دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۱۷
حاکمیت یکدست اصلاح طلبان دردی از مردم دوا کرد؟

همدلی و هماهنگی دولت و شهرداری به نفع مردم تهران/ جنبش برقی‌سازی تهران حاصل همکاری مشترک رئیسی و زاکانی

پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 873668
حاکمیت یکدست ادعایی است که از سوی اصلاح‌طلبان تنها برای این دوره مطرح می‌شود درحالی است که در دوره قبل هم حاکمیت یکدست بوده اما سئوال اینجاست که ثمره حاکمیت یکدست دوره گذشته با حاکمیت همدلانه امروز چیست؟
همدلی و هماهنگی دولت و شهرداری به نفع مردم تهران/ جنبش برقی‌سازی تهران حاصل همکاری رئیسی و زاکانی
گروه سیاسی جهان نيوز: در روزهای گذشته گذشته تصاویری از خودروهای برقی که قرار است به عنوان تاکسی پاک در پایتخت تردد کرده و مسافران را به مقصد خود برساند منتشر شد. فیلم دیگری نیز حاکی از آن بود که اتوبوس‌های جدید نیز از راه رسیده و به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه خواهند شد.

حمل و نقل عمومی شهر تهران سال‌ها با وجود اینکه در دولت قبل مجلس و شورای شهر و شهرداری و همچنین ریاست جمهوری یکدست بودند کهنه و فرسوده ماند و هر روز کهنه‌تر شد تا اینکه بار این نوسازی به دوش شهرداری جدید افتاد. عدم نوسازی حمل و نقل شهری تا جایی بود که حمل و نقل عمومی که باید در جهت پاکسازی هوا عمل کند خود عامل آلایندگی هوای پایتخت بود.

 این یکدستی اما گویی در دوره قبل مطرح و مهم نبود و نباید سرانجام خوبی می‌داشت. از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و شورای شهر جدید حامیان دولت قبل موضوع حاکمیت یکدست را مطرح کردند و طوری وانمود کردند که قبلا به اینگونه مجموعه حاکمیتی و اجرایی یکدست نبوده و از این به بعد باید دید که چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد. یک جنگ روانی برای ایجاد انتظارات مضاعف در جامعه که البته پاسخ آن داده شد.
 
 به نظر می‌رسد اصلاح طلبان درست گفته‌اند. پیشتر با اینکه اصلاح طلبان حامی دولت بودند اگرچه از لحاظ سیاسی حاکمیت یکدست بود اما همراه و همدل یکدیگر نبودند اما حالا همراهی و همدلی را در میان مجموعه‌های اجرایی دولت و شهرداری تهران به خوبی در واردات اتوبوس و خودروهای برقی و ساخت ایستگاه های مترو جدید و ... به خوبی می‌بینیم.

«مالک شریعتی» نماینده مجلس یازدهم در این باره ضمن انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «نمونه‌ای از همکاری و تعامل سازنده بین مدیریت شهری و دولت مردمی، برقی سازی بخشی از حمل و نقل عمومی تهران است که آغازش در روزهای اوج ترافیک پیام مهمی دارد: کار مشترک مسوولان، برای مردم گرمابخش و امیدآفرین است و دود اختلاف هم به چشم مردم می‌رود و هم خود اختلاف افکنان را خفه می‌کند.»


همه این موارد نشان دهنده مسیر پیشرفتی است که در شهرداری تهران طی می‌شود. شهرداری تهران با اهتمامی که به گسترش و نوسازی حمل و نقل عمومی و برقی سازی آن دارد نشان داده که به موضوع آلودگی هوای تهران توجه ویژه‌ای دارد. با این حال موج های تخریبی سیاسی برای ضربه زدن به مدیریت شهرداری تهران به راه افتاده است. تهران با توجه به مشکلاتی که از پیش تلنبار شده است قطعا نمی‌تواند مدیریت کاملا بی عیب و نقصی داشته باشد اما در این زمینه نیز اقدامات عمرانی و تجهیزاتی خوبی در پایتخت انجام شده است که همین موارد نیز با تخریب مدیریت شهرداری تهران همراه می شود.

این در شرایطی است که در دوره قبل تنها طرح جدی شهرداری تهران برای حمل و نقل پاک تبلیغات برای اشاعه فرهنگ استفاده از دوچرخه برای تردد در سطح شهر بود که به گفته خود اصلاح طلبان این موضوع حتی یک درصد از حمل و نقل شهری را نیز نمی توانست برطرف کند.


درواقع این طرح بیشتر از اینکه یک طرح اجرایی جدی باشد یک طرح فرهنگی بدون هزینه بود که باعث شد مشکلات کلانشهری مثل تهران در حوزه حمل و نقل تشدید شود. چه اینکه تهران با توجه به اینکه روزانه از مردمی که در حاشیه آن زندگی می‌کنند و برای کار به پایتخت می‌آیند پر و خالی می‌شود و شاهد تردد و رفت و آ‌مد میلیون‌ها انسان در طول روز است و نمی‌تواند با موضوع دوچرخه سواری محدود در داخل تهران و تردد محله‌ای این مشکل را برطرف ساخت.


