هرچه مردم میگویند باید اطاعت شود؛ ولو غلط باشد/ انتخابات به شرطی انتخابات است که منشأ تغییر باشد
جمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب: 851890
انتخابات فقط وقتی است که مردم احساس کنند اگر زید بیاید زندگی آنها فرق میکند با اینکه عمرو بیاید. اگر قرار باشد هیچ تغییری نشود، جامعه چرا باید رأی بدهد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از اعضای حزب اصلاح طلب همبستگی گفته است: «هرچه مردم میگویند باید اطاعت شود؛ ولو غلط باشد»!
به گزارش جهان نيوز، بخشهایی از اظهارات وی را در ادامه میخوانید:
*«تئوری اصلاحطلبی» باید ایجابی سخن بگوید و باید بگوید من چه چیزی میخواهم، نه اینکه چه چیزی نمیخواهم. این را تعریف کنید؛ احزاب باید مانیفست ایجابی داشته باشند. جبههها میتوانند مانیفست سلبی داشته باشند؛ پیرامون نخواستن یک امری دعوا است و حول آن دور همدیگر جمع میشوند؛ ولی حزب نمیتواند مانیفست ایجابی نداشته باشد.
*امروز روشنفکران و کنشگران ما حرفشان را نمیزنند، بلکه موضع گیری ها به خاطر کامنت و لایک گرفتار خود سانسوری شده است.
*هرچه اکثریت میگویند باید عمل شود، گرچه ممکن است غلط باشد. اما در عین حال، جریانات سیاسی وقتی از قدرت کنار میروند، نباید در موج اجتماعی بیفتند؛ بلکه باید تلاش کنند تا حرفشان را بزنند و سپس به سپهر عمومی برگردند و مردم را مجاب کنند. اما امروز این روند در عملکرد احزاب کجا است؟ یعنی باید ببینیم که چه مقدار جریانات سیاسی ما خودسانسوری میکنند؛ این در حالی است که هر کس باید حرفش را بزند و وقتی از زندان و داغ و درفش نمیترسد، نباید از فحش و فضیحت هم بترسد. و الّا این ترس به اندازه همان ترس غلط است.
*بخش زیادی از نیروهای سیاسی کشور ما از اینکه حرفی میزنند و فحشی میشوند هراس دارند. همین باعث میشود که حرفها زده نشود و طبیعتا کسانی که بیرون گود سیاست هستند فقط تزریق انتقاد میکنند. اگر این چرخه نتیجه مثبت داشت خوب بود، ولی مسأله اینجاست که این چرخه به هیچ جایی نمیرسد.
*در جریان وقایع سال قبل هرکسی حتی سردمداران آن حرکت ها وقتی آمدند تا یک جریان اثباتی ایجاد کنند، ضربه دیدند و از بین رفتند. یعنی تا وقتی فحش میدادند برای آنها هورا کشیده می شد، اما وقتی خواستند طرح و ایده ای را بسازند، نتوانستند.
*یکی از شاخصههای انقلاب اسلامی این است که در مدت زمان کوتاهی نظام قبل را خراب کرد و سپس نظام جدید را ساخت، چون قاطبه جامعه امام را قبول کرده بودند. بدانید که ساختن بهتر از نساختن است؛ یک بنایی بسازید، چون روی یک بنای ساخته، با تمام ایرادات احتمالی، میتوان زندگی کرد، اما با فقط خراب کردن، چیزی باقی نمیماند. لذا فردای خراب کردن ممکن است اهدافی چون تجزیهطلبی مطرح شود.
*من هر جایی صحبت شده به همه گروهها گفته ام که روش اصلاحطلبانه یعنی برای رسیدن به هر نظری که داریم، از مسیر انتخابات و نهایتا مقاومت منفی استفاده میکنیم؛ و به سمت خشونت، براندازی، جنگ، نزاع و کودتا نمیرویم. اما در عین حال بدانیم که «روش اصلاحطلبانه» همه هویت اصلاحطلبی نیست؛ چرا که جریان رادیکال هم میتواند روش اصلاحطلبانه داشته باشد. یعنی برای اجرای یک برنامه و اندیشه افراطی از روش اصلاح طلبانه استفاده کرد.
*ما در سالهای پس از انقلاب اگر گل خوردهایم، گل هم زدهایم. کدام یک از وقایع تاریخی، نمادهای تاریخ و انسانهای بزرگ، «صد درصدی» و بی نقص بودهاند؟! غیر از معصومین که ما عصمت آنها را قبول داریم. آن وقت شما فقط روی آن ۱۰ درصد غلط دست میگذارید؟ در دنیایی که همه ۱۰ درصد هستند، داشتن یک ۹۰ درصد بی نظیر است؛ ولی متأسفانه برخی از ما از آن ۹۰ درصد دفاع نمیکنیم.
