کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مطالبه از رئیس عدلیه درباره حجاب و عفاف

آقای اژه‌ای! افراد یا دستگاه هایی که ابلاغ مهم شما را پشت گوش انداختند، معرفی کنید

25 فروردين 1403 ساعت 9:18

از رئیس قوه قضائیه انتظار می رود که در راستای همان ابلاغی که در ابتدای سال گذشته داشتند، بعد از گذشت یک سال، برای مردم و رسانه ها به صورت شفاف بیان کنند که کدام مسئولین و کدام دستگاه ها به وظیفه قانونی و شرعی خود در اجرای قانون عمل نکرده اند یا ناقص و گزینشی عمل کرده اند؟


گروه سیاسی جهان نیوز: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه، در نشست اخیر با مدیران و فعالان رسانه ای، اشاراتی به بحث حجاب و عفاف داشت.

وی بیان کرد: «در مورد عفاف و حجاب، ما الان وضع خوبی واقعاً نداریم ... یک سلسله اقداماتی شده، این اقدامات به نتیجه نهایی نرسیده است ... من در سال گذشته - در شورای عالی فرهنگی مطرح شد - گفتم ما الان همین قوانینی که داریم خب به آن عمل کنیم. نیروی انتظامی، وزارت کشور، دادستان، شما به همین ها عمل کن... آنجا گفتم 70 تا 75 درصد کارها با همین قوانین موجود حل می شود».

همچنین براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس این قوه در نشست شورای عالی قوه قضائیه گفته است:
«از سال قبل، من در جلسات و نشست‌های متعددی با حضور مقامات و مسئولان ذی‌ربط تاکید کردم که باید با به کارگیری قوانین موجود، از جمله «قانون مجازات اسلامی»، «قانون آیین دادرسی کیفری» و مقوله «جرم مشهود» مندرج در این قانون، قوانین ناظر بر حوزه اختیارات و تکالیف اصناف و اماکن و «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، در راستای بهبود و ارتقاء وضعیت عفاف و حجاب در جامعه اقدام کنیم».

«در اوایل فروردین سال گذشته، جلسه‌ای را با حضور مسئولان ذی‌ربط در حوزه عفاف و حجاب تدارک دیدم؛ پیش از آن جلسه، با صرف وقت معتنابهی، به همراه یکی از همکاران، کلیه قوانین مرتبط با عفاف و حجاب را احصاء کردم؛ سپس در جلسه مزبور، خطاب به مسئولان ذی‌ربط از دستگاه‌های مختلف، با رویکردی تبیینی، تاکید کردم که با اهتمام نسبت به اجرایی کردن همین قوانین موجود، می‌توان مشکلات حوزه عفاف و حجاب را تا حد مؤثری برطرف کرد؛ پس از آن، این موارد قانونی احصاء شده را به وزیر کشور و سایر دستگاه‌های مسئول در این حوزه ابلاغ کردم».
 
اولین نکته این است که همین احساس نگرانی رئیس دستگاه قضا در مورد وضعیت حجاب، خودش جای تقدیر دارد.
نکته بعدی این است که از ظواهر سخنانی که رئیس دستگاه قضا در جمع فعالان رسانه ای بیان کرده، اینگونه بر می آید که رئیس عدلیه از همان اول موافق ارائه لایحه عفاف و حجاب نبوده و همین قوانین موجود را تا اندازه زیادی کافی می دانست. اگر هم موافق بوده، موافق یک لایحه مفصل نبوده است.

در هر صورت، چه قوانین فعلی کافی باشد – که برخی از صاحبنظران اینگونه عقیده دارند و مشکل را در درست اجرا نشدن این قوانین می دانند – چه قوانین فعلی را تا حد زیاد و قابل قبولی موثر بدانیم و چه نیاز به لایحه عفاف و حجاب باشد، آنچه که برای مردم مهم است، نتیجه رخ داده در کف میدان است.

متأسفانه وضعیت، روز به روز نگران کننده تر می شود. تسامح و مماشات برخی مسئولین و دستگاه ها مشهود است. جری شدن برخی هنجارشکنان و دریافت این پیام اشتباه که حاکمیت دیگر مثل قبل نسبت به حجاب حساس نیست، مشهود است.

با همه اینها از رئیس قوه قضائیه انتظار می رود که در راستای همان ابلاغی که در ابتدای سال گذشته داشتند، بعد از گذشت یک سال، برای مردم و رسانه ها به صورت شفاف بیان کنند که کدام مسئولین و کدام دستگاه ها به وظیفه قانونی و شرعی خود در اجرای قانون عمل نکرده اند یا ناقص و گزینشی عمل کرده اند؟

آیا قوانین کیفری و مقوله جرم مشهود، به درستی اجرا شد؟ قوانینی که ناظر به اصناف و اماکن است، به درستی اجرا شد؟ آیا نیروی انتظامی و وزارت کشور به وظایف خود عمل کردند؟ آیا دادستانی به وظایف خود عمل کرد؟ آیا قضات و ضابطین مربوطه به وظایف خود عمل کردند؟

بدون شک، دشمن به دنبال دشمنی و برنامه ریزی خود است و توقع هم نمی رود که بیکار بنشیند، اما برخی افراد با ترک فعل خود، به نوعی زمینه را برای اجرا شدن برنامه دشمن فراهم می کنند. این حق مردم است که بدانند چه کسی یا کسانی باعث می شوند که فضا اینگونه برای جولان برخی هنجارشکنان باز شود؟


کد مطلب: 876516

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/876516/آقای-اژه-ای-افراد-یا-دستگاه-هایی-ابلاغ-مهم-پشت-گوش-انداختند-معرفی-کنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com