سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
۳۰
هاشمی طبا:

به مهندس بازرگان خیلی احترام می‌گذارم/ اندیشه روحانی این بود که مردم انقلابی نیستند/ سرمایه اجتماعی حکومت کم شده/ مرا اشتباهی تأیید صلاحیت کردند/ دولت رئیسی به جزئیات می‌پردازد؛ رئیس جمهور نباید مسافرت برود

شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 848707
من آن موقع مصلحت را اینطور دیدم که اگر آقای روحانی باشند علی‌رغم اینکه روش ایشان را قبول ندارم، به ایشان رأی بدهم.
به مهندس بازرگان خیلی احترام می‌گذارم/ اندیشه روحانی این بود که مردم انقلابی نیستند/ سرمایه اجتماعی حکومت کم شده/ مرا اشتباهی تأیید صلاحیت کردند/ دولت رئیسی به جزئیات می‌پردازد؛ رئیس جمهور نباید مسافرت برود
گروه سیاسی جهان نيوز: سیدمصطفی هاشمی‌طبا، چهره سیاسی اصلاح طلب که مسئولیت وزارت صنایع دولت شهید باهنر و دو دوره کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه فعالیت‌های سیاسی خود دارد در گفتگو با برنامه حضور جماران گفته است: «دولت آقای رئیسی باید به اهم موضوعات بپردازد ولی ایشان به جزئیات می‌پردازد و خط مشخصی برای آینده کشور متأسفانه نداریم. معتقدم رئیس جمهور نباید مسافرت برود»!

هاشمی طبا همچنین بدون استناد و دلیلی مدعی شده است که سرمایه اجتماعی حکومت ما تعیین شده است! در عین حال به تشییع چند ده میلیونی سردار سلیمانی به عنوان چهره برجسته ملی و قهرمان امت اسلامی اذعان می کند.

به گزارش جهان نيوز، بخش هایی از اظهارات هاشمی طبا را در ادامه خواهید خواند:
 
*لفظ مردم لقلقه زبان سیاستمداران است. مردم انواع و اقسام دارند. مثلاً فرض کنید آقای مهندس بازرگان که من خیلی به ایشان احترام می‌گذاشتم و می‌گذارم، وقتی لفظ مردم را به کار می‌برد، بخشی از مردم در ذهنش بودند. یا الان بعضی از آدم‌هایی که سخنرانی می‌کنند و می‌گویند مردم، باز یک بخشی از مردم در ذهنشان است. در صورتی که مردم همه هستند؛ یعنی حتی آن آدمی که در کشور ما زندگی می‌کند و بی دین است، او هم جزئی از مردم است. مگر اینکه بگوید من بخش خاصی از مردم را در نظر دارم.

*آقای قالیباف دو یا سه بار به عنوان رئیس مجلس گفته‌اند ما باید تصمیمات سخت را بگیریم. خب چرا نمی‌گیرند؟ اول اینکه تصمیمات سخت چیست و دو اینکه چرا نمی‌گیرید؟ همینطوری گفتنش که فایده ندارد. مسئولان ما به صدارت که می‌نشینند نظرشان این است که یک جوری یک بخش‌هایی از مردم را راضی کنیم و آن بخشی که صدای‌شان نمی‌آید را رها کنید. و این به تخریب کشور انجامیده است.
 
*در یکی از دیدارهایی یکی از رؤسای جمهور و چند تن از وزرا خدمت ایشان رسیده بودیم، یکی از وزرا شروع کرد به صحبت کردن و راجع به مسائل مالی و مسائل زندگی صحبت کرد. ما هم خیلی ناراحت شدیم که اصلاً جای همچین صحبتی نبود. ایشان هم خیلی سریع با مسئله برخورد کردند و گفتند که این طرز فکر شما یک طرز فکر انحرافی است و اگر شما اینطوری فکر می‌کنید، جای درستی را اشغال نکردید. منظورش این بود که یک کاری کنیم که وزرا به رفاه بیشتری برسند. برخلاف اینکه برخی ممکن است فکر کنند که ایشان می‌گویند که حالا آقایان وزرا یک مقدار هم به خودتان برسید، ولی خیلی مکتبی برخورد کردند و گفتند کسانی که برای مردم کار می‌کنند ذهن‌شان باید مردم باشد نه شخص خودشان و یک مقدار هم تند شدند نسبت به این مسئله. این نشان می‌دهد که حساسیت‌های لازم را نسبت به مسائل مختلف دارند.
 