*همه فکر میکنند این دو گزاره با هم یکسان است و لذا به محض اینکه میگویند مردم ملاک حقیقت نیستند، می گویند پس مردم را کنار بگذاریم. از طرف دیگر میگویند چون باید از مردم اطاعت کرد، پس هرچه میگویند درست است. هر دو اینها غلط است. اما راه سوم این است که اکثریت مردم هرچه میگویند باید حکومت کند ولی اگر از نظر من غلط باشد، من آن سخن را حتی اگر همه بگویند نمیپذیرم. گالیله رو به زمین گفت همه هم بگویند، من میگویم تو میچرخی؛ همه هم بگویند زمین مرکز جهان است، من میگویم تو مرکز جهان نیستی.
*انتخابات به شرطی انتخابات است که منشأ تغییر باشد؛ و الّا انتخابات، انتخابات نیست. انتخابات فقط وقتی است که مردم احساس کنند اگر زید بیاید زندگی آنها فرق میکند با اینکه عمرو بیاید. اگر قرار باشد هیچ تغییری نشود، جامعه چرا باید رأی بدهد؟! قرار است رأی بدهید که در زندگی شما تأثیر داشته باشد. فرض کنید بگویند اگر این آقا شهردار شود شهر من بهتر اداره میشود و اگر او شهردار شود شهر من خراب میشود؛ عقل من اقتضا میکند که به این رأی بدهم.
*اگر انتخابات بتواند منشأ تغییر شود، هر عقلی میگوید که شرکت کنم. اما اگر انتخابات منشأ تغییر نباشد، وضع عراق پیش می آید که هیچ فیلتری در انتخابات وجود ندارد و قانون انتخابات شان مثل سوئد است و حتی سهمیه ویژه به زنان داده اند، اما در آخرین انتخابات آنها درصد کمی از واجدین شرایط هم شرکت نکردند. برای اینکه مردم عراق میگویند هر کدام از اینها که سر کار بیایند هیچ فرقی در زندگی ما ندارد؛ و از دید آنها همه گزینه ها فاسد هستند.
مردم متدین تهران چند سال پیش که در سالگرد ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه صدا به مخالفت شما برداشتند تا شما نتوانید پشت تریبون ادای سخنرانها را دربیاورید چرا موجب ناراحتی شما شد چرا خواست مردم اینقدر بر شما گران آمد ؟
حسن خميني پس از فوت مشكوك پدرش تحت تريبت و سرپرستي آيت الله مغروق استخر فرح پلوي بود و با تفكر ليبرال سرمايه داري اشرافي منشي رشد كرد و تا انكه به تدريج از انديشه هاي پدر بزرگش فاصله گرفت .
چونكه بعد رحلت امام به صراحت تبعيت خود را از رهبر انقلاب امام خامنه ايي اعلام كرد و از همه خواست كه گوش به فرمان رهبر باشند . پس از اعلام اين مطلب طولي نكشيد كه به ديار باقي شتافتوندش !! و آبشار محبت خاندان رئيس جمهور وقت به خانواده امام بخصوص سيد حسن سرازير شد.
اگه معیار این باشه که تحت هر شرایطی باید پیرو نظر عموم بود حضرت ابراهیم هم نباید بت ها رو میشکست!!! پیامبر علیه بت پرستی نباید قیام میکرد!
مردم رو باید آگاه کرد از مفاسد و مفسده ها جناب
امیر المومنین علی ع وقتی دید مردم پذیرش ندارند کنار رفت و زمانی که مردم به حضرت رجوع کردند فرمودند همه باید بیعت کنند . حضرت امام نیز دقیقا مصادق همین جمله را دارند که باید به خواست مردم تمکین کرد.
امام خمینی: من با خدای خود پیمان بستهام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی دارم. صحیفه نور، ج 21، ص 331
حسن آقا! نظر شما چقدر با نظر امام مطابقت دارد؟
البته امام تصریح کرده اند که «من هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است. اگر کسی بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمی مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار بگیرد» امام، رأی مردم را پس از اعمال رأی شورای نگهبان، میزان اعلام فرمودند؛ نه صرف رأی مردم.
امام یک جا فرموده اند که رأی ملت میزان است و یکجا فرموده اند که تشخیص شورای نگهبان میزان است. جمع بین این دو میزان و ملاک، این است که ابتدا شورای نگهبان، صلاحیتها را تعیین می کند؛ بعد رأی ملت میزان است.
اصلاح طلبان، یک جمله امام را می پذیرند و جمله دیگر را انکار می کنند!!!
جانباز جان. امیرالمومنین ع چون یاوری نداشت به دستور پیامبر اسلام ص سکوت کرد تا امت اسلام چند تکه نشوند و نسل امیرالمونین هم با حیله دشمنان از میان نرود.
