پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۵۶
زنگ خطر به صدا در آمده اما تحرکی نیست؛

در کنار سیاست‌های غلط دولت و قصور نهادهای مسئول؛ چه عوامل دیگری موجب کاهش نرخ زاد و ولد در کشور شد؟

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 734886
دغدغه های اقتصادی در همه ابعاد زندگی اثر گذار هستند و در مورد کاهش نرخ زاد و ولد نیز تجربه نشان داده است که مسائل اقتصادی، نقش بسیار برجسته ای دارند، اما واقعیت این است که در این گونه رخدادها، لزوماً علت تامه نیستند.
در کنار سیاست‌های غلط دولت و قصور نهادهای مسئول؛ چه عوامل دیگری موجب کاهش نرخ زاد و ولد شد؟
گروه جامعه جهان نيوز، رضا صفری: کمیته رصد و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال گذشته، گزارشی را از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور در 6 ماهه اول سال 98 منتشر کرد و بر اساس آن تخمین زد که در سال 1398 نرخ زاد و ولد با 14.5 تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت، به کمترین حد خود در طی 50 سال گذشته رسیده است.

طبق برآورد های انجام شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال گذشته برابر 82،776،270 نفر رسیده است.

برای تصور کرن عمق فاجعه، در نظر بگیرید که  در سرشماری سال 1345، جمعیت کشور 722، 788، 25  نفر و ده سال بعد و در سر شماری سال 1355، برابر با  744، 708، 33 نفر  بوده است.

بر اساس این آمارها، اگر فرض بگیریم که در سال 1348، جمعیت ایران حدود 27 میلیون نفر باشد، یعنی در سال 1398، جمعیت ایران سه برابر شده است اما نرخ زاد و ولد به کمترین حد خود در 50 سال گذشته رسیده است!

 
سیاست های غلط و کج سلیقگی دولت و سایر نهاد های متولی،  همواره اصلی ترین دلیلی است که برای این اتفاق می توان برشمرد و گریزی هم از آن نیست، اما  کاهش چشمگیر نرخ زاد و ولد در کشور دلایل گوناگونی دارد که در اینجا به صورت گذرا  تنها به برخی از دلایل آن اشاره می کنیم:

دلایل اقتصادی
معمولاً اولین چیزی که بعد از  شنیدن رکورد تاریخی کاهش نرخ زاد و ولد به ذهن بسیاری از افراد می رسد، دلایل اقتصادی است. هر چند نمی توان منکر شد که دغدغه های اقتصادی در همه ابعاد زندگی اثر گذار هستند و در مورد کاهش نرخ زاد و ولد نیز تجربه نشان داده است که مسائل اقتصادی، نقش بسیار برجسته ای دارند، اما واقعیت این است که در این گونه رخدادها، لزوماً علت تامه و منحصره نیستند. مثلاً ما شاهد هستیم که حتی در طبقه ثروتمند و متوسط به بالای جامعه نیز با معضل کاهش نرخ زاد و ولد روبرو شده ایم. از طرفی گاهی اوقات اتفاق می افتد که خانوارهای با سطح درآمد بسیار کمتر، اتفاقاً فرزندآوری بیشتری نسبت به طبقه ثروتمند دارند. همچنین در دهه های گذشته شرایط اقتصادی همیشه مانند حال نبوده است، اما باز هم می بینیم تمایل به فرزندآوری کاهش یافته است.بنابراین نباید فقط بر روی مسائل اقتصادی انگشت گذاشت.

سطح توقع و انتظار برخی خانواده ها نیز در کاهش نرخ زاد و ولد بی تأثیر نبوده است. مثلاً بسیاری از والدین، تک فرزندی را ترجیح می دهند، به این دلیل که باید فرزند خود را به مدرسه غیر انتفاعی بفرستند و برای او در بالاترین سطح ممکن هزینه کنند، مسکن و خودرو فراهم کرده و آنها را به اصطلاح در پَر قو بزرگ کنند.

تغییر سبک زندگی
تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و تأثیر پذیرفتن از سبک زندگی غربی یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ زاد و ولد است. برخی خانواده ها فرزند را مخل آسایش و رفاه خود می بینند. از آنجایی که در سبک زندگی غربی، خود محوری، لذت و شهوت نمود زیادی دارد، هر آنچه که مخل  اینها باشد باید از سر راه برداشته شود. شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» نیز تا حدود زیادی ریشه در همین تفکر دارد و به طور کلی می توان گفت که این شعار می تواند فرمولی برای  نابودی یک جامعه باشد.

البته امروز با پدیده هایی روبرو هستیم که نشان می دهد برخی به همان فرزند کمتر و یا حتی تک فرزندی هم اعتقادی ندارند. برای مثال، حاضر هستند با سگ و گربه محشور شوند، با آنها بازی کنند و هزینه های هنگفت برای نگهداری آنها بپردازند اما حوصله فرزند را ندارند. در عوض، سگ و گربه را بچه خود می دانند!

تأخیر در ازدواج
در گذشته، بسیار اتفاق می افتاد که زن ها، در دهه سوم زندگی خود، نوه دار می شدند، اما امروز شاهد آن هستیم که برخی دختران، بیش از 35 سال دارند اما هنوز ازدواج هم نکرده اند، چه برسد به اینکه فرزند دار و  یا نوه دار شوند. زمانی، اشتغال به تحصیل بهانه ای برای برخی دختران بود که ازدواج نکنند اما امروز برخی از آنها حتی پس از فراغت از تحصیل نیز از ازدواج سر باز می زنند. همچنین در پسران نیز شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستیم. متأسفانه به دلیل حاکم شدن فرهنگ غیر صحیح، برخی پسران، اینگونه به خود القاء کرده اند که حتماً باید مسکن و خودرو داشته باشند و تمام امکانات زندگی را فراهم کنند و آنگاه ازدواج کنند. این در حالی است که بالا رفتن سن ازدواج، علاوه بر بالارفتن اثرات سوء روانی و آسیب های اجتماعی،  نرخ زاد و و لد و توانایی فرزند آوری را نیزکاهش می دهد.

قبول نکردن مسئولیت
بسیاری از دختران و پسران از پذیرفتن مسئولیت گریزانند. اتفاقاً یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن کاهش فرزند آوری به همین موضوع بر می گردد. در اینجا می توان به نقش خانواده ها و همچنین نهادهایی مانند آموزش و پرورش اشاره کرد که وظیفه دارند تا از همان سنین کم، حس مسئولیت پذیری را در آنها تقویت کنند. متأسفانه برخی از خانواده ها همه کارهای فرزندان خود را انجام می دهند و در سنین نوجوانی و جوانی نیز آنها را پر توقع و سست عنصر بار می آورند که اثرات سوء این رفتار ها، در بزرگسالی و در نقش های بزرگتر فردی و اجتماعی خود را نشان می دهد. قبول نکردن مسئولیت فرزند و تأمین نیازهای او، یکی از مصادیق آن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه عواملی موجب کاهش نرخ زاد و ولد در کشور شد؟
گرانی و تورم و دلار جهانگیری!
Iran, Islamic Republic of
علت اصلی کاهش نرخ جمعیت، حضور و اثر گذاری مستقیم و غیرمستقیم شیاطین جنی و انسی بر علیه ذهن و جسم شیعیان منتظر امام زمان است. تمامی اتفاقات پنجاه سال اخیر ایران حتی گسترش بی رویه ی تحصیلات تکمیلی هم سوی کاهش جمعیت منتظران بوده و موفق عمل کرده است.
Iran, Islamic Republic of
به یاد بیاوریم که در سال ۱۳۹۵ سه مرجع تقلید شناخته شده یعنی آقایان سبحانی و مکارم و جوادی آملی گفتند بانک ها نزول خوار هستند. حتی آقای جوادی آملی به صراحت اعلام کردند که کارمندان بانک از محل حرام ارتزاق می کنند. جالب است که کشاورزان که به نسبت کمتر با بانک مرتبط اند زاد و ولد بیشتری دارند و زندگی آن ها و فرزندانشان نسبتا طبیعی تر است. در حالی که هر چه بیستر به سوی شهرها و در نهایت کلان شهرها حرکت می کنیم، کاهش ازدواج، افزایش افسردگی و گناه و گاهس جمعیت به وضوح خودنمایی می کند.
Iran, Islamic Republic of
بانکها نزول خوار هستند ولی کشاورزان کجا نان حلال می خورند.چند وقتی میوه فروش بودم.مثلا اگر سیب زمینی می خریدید اقلا سه جهار کیلو خاک توی گونی بود.در میان تمام محصولات جعبه ای میوه خراب گذاشته بودند.گذشت زمانی که کشاورزان نام حلال می خوردند بانگها همه را خراب کردند
Iran, Islamic Republic of
کشاورز ساده دل و زحمتکش چه ربطی داره بانکها وقتی طرف رو مجبور به ربا می کنند چه انتظاری داری؟!!
Iran, Islamic Republic of
در ایران روستاها مولد ثروت، هویت و جمعیتند. در مقابل، کلان شهرها مکش کننده ی ثروت، هویت و جمعیتند.
Iran, Islamic Republic of
کمی بیش از یک قرن است که حتی بخشی از متدینان نقش یا حتی وجود شیطان را بر زندگی انسان انکار کردند و آن را خرافه خواندند. ....
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا انها روی ذهن شما اثر گذاشتند که اینهمه مشکل جوروار جور که مسولان ...به وجود اوردند را نمی بینید....
Iran, Islamic Republic of
اگه می دید که در سال 96 اون رای را نمی داد که؟!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد حرام، روابط جنسی حرام، سیستم آموزشی مبتنی بر حرام کردن عمر و مهارت ستیری و مهم تر از همه، بحث کلان شهرها، پایه گذار کاهش جمعیت در ایران به خصوص کاهش جمعیت منتظران مهدی بوده است.
Iran, Islamic Republic of
کلان شهرها چالش اصلی در برابر جامعه ی ایرانی پنجاه سال اخیر است. .
Iran, Islamic Republic of
احسنت کاملا درسته مشکل در کلان شهرهاست نه شهرهای کوچک و. روستاها
Iran, Islamic Republic of
باید این حقیقت را بپذیریم که کلان شهرهای ایرانی واحدهای غیرمولد و صرفا مصرفی هستند و مطابق مصرف خود، تولید واقعی نخواهند داشت.
Iran, Islamic Republic of
بگو کاهش جمعیتی که که ناشی از حاکمیت تفکرات لیبرالیستی در کشور بود انهم از نوع کاریکاتوریش
Iran, Islamic Republic of
اولا کدام دولت؟ در ثانی شعار فرزند کمتر زندگی بهتر مربوط به کدام دولت بوده؟ سوم کسی که درامد بالاتری داره و هیچ مشکلی نداره نمیتواند برای جوانی که چشمش در دست پدرشه و بیکاره و بهش پول توجیبی میده،بگه برو ازدواج کن.
Iran, Islamic Republic of
قوانین چند همسری باید تصویب شود و تسهیلات داده شود
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خود کرده را تندبلیر نیست خودتون کردید خودتون هم باید تاوان بدید
Iran, Islamic Republic of
یک سیاست بریتانیایی وجود دارد که می خواهد با اسکان برخی افراد غیر ایرانی با مذاهبی غیر از مذهب اکثریت ایرانیان در ایران، در پانزده سال آینده ترکیب قومی بومی ایران را از بین ببرد و ترکیب مذهبی ایران را واژگونه کند.
Iran, Islamic Republic of
تنها عامل فقط و فقط مباحث اقتصادی است. فقر، بیکاری، تنگی معیشت.
Iran, Islamic Republic of
حضور شیطان در زندگی ما و اثرگذاری او بر ذهن انسان و سبک زندگی ما اصلی ترین عامل تعویق ازدواج و کاهش جمعیت است.
Iran, Islamic Republic of
دلیل عمده نبود ازدواج بیکاری، فقر و تنگدستیه
Iran, Islamic Republic of
..م.
Iran, Islamic Republic of
بله اما ریشه استقرار این روش در انتخابات 92 و 96 نیست؟!!!
نیما
یکی از همکاران صاحب فرزند شدند از کارگزینی بهش گفتن کپی شناسنامه بیار که حق اولاد به حقوقت اضافه شود . حکم کارگزینی اش اصلاح و 45 هزار تومان اضافه شد یعنی معادل یک بسته پوشک! ولی اخر برج که فیش حقوقی را گرفت دید که 60 هزار تومان کم شده !! پیگیری کرد گفتن چون 100 هزار تومان بابت بیمه و مالیات و بیمه تکمیلی کم شده .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شما شما فقط براي يك درصد ژن هاي برتر كه هشتصد هزار نفر هستند عشق و حال خوب فراهم كرديد بقيه رعيت بي اجر و مزد هستند
Iran, Islamic Republic of
كاشكي حقوق يك برده را هم داشتيم حدافل خورد و خوراك و مسكن بعهده ارباب است اينجا خود رعيت تمام قد مسئول است
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات درست رای می دادی منتقدا هی گفتن و شماها هی توی خیابانها زدین و رقصیدین و حالا هم باید تحمل این وضعیت را بکنید
ماهان
Iran, Islamic Republic of
مثلا کارگر با حقوق 1800 تا 2500 خودش را اداره کنه هنر کرده خرج بچه رو چطور بکشه؟.
Iran, Islamic Republic of
برده داري نوين به اندازه اي است كه برده از گرسنگي نميره و سالها سال كولي بده
Iran, Islamic Republic of
البته امروز كفگير ته ديگ خورده و بانكهاي سوئيس و چين پر شده از دلار برد ها فقط اسباب دردسر هستند و بايد يكجوري از شرشون خلاص شد
Iran, Islamic Republic of
توقع اشتغال و نان آوری از دختران در زندگی، تصاحب فرصتهای شغلی جامعه توسط دختران، بیکاری مردان، افزایش تجرد در جامعه
پسرهای امروز بی مسئولیتند و آنقدر زیاد که حاضر به نان دادن به زنان نیستند، جایگاه زن خانه دار از بین رفته
United States
ولله این آمریکایی ها علاوه بر ۵ تا ۶ تا بچه خودشان از ۲ یا ۳ تا زن که هر چند سال طلاق میگیرند و با زن دیگری زندگی میکنند... چند تا بچه هم به فرزندی قبول میکنند!!! حالا چطور میگویید سبک زندگی غربی مخالف بچه دار شدن است؟؟!!! شما باید غرب را به دو قسمت آمریکا و اروپا تقسیم کنید..... کاهش جمعیت خانواده در اروپا رواج دارد.... در آمریکا و کانادا و استرالیا فرزند آوری و تعداد بچه زیاد است...
Iran, Islamic Republic of
بازم مردم مشكل دارند
Russian Federation
ازدواج پول و شغل و ارامش روحی می خواهد که بستر آن فراهم نیست،پس این بحث را ادامه ندهید بهتر است.جمعیت سالمند هم تا ۱۰ سال آینده به ۴۰ در صد خو اهد رسید ،ممنون از دولت های خدمتگزار که ما را باین روز انداختند.
Iran, Islamic Republic of
خوبه خودت اینو فهمیدی و اعتراف کردی که تقصیر خوردت بوده
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا می کویید دولت؟
بگویید دولت ها.....
France
.....
United Arab Emirates
باسلام
من خودم معلمم،بچم که به دنیااومد ۹ماه مرخصی دادن بهم.وسط اردیبهشت سال بعد مرخصیم تمام شدورفتم سرکار.باکلی دردسربچه رو پیش هرکی میذاشتم واینمیساد،بچه ۹ماهه رو ۷صبح بیدارمیکردم طفلک گریه میکرد.خودمم ازنظرروحی خیلی مشکل داشتم
خلاصه اداره به هیچ عنوان باهام راه نیومد ویه کلاس دوپایه وپرجمعیت تو یه روستای دور بهم دادن،هرچی التماس کردم‌ مرخصی ندادن،الانم اثرات افسردگی رو دارم
متاسفانه ادارات خیلی سخت میگیرن
Iran, Islamic Republic of
در اسلام اشتغال بر زنان واجب نیست به دلیل وظیفه ی مهم و غیر قابل جایگزین نسل پروری
به قول الهی قمشه ای، زنان می خوان مرد باشن، نمی خوان زن باشن
اگر اسلام در این دولت پیاده می شد اولویت اشتغال را به پسران می دادند
سها
Iran, Islamic Republic of
عامل دیگر ارزانی زیاد مسکن طلا لوازم خانگی عدم وجود تورم اشتغال فراوان است که پیدا کردن آین دلایل برای کارشناسان دشوار است
Iran, Islamic Republic of
افراد بسیاری را می شناسیم که همه اینهایی که گفتین و دارن ولی زن نمی گیرن
می دونید چرا؟!
فرار از مسئولیت
علی
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ناامیدی.ناامیدی.ناامیدی......
Iran, Islamic Republic of
بابا تو دیگه کی هستی چرا ناامیدی در انتخابات 1400 امید رو به ملت برگردون
United States
شما حاضر هستید خواهر و مادر و زن خودتان فرزند آوری زیاد داشته باشند؟؟!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
حداقل هفت سال است که مرتب رهبر فرزانه ما امام خامنه ای تذکر می دهند که پیری جمعت ، فرزندآوری ، توجه به وضعیت بد جمعیت و....
جواد
United Arab Emirates
....
Iran, Islamic Republic of
به نظرم یک عامل مهم کاهش جمعیت کارهای مشکوکی است که درحوزه پزشکی رایج شده. بعنوان مثال آزمایشات پر ریسک و خطرناک که برای زنان باردار انجام می شود مثل آزمایش از مایع جنین و غیره که حتی در کشورهای اروپایی هم انجامشان محدود شده است....
Iran, Islamic Republic of
عامل دیگر کمبود داروها وتجهیزات پزشکی است من جمله داروی(( لو پرولین) که برای بارورسازی استفاده می گردد
Iran, Islamic Republic of
فقط شعار کافی نیست..