يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

چطور به سایت فروش آنلاین طلا اعتماد کنیم؟

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 879554
امروزه تکنولوژی به همه بخش‌های زندگی ما ورود کرده، رد پای آن را می‌توانیم حتی در سرمایه‌گذاری و امور مالی خود نیز مشاهده کنیم. برای مثال در حال حاضر چندین پلتفرم خرید آنلاین در ایران فعال می‌کنند؛ اما چگونه به آن‌ها اعتماد کنیم؟ به زبان دیگر، با بررسی‌ چه عواملی می‌توانیم مطمئن شویم که یک سایت فروش آنلاین طلا معتبر است و از سرمایه ما محافظت می‌کند؟ در این نوشته به این سوالات مهم پاسخ می‌دهیم.
 

مجوز‌های سایت را چک کنید

پیش از هر چیز سایت مد نظر خود را باز کنید و به دنبال بخش مجوز‌ها بگردید. همان‌طور که طلافروش‌ها موظف هستند مجوز‌های قانونی خود را پیش چشم مراجعان و خریداران قرار دهند، سایت‌های فروش آنلاین طلا نیز باید بخشی تحت عنوان مجوز‌ها داشته باشند. پس از پیدا کردن این بخش، این موارد را چک کنید:
  1. مجوز‌های سایت باید رسمی باشند.

    اگر عکس مجوز به صورت اسکن شده قرار داده شده است این موارد باید در آن مشخص باشند؛ تاریخ صدور، مهر و امضای صادر کننده، نام شخص یا شرکت که مجوز را دریافت کرده.

    اگر مجوز به صورت دیجیتالی در صفحه قرار دارد، بهتر است دکمه استعلام آن قرار گرفته باشد تا بتوانید آن را چک کنید. در غیر این صورت بهتر است راه استعلام آن مشخص شده باشد.

    وجود ای‌نماد (نماد اعتماد الکترونیک) نیز مجوزی قابل اعتماد باشد.
بعد از مشاهده مجوز‌ها، تاریخ آن‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را استعلام کنید. در یک سامانه آنلاین خرید طلای معتبر تمامی مجوز‌ها به صورت شفاف به شما نمایش داده می‌شوند. برای مثال مجوزهای سایت طلاین را ببینید.

راه‌های ارتباطی را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین وجوه اعتماد سازی برای هر گونه سایتی، ارائه اطلاعات تماس است. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم به صفحه تماس با ما در سایت وارد شوید؛ در صورت نیاز به پشتیبانی آن پیام دهید و روند و سرعت پاسخگویی را بررسی کنید. می‌توانید با شماره تلفن‌های سایت تماس بگیرید و سوالات خود را درباره روند خرید و فروش، کارمزد یا شرایط تحویل بپرسید. هم‌چنین اگر سایت دارای فروشگاه حضوری است و امکان آن را دارید، به فروشگاه سر بزنید.

پلتفرم‌های دیگر سایت خرید و فروش را بررسی کنید

پیشنهاد می‌کنیم به بررسی سایت فروش طلا آنلاین کفایت نکنید و به سراغ دیگر شبکه‌های اجتماعی آن بروید. برای مثال صفحه اینستاگرام مجموعه را ببینید، نوع و تاریخ انتشار محتوا تعداد دنبال‌کنندگان و نظرات کاربران را در این بستر‌ها بخوانید. هم‌چنین می‌توانید با جستجوی نام سایت در پلتفرم‌هایی مانند توییتر می‌توانید نظرات کاربران دیگر را بخوانید.

اپلیکیشن سایت را بررسی کنید

بسیاری از پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا در کنار سایت، اپلیکیشن موبایل نیز ارائه می‌دهند. به سراغ بازار و مایکت بروید و نام اپلیکیشن‌ها را بخوانید. میزان امتیاز برنامه را چک کنید و نظرات آن را بخوانید. اگر پشتیبانی به کاربران و سوالات یا چالش‌های آن‌ها پاسخ داده باشد، می‌توانید این سیگنال را بگیرید که با یک تیم متعهد و فعال رو‌به‌رو هستید.

امنیت سایت را چک کنید

یکