کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«فاضل میبدی» هم برای تعطیلی مراسم محرم خودش را رساند

برگزاری مراسم‌های محرم اصلا واجب نیست/ خود امام حسین(ع) هم برای سلامتی جامعه جنگید‌/ با یک سال تعطیل‌کردن مراسم هیچ اتفاقی نمی‌افتد

8 مرداد 1399 ساعت 10:45

وقتی وضو برای بدن ضرر داشته باشد، باید تعطیلش کنیم. هر حکم دینی که برای بدن مضر باشد، باید تعطیلش کرد.


گروه سیاسی جهان نیوز: فاضل میبدی، روحانی اصلاح طلب و عضو تشکل مجمع محققیقن و مدرسین حوزه علمیه قم که دوسال گذشته با ادعای آنکه «بيشتر مداحی‌ها از مسير اصلی خارج شده» گفته بود «عزاداری‌ها یک سال تعطیل شوند بهتر است»(!) امسال رسما به موضوع تعطیلی هیئات مذهبی در محرم به بهانه حفظ سلامتی مردم از شیوع ویروس کرونا ورود کرده است. پیش از او هم افرادی نظیر مسیح مهاجری و محمد مقدم به این موضوع پرداخته بودند که جهان نیوز در گزارشاتی به آن پرداخت. به خوبی مشهود است که رسانه‌های برجسته اصلاح طلب با تلاش برای تشویش افکارعمومی در پی جریان سازی «مخالفان محرم» و ایجاد دوقطبی موافقان و مخالفان عزاداری امسال هستند.

فاضل میبدی، روحانی کم سواد اصلاح طلبان که چندی پیش مدعی شده بود «امام حسین(ع) در روز عاشورا پیغام فرستاد که بیایید صلح کنیم!» در گفتگو با شرق گفته است: «در اینکه مراسم محرم و عاشورا برای ما ایرانیان و شیعیان جهان بسیار مهم است شکی نیست. امام حسین (ع) در برابر یزید و دستگاه ظلم ایستاد و مردم ایران به این ایستادگی ارج می‌نهند. اما ما در دین اسلام اصلی بسیار عقلایی داریم که می‌گوید اگر یکی از احکام دین در تعارض با سلامتی انسان یا جان انسان قرار بگیرد، باید تعطیلش کرد. مثال زیادی هم در‌این‌باره وجود دارد. روزه که خود یک حکم قرآنی است، اگر برای بدن مضر باشد، گرفتنش تبدیل به حرام می‌شود و به‌راحتی یک واجب حرام می‌شود. وقتی وضو برای بدن ضرر داشته باشد، باید تعطیلش کنیم. هر حکم دینی که برای بدن مضر باشد، باید تعطیلش کرد. مثل مناسک حج امسال که تعطیل شد و از قضا کار خوبی هم شد؛ چراکه ممکن بود صدها هزار انسان در این مراسم به کرونا مبتلا شوند».



صاحب نظریاتی مانند «الان سیره سیاسی معصومین هم حجت نیست!» و یا  «وجود سکولاریسم در حوزه هیچ عیبی ندارد» با بیان اینکه خود امام حسین(ع) برای سلامت مردم جنگیده، نیز گفته است: «جریان عاشورا هم با آنکه برای ما ایرانی‌ها بسیار حائز اهمیت است، از این قاعده مستثنا نیست و اگر جان انسان را تهدید می‌کند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش بدهد، قطعا برگزاری‌ آن اشتباه است. به‌ویژه آنکه برگزاری این مراسم عملی مستحب است و اصلا واجب نیست. به‌ویژه اینکه امام حسین(ع) برای عزت و کرامت انسان و سلامتی جامعه جنگید‌. من از رئیس‌جمهور تعجب کردم که چرا ایشان این‌گونه صحبت کرد که در ذهن مردم تداعی شده حتما باید مراسم محرم را برگزار کرد. هیچ حتمیتی در این مراسم نیست و یک سال تعطیل‌کردن آن هیچ اتفاقی ایجاد نمی‌کند و در ازای آن از جان مردم محافظت می‌کند».


کد مطلب: 735389

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/735389/برگزاری-مراسم-های-محرم-اصلا-واجب-نیست-خود-امام-حسین-ع-هم-سلامتی-جامعه-جنگید-یک-سال-تعطیل-کردن-مراسم-هیچ-اتفاقی-نمی-افتد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com