*یک بار با ورزشکارها خدمت ایشان رسیده بودم و من توضیحاتی دادم که در المپیک اینطور شده است. ایشان در فرمایشاتشان فرمودند که شما به ورزش‌های ملی مثل چوگان بیشتر رسیدگی کنید. من جسارت کردم و گفتم من این کار را نمی‌کنم. برای اینکه چوگان در گذشته مخصوص شاهزادگان بوده که اسب و امکانات داشته‌اند. مردم ما چوگان زمینی که همان هاکی است، بازی می‌کردند و من به جای اینکه یک زمین اینطوری درست کنم و ۱۰ تا اسب بیاورم، ۱۰ تا استخر درست می‌کنم که روزی ۲۰۰۰ نفر از آن استفاده کنند. ایشان هم با بزرگواری گفتند بسیار خب کار خودتان را انجام دهید. به دوستان هم گفتم شما مقام معظم رهبری را فکر می‌کنید مثل یک پادشاه هستند در حالیکه ما باید رابطه‌مان را براساس حق و حقیقت قرار دهیم. حالا اگر اصرار کردند و گفتند نه مصحلت می‌دانم کاری که من می‌گویم را انجام دهید، می‌گویم سمعاً و طاعتا. ولی اینکه ما خودمان را سانسور کنیم قبول ندارم. من واقعاً یکی دوبار و شاید بیشتر خدمت ایشان بودم و صریح راجع به مسائل نظرم را گفته‌ام و ایشان با کمال بزرگواری برخورد کردند.

درباره «هاشمی طبا» بیشتر بخوانید:
ظریف در خصوص شهید سلیمانی اصلا حرف نامربوطی نزد
مردم در صندوق‌‌ها آرای باطله بياندازند!
انقلابی‌ها هم سرکار بیایند راه روحانی را ادامه می‌دهند
ایران روز به روز دارد خراب‌ می‌شود!
اگر آقایی با خانمش به ورزشگاه بیاید، آدم محترم‌تری می‌شود
اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم باید با آمریکا آشتی کنیم!
بهترین‌ حرف‌ها را زدم اما مردم به من رای نمی‌دهند


*دولت آقای هاشمی یک دولتی بود که همه چیز را با هم می‌خواست. اینطور نمی‌شود. ایشان هم یک توسعه بزرگ می‌خواست که حداقل ظاهر کشورمان مانند کشورهای پیشرفته اروپایی باشد و هم می‌خواستند همه مردم از همه چیز برخوردار باشند. ضمن اینکه معتقدم ایشان رئیس جمهور مؤلف بودند یعنی رئیس جمهوری بودند که از خودشان فکر و اندیشه هم داشتند.

*اندیشه آقای روحانی این بود که مردم انقلابی نیستند. معتقدم اینطور بودند و ممکن است اشتباه کنم. ولی معتقدم ایشان نه اینکه به انقلاب اعتقاد نداشته باشد ولی معتقد بود که مردم انقلابی نیستند؛ پس باید کاری کنیم که مردم راضی باشند. عملکرد ایشان در نظامات و سیستم‌ها نشان می‌دهد که سیاست ایشان بیشتر رهاسازی بود و این رهاسازی برای کشوری که می‌گوید من انقلابی هستم خیلی خطرناک است.
 
*دولت آقای رئیسی باید به اهم موضوعات بپردازد ولی ایشان به جزئیات می‌پردازد و خط مشخصی برای آینده کشور متأسفانه نداریم. معتقدم رئیس جمهور نباید مسافرت برود. نه اینکه اصلاً نباید برود ولی کار ایشان مسافرت کردن نیست. یک امضای خوب رئیس جمهور در سراسر کشور اثر می‌گذارد.  مؤثر بودن به این نیست که آدم برود به فلان روستا و فلان کومه و فلان چادر با یک روستایی صحبت کند. بد نیست ولی تأثیر ندارد. شما وقتی یک گونی درخواست از مردم بگیرید و مردم به آن حق‌شان نرسند، بدتر است. سیاست‌ها باید طوری باشد که مردم به یک چیز درست برسند. اینطور کارها می‌شود پوپولیستی و من قبول ندارم.
 
*آقای روحانی در دوره اول توانست، برجام را امضا کند. من برای چه خودم شرکت کردم؟ برای اینکه روش اینها را قبول نداشتم اما با توجه به اینکه ایشان می‌گفت ما همین روش را ادامه می‌دهیم، دیدم مفری است که کشور از تحریم رهایی پیدا کند.
وی تصریح کرد: البته ایشان قدری هم خودش را از بقیه بالاتر تصور کرد و گفت من همه تحریم‌ها را از بین می‌برم. ولی آخر هم که ترامپ از برجام خارج شد. من آن موقع مصلحت را اینطور دیدم که اگر آقای روحانی باشند علی‌رغم اینکه روش ایشان را قبول ندارم، به ایشان رأی بدهم. چون مطمئنم هر کدام دیگر از آقایان می‌آمدند باز هم همین رهاشدگی را ادامه می‌دادند. بنابراین برای اینکه آن سیاست‌های آقای روحانی به نفع مملکت بود به ایشان رأی دادم.

*سرمایه اجتماعی دولت یا حکومت ما کم شده است. من نمی‌دانم چرا از عاشورا به نفع سیاست استفاده می‌کنیم. عاشورا یک بحث دیگر است؛ محرم و صفر یک بحث دیگر است. حالا همان سیاست‌ها ادامه پیدا می‌کند و شما ببینید چند درصد از مردم شرکت می‌کنند. اگر می‌خواهید مردم شرکت کنند باید احساس کنند که رأی‌شان تأثیر دارد و آدمی را که می‌خواهند می‌توانند به مجلس بفرستند. با سیستم انقباضی شورای نگهبان نمی‌شود. حالا چه بدمان بیاید چه خوشمان بیاید.
 
