دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۲
۴۱
درباره جذب معلمان جدید؛

خطر ضربه به آموزش و پروش جدی است/ این معلمان نباید وارد سیستم آموزشی شوند +جزئیات

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب: 853061
اگر واقعاً معلم را معمار آینده می دانیم، در آنصورت حق داریم که نسبت به شخص معمار، حساس باشیم. همانگونه که معماری یک ساختمان یا خانه معمولی را به هر کسی نمی سپاریم، به طریق اولی، معماری آینده جامعه را نباید به دست هر کسی بسپاریم.
خطر ضربه به آموزش و پروش جدی است/ این معلمان نباید وارد سیستم آموزشی شوند +جزئیات
گروه جامعه جهان نيوز: ابتدای امسال بود که رهبر انقلاب در دیدار با معلمان، جملات قابل تأملی در مورد جایگاه معلم بیان کردند. ایشان در آن جلسه فرمودند: «کاری که معلم بر عهده گرفته ــ معلم متعهد ــ به نظر من مهم ترین کار در کشور است؛ یعنی تربیت و تعلیم نونهالان کشور، یعنی ساختن آینده‌ی کشور. معلم در واقع معمار آینده‌ی کشور است».

با در نظر داشتن این موضوع و همچنین اتفاقاتی که هر از چند گاهی در برخی مدارس کشور رخ می دهد و فیلم آن در فضای مجازی منتشر می شود، ضروری است که در مورد به کارگیری معلمان در آموزش و پرورش و ابعاد آن، به چند نکته توجه کنیم:
 
یک:
اگر می خواهیم کشوری داشته باشیم که سعادت دنیوی و اخروی مردم در آن تأمین شود، به نیازهای مردم به خوبی پاسخ داده شود و مشکلات آنها برطرف شود و ...، کلید حل اینها را باید در یک نظام آموزش و پرورش منسجم وکارآمد و حضور معلمان متخصص و متعهد در نظام مذکور جستجو کرد.

دو: اگر معلم را برای تعلیم حروف الفبا یا برای یاد دادن شیوه حل معادلات ریاضی، شیمی و فیزیک و مانند اینها می خواهیم، قطعاً چنین نظام آموزشی به بن بست خواهد خورد و خودش به تنهایی معضلی است برای جامعه! تخصص بسیار ضروری است، اما برای نظام آموزش و پرورش به هیچ وجه کافی نیست.

سه: اخیراً در مورد جذب و استخدام معلمان جدید، خبرهای زیادی به گوش می رسد. اینکه از نظر کمی، تعداد معلمان را افزایش دهیم، در جای خود ضروری است، اما از آن مهم تر، بحث کیفیت و همچنین لحاظ کردن تعهد و میزان درک و فهم افرادی است که جذب و استخدام می شوند. مثلاً مهم است بدانیم که درک آنها از اسلام و انقلاب اسلامی چقدر است؟ میزان حساسیت، ارتباط و آشنایی آنها با مفاهیم دینی چقدر است؟ نگاه آنها نسبت به جامعه و معضلات فرهنگی، اجتماعی و ... چگونه است؟ نگاه آنها نسبت به دنیای غرب و فرهنگ غرب چگونه است؟ میزان مطالعات جنبی و یا تأملات آنها نسبت به مسائل گوناگون جامعه چقدر است؟ میزان علاقه و استعداد آنها برای حضور در جایگاه بسیار مهم تعلیم و تربیت چقدر است؟ آیا صرفاً برای اینکه نام معلم بر آنها گذاشته شود برایشان مهم است، حقوق ثابتی که دریافت می کنند برایشان مهم است یا نه، اساساً دغدغه ذاتی نسبت به مقوله تعلیم و تربیت و ساختن آینده کشور دارند؟

چهار: اگر واقعاً معلم را معمار آینده می دانیم، در آنصورت حق داریم که نسبت به شخص معمار، حساس باشیم. همانگونه که معماری یک ساختمان یا خانه معمولی را به هر کسی نمی سپاریم، به طریق اولی، معماری آینده جامعه را نباید به دست هر کسی بسپاریم.

علاوه بر این، رهبر انقلاب فرمودند: «شایستگی‌های حرفه‌ای معلم و شایستگی‌های عمومی معلم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود؛ یعنی صرفاً [رصدِ] اولِ کار اهمیت ندارد؛ اولِ کار اهمیت دارد، لکن ادامه هم اهمیت دارد. و راهش این است که ضوابط گزینش کم‌رنگ نشود؛ خب یک مقداری سختی‌هایی دارد، گزینش‌های در چهارچوب ضوابط یک مقدار سخت است، [اما] نگذارند این سختی موجب بشود که این ضوابط کم‌رنگ بشود».

پنج: بخش قابل توجهی از اتفاقات ناگوار فرهنگی و اخلاقی که بعضاً در برخی از مدارس کشور اتفاق می افتد، حاصل این است که مدیر، ناظم یا معلم مدرسه خودشان از نظر فکری و رفتاری دچار مشکل هستند و همین موجب می شود که دانش آموزان نیز به بیراهه بروند.

شش: مدیران و ناظمان مدارس نیز قطعاً در زمره معلمان قرار می گیرند. بنابراین در مورد آنها هم باید حساسیت لازم وجود داشته باشد. اتفاقاً مدیر و ناظم متعهد و کارآمد، جلوی بسیاری از انحراف ها می تواند بایستد و بدون شک در رشد و تربیت دانش آموزان تأثیر گذار است. در هر صورت، آنها هر روز، چندین ساعت با دانش آموزان سر و کار دارند.

هفت: موضوع مهم دیگر این است که متأسفانه برخی از مدارس غیر دولتی بعضاً ساز جداگانه می زنند و از معلم گرفته تا مدیر و ناظم، مبتلا به انحراف فکری و عملی هستند. انتظار می رود که در آینده، نظارت و حساسیت بیشتری نسبت به این مدارس وجود داشته باشد.
https://jahannews.com/vdcaiena649nmw1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaiena649nmw1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در مصاحبه اخیر آموزگاری شخصی که فارغ‌التحصیل حوزوی و دارای چندین مقاله هست را رد کردند
خود مصاحبه کنندگان را دریابید
Iran, Islamic Republic of
در دولت روحانی و خاتمی چنان مهرکاری شده که احمدی نژاد ها و رئیسی ها فعلا نمی توانند کاری کنند . بطور مثال خاتمی و روحانی شرکتی و حق التریسی آوردن احمدی نژاد و رئیسی آنها را تبدیل وضع کردن
Iran, Islamic Republic of
شرکت هایی دوره احمدی نژاد وارد شدند کاملا بدون ضابطه و مجلس روحانی مجبور کرد تبدیل وضعیت بشن
Iran, Islamic Republic of
چرا همش بهانه جویی .باید تابع محض تصمیمات دولت انقلابی بود.
Iran, Islamic Republic of
این کامنت فقط ضربه میزنه به دولت انقلابی
Iran, Islamic Republic of
فکر کردی حوزوی باشه حتما معلمی خوبی هم می شه؟
Iran, Islamic Republic of
از نظر شما اگه تو مدرسه بچه ها رو با ترانه دافی دافی بزرگه کنه معلم خوبی میشه
Iran, Islamic Republic of
8:16
احتمالا تحصیلات اکادمیک نداری والا میدونستی وقتی حوزوی و یا هرکس دیگه چندین مقاله علمی چاپ کرده یعنی اهل مطالعه است
Iran, Islamic Republic of
دلیل نمیشه .خلاقیت قدرت بیان قدرت حل مسئله اقتدار مدیریت کلاس و بسیاری از آیتم های دیگه سنجیده میشه
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از انحرافات موجود در بدنه آموزش و پرورش و در سطح مدارس همانند بسیاری از معضلات و مشکلات و انحرافات پیدا و پنهان در سایر نهادها و وزارتخانه های دولت , نتیجه بیش از 2 دهه ترکتازی لیبرالهای بیگانه با فرهنگ ملی و اسلامی ملت ایران در رأس و شاکله مدیریتی قوه مجریه می باشد.
Iran, Islamic Republic of
باید سامانه ای برای گزارشات مردمی باشد تا مردم این گونه موارد را انعکاس دهند و این سامانه واقعا پیگیر و پاسخگو باشد نه اینکه فقط نظری ثبت شود
Iran, Islamic Republic of
فعلا که برخی سامانه‌ها از دور خارج شده‌اند و برخی از آنها که مانده‌اند تا نفهمند کی هستی مسیر گزارش‌دادن را باز نمیکند
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
بنظرم شاخصه یک معلم را ببرند مجلس تصویب کنند بهتر نیست ؟
Iran, Islamic Republic of
چرا فکری به حال اقتصاد نمی کنید هیچ معلمی مشکل نداره
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
سلام بعضی‌ معلم ها متاسفانه به خدا و پیامبر اعتقادی ندارند و حتی از بچه ها سوال های شبهه ناک میپرسند مخصوصا بچه های که مذهبی تر هستند
Iran, Islamic Republic of
به عنوان مطلع عرض می کنم آموزش و پرورش مرده متحرک می باشد که فقط جسم آموزش و پرورش را یدک می کشد !!!!!!!!!!
United Kingdom
اول برخی مسوولین را جابجا کنید . انسانهای درست و حسابی بیارین بقیه خودش درست خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
مدیران دوران خاتمی و روحانی پدر مملکت را در آوردن .....!
Iran, Islamic Republic of
نه به سختگیری های دوران اوایل انقلاب ، نه به ولنگاری‌های الان !!! کافیه یه سری به پیج اینستاگرام معلمان بندازید تا به عمق فاجعه پی ببرید !!! .
Iran, Islamic Republic of
با کت و شلوار می آیند مدرسه ، به حراست می گوییم ، می گویند به مدیر ربط دارد ، به مدیر می گوییم ، می گوید حراست دخالت نمی کند من چکار کنم ؟!
Iran, Islamic Republic of
بنده رو با چندین سال سابقه تدریس و چندین لوح تقدیر از سپاه و فرمانداری و سازمان تبلیغات رد کردن. آقایان ارزیاب هرطور دلشون خواسته امتیاز دادن.