امیرالمومنین ع پس از کشته شدن عثمان، شرط گذاشت که در صورتی خلافت را قبول می کند که هیچ مخالفی نداشته باشد اما پس از رسیدن به خلافت طبق خواسته مردم حکومت نکرد بلکه مطابق احکام خداوند حکومت کرد.
شما اینجا رو درک نمی کنید.
حقایق هر روز متناسب با شرایط عوض می شود یک روز حتما تقلب شده و رای مردم و انتخابات باطل و یک روز هر چه مردم بگویند اقا سید امروز هم مردم نیست انچه شما دوست دارید بگویند
فعلا اکثریت با انقلاب و ولایت فقیه هستند و شما اصلاح طلبان چهار درصد هم دیگر نیستید بلکه یک درصد جامعه هم نمی شوید در فتنه ززآ که به راه انداختید چند نفر شرکت کردند
قرآن کریم: إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ (ص، 26)ما تورا در زمین، خلیفه خود قرار دادیم؛ پس بین مردم، به حق و عدالت قضاوت کن و از هواها و هوسها پیروی نکن؛ زیرا تورا از راه خدا گمراه می کند.
اقای حسن اقا
بعد از ماجرای 88 و خرج کردن سرمایه بیت امام برای فتنه گران و رای اوردن روحانی دلم باهات صاف نشد و نمیشه
ولی به خاطر حرف اقا برات احترام قائلیم
یا للعجب ! آنوقت ایشان مجتهد هستند و می خواستند نماینده خبرگان شوند سند این حرفشان چیست در کجای قرآن و سنت گفته شده حرف مردم ولو غلط باشد باید تبعیت شود
آقای جانباز اگر علی علیه السلام مردم را ملاک قرار میدادند مثل مردم می رفتند با خلیفه اول بیعت می کردند اگر ملاک را مردم قرار میدادند در جنگ نهروان چهار هزار نفر را به درک نمی فرستادند و بعدش نمی فرمودند که چشم فتنه را کور کردم جانباز عزیز خواهشا اندازه اطلاعات خودت حرف بزن و از ائمه و امام مایه نگذار
خواست مردم با تکلیف فردی متفاوت هست حضرت علی به خواست مردم تمکین کردند و خلافت را نپذیرفتند و با خواست مردم هم آمدند. تازه شرط هم کردند . مگر اینکه شما تاریخ را تحریف کنی که کردی
ای کاش این حسن آقای مصطفوی..برای آشنایی با مکتب حضرت امام خمینی رحمت الله علیه ، مخصوصا درمورد انتخابات ونظر مردم وجایگاه آن دو مطالعاتی را انجام میداد .....
نطراتش نه به ،باصطلاح اصلاح طلبان میخورد ، نه به تفکرات دینی هماهنگ است ومعلوم نیست چه میخواهد بگوید......
هرموقع دوستان شما رای میآورند انتخابات صحیح هست و انتخابات انتخابات است و تقلبی نیست و مردم واقعا درست انتخاب کردند و انتخابات گزینشی نیست والا درغیر اینصورت انتخابات باید ابطال گردد و .....
رهبر عزیز و بزرگ ما -پدر بزرگ شما- در خصوص حجاب اول انقلاب چه فرمایشی داشتن، برخی از مردم -بقول شما ملت- مخالفت کردن و راهپیمایی کردن و شعار دادن، و اشراقی رفت پشت تریبون و گفت نظر امام این نبود ولی امام فرمود حرف همون بود که گفتم و باید حجاب در جامعه رعایت بشه..
آقای سید حسن خمینی بفرماینداگر روش ومنش آقای روحانی با آقای ر ییسی فرق ندارد پس این همه دعوای سیاسی یرای چیست پس حتما روش اقای روحانی طوری بوده که با اقای رییسی فرق داشته فرقش هم این است که روحانی صلاح میدانست که غربیان در سرنوشت کشور دخالت کنند ولی اقای رییسی این شگرد را قبول ندارد .
جناب حسن آقا بااین نظریه شما ، در مورد قیام امام حسین(ع) در زمان یزید چه باید گفت . اکثریت مردم کوفه در مقابل اقلیت همراهان امام . اول اندیشه وانگهی گفتار
روشن نفرمودند که در چهل و پنج سال گذشته رای اکثریت حاکم بوده یا خیر اگر بوده که مردم شرکت کننده به نتیجه عمل خود رسیده وآنانی که شرکت نکرده اند یعنی نظراتشان را به میدان وعرصه انتخابات نیاوردند ویا اکثریت نظراتشان را نپذیرفتند در اقلیت بودند به نتایج آرا انتخابات رجوع شود شرط اصلی اکثریت ویا اقلیت شدن شرکت در انتخابات است کسانی که ترک انتخابات میکنند نه جزو اکثریت هستند و نه جزو اقلیت بلکه مخالف تلقی میشوند مخالف اکثریت و اقلیت شرکت کننده در انتخابات
بسم الله الرحمن الرحیم
شما باید ناظر بر قوانین مجلس باشید، و باید بدانید که به هیچ وجه ملاحظه نکنید.