*مرا هم اشتباهی تأیید کردند. حتماً صلاح دیدند من تأیید صلاحیت شوم. ولی عده‌ای که تأیید صلاحیت نشدند، به آنها دلیلش را نگفتند. هر کسی هم که نمی‎شود برود ثبت نام کند. آدم‌های مؤثر و صاحب‌نظر باید بروند و ثبت نام کنند. ما باید کاری کنیم که قاطبه مردم بتوانند در کار مشارکت کنند یا حداقل احساس کنند که این مشارکت مؤثر است. دولت باید سرمایه اجتماعی داشته باشد.
 
*یکی از دوستان من خیلی بدبین است. روزی که تشییع جنازه حاج قاسم بود به او گفتم می‌آیی برویم؟ گفت برای چه بیایم؟ گفتم حالا بیا. ضرر ندارد. یک تعداد آدم می‌آید، نگاهشان کن. وقتی آمد اصلاً دگرگون شد و گریه می‌کرد. گفتم چطور این آدم‌ها آمدند. گفتم مگر این آدم‌ها را چکار کردند؟ خودشان آمدند دیگر. برای اینکه مردم دیدند که حاج قاسم به مملکت و خاورمیانه خدمت کرد.
https://jahannews.com/vdcbgwbwzrhbazp.uiur.html
jahannews.com/vdcbgwbwzrhbazp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
خود ظریف اذعان کرد که حاج قاسم هیچگاه برجام را تایید نکرد.
Moldova, Republic of
جهان نیوز اگرتو وقت داری ما وقت نداریم
Romania
جهان نیوز جان ، همه حرفهای هاشمی طبا را قبول داری یا فقط این حرف را؟
Iran, Islamic Republic of
روحانی نباید رئیس جمهور می شد .!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
نگاه منصفانه ایشان به مقام معظم رهبری جالب بود
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب خوش خیمه
میرزا
Iran, Islamic Republic of
این ادم خوبیه ولی بعضی وقتا حرفای خنده دار میزنه و ابروی خودشو رو میبره
Iran, Islamic Republic of
باز دوباره سر و کله «گلهای خندان» پیدا شد.
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم باز منطقی هستی ولی حاج قاسم دری بود گرانبها خداوند متعال تمام شهدا ی عزیز را مورد رحمت بیکران خود قرار دهد بالاخص حاج قاسم
Iran, Islamic Republic of
اشتباه منفی دادم . ببخشید
Iran, Islamic Republic of
این آقا چی میگه؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگه عاشورا یک بحث دیگر است و ربطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد، چرا براندازان این همه از آن واهمه دارند و به آن حمله می کنند؟
Romania
ما گلهای خندانیم !!!!
Romania
کل عاشورا سیاست است همه دنیا این موضوع را میدانند .
صداقت
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی طبا صادقانه گفتن که شورای نگهبان مرا اشتباهی تایید صلاحیت کرد. یعنی خود فرد داوطلب باور دارد .
Iran, Islamic Republic of
چرا خیلی ها فکر می کنند همواره باید اظهار نظر کنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای جهان خدا وکیلی امثال اینها تا شمارو دارن غم ندارن ! با مطرح کردن این افراد که همیشه مایه دردسر انقلاب و مردم بوده‌اند ، میخواهی چی رو ثابت کنی ؟
Iran, Islamic Republic of
به ایشون و سایر اصلاح‌طلبان توصیه می‌کنم بیش از این با سخنان شاذ خودتون رو خراب نکنید
Iran, Islamic Republic of
کی میخواهد دست از سر مردم ایران بردارد ؟
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
انصافا هاشمی طبا اگه یه حرف راست زده باشه همینه که او را اشتباهی تایید صلاحیت کردند
Iran, Islamic Republic of
روحانی برنامه ای نداشت
Iran, Islamic Republic of
اون موقع که اصلاح طلبان بنر میزدند و تو اون بنر رفسنجانی ،خاتمی و روحانی عکسشون کنار هم بود روحانی اصلاح طلب بود حالا که کشور به خرابی برده شده انقلابی،.
Iran, Islamic Republic of
اینکه تو رو اشتباهی تایید صلاحیت کردند شکی درش نیست والبته الان هم اشتباه می کنند با تو مصاحبه می کنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
ما گل های خندانیم خخخخ
اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
ما گل های خندانیم فرزندان ایرانیم.
Iran, Islamic Republic of
واقعا امام زمان به این کشور نظر دارد این آدم ها دراین کشور مسئول بودند
ناصری
Iran, Islamic Republic of
به همه کسانیکه به دشمن اعتماد میکنند وکوچه باز میکنند وادرس بسیار درست میدهند احترام قائلید؟
Iran, Islamic Republic of
ما گلهای خندانیم فرزندان ایرانیم ! .
علی
Iran, Islamic Republic of
ما گلهای خندانیم....
دیگه از این شعر قشنگا نمی خونی