جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

دلایل بی اعتمادی ایران به آمریکا

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 319676
یک رسانه آمریکایی همزمان با برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو به تشریح دلایل بی اعتمادی ایران به آمریکا پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از مهر، روزنامه آمریکایی تایم در مطلبی نوشت همزمان با اینکه مذاکرات ژنو در جریان است به تشریح دلایلی می پردازیم که چرا ایران نسبت به آمریکا بی اعتماد است و چرا در عین حال قطع کامل روابط با آمریکا کار آسانی نیست.

نویسنده در ادامه به بخشی از اظهارات بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا درباره ایران پرداخته و به نقل از او می نویسد: ایران به دفعات مورد سوء استفاده کشورهای غربی قرار گرفته است و به همین دلیل من فکر می کنم که بسیار مهم است که به ملت ایران توضیح دهیم که حق دارند از دست ما عصبانی باشند.

در ادامه مطلب ۴ دلیل برای بی اعتمای ایران به آمریکایی ها ذکر شده است:

کودتای ۲۸ مرداد و حمایت آمریکا از شاه

در این مطلب یکی از دلایل بی اعتمادی مردم ایران به آمریکا ،حمایت آمریکا از دولت شاه که دولتی فاسد بود و سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق در کودتای ۲۸ مرداد توسط آمریکا و روی کار آوردن مجدد شاه عنوان شده است.

عراق و سلاح های شیمیایی رژیم صدام


نویسنده در این خصوص می نویسد وقتی ایران در جنگ ۸ ساله با عراق و صدام حسین می جنگید احساس می کرد که با سایه یک کشور دیگر هم بنام آمریکا می جنگید و این ناشی از حمایت های مالی ، تسلیحاتی و اطلاعاتی گسترده آمریکا از رژیم صدام حسین بود که اوج آن در سکوت آمریکا در قبال بکارگیری سلاح شیمیایی علیه ایران توسط صدام حسین بوده است. موضوعی که حتی گفته می شود این سلاح ها توسط کمک های آمریکا در اختیار صدام قرار گرفته بود.

حمله به هواپیمای مسافربری ایران

یکی دیگر از دلایل بی اعتمادی ایران به آمریکا عدم پذیرش مسئولیت حمله به هواپیمای مسافری ایران بر فراز خلیج فارس توسط ناو جنگی وینسنت امریکا در سال ۱۹۸۷ توط دولت آمریکا و عدم عذرخواهی این کشور اعلام شده است که طی آن ۲۷۳ مسافر ایرانی و ۱۶ خدمه این هواپیما کخه از بندرعباس راهی دبی بودند کشته شدند.

محور شرارت خواندن ایران و تلاش برای تغییر نظام

در بخش دیگری از این مطلب از دیگر علل خشم ایرانی ها از آمریکا را محور شرارت خواندن ایران توسط جورج بوش رئیس جمحور سابق آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر خوانده شده است امری که موجب شگفتی و خشم مردم ایران شد.

نویسنده همچنین تلاش برخی مقامات آمریکایی برای تغییر نظام در ایران را حتی از این موضوع هم مهمتر خوانده اند.

در پایان این مطلب آمده است اگر ایرانی ها در خصوص نگرانی های ذکر شده اشان از آمریکا تضمین هایی دریافت کنند دستیابی به یک توافق هسته ای کار سختی نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *