سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱
۱۸

کسری بودجه و حقوق بالای ۲۰ میلیون در ۶۰ شرکت دولتی؟!

پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 748424
براساس اطلاعات موجود در ۶۰ شرکت دولتی میانگین حقوق دریافتی بیش از ۲۰ میلیون تومان است که با متناسب‌سازی این حقوق‌ها و حمایت از اقشار ضعیف می‌توان ضمن دنبال کردن عدالت اقتصادی از بار هزینه‌های دولت کاست.
حقوق بالای ۲۰ میلیون در ۶۰ شرکت دولتی؟!
به گزارش جهان نيوز، در حالی که لایحه بودجه دولت، بر درآمدهای مافیایی نفت و افزایش هزینه‌های جاری تأکید دارد، یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد مسیر درست، کاهش هزینه‌های غیرضرور و پیش‌بینی منابع درآمدی پایدار است.

لطفعلی بخشی در صفحات داخلی روزنامه ایران نوشت: بودجه‌های سنواتی به عنوان مهم‌ترین سند مالی کشور، ظرفیت‌های زیادی برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور دارد. با استفاده از روش‌های مختلف در تدوین بودجه و تعریف منابع و مصارف می‌توان سمت و سوی اقتصاد را نیز بهبود بخشید.

در یک نگاه کلی، با کاهش هزینه‌های غیرضرور و افزایش منابع درآمدی پایدار و بدون آثار تورمی می‌توان بودجه و سپس ساختار اقتصادی کشور را دستخوش اصلاح قرار داد. در این مسیر دو راهکار مهم برای تدوین بودجه که به اقتصاد ملی نیز کمک می‌کند وجود دارد که یکی باعث کاهش هزینه‌ها و دیگری موجب رشد درآمدهای پایدار خواهد شد.

درواقع اتکا به این روش‌ها باعث می‌شود تا دولت از سایر درآمدها مانند نفت و فروش اوراق بی‌نیاز شود. نخستین راهکار، کاهش هزینه‌ها است. در این زمینه شیوع کرونا درکنار مصائب و مشکلات فراوانی که برای اقتصاد ایران و جهان به همراه داشت، از نظر صرفه‌جویی یک فرصت طلایی به شمار می‌رود.

در دوران حدود یک‌ساله پاندمی کرونا که در ایران مانند بسیاری از کشورها برای جلوگیری از شیوع بیشتر به سمت گسترش خدمات غیرحضوری و کاهش نیروی کار در شرکت‌ها و سازمان‌ها شدیم، این واقعیت را به‌خوبی نشان داد که برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌های عمومی و دولتی را می‌توان حذف یا با سایر دستگاه‌ها ادغام کرد.

در این مدت کاهش خدمات و حتی تعطیلی برخی از دستگاه‌ها هیچ خدشه‌ای به اقتصاد ایران و کسب و کارها وارد نکرد. ضمن اینکه هدایت فعالیت‌ها به بسترهای مجازی نیز توانست تا حدود زیادی هزینه اداره سازمان‌ها و شرکت‌ها را کاهش دهد.

بنابراین کرونا فرصت مناسبی برای بازآرایی دستگاه‌های اجرایی در کشور است تا با حذف، تغییر مأموریت و ادغام آنها تا حدود زیادی از هزینه‌های کشور کاست.

اقدام دیگری که درخصوص متعادل کردن هزینه‌ها قابل پیگیری است، عادلانه کردن حقوق و دستمزدها در دستگاه‌ها و بخصوص شرکت‌های دولتی است. براساس اطلاعات موجود در ۶۰ شرکت دولتی میانگین حقوق دریافتی بیش از ۲۰ میلیون تومان است که با متناسب‌سازی این حقوق‌ها و حمایت از اقشار ضعیف می‌توان ضمن دنبال کردن عدالت اقتصادی از بار هزینه‌های دولت کاست.

سومین راهکاری که اهمیت بسیار زیادی دارد و از دید رشد منابع مهم است، افزایش درآمدهای مالیاتی است که البته این راهکار باید بدون فشار به مؤدیان فعلی اجرایی شود. ساماندهی معافیت‌های مالیاتی نیز می‌تواند درکنار جلوگیری از فرارهای مالیاتی به میزان قابل‌توجهی درآمدهای کشور را افزایش دهد، درآمدی که امکان اداره کشور تنها با اتکا به مالیات و دوری از نفت را ممکن می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نام شرکتها را بگویید
Iran, Islamic Republic of
بیست میلیون حقوق نیست .
Romania
وقتی یک بازیگر ماهی ۲۰۰ میلیون واسه سریال از صدا و سیما طلب میکنه ماهی ۲۰ ملیون یک مدیر متخصص زیاد نیست
Iran, Islamic Republic of
حق با شماست یک فساده بزرگه
Iran, Islamic Republic of
پس با این حساب دومیلیون و هشتصدهزار هم برای کارگر اصلا کم نیست!!!!
محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
حقوق دوهفته یک مکانیک و حقوق ۵روز یک پزشک متخصص هست پول زیادی برای یک مدیر نیست ،حقوق اقشار ضعیف رو بالا بیارید
انتقام سخت درزمان ممکن
Iran, Islamic Republic of
مسئولی که 21برابر کارمند خود حقوق میگیرد آیا میتواند مشکل زیر دستان را درک کند؟
قانون حقوق ودستمزد نیازمند بازنگری است.آیا کسی بفکرش هست؟
Iran, Islamic Republic of
اگر کسی 25 میلیون حقوق بگیرد یعنی 1000 دلار یعنی کمتر از کارگر ساده در امریکا و اروپا. در حالیکه همه هزینه ها بر حسب دلار است. کسانی که در کار دلالی هستند به مراتب بیشتر از این مقدار درامد دارند و جایی دیده نمی شود و نتیجه کارشان آسیب زدن به اقتصاد استو
Iran, Islamic Republic of
بیایند بروند دلالی کنند نه بدون خروجی مشخص میلیاردی حقوق بگیرند
Iran, Islamic Republic of
بهترين روش اينه كه بر اساس لياقت و تواناي اون مدير حقوق تعين كنن .
Iran, Islamic Republic of
شما درست میفرمایید چون ۵۰ میلیون هم بزرگتر از ۲۰ میلیون هست.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
رئیس من دکترای آی تی داره، سرهنگ تمام هست، بیش از ۲۰سال سابقه کار داره. یک مسئولیت مهم کشوری داره. کل حقوقش ۸ونیم میلیون هست. دریافتیش بعد از کسورات قانونی حدود ۶ میلیون میشه.
Iran, Islamic Republic of
موضوع فقط حقوق نیست.بعضی سازمان ها حقوق بالا نمی دهند ولی مثلا خانه سازمانی می دهند که اجاره اش ماهی 15 میلیون است. زمین می دهند که ارزشش حقوق 30 سال مثلا نج.می بگیران است. بجای مقایسه حقو، کل منافع حاصله از شغل افراد مقایسه شود.
Iran, Islamic Republic of
ای بابا 20 م الان پولی نیست یک کارگر روزی 400 می گیره
علی
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
باز هم زدي بخاكي جهان جان !!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
با سلام متاسفانه تبعیض وناهما هنگی زیاد وجود داره ایا میشه حقوق سه ونیم میلیون با بیست میلیون مقایسه کرد.