پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۶
۸۳
قراردادی که در حد سیب و گلابی باقی ماند؛

روزنامه اصلاح‌طلب: اینکه کليه تحريم‌ها لغو شوند ناممکن است/ برجام ضعيف هم مانع بازگشت پرونده ايران به شورای امنيت می‌شود!/ ایران برتری اخلاقی و حقوقی دارد/ اروپا امید دارد ترامپ برود تا همه موضوعات حل بشود/ خیال پردازی‌ اصلاح طلبان و اعتدالیون ادامه دارد؟!

سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 724407
طرف اروپايي انتخابات آمريکا و احتمال چرخش قدرت درآمريکا را انگيزه‌اي جدي مي‌داند و اميد دارد با شکست ترامپ، نه تنها موضوع توافق هسته‌اي با ايران بلکه بسياري ديگر از موضوعات حل و فصل شوند!
روزنامه اصلاح‌طلب: اینکه کليه تحريم‌ها لغو شوند ناممکن است/ برجام ضعيف هم مانع بازگشت پرونده ايران به شورای امنيت می‌شود!/ ایران برتری اخلاقی و حقوقی دارد/ اروپا امید دارد ترامپ برود تا همه موضوعات حل بشود/ خیال پردازی‌ اصلاح طلبان و اعتدالیون ادامه دارد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه اصلاح طلب آرمان گفتگویی با فردی به نام «دیاکو حسینی» با مسئولیت مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با تیتر «برجام ضعيف هم مانع بازگشت پرونده ايران به شورای امنيت می شود» منتشر کرده است که شاید بتوان خلاصه این گفتگو را ایجاد ترس از رفتارهای تقابلی ایران و احتمال بدترشدن اوضاع در مقابل عهدشکنی طرف های غربی دانست. به فرض صحت نظرات این فرد معرفی شده به عنوان کارشناس مسائل بین المللی، به عبارت بهتر دولت مدعی آشنایی با فنون دیپلماسی و فهم زبان دنیا با نگاهی خوش بینانه به دشمنان کشور و البته رفتاری عجولانه، قرارداری را امضا کرد که در مقابل امتیازات نقد، وعده های نسیه دریافت کرد و به دلیل نقایص عدیده این قرارداد که در آن مقطع گوش شنوایی برایش وجود نداشت، کار را به جایی رساندند که نه راه پس دارند و نه پیش! البته که هیچ گاه راه بسته نبوده اما تا زمانی که مسئولان بخواهند بعد از گذشت چهار سال، به روزنه‌های نور دل خوش کنند و با صبوری خسارت زا، بخشش مهلت‌های مختلف به طرف های مقابل، خواهش از آنها، ارسال پالس‌های ضعف، ترس دروغین از سایه جنگ و همچنین وحشت از لولویی به نام شورای امنیت دنبال نقد کردن حقوق ایران باشند، قطعا طبق تجربه ثابت شده نتیجه ای در برنخواهد داشت.

نکته تلخ دیگر آن است که هنوز بسیاری از مسئولان امر قائل به تفاوت گذاری بین اوباما و ترامپ هستد و نمی خواهند خباثت های دوران اوباما را بازگو کنند. تلخ تر آنکه این افراد هنوز به کشورهای اروپایی عهدشکن و دروغگو نگاه مثبت دارند و به نوعی آنها را همراه محسوب می کنند!

حتی این روزها که کشور در میانه مبارزه بزرگ علیه ویروس کرونا است، بازهم نشانه های صریحی از تلاش مسئولان ارشد دولت با اهداف مذاکره‌ای و برجامی دیده می شود که در نوع خود جای تاسف دارد. گله گذاری رئیس جمهور از تحریم ها آمریکا در نامه به سران چند کشور و یا توئیت تاسف بار ظریف در بیان پایان منابع اقتصادی ایران(!) و اختلال در مبارزه با کووید 19 و یا یادداشت تلخ و عجیب حناچی، شهردار تهران در روزنامه گاردین از جمله این موارد است که عباس عبدی، تئوریسن اصلاح طلبان این موارد را ناشی از برنامه دولت برای استفاده از کرونا برای اهداف خاصی عنوان کرده بود که حتی طرف های واسطه قول هایی هم داده اند.

مطالبه مردم از مسئولان در مرحله اول، پذیرش مسئولیت، پرهیز از فرافکنی و عذرخواهی از وعده های پرسروصدا و البته پوچ مطرح شده در بازه زمانی ایجاد توافق برجام است. دومین درخواست آن است که دولتمردان با رفتارهای ناصحیح خود، اوضاع را بیش از این خراب‌ نکنند.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*از آنجا که دولت آمريکا يک دولت بسيار بي‌تعهد نسبت به اخلاق و قدرت نرم آمريکا بوده و اهميتي به از بين رفتن اعتبار آمريکا در مجامع بين‌المللي نمي‌دهد، من فکر نمي‌کنم اين تلاش‌ها بتواند تغييري جدي در مساله تحريم‌ها ايجاد کند. با اين حال مهم است به اين مساله توجه شود که اين تلاش‌ها بار ديگر دولت آمريکا را در يک فشار اخلاقي قرار داده و ثابت کرده که واشنگتن اهميتي براي ارزش‌هاي حقوق بشري قائل نيست. از طرفي گشايش‌هايي هر چند کوچک حاصل شده و ايران توانسته به برخي منابع فريز شده خود در برخي کشورها دسترسي پيدا کند، اما فکر نمي‌کنم که نتايج به دست آمده از اين سطح فراتر رود و تغيير محسوسي در سياست خارجي آمريکا در قبال ايران ايجاد کند.

*ظهور ترامپ مساوي با پايان اخلاق سياسي و مسائل حقوق بشري بود. ترامپ با چهره‌اي متزلزل و خاص که پايبند به هيچ‌قاعده و قراردادي نيست اين روزها به مظهر بداخلاقي سياسي در جهان تبديل شده است هرچند براي او و طرفدارانش مهم نيست اما برجسته‌سازي بحث تحريم‌ها در جامعه جهاني با محوريت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران اين فرصت را به وجود آورده تا نه تنها رقباي انتخاباتي جمهوري خواهان و ترامپ که کشورهايي نظير چين و روسيه نيز خواهان ايجاد تغييرات و اِعمالِ تخفيف‌هايي در اين زمينه شده‌اند. به‌طور قطع کمپين دموکرات‌ها تابعي از فشار از پايين به کاخ سفيدنشينان محسوب خواهد شد هرچند اين کمپين نتواند به نتيجه‌اي دلخواه در جهان و جامعه بين‌الملل تبديل شود.

*اينکه توقع داشته باشيم کليه تحريم‌ها لغو شوند و ما به وضعيت بي‌تحريمي برسيم، ناممکن است، اما آنچه ممکن به‌نظر مي‌رسد، اين است که به واسطه فضاسازي‌ها و تبليغاتي که براي کاستن تحريم‌ها صورت گرفت، فشار بر آمريکا به قدري زياد شود که مقداري از سختگيري‌هاي اجراي تحريم را کمتر کند.

*طرف اروپايي اميدوار بود که تا نوامبر 2020 يعني زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريکا برجام زنده بماند و بعد با حصول تغيير در واشنگتن شرايط متحول شود. در ايران اما دلبستگي و اميدواري نسبت به انتخابات آمريکا و تحولاتي از اين دست وجود ندارد، بلکه ايران به‌طور کلي معتقد است تعهدي از سوي دو طرف داده شده است و فارغ از موضوع آمريکا که از برجام خارج شده و نبايد اميد داشت به اين توافق برگردد، ساير طرف‌ها بايد به همه تعهدات خود عمل کنند و اگر اين اتفاق بيفتد تهران نيز آماده اجراي تعهدات خود است. به‌طور خلاصه اگر بخواهم بگويم، در رابطه با ايران انگيزه انتخاباتي وجود ندارد و تهران چشم به انتخابات آمريکا ندوخته تا سياست‌هاي خود را با آن هماهنگ کند. ايران نفس اين توافق و تاييد آن از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد را قبول دارد و به همين دليل از اراده کافي براي زنده نگه داشتن برجام برخوردار است. طرف اروپايي اما انتخابات آمريکا و احتمال چرخش قدرت درآمريکا را انگيزه‌اي جدي مي‌داند و اميد دارد با شکست ترامپ در انتخابات، نه تنها موضوع توافق هسته‌اي با ايران بلکه بسياري ديگر از موضوعات که مورد اختلاف آمريکا و اروپاست، حل و فصل شوند. به دلايلي که ذکر شد معتقدم احتمال زنده ماندن برجام تا انتخابات نوامبر وجود دارد.



*بايد توجه کرد که وقتي از زنده ماندن و ادامه حيات برجام سخن مي‌گوييم چند حالت مختلف به ذهن مي‌آيد و تنها يک حالت وجود ندارد. ما در ابتدا اجراي همه جانبه و ايده‌آل برجام را داشتيم که با خروج آمريکا شرايط تغيير کرد. در وضعيت فعلي روح برجام از بين رفته و تنها جسمي از توافق باقي مانده است.

*شرايطي که جهان امروز از نظر سياسي تجربه مي‌کند، اگر چه ذات اينگونه اقدامات تقابلي بايد بخشي از حقوق ايران تلقي شود و مشکل خاصي در اصل حرف وجود ندارد، اما زمانبندي آن کاملا اشتباه است. در شرايط کنوني اقدام به رفتارهايي نظير قطع يا کاهش همکاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي کاملا به زيان ما خواهد بود؛ چراکه سبب مي‌شود تلاش‌هاي آمريکا براي کشاندن ديگر اعضاي برجام نظير چين، روسيه و کشورهاي اروپايي جواب بده و ايران به سوي منزوي شدن در عرصه بين‌المللي حرکت کند.

*حتما اگر پرونده جمهوري اسلامي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود، وضعيت به مراتب بدتر خواهد شد. در حال حاضر کشورهاي اروپايي، چين و روسيه اين اراده را دارند که توافق هسته‌اي زنده بماند. به رغم وجود ان اراده و بروز و ظهور آن در عرصه سياسي وضعيت چنين است. تصور کنيد اگر اين اراده وجود نداشت و ديگر کشورهاي عضو برجام در مسير اعمال «فشار حداکثري» بر ايران با ايالات متحده همراه مي‌شدند، وضعيت به چه صورتي در مي‌آمد. با ارجاع پرونده به شوراي امنيت ايران ديگر برتري نسبتي خود در عرصه حقوقي و اخلاقي را از دست خواهد داد و فشارهاي رواني، سياسي و اقتصادي مي‌تواند ضربات جبران‌ناپذيري به کشور وارد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ربابه زرگر
Iran, Islamic Republic of
مـذاکـره اوجـب واجـبـات اسـت
جهان نیوز امیداورام که صحبت های من را طبق معمول تقطیع نکنی ولی اگر دلواپسان می گذاشتند مذاکره به خوبی پیش می رفت الان شرایط اقتصادی به این صورت نمی شد. مذاکره بهترین کاری بود که در آن دوران انجام شد .....!!!1
Iran, Islamic Republic of
باز هم جلوی مطالبم علامت تعجب بذار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سپاس سردار
Iran, Islamic Republic of
مقاومت راه سلیمانی است / مذاکره مایه پشیمانی است
Romania
.....
پاسخ زرگر
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام را تسویه نمایند بعدا"درباره مذاکره مجدد بحث می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
جهان خوابت نبره کامنت ها رو منتشرکن .
داود
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
Iran, Islamic Republic of
خیالت راحت جهان چیزی رو از یادش نمی ره
Iran, Islamic Republic of
حتما تعجب داره که میگذاره اما کلک نکنه خودت میذاری و میندازی گردن جهان که مهم جلوه کنی
عزیز
Iran, Islamic Republic of
درود بر بانو زرگر. امیدوارم روغن خوبو زعفران اعلا علاوه بر سفره ی شما، سرسفره ی همه ی ایرانیان باشه
عزیر
Iran, Islamic Republic of
...
عزیز
Iran, Islamic Republic of
عزیر جان یه چیزی بنویس که پخش بشه :)
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه با تدبیرشون کاری کردند که مرغ و گوشت و زعفران از سفره های ایرانیان پر کشید.
Iran, Islamic Republic of
با افزایش بی رویه قیمت برنج و روغن اعلاء و لبنیات و گوشت قرمز و غیره سفره های مردم کوچکتر از قبل شد .
عزیر
Iran, Islamic Republic of
کم غم بخور.
یک نفر با صدتا اسم. آخری هم ربابه زرگر! !!!!
سترگ
Iran, Islamic Republic of
عزیر جان دیروقت هست . واقعا نگران سلامتی شما هستیم . تا دیروقت بیدار باشی و حرص و جوش بخوری واقعا مضر هست . بیشتر مراقب خودت باش .
عزیر
Iran, Islamic Republic of
این اسم هم همان لشکر یک نفره روحانی است.
درضمن وقتی من کامنت گذاشتم ساعت ده دقیقه به هفت بود. اما تو بعد از آن برای من کامنت گذاشتی اما زمان کامنتت ده دقیقه به 2 صبح است. یعنی دقیقا مشخصا در اروپا و احتمالا در آلمان هستی. ایران الان صبح است نه دیر وقت.
حالا برو لالا کن زیاد بیدار بمانی برات خوب نیست پیرزن.
رحمان
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب: جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
Iran, Islamic Republic of
گند غرب به هوا برخاسته بعضی‌ها نمی‌خواهند قبول کنند .
Iran, Islamic Republic of
غرب وحشی رو به نابودی است.
Iran, Islamic Republic of
.....
.
Iran, Islamic Republic of
نرود این بلای انسانی
جز به تدبیرهای روحانی
یک نفس مانده تا بهارِ امید
یک قدم مانده تا غزل خوانی
صبح لبخند می رسد از راه
شب غم می رود به آسانی