باید قوانین را بررسی نمایید که صددرصد اسلامی باشد. به هیچ وجه گوش به حرف عدهای که میخواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند، [ندهید] قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید. خدا را در نظر بگیرید. اصولاً آنچه که باید در نظر گرفته شود خداست، نه مردم. اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی میزنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند. انبیا هم همینطور عمل میکردند؛ مثلاً موسی در مقابل فرعون مگر غیر از این عمل کرد؟ مگر موافقی داشت؟
زمان: 30 تیر 1359
از بیانات حضرت امام خمینی(ره)خطاب به شورای نگهبان
آقای حسن خمینی شما گرایشات فکری ممد خاتمی و حس روحانی را گفتی. همونایی که گفتند و می گویند امریکا کد خدا است و ما باید از او اطاعت کنیم. شما گفتی مردم هر چه بگویند حتی به غلط ، مسئولین مملکت باید بگویند چشم . خب ما مردم می گوئیم مرگ بر اصلاح طلبان غرب پرست وطن فروش
این اقا سید درست میگه مردم غلط انتخاب کردند 8 سال هاشمی 8 سال خاتمی 8سال روحانی را مردم تحمل کردند اما این کشور قانون اساسی ذاره هر کسی ولو به غلط انتخاب میشه باید تابع ومجری قانون اساسی باشه .
منظورتون انقلاب رنگی سبز و بنفشتونه دیگه وگرنه امام رحمت الله علیه فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و هیچ غلطی نمی تواند بکند و اسرائیل غده سرطانی است و باید نابود شود
جناب مصطفوی شما از مردم می گویید لطفا بفرمایید یک بار درجمع مردم بودید حال مراسمات وتجمعات مناسبت های ملی پیش کش مراسمات مذهبی چطور مانند نیمه شعبان آنکه مذهبی ومربوط به لباس شما هست
اما امیرالمؤمنین فرمودند
هرچه دین و پیامبر فرمود حق است،نه مردم
با ایم هوچیگری ها مردم را مقابل منتقد کلامت قرار میدهید.
امام هم فقط به دین عمل میکرد.
مردم امام را پای بند ب دین دیدند که از او اطاعت کردند.
و اگر حق از هوسهاى آنها پيروى میکرد قطعا آسمانها و زمين و هر كه در آنهاست تباه مى شد [نه] بلكه يادنامه شان را به آنان داده ايم ولى آنها از [پيروى] يادنامه خود رويگردانند (۷۱)
مثل سید حسن عزیز مثل کسی است که یک سرمایه بزرگ از پدرش به ارث برده ولی در اثر ارتباط با دوستان ناباب سرما یه را از دست می دهد واقعا حیف است آلفرد انیلو فرزند سرمایه دار ایتالیایی در راه مکتب خمینی ره شهید شود ولی نگران آخرت منسوبان به آن عزیز باشی واقعا اگریک بار این صحبتها را خود سیدحسن عزیزبخواند عذر خواهی کنند
کسانی که به شورای نگهبان ایراد می گرفتند که چرا ایشان رد صلاحیت شده آمد بهترین سند همین صحبت ایشان است که ایشان برداشت درستی از اسلام ندارندوگر نه در این جمع شرکت نمی کردند و مهمتر اینکه این حرف را نمی زدند
خب اگر از مردم قوم لوط هم رای گیری می شد به شهوت رانی قبیح رای می دادند پس چرا لوط به امر الهی با عده ای اندک مقابلشون ایستاد ایضا قوم نوح و عاد و ثمود و ...
جناب حسن آقای خمینی
اولا چرا فکر می کنید حرفی که می زنید جدید است، مگر رهبری بارها نفرمودند انتخابات حق مردم است و لو انتخابشان مورد نظر بنده نباشد می پذیرم.
ثانیا آیا تا به حال به رفتار عملی امام خمینی ره دقت کرده اید که ایشان احزاب را به ما هو احزاب غربی قبول نداشتند
ثالثا مگر مردم به این نتیجه نرسیدند که طیف شما کاری از دستشان بر نمی آید الا رفتاری های از بالا به پایین ارباب رعیتی، که باز هم خلاف رویه امام خمینی ره است
مردم به یکی دیگه رای دادن ولی شماها نپذیرفتین
حالا روشنفکر بازی درمیاری میگی هرچی مردم بگن؟؟؟