دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱
۴
علی رغم اوضاع قابل قبول مقاومت فلسطین؛

بحران انسانی در غزه؛ پاس گل مصر به نسل کشی اسرائیل/ واکاوی یک اتفاق قابل‌ تامل در بحبوحه جنگ غزه

دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب: 866463
آمارهای سازمان ملل متحد تاکید دارند که بیش از 97 درصد از جمعیت 2.3 میلیون نفری نوار غزه با مشکل عدم امنیت غذایی دست به گریبان هستند. 85 درصد از جمعیت نوار غزه نیز از خانه خود آواره شده اند و چیزی قریب به 250 هزار واحد مسکونی یا به کل ویران شده و یا با آسیب جدی مواجه شده اند.
بحران انسانی در غزه؛ پاس گل مصر به نسل کشی اسرائیل/ واکاوی یک اتفاق قابل‌ تامل در بحبوحه جنگ غزه
گروه بین الملل جهان نيوز: بیش از 100 روز از جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه در قالب حمله به این منطقه می گذرد. در این راستا، به تازگی شمار قابل ملاحظه ای از اندیشکده ها و نهادهای حقوق بشری بین المللی، به خسارات قابل توجهی که تجاوز ارتش رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه از خود برجا گذاشته اشاره می‌کنند.

به عنوان مثال، نهاد موسوم به "دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه" در گزارشی اعلام کرده بیش از 100 هزار نفر از ابتدای هفتم اکتبر که صهیونیست ها به نوار غزه حمله کرده اند: در این منطقه یا به شهادت رسیده اند، یا مفقود شده اند و یا مجروح گشته اند. انجام یک بررسی تطبیقی نیز نشان داده که جنگ افروزی صهیونیست ها در نوار غزه روزانه 1000 قربانیِ فلسطینی می گیرد که این آمار، جنگ غزه را به مرگبارترین جنگِ جهان در قرن بیست و یکم تبدیل کرده است.

در این راستا، آمارها از شهادت 31 هزار 497 فلسطینی در نوار غزه خبر می دهند که از این تعداد، چیزی در حدود 19 هزار نفر را زنان و کودکان تشکیل می دهند (این آمار، تخمین های اجسادی که همچنان زیر آوار هستند را نیز در بر می گیرد). آمار مجروحان جنگ غزه نیز اندکی بیبش از 61 هزار نفر اعلام شده است. نکته قابل تامل اینکه آمارهای سازمان ملل متحد تاکید دارند که بیش از 97 درصد از جمعیت 2.3 میلیون نفری نوار غزه با مشکل عدم امنیت غذایی دست به گریبان هستند. البته که 85 درصد از جمعیت نوار غزه نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده اند و چیزی قریب به 250 هزار واحد مسکونی یا به کل ویران شده و یا با آسیب های جدی مواجه شده اند.

نکته قابل تامل اینکه تاکنون 183 مرکز پزشکی و درمانی در نوار غزه در قالب های مختلف هدف حمله قرار گرفته است. مسائلی که همه و همه وضعیت اسفناکی را برای مردم نوار غزه که اکنون عمدتا در بخش های جنوبی این منطقه حضور دارند، رقم زده است. در این راستا، کمیسر حقوق زنان و دختران سازمان ملل متحد تاکید کرده که خشونت ساختاری صهیونیست ها علیه مردم غزه و به طور خاص زنان و دختران این منطقه، نمودی عینی از "نسل‌کشی" را به نمایش می گذارد. اساسا بر پایه استدلال هایی از این نوع هم بوده که شاهد بوده‌ایم دولت آفریقای جنوبی به تازگی اقدام به ثبت شکایت علیه صهیونیست ها در دیوان بین المللی دادگستری به دلیل ارتکاب این رژیم به نسل کشی در نوار غزه و نقض مفاد کنوانسیون نسل کشی مصوب سال 1948 میلادی کرده است.


*نشریه "اکونومیست" در گزارشی به این مساله اشاره می کند که جنگ غزه در ابعاد مختلف، مردم این منطقه را تحت فشار قرار داده و به آن ها آسیب زده است. به طور خاص، اکنون تمام جمعیت 2.2 میلیون نفری این منطقه با تهدید شیوع بیماری و قحطی رو به رو هستند. معادله ای که از منظر اکونومیست می تواند کشتار گسترده فلسطینی ها در این جنگ را رقم بزند.

در عین حال، گزارش های مختلفی در مورد احتمال شیوع بیماری میان مردم غزه به دلیل عدم دسترسی کافی آن ها به امکانات بهداشتی و آب سالم نیز منتشر شده است. این وضعیت در شرایطی برقرار است که هنوز هم مردم نوار غزه زیر بمباران سنگین رژیم اشغالگر قدس به سر می برند.


*خبرگزاری "الجزیره" در گزارشی به وضعیت بد بحران گرسنگی در نوار غزه در پیِ تهاجم صهیونیست‌ها به این منطقه اشاره می کند و تاکید دارد که این روند در صورت عدم رسیدنِ کمک های لازم، می تواند به نقاط بحرانی‌تری نیز برسد.

همه این ها در حالی است که تحولات میدانی جنگ غزه از دست برترِ مقاومت فلسطین در مواجهه با رژیم صهیونیستی حکایت دارد. در این راستا، به تازگی برخی منابع خبری صهیونیست از معلول شدن بیش از چهار هزاز نظامی اسرائیلی در نتیجه جنگ غزه خبر داده اند. البته که گزارش های فراوانی در مورد پُرشدن ظرفیت آسایشگاه ها و مراکز مشاوره روانی رژیم اشغالگر قدس نیز به گوش می رسد.

آمارهای رسمی صهیونیست ها از هلاکت چیزی در حدود 600 نظامی اسرائیلی از هفتم اکتبر تاکنون خبر می‌دهند با این حال، برخی تحلیلگران و البته منابع اسرائیلی تاکید دارند که این میزان حداقل سه برابر بیشتر است و سیاست سانسور اسرائیل مانع از افشای حقایق در این رابطه می شود. البته که تاکنون بیش از 1000 تانک و خودروی زرهی ارتش اسرائیل نیز توسط رزمندگان مقاومت شکار شده و همچنان هم حملات راکتی مقاومت فلسطین علیه اراضی اشغالی ادامه دارد.

جالب اینکه به تازگی نشریه "معاریوِ" رژیم اشغالگر قدس در مقاله ای تاکید کرده که اسرائیل هنوز با کسب پیروزی قطعی و بزرگ در میدان های جنگ غزه فاصله زیادی دارد و البته که برخی نشریات صهیونیستی از بازپس‌گیری کنترل مناطق قابل توجهی از شمال نوار غزه توسط رزمندگان گروه های مقاومت اسلامی فلسطین خبر می دهند.

از این رو، مقاومت فلسطینی وضعیت خوبی دارد با این حال، متاسفانه رژیم اشغالگر قدس نوعی پروژه نسل کشیِ خاموش را علیه مردم غزه، آن هم به دلیل ناکامی هایش در مواجهه با جریان مقاومت فلسطین عملیاتی می کند که این رویکرد، وضعیت دشواری را در نوع خود برای ساکنان نوار غزه ایجاد کرده است.

با این همه، نکته مهم این است که در بحبوحه کوچ اجباری هزاران فلسطینی به جنوب نوار غزه، دولت مصر نیز در همکاری ضمنی با رژیم اشغالگر قدس، مرزِ رفح را مسدود کرده و مانع از رسیدن کمک های بین المللی از سوی جامعه بین المللی و به ویژه از سمت کشورمان به مردم غزه می شود. البته که دولت مصر این موضوع را انکار می کند. دلیل آن هم بالا بودن هزینه های همراهی با صهیونیستها در بحبوحه جنگ غزه برای قاهره است. با این حال، به نظر می رسد که این موضوع به طور خاص تحت تاثیر 2 مساله عمده و محوری است.

اولا، دولت مصر سال هاست که از چالش عدم حکمرانی اقتصادی مطلوب رنج می برد. معادله ای که موجب شده تا بحران بدهی بیش از 400 میلیارد دلاری برای اقتصاد مصر رقم بخورد و ارزش پول این کشور نیز ظرف تنها یک سال تا 50 درصد کاهش یابد. در این میان، نهادهای مالی بین المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده اند که در صورتی که وضعیت اقتصادی مصر بهتر نشود، آن ها از اعطای کمک های مالی و همچنین وام به این کشور معذورند. در این چهارچوب، دولت مصر این تصور را دارد که اگر مرزهای خود را به روی فلسطینی‌ها باز کند این مساله می تواند هزینه های اقتصادی زیادی را به این کشور تحمیل کند.
 
 

*نشریه فارین پالیسی در گزارشی به طور خاص به این نکته اشاره کرده که دولت مصر به دلایلی نظیر چالش‌های اقتصادی، احتمال حضور گسترده پناهجویان، و یا اوج گیری فعالیت های شبه نظامیان در صحرای سینای مصر، مرز مشترک خود با نوار غزه را مسدود کرده است.
 
از این رو، اینطور به نظر می رسد که وضعیت حاد اقتصادی مصر و هراس دولت "عبدالفتاح السیسی" از اوج گیری اعتراضات عمومی در این کشور سبب شده تا دولت مصر همسو با اسرائیل و آمریکا مرز رفح را مسدود نگه دارد و البته که به نظر می رسد در این رابطه امتیازاتی را نیز از طرف های غربی دریافت کرده است.

دوم اینکه دولت مصر وضعیت مناسب و دست برتر جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت اسلامی در نوار غزه را یک پیروزی بزرگ برای جنبش اخوان المسلمین مصر که پیوندهای نزدیک با حماس دارد و جریان اپوزیسیون و مخالف دولت السیسی را نمایندگی می کند، در نظر می گیرد.

از این رو، سعی دارد با مسدودسازی مرز رفح و ممانعت از حرکت کمک های بین المللی به سمت نوار غزه، هم اوضاع اقتصادی دولتش را بهبود بخشد و هم به زعم خود مانع از اوج گیری قدرت اخوان المسلمین و کسب یک پیروزی برای این جنبش که می تواند تبعاتی را در عرصه سیاست داخلی مصر نیز داشته باشد، گردد.
https://jahannews.com/vdcaiinae49niy1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaiinae49niy1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتش ما هم مستقیم وارد میدان شویم
Iran, Islamic Republic of
هوا سرده ، نان نیست ،اب نیست، پناهگاه نیست ، دارو نیست ، درمان نیست ، انسانیت کجاست
Portugal
حالا مرتب بروید خودتان را به فرعون مصر (سیسی) بچسبانید و فخر بفروشید!!!
Iran, Islamic Republic of
...