جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۸
ضمن توجه به مواضع قابل تقدیر رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت؛

محرم بزنگاه بازی‌های سیاسی نیست/ تعلل، تردید و ضعف ستاد مبارزه با کرونا در تصمیم و اطلاع رسانی چگونه فضا را برای سوءاستفاده چی‌ها مهیا کرد؟

يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 735747
در این زمانه سختی فرهنگ عاشورا التیامی به زخم های روحی و روانی مردم است و بسیاری چشم عنایت ائمه اطهار(ع) دارند.
محرم بزنگاه بازی‌های سیاسی نیست/ تعلل، تردید و ضعف ستاد مبارزه با کرونا در تصمیم و اطلاع رسانی چگونه فضا را برای سوءاستفاده چی‌ها مهیا کرد؟
گروه سیاس جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: این روزها با نزدیک شدن به ایام سوگواری سید و سالار شهیدان با توجه به موضوع کرونا حساسیت های خاصی از سوی برخی درباره نحوه برگزاری این مراسم که هر ساله با شور و حال خاصی انجام می‌شود، وجود دارد. البته تا جایی این حساسیت ها با توجه به بروز ویروس کرونا بجاست. مقابله با بیماری کرونا که بایستی با فاصله گذاری اجتماعی و قطع زنجیره انتقال صورت گیرد، نه تنها این حوزه و بلکه حوزه های اجتماعی دیگر خصوصا مسائل اقتصادی و فرهنگی را هم تحت تاثیر قرار داده است. به هر جهت با توجه به اینکه ایام محرم نزدیک است و بیماری کرونا هنوز بسیار خطرناک است و متاسفانه در برخی از شهرهای کشورمان شیوع این بیماری به درجه وخامت رسیده است، قطعا بایستی پروتکل ها تا زمان ریشه کن شدن این ویروس رعایت شود. 

اما موضوع اصلی در این گیرودار دوقطبی کردن فضای کشور حول موضوع برگزاری آیین عزاداری امام حسین(ع) مسئله ای است که به نوعی راه به خطا رفتن است. امروز در بسیاری از موارد مثلا برگزاری کنکور و همچنین حضور مردم در سر کارهایشان برای تامین معیشت زندگی شان این تنگنا وجود دارد و مردم اگرچه با مشکلات مضاعفی در این حوزه روبرو هستند اما توانسته اند با ابتکارعمل هایی که به خرج می دهند محیط پاک و سالمی را ایجاد کنند تا هم به معیشت و زندگی خود برسند و هم با این بیماری مقابله کنند.

موضوعی که «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان نیز به آن درباره برگزاری آیین عزاداری سالار شهیدان اشاره کرده است. رئیس جمهور با بیان اینکه همه چیز در این باره روشن است، بیان کرد: «چه در عید قربان و چه در مراسم عرفه همه چیز روشن است و همه جا دین با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد. از امروز با توجه به پروتکل‌ها مشخص است که عزاداری ماه محرم چگونه برگزار می شود.»

حسن روحانی درباره برخی از جریانات انحرافی که سعی دارند در جامعه القاء کنند که برگزاری عزاداری عاشورا باعث شیوع بیشتر بیماری می شود گفت: «آنهایی که می خواهند عزاداری تعطیل بشود، به آنها گفته می شود که عزاداری تعطیل نمی شود. آنهایی که می خواهند عزاداری را زیر سئوال ببرند و بگویند که این عزاداری باعث شد موج بیماری بیشتر شده، به آنها هم ما اجازه نمی دهیم. عاشقان و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) بیش از همه واجب شرعی را رعایت می کنند.»

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند میان دین و علم فاصله ایجاد کند، گفت: «امیدواریم امسال فضای محرم با تلاش همه متولیان و مردم فضایی حسینی، عاشورایی و توام با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.»
 

اگر به برگزاری مراسم دعای عرفه نگاهی بیندازیم مقید بودن مردم عزادار برای رعایت پروتکل های بهداشتی را به خوبی با توجه به نظم و بهداشتی که رعایت شد می توان دید. 

از سوی دیگر، «سعید نمکی»، وزیر بهداشت ایران، گفته است که برای برگزاری مراسم عزاداری محرم «الگویی ارائه می‌دهیم که شیعیان سایر کشورها ببینید که ایران اسلامی از خود چه نبوغی بر جای گذاشت.»

نمکی در دیدار با مداحان و واعظان گفت: «می‌خواهیم در تاریخ ثبت کنیم که هم یاد امام حسین را پاس داشتیم...و هم الگویی ماندگار و نمونه به جهان معرفی کردیم.»

اما متاسفانه در این روند عدم اطلاع رسانی دقیق از سوی برخی از مجموعه های مربوطه باعث شده است که هم سردرگمی در این حوزه ایجاد شود و هم اینکه برخی از جریان ها و رسانه های معاند برای ضربه زدن در این خصوص خود را تجهیز کنند. بنگاه سخن پراکنی بی بی سی با شیوه خبرزنی اختلاف برانگیزی که دارد در این حوزه تلاش فراوانی برای ایجاد یک دوقطبی و اختلاف کرده است. 