دنیا فهمید که ایران به این توافق خوب پایبند بود. ..
...
Iran, Islamic Republic of
..
مطلع
Iran, Islamic Republic of
آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان از برجام بعنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرده است.
هاشمی : به شاعر سایبری
Iran, Islamic Republic of
جناب شاعر سایبری !
خوشبختانه مطلب رو گرفتی و عیب شعرت را اصلاح کردی
ای کاش نگاه سیاسی خود را نیز اصلاح می کردی
آمریکا گرگی است که هیچ گاه قابل اعتماد نبوده و اروپائی ها نیز همیشه پیرو او بوده و هستند و به قول خود آقای روحانی در سال ۹۲ ، اروپایی ها " آقا اجازه "هستند
خخ
Iran, Islamic Republic of
قرار بود برجام مشکلات ما را حل کند ! حالا ما باید مشکلات برجام را حل کنیم !!!
Iran, Islamic Republic of
اگه مشکل برجام حل بشه برجام هم مشکل ما را حل میکنه.....!!!!!!!
خخ
Iran, Islamic Republic of
بله قرار بود برجام حتی مشکل آب خوردن ما را حل کند !!!
Iran, Islamic Republic of
یک توافق نیم بند و محدود با مکانیسم ماشه و خط قرمزها و عدم اعتماد دو طرف و بدون توافق جمهوری خواهان کنگره نه خوب جواب میده نه پایداره.هر کی هم گفته همه مشکلات را حل میکنه به همه زوایای قضیه دقت نکرده و نتیجش همینه.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
مشکل برجام در خود برجام است بلکه مشکل در طرف ایرانی است که فریفته طرف مقابل است !!!
عدم اخذ تضمین از طرف مقابل مشکل و گوش نکردن به توصیه ها و شروط رهبری و مجلس و به قول رهبری عجله کردن
آری
اینها مشکلات برجام است
Iran, Islamic Republic of
اگه قرار بود برجام با تضمین کامل بسته میشد..
شاکی
Iran, Islamic Republic of
بله دلار 16000 تومانی و سکه 6/5 میلیونی و پراید 70 میلیونی و گوشت 120 هزار تومانی و تورم 400 درصدی نتیجه تدبیرشون بود !!!!
Iran, Islamic Republic of
دولت پیر دگر باره جوان خواهد شد !!1/ چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد.!!!!
گلابی برجام
Iran, Islamic Republic of
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است.
لشکرش
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
وکیل
Iran, Islamic Republic of
........
هاشمی : از قضا سرکنگبین صفرا فزود !
Iran, Islamic Republic of
" بهار امید " و " صبح لبخند " و ... !!!!
با حلوا حلوا گفتن که دهان کسی شیرین نمی شود
این کلمات شیرین را روزنامه های اصلاح طلب در سال ۹۴ و فردای توافق برجام خیلی نوشتند ولی چه گلی از برجام به سر ملت زدند ؟
قرار بود برجام تحریم ها را بِالمَرّه (یکباره) لغو کند ولی تحریم ها خیلی شدید تر شد .
خخ
Iran, Islamic Republic of
کوه برجام موش زائید.!!!
Iran, Islamic Republic of
جمع كنيد اين بساط برجام بازي را شماها درست راه رفتن خود را بلد نيستيد
Iran, Islamic Republic of
برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
Iran, Islamic Republic of
در عوض مهار ت فوق العاده اي در گم كردن دلار و يورو دارند!!!!!!
Romania
زیاد جوش نکن ضدبرجامی یه موقع دیدی هلاک شدی ها
لشکر روحانی
Iran, Islamic Republic of
برجام مثل بازی فوتبال بود. ما ۲ گل خوردیم اما ۴ گل زدیم.
دلواپسان اون ۴ گل زده رو ندیدند و فقط بند کردند به اون ۲ گل خورده. اگر برجام برای آمریکا منفعتی بیشتر از ما داشت، هیچوقت ازش خارج نمیشد.
اونیکه بخواد دولتو بزنه میزنه. کاری به دستاوردها نداره و همیشه کاستی ها رو به رخ میکشه.