البته اصلاح طلبان درباره مدیریت قبل از خود در زمان «محمدباقر قالیباف»‌ که اقدامات بهینه خوبی در تهران انجام شد نیز عنوان می‌کردند که «شهر سوخته» تحویل گرفته‌اند! در حالی که به واقع خود با نوعی استپ و قصور مدیریتی شهری با کوهی از مشکلات به مدیریت بعدی تحویل داده‌اند.

در خصوص همراهی دولت و شهرداری تهران در دوره قبل حتی شاهد ماجرای تنش بین این دو بر سر موضوع ساخت منزل مسکونی در منطقه جماران بودیم که از لحاظ قانونی به جهت اینکه این منطقه دارای ارزش فرهنگی است ساخت و ساز در آن ممنوع و باید با مجوز ویژه شهرداری انجام شود. اما با ممانعت و تخریب این خانه مسکونی توسط شهرداری وقت، «پیروز حناچی» شهرداری تهران در دوره قبل به جلسه هیات دولت دعوت نشد و این غیبت ها باعث شد که «محسن هاشمی»‌ با انتشار توئیتی از دولت و شهرداری وقت بخواهد که کدورت های خود را کنار بگذارند.

وی در این باره نوشت:‌ «از همینجا از آقای روحانی و جهانگیری درخواست می‌کنم این اجازه را بدهند که رابطه ترمیم شود و کدورت‌ها را کنار بگذاریم.»


اما دولت و شهرداری تهران در این دوره به گونه‌ای هماهنگ و هم راستا با منافع مردم عمل می‌کنند که دیده می شود در حاشیه برگزاری جلسات هیات دولت از خودروهای برقی رونمایی می‌شود و رئیس جمهوری در کنار شهردار تهران از برنامه های مشترک برای نوسازی و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران سخن می گوید. موضوعی که ثمرات آن را این روزها به خوبی می‌بینم و با مجوزهای دولت خودروهای برقی و اتوبوس‌های شهری وارد کشور شده و به نظر می‌رسد به عنوان عیدی دولت و شهرداری به مردم پایتخت کار خود را آغاز کنند.



با این حال به نظر می رسد بیشتر از آنکه حاکمیت یکدست موضوع مهمی باشد همدلی و همراهی ارکان حاکمیتی برای رفع نیاز مردم و در جهت منافع عمومی مهم است. حاکمیت یکدست موضوع جدیدی نیست و اگر در طول تاریخ سیاسی کشورمان به دوره های مختلف نگاهی بیندازیم موج های سیاسی باعث شده که مجلس و شورای شهر و دولتی یکدست سیاسی شکل بگیرد اما ثمره این یکدستی سیاسی چه بوده است؟ حتی در این جهت برخی از ارکان حاکمیتی یکدست به جای همراهی برای بالابردن سطح رفاه مردم و پیشرفت کشور با هم گلاویز شده‌اند که نمونه آنرا در دوره گذشته دیدیم که «پیروز حناچی» از دولت گلایه می کرد که پول شهرداری را نمی دهد و دولت نیز مطرح می کرد پول را داده است. با این حال به قول مولانا که همدلی را از همزبانی بهتر می‌دانست؛ اگر این تعامل همدلانه باشد ثمرات آن را مردم می بینند اما اگر این موضوع باعث برخورد و اصطکاک شود قطعا مثل دوره گذشته مردم آسیب می‌بینند.

عناوین مرتبط:
تصاویر رونمایی از اتوبوس، تاکسی و موتور برقی وارداتی از چین

 
https://jahannews.com/vdcfvmdccw6deva.igiw.html
jahannews.com/vdcfvmdccw6deva.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به قول خود محسن هاشمی در 4 سال گذشته که اصلاح طلبان مدیریت کردند حتی ی ک کیلومتر خط مترو هم نساختن.
درود بر زاکانی
Iran, Islamic Republic of
از دوچرخه بازی حالا به اتوبوس و خودروی برقی رسیدیم.
United States
مردم عاشق برقی سازی تهران هستند.... انشاالله...ماشاالله....
Iran, Islamic Republic of
مردم عاشق گازی شدن هستن
رضا
United Kingdom
پس حمایت از تولیدات داخل چی شد؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
پس نگاه به داخل چه میشود.
Iran, Islamic Republic of
خودروهای برقی کجا و چطوری شارژ میشه؟ لطفا یکی جواب بده. جهت اطلاع خودم میخوام بدونم.
Iran, Islamic Republic of
الانم که فقط مانور تبلیغاتی است و در میدان اتفاقی نیفتاده
Iran, Islamic Republic of
برقی سازی باید متناسب با ظرفیت تولید برق باشد
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی که بدون دوچرخه سر کار میرود شاهد ترافیک شهری و آلودگی هوا، صف اتوبوس و شلوغی مترو هستند؟!
Iran, Islamic Republic of
خدا چین را برای شما حفظ نماید
Iran, Islamic Republic of
انشا الله کی شاهد ورود این وسایل هستیم
Iran, Islamic Republic of
برقی سازی خودروها از اواخر دولت دهم مطرح شد اما متاسفانه در دولت روحانی مغفول ماند و حالا در حال اجرایی شدن است.
Iran, Islamic Republic of
8 سال با برجام فرصت سوزی کردند و حتی یک واگن مترو یا اتوبوس برقی نخریدند.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اينو گل گفتي اصلا"‌ برجام يك برنامه بود براي توقف
پيشرفت كشور
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اصلا"‌چرا بايد اين قدر شهر ها را توسعه داد و انبوه سازي كرد