جالب است که درحالی که رئیس جمهور و وزیر بهداشت مطرح می کنند که این مراسم با رعایت پروتکل های خاص به عنوان یک الگو برگزار می شود، معاون وزیر مطرح می کند که نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پرجمعیت محرم ممنوع باشد. از سوی دیگر وقتی بایستی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با بیماری کرونا یکدست باشد، دیده می‌شود که چندصدایی در این میان وجود دارد و سخنگو که صدای واحد وزارت بهداشت است تنها به امر آمار دهی مشغول است. 


این درحالی است که در این زمان ممکن وزارت بهداشت با نگاه درست به مسائل فرهنگی دینی کشورمان بایستی نسبت به برگزاری درست مراسم محرم از جمله برقراری جلسات عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی، روضه های خانگی و کمک به نیازمندان و ... بپردازد. از یک سو مراسم روضه امام حسین (ع) در کشورمان تعطیل بردار نیست و از سوی دیگر مردم از لحاظ معنوی با توجه به مصیبت های وارده بر کشورمان خصوصا بیماری کرونا که بسیاری عزیزان خود را در این بحبوحه از دست داده اند، نیاز به احیای معنوی و روانی خودشون دارند.

نکته دیگر که باید بدان اشاره کرد تلاش برخی تریبون داران یک جریان سیاسی خاص برای به تعطیلی کشاندن همه مراسم های محرم امسال در پوشش توجه به سلامتی مردم است. جریانی که جدای از حملات همیشگی به شعائر دینی، در سابقه خود از هتک حرمت به اهل بیت تا حمایت از هتاکان عاشورای حسینی سال 88 را در کارنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید:
عضو مجمع روحانیون مبارز برای تعطیلی مراسم محرم امسال فتوا هم داد
با یک سال تعطیل‌کردن مراسم هیچ اتفاقی نمی‌افتد


در این زمانه سختی فرهنگ عاشورا التیامی به زخم های روحی و روانی مردم است و بسیاری چشم عنایت ائمه اطهار(ع) و باب الحوائج دارند. همچنین در دنیا مراسم های مختلف مذهبی و دعا برای رفع این بلای عمومی برگزار می شود. هر چند که در ایران عده ای به دنبال سیاسی کردن ماجرا و دوقطبی سازی هستند اما آنچه از این موضوع به مشخص است، مراسم عزاداری محرم امسال نیز با توجه به مسئولیت و شیفتگی که مردم عزادار به این حوزه دارند به خوبی و با کمترین آسیب بهداشتی برگزار خواهد شد.

البته این امید است که با توجه به تاکیدات اخیر رهبرانقلاب پیرامون توجه همگان به ضوابط ارائه شده ستاد مبارزه با کرونا درباره عزاداری های محرم و همچنین تاکید رئیس جمهور مبنی بر تک صدایی این ستاد هرچه زودتر بساط این چندصدایی جمع شود. البته که مدیران ستاد هم باید همان طور که در رفتار اخیرشان نشان دادند از نظرات کارشناسان مذهبی، فعالان و دلسوزان این عرصه در تنظیم یک ضوابط مناسب بهره ببرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادخواه
Iran, Islamic Republic of
قاطعانه تصميم بگيريد اين نيم بند بازيها در برجام هم اينجوربلاي سرمون اورد شل كن سفت كن با كرونا نميشود لفاظي كرد
Iran, Islamic Republic of
احسنت ميخواهند اين ده ماه باقيمانده هم با شگرد كي بود كي بود من نبودم چه كنيم چه نكنيم و مقصر هميشه مردمند بسر كنند بعد بروند جزاير قناري حال و هول
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
......
علی
Iran, Islamic Republic of
امام حسین برای دین شهید شد برخی اقایان برای منافع خود دین را میفروشند!۱۱
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینجاست که جناح دلسوز و جناح بی توجه به دنیا ئ آخرت مردم باز مشخص تر می شود..
محمود
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
از سوی دیگر، «سعید نمکی»، وزیر بهداشت ایران، گفته است که برای برگزاری مراسم عزاداری محرم «الگویی ارائه می‌دهیم که شیعیان سایر کشورها ببینید که ایران اسلامی از خود چه نبوغی بر جای گذاشت.».
iran
....
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
چاره ای جز برگزاری محدود مراسم عزاداری نیست ظاهرا!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
.....
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
...
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
آقا گفتن نظر ستاد کرونا شرطه. بازی سیاسی ممنوع
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
از چه بترسیم؟یک ویروس؟.
عاشورا و اربعین نماد مبارزه با فساد و استکبار در طول تاریخ بوده است....