زنده باد روحانی
زنده باد اصلاحات
با روحانی تا ۱۴۱۲
دو سر باخت
Iran, Islamic Republic of
در قضیه برجام ما شش بر صفر بازنده شدیم زیرا هم تاسیسات هسته ای رو تخریب کردیم هم تحریم ها تشدید شدند .
مسعود
Iran, Islamic Republic of
شما اگر میتوانی دو خط از دستاوردهای !!!! دولت و مجلس اصلاح طلب بنویس !
.
Iran, Islamic Republic of
.....
طرفدار اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
لشکر سایبری طی پیامهای مختلف از دستاوردهای بیشمار دولت تدبیر و امید تقدیر و تشکر کرده . دستاوردهای دولت اظهر من الشمس هست و احتیاجی به گفتن نیست . البته معدود ضعفهایی هم هست و انتقاداتی هم به دولت فخیمه ی تدبیر و امید وارد هست که به گوش رئیس جمهور منتخب و مردمی ملت بزرگ ایران خواهد رسید .
مخالف اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
تنها دستاورد دولت برجام بود آنهم که توسط ترامپ دود شد و به هوا رفت.
عزیر
Iran, Islamic Republic of
خودت هم به چند اسمی اعتراف کردی.
در ضمن اعتراف کردی که به دولت حسن روحانی وصل هستی.
دبیر ادبیات ربابه زرگر لشکر قشون عزیز شاعر سایبری.....اصلاح طلب!!
سید : به اظهر من الشمس!
Iran, Islamic Republic of
خب چند مورد از این اظهر من الشمس ها را برای ما بگویید ، کلی گویی نشانه دست خالی است
مثل آن بی سوادی که خیلی از سعدی و اشعار سعدی تمجید می کرد به او گفتند خب آخه سعدی چه گفته که تو اینقدر خوشت اومده در جواب گفت من که سواد ندارم چه میدونم خودت برو بخون ببین چی گفته !
محسن
Iran, Islamic Republic of
بله قیمت های نجومی مسکن و خودرو و لوازم یدکی و موبایل و لوازم خانگی و مواد غذایی و غیره اشرف من الشمس است !
سوال
Iran, Islamic Republic of
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
Romania
وقتی کسی کور است می‌توان برایش مطلب را خواند تا متوجه شود اما کسی که خود را به کوری زده جوابش به قول قرآن سلام است.
Iran, Islamic Republic of
....
دبیر دینی
Iran, Islamic Republic of
البته قرآن در باره ی کسی که خود را به کوری زده نفرمودن و اون سلام کردن رو در جای دیگری فرمودن .اما به طور کل تلاش شما برای خواندن قرآن ستودنی هست . ان شاءالله تدقیق بیشتری نسبت به آیات الهی داشته باشید .
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود زیرا زیر ساخت های هسته ای ایران را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریم های ظالمانه حفظ و تقویت شدند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی زیرساختی بومی سازی شد هزار بار هم خراب بشه میشه ساختش.ولی سایر صنایع کشور هنوز بومی نشده و تعطیلی آنها به کسب و کار صنایع وکارگران و کسب وکار اکثر مردم خسارت محض و جبران ناپذیر است.
امیر
Iran, Islamic Republic of
بازگشت هسته ای به قبل برجام 30 میلیارد دلار هزینه و چندین سال زمان نیاز دارد.
Iran, Islamic Republic of
اگه زیرساخت هسته ای بومی با دلار آنقدر خسارت داره پس وای به حال سایر صنایع بومی و غیر بومی و مشاغل مرتبط با آنها!
اکبر
Iran, Islamic Republic of
ببین ساختن چقدر سخته ولی ویرانی آسونه .
سعید
