جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۱۰
در اصلاح طلبان بر همان پاشنه می‌چرخد

گزارش اقتصادی روزنامه اصلاح طلب: آمدن فرزین خوب است اما بدون برجام و FATF وضع همین است!

شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 824219
البته که این دو کلیدواژه را اصلاح طلبان برای هر موضوع با ربط و بی ربطی مطرح می کنند و مساله بیش آنکه اقتصادی باشد ناشی از سیاست غرب گرایی حاکم بر ذهن آنهاست.
گزارش روزنامه اصلاح طلب: آمدن فرزین خوب است اما بدون برجام و FATF وضع همین است!
گروه اقتصادی جهان نيوز: روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گزارشی پیرامون تغییر در راس ساختمان شیشه‌ای میرداماد، رفتن صالح آبادی و آمدن فرزین را قدم مهمی دانسته اما همچون گذشته مدعی شده است که بدون برجام و FATF کار پیش نرفته و مشکلی حل نخواهد شد!

البته که این دو کلیدواژه را اصلاح طلبان برای هر موضوع با ربط و بی ربطی مطرح می کنند و مساله بیش آنکه اقتصادی باشد ناشی از سیاست غرب گرایی حاکم بر ذهن آنهاست.

اعتماد نوشته است: «دولت با بركناري علي صالح‌آبادي از رياست بانك مركزي، محمدرضا فرزين را به عنوان رييس جديد معرفي كرد. با اينكه گفته شده صالح آبادي از مقام خود «استعفا» داده اما نشانه‌هاي موجود نشان از يك «بركناري» دارد كه البته دور از ذهن هم نبود. از مدت‌ها پيش شايعه بركناري رييس پيشين بانك مركزي به گوش مي‌خورد و با نوسانات قيمت ارز و بالا گرفتن انتقادها از عملكرد بانك مركزي، نهايتا نسخه رييس‌كل در جلسه پنجشنبه هيئت دولت پيچيده شد. درست يك روز بعد از آنكه صالح‌آبادي از همان جلسه بيرون آمده و با لبخند به دوربين‌ها گفته بود كه «شرايط ارزي كشور مشكلي ندارد» يا تقريبا 5 روز بعد از آنكه به خبرنگاران گفت كه «بازار غيررسمي ارز را به رسميت نمي‌شناسد.»  البته تاكنون نه «نامه استعفا» از او منتشر شده و نه حكم رييس‌جمهور. به هر حال محمدرضا فرزين حالا رييس‌كل بانك مركزي است و نخستين اقدام او نيز «تثبيت نرخ ارز سامانه نيما» بوده است. البته واكنش بازار غيررسمي ارز به حضور فرزين در ساختمان ميرداماد با شوك ريزشي قيمت‌ها همراه شد. فرزين دانش‌آموخته دانشگاه علامه طباطبايي است و پيش از اين سابقه حضور در دولت احمدي‌نژاد را نيز دارد. او چهره‌اي اقتصادي، و اهل عدد و رقم است و درباره‌اش گفته مي‌شود كه آدم واقع‌بيني است؛ تكنوكراتي كه قول داده بازار غيررسمي ارز را «كوچك» كند و قطعا براي اين قول خود نيز برنامه‌اي دارد و بايد منتظر آن بود. اما اگر قرار به همان «واقع‌بيني» باشد، به نظر مي‌رسد كه بخش زيادي از برنامه ساماندهي وضعيت تورم و قدرت خريد رالع، وابسته به اراده سياسي براي بازگشت به واقعيات موجود است؛ واقعياتي كه اتفاقا بسياري از آنها وابستگي زيادي به ديپلماسي و سياست خارجي دارند. حال كه نزديك به 18 ماه از عمر دولت سيزدهم مي‌گذرد و يك رييس كل بانك مركزي تغيير كرده، اين اميدواري وجود دارد كه اين چهره اقتصادي، بهتر از سلف خود درك كند كه «نگاه اقتصادي» به تحولات پولي «لازم» است اما كافي نيست. اقتصاد ايران چشم به راه رخدادهاي مثبتي چون تصويب FATF يا تسهيل ورود و خروج ارز و حتي برداشته شدن تحريم‌هاست كه با تصميمات و تغييرات جديد سياست خارجي امكان‌پذير است». 



در ادامه گزارش اعتماد این ادعا درباره برجام و FATF از قول مدیرعامل اسبق بانک صادرات هم مطرح شده است. حاتمی یزد گفته است : دو اقدام اساسي در 4 سال گذشته بايد انجام مي‌شد كه نشد. اولين مورد حل مساله برجام و دومين مورد اجراي FATF بود و اينكه نظام پولشويي در كشور با ضوابط بين‌المللي كنترل شود و تا زماني كه اين اقدامات صورت نگيرد با همين كسري بودجه و رشد تورم و افزايش نقدينگي و رشد نرخ دلار مواجه خواهيم بود و قادر نخواهيم بود جلوي آن را بگيريم. او در مورد اولين اظهارنظر محمدرضا فرزين پس از تصدي سمت جديد در بانك مركزي در مورد سياست تثبيت نرخ ارز هم گفت: با شرايطي كه در اقتصاد كشور وجود دارد تثبيت نرخ ارز كار دشواري است. همان‌طور كه در گذشته شاهد آن بوديم آقاي جهانگيري اين رويه را در پيش گرفت و دلار 4200 توماني هم به نام او معروف شد، اما نتيجه‌اي جز رانت و سوءاستفاده در داخل نظام تجاري كشور نداشت. به نظر مي‌رسد تكرار اين تجربه دور از خردورزي است.
https://jahannews.com/vdcdfo0jnyt0xx6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdfo0jnyt0xx6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا ملوم شد رییس قبلی چرا رفت؟
Iran, Islamic Republic of
از دلار خبر نداری ؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
اینا شب می خوابن میگن برجام
صبح میگن fatf
جماعت کاسب غرب گدا
Iran, Islamic Republic of
جناب فرزین از خودشان است....
Iran, Islamic Republic of
برجامه؟بهتره بگین خرجام😁😆
Iran, Islamic Republic of
همان برجام که با وعده لغو بلمره تحریمها ، فقط اهداف امریکا را محقق کرد و هم صنعت هسته ای را تعطیل کرد ، هم تحر یمها دو برابر شد؟؟؟ ..
سيد مجتبى ،
Iran, Islamic Republic of
پاره كردن برجام ننگين بوسيله ترامپ هم ، الحمدالله يك شانس و يك فرصت براى انقلاب بود .
سيد مجتبى ،
Iran, Islamic Republic of
جهان ! خسته نباشى ، !!؟
دادار
Iran, Islamic Republic of
شما اصلاح طلبان با این کارها و به آشوب کشاندن و اخلال در بازارهای ارز و طلا نمی توانید خود را بر جامعه بار دیگر تحمیل کنید
سید
Iran, Islamic Republic of
وضع با آمدن فرزین یا هر کسی تغییر نمیکنه ....!!