Iran, Islamic Republic of
سلام با شما موافقم بسیار زیبا و عالی بود متن شما
درود بر معلمان عزیز کشورم ایران
Iran, Islamic Republic of
اول نیروهای بلاتکلیف قراردادی مربیان پیش دبستانی که در مدارس دولتی روستاها تعدادسونم اندک هس جذب کنین
مریم
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا این تازه واردها رو وارد مدارس ابتدایی نکنید .
Iran, Islamic Republic of
من با ۱۲ سال. سابفه تدریس پیش دبستانی هنوز تعیبن تکلیف نکردن چرا صدای مربیان پیش دبستانیا به گوش مسعولین و مجلس و وزارت نمیرسد
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
عزیزجان. شما به ادعای خودتان 12 سال سابقه تدریس پیش دبستانی داری.
کلمه "مسئولین" را به اشتباه "مسعولین"تایپ کردی. خدا به داد دانش آموزان برسه
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
اگر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اخیر در ارزیابی ها بی عدالتی شود و افراد متدین و انقلابی در گزینش نهایی رد شوند یا کنار گذاشته شوند باید از این به بعد بیشتر شاهد این کاستی ها باشیم
میرزا
Iran, Islamic Republic of
سلام
البته بر اساس گزارشات و مشاهدات افرادی که اخیراً جذب می شوند سعی شده است از حداکثر امتیازات تعهد و تخصص بهره مند باشند.
اما پیشنهاد این است که یک دوره پنج ساله آزمایشی باشند تا در صورت انحراف (از هر جهت) از نظام آموزش کنار گذاشته شوند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
چرا یک دوره پنج ساله؟؟؟
مردم
Iran, Islamic Republic of
رهبری بارها بر نفوذ در دستگاههای اجرایی کشور صحبت کردند.
Iran, Islamic Republic of
اسیب از جایی زده شده و خواهد شد که اشخاص را با سخت گیری وادار به تظاهر کنیم که بعد از استخدام در همان قالب تظاهر نیت خودش را پباده کند. اگر نحوه گزینش آسان باشد و اشخاص مجبور به تظاهر نباشند انوقت راحت تر میتوان افراد غیر مطلوب شناسایی و طرد کرد
سعید
United States
با این که اظمینان دارم منتشر نمی کنید ولی دلیل مثبت زدن را عرض میکنم اگر در دانشگاه ها تشکل ازاد بود و برای فعالیت لازم نبود حتما عضور تشکل های اسلامی شد دیگر این همه مشکل و انحراف از معیار در انجمن های اسلامی نداشتیم که کمونیست و التقاظی و همه در آن جمع شوند. گزینش های سخت گیرانه حاصلش در ابتدا تظاهر و اواخر همانی میشود که مقاله نویس نگرانش است
United States
حرف حساب است
گزینش نکردن یک جوان معمولی که چندان حزب الهی هم نیست ولی معلوم است که اشتهار به فساد ندارد و موقعیتی گیرش بیاید اهل ارتشا و رشوه و امثالهم نیست فقط باعث دلسردی جوانان می‌شود و بعدا یا کلا ضد همه چیز می‌شود و یا بفکر مهاجرت می افتد و آنوقت تحلیل می کنیم که دشمن او را فریفته است
ح
Iran, Islamic Republic of
مشکلات آموزش و پرورش یکی نیست.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
همسرم را بخاطر اینکه یک چادری واقعی است رد کردند. از بس اذیتش کردند روانی شد.
Iran, Islamic Republic of
دروغ میگی
Iran, Islamic Republic of
برای اثبات دروغ شما باید بگویم در شهرستان ما حدود ده نفر اموزگار ابتدایی خانم جذب کرده اند که به افراد متدینی مشهور هستند
Iran, Islamic Republic of
مگر از اول انقلاب دنبال فرد رویایی متخصص و متعهد نبودیم؟ مگر در همه ارگانها در مصاحبه ها ملاک همین سوالات اسلامی و انقلابی نبوده؟ اولا اشخاص به راحتی تظاهر میکنند و دوما بسیاری از ابتدا متعهد هستند
احمد کریمی
Iran, Islamic Republic of
سلام خانمی برای لاغر شدن پیش من آمد که از نظر ظاهری حجاب را رعایت نکرده بود و ناخن کاشته بود گفت برای مصاحبه معلمی رفتم گفتن باید لاغر شوید و کاری به حجاب نداشتند
Iran, Islamic Republic of
خانم معلم با کت و شلوار میاد مدرسه به مدیر میگم بهش تذکر بده میگه به حراست بگو به حراست میگم ، میگه وظیفه مدیره دوباره به مدیر میگم میگه وقتی حراست چیزی نمیگه من چی بگم برای خودم دردسر درست کنم
ابدالی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید، قصد توهین و بی ادبی به این قشر عزیز را ندارم، منتهی از خرداد سال ۱۳۷۶ جریان مشارکت در وزارت آموزش و پرورش نفوذ کرده و به سادگی این مشکل حل نمیشود..