کتمان می‌کند که این "صنوف مختلف" همان فرماندهان کت و شلواری آشوب، سلبریتی‌های فریب‌خورده و جامعه شناسان و توییتری‌های نزدیک به ستاد اصلاحات هستند که فرماندهی و مدیریت فاز ذهنی آشوب را بر عهده دارند نه دلسوزان کشور در صنوف مختلف.

سه: از تقلای آخوندی برای رسوب‌دادن پیش‌فرض غلط ناکارآمدی حاکمیت دین و بسترگشایی او برای بروز اغتشاشات بیشتر که بگذریم؛ وزیر راه کابینه روحانی در حال معرفی روحانیون به عنوان قصد و غرض اصلی اغتشاشات است.

بایستی با این گزاره برخورد امنیتی کرد و البته در ادامه در چارچوب‌های جهاد تبیین نیز برای افکار عمومی شرح داد که ضعف‌های موجود در فرهنگ و اقتصاد کشور ناشی از مانیفست حاکمیت دینی نیست و جملگی با رأی خوب مردم قابل رفع هستند.

و بایستی تصریح کرد که روحانیت نیز همانند قشرهای ضعیف‌تر مردم با همین مشکلات دست به گریبان هستند.

چهار: یادداشت آخوندی در تقلایی که برای رسوب دادن بحران اقتصادی، تقصیرات نهاد دین و عاملیت حوزه علمیه در افکار عمومی وجود دارد اما یک نکته مضحک نیز دارد.

و آن اینکه شخص "عباس آخوندی" یکی از ارکان اصلی شکل‌گیری مشکلات اقتصادی خاصّه در سال‌های اخیر است.

شاید آخوندی بگوید من در فرهنگ نبوده‌ام و سویه یادداشت من نیز اینست که هدف اغتشاشگران صرفا مطالبه زیست مدرن است نه مطالبه اقتصادی.

که باید در اینجا گفت از بین اقتصاد و فرهنگ؛ آنکه بیشتر بر دیگری تأثیر می‌گذارد اقتصاد است. چه اینکه اقتصاد حتی می‌تواند در دین افراد نیز تأثیر بگذارد. و اگر نان نبود، ایمان هم نبود...

فلذا اکنون این عباس آخوندی است که بعنوان یک رکن مهم شکل‌گیری مشکلات اقتصادی کشور در مقطع کنونی؛ باید پاسخگو باشد نه روحانیتی که صراحتا تفکر لیبرال آخوندی را نقد می‌کند و تأثیرات آن بر فرهنگ را هشدار می‌دهد.

آقای آخوندی باید بداند که مسئله احکام اسلامی و اجرای آنها در جامعه نیست. بلکه مشکلات اقتصادی و اثرات بزرگنما شده آن در ذهن کسانی از مردم است که توانسته پیش‌لرزه دیگری از "فتنه اقتصادی" را در شهریور و مهر 1401 رقم بزند.

همان مشکلات اقتصادی که آخوندی در ردیف اول عاملیت برای ایجاد آنها قرار دارد.
https://jahannews.com/vdciqqavyt1azp2.cbct.html
jahannews.com/vdciqqavyt1azp2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای آخوندی میشه شما یکی ساکت شی
Iran, Islamic Republic of
.، وقتی بدلیل ترک فعلی که خود بر آن تاکید می کند هیچ برخوردی نشد . نتیجه هم همین می شود .
Iran, Islamic Republic of
چرا این محاکمه نمیشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا اون محاکمه نمیشه؟
Iran, Islamic Republic of
بنده ازآخوندی دل خوشی ندارم ولی نظرات بعضی از افرادخیلی باعث تاسفه خفه شوادبیات خوبی نیست نقدرابا نقد باید جواب داد جهان نیوز جان ترویج کن منطق دربین مخاطبان حاکم باشه ضمنا نیوز که انگلیسی هست بهترنیست استفاده نکنی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
ناتوانی خودت را در دورام مسئولیتت به دین نسبت نده .
Iran, Islamic Republic of
وقتی مطالبه و برخورد جدی در خصوص ترک فعل های مسئولین صورت نگیره نتیجه اش این میشه که یک بدهکار ورشکسته سیاسی از نظام طلبکار بشه.
سعید نوری
Iran, Islamic Republic of
.چرا امثال آخوندی راست راست میگردند.
حمید سوری
Iran, Islamic Republic of
واقعا چرا راست میگردن؟
Iran, Islamic Republic of
دواقعا" هم راست گفته اند آب که سر بالا بره , قورباغه هم ابوعطا میخونه!!
علی
Iran, Islamic Republic of
....
اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
....
مهندس مهدی
Iran, Islamic Republic of
از کی تا حالا این آقا نظریه پرداز شده.نه اینکه حالا مشکل مسکن وراه وشهرسازی وبدبختی جوونها رو حل کردی حالا اومدی مشکل نظام رو تفسیر کنی.!!!؟
Iran, Islamic Republic of
آقای اخوندی حرف نزنی برات خوبه
Iran, Islamic Republic of
.....
دایی
Iran, Islamic Republic of
با اصلا این را بزرگ نکنید مشکل داره با خودش ...
خودش بگه در زمان وزارت چه کار مفیدی کرده ؟؟؟
فهیم
Iran, Islamic Republic of
...نتیجه ۸سال تعطیلی دولت ..و سکوت بقیه این هم نتیجه اش .
مفهوم
Iran, Islamic Republic of
با مقایسه قیمتهای فعلی با دولت قبلی همه چیز بروشنی معلوم میشه
Iran, Islamic Republic of
قیمتهای فعلی نتیجه همون گلوله برفیه که حسن روحانی و اطرافیانش درست کردن و در سراشیبی اقتصاد ایران رها کردند. در ضمن دولت فعلی که جای خود داره , مشخص نیست چند تا دولت دیگه باید بیان و برن تا بتونن جلوی حرکت و بزرگتر شدن روزافزون این گلوله را بگیرن....!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اموال آخوندي و امثال او را بايد براي جبران خسارت هاي اغتشاش مصادره و به جانباختگان اغتشاشات داد .
Iran, Islamic Republic of
اگه باهاش برخورد می شد حالا اینقدر طلبکار نبود
Iran, Islamic Republic of
اگه بدهکارو رو بدی طلبکار می شه .
Iran, Islamic Republic of
چه می دونه درد مردم چیه..
Iran, Islamic Republic of
حتما تقصیر من بوده که به این ذخیره دائمی نظام! میدان داده ام
Iran, Islamic Republic of
تو که تقصیر نداری عزیز دلم
Iran, Islamic Republic of
ذخیره دائمی اصلاح طلبان و لیبرالهای غرب پرست بوده .
Iran, Islamic Republic of
فرمود این طرح مسکن مهر یک طرح مزخرف بود ...
علی
Iran, Islamic Republic of
خدایا تو را به عزتت قسم ما را از دست امثال این آدم های پر رو و پر ادعا نجات بده!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای آخوندی یکبار برای همیشه به مردم توضیح بده ...
Romania
بانیان وضع موجود شاکیان فعلی اند اعتراض مردم بوجود این هاست...
Iran, Islamic Republic of
به آخوندی بگویید

سال هشتاد و هشت هم میخواستید
نتوانستید
در این هشت سال اینقدر کار نکردید
تا اعصاب مردم را خورد کنید

حالا دهان باز کردید.
Iran, Islamic Republic of
شما نفست از جای گرم بلند میشه.
Russian Federation
سلام کاش کاش کاش قوه قضاییه به پرونده های آقای حسن روحانی وتیمش که باعث این مشکلات اقتصادی وفرهنگی شدند ورود می کرد.
Iran, Islamic Republic of
این 15 نفری که منفی زدن کجا زندگی می کنند .
علی
Iran, Islamic Republic of
شما به عنوان وزیر یک دولت چند سال در وزارت مسکن ..... آخرش هم می گفتی کار وزارت خانه خانه سازی نیست. و به آن افتخار میکردی..
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اگر خانه سازي نيست پس چيه ؟؟.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چه كسي سالها وزير مسكن جمهوري اسلامي بوده ؟؟.
Iran, Islamic Republic of
یکی از عوامل بدبختی کشور ما ، امثال شما می باشند. جرات دارید اموالتان را اعلام کنید و بگویید از اول انقلاب چه کار کرده اید.!
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذرد از تو که بخش از مشکلات این ملت در دوران دولت مورد حمایت و وزارت تو رقم خورد حالا مدعی شدی حنات رنگی نداره
Iran, Islamic Republic of
اینو باید فلک کرد