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام: مردم از اصلاح طلبان قطع امید کرده اند.
احسان
Iran, Islamic Republic of
مدعیان اصلاحات بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
Iran, Islamic Republic of
بودن یا نبودن برجام برای امریکا هیچ سودی نداره و فقط جنبه تبلیغاتی داره
این ما هستیم که زیر فشار هستیم نه آمریکا
آمریکا نیازی به ما نداره که حالا تحریم باشیم یا نباشیم
ولی چون دست بالا رو داره و با تحریماش داره زور می گه و تنها ما تحت فشار هستیم نه اون ها
معادله برعکس شد.
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام امریکا تحت فشار هسته ای ایران بود حالا ما تحت فشار آنها هستیم.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه الان هم اصلاحطبان امید بستن به اینکه ترامپ برای یک دوره دیگه رئیس جمهور نمی شه
ولی مطمئنا ترامپ برای چهار سال دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد بود....
Iran, Islamic Republic of
بدون توافق دو حزب عمده آمریکا به توافقی ماندگار نمیرسیم.اگر جناح محافظه کار ما هم کوتاه بیاد و مقداری خط قرمز را رد کنه مثل پذیرش قطعنامه 598 آثار مثبتش در زندگی مردم و موقعیت بهتر ایران در آینده هموار خواهد شد!!!!!!.
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ۴ گلی هم که زدید گل به خودی بود جناب !!!!
با سواد
Iran, Islamic Republic of
اینطور نیست جناب . گل به خودی ای زده نشده .
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی صنایع هسته ای و هوافضا گل به خودی بود.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بی کفایت باید پاسخگو باشند که چرا با برجام منافع ایران تامین نشد و چرا تحریم ها تشدید شدند ؟!
امضاء جان کری تضمین است !!!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
درس عبرت برجام
Iran, Islamic Republic of
امیدمون باید فقط به خداوند متعال باشد هرکه بغیر خدا(کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است.
خخ
Iran, Islamic Republic of
کاسبان برجام حالا کاسبان کرونا شده اند !
Iran, Islamic Republic of
در هر توافق احتمالی در آینده باید ... منتظر تغییر رییس جمهوری آمریکا نباشیم که دوباره با یک تغییر همه چی به هم بریزه.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دلار ۴۲۰۰ می‌باشد نه ۱۶۰۰۰
خریدار
Iran, Islamic Republic of
من 9000 تومان از شما خریدارم ؟!
سند
Iran, Islamic Republic of
بانک مرکزی نرخ دلار را در تاریخ سه شنبه 25 فروردین 99 در سامانه سنا 15600 تومان اعلام کرد.
عزیر
Iran, Islamic Republic of
بله.برای شما مرتبطین ۴۲۰۰ تومانه عزیز!
Iran, Islamic Republic of
کدخدا در باتلاق ، اصلاح طلبان در ترس ،...!!!
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
باسلام - متاسفانه بعضی ها نان کشور را می خورند . و لی آب توی آسیاب دشمن می ریزند .
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
حق با اصلاح طلبان!! است چون امضا کری تضمین است باز خوب بود ما این امضا را داشتیم وگرنه امریکا از برجام خارج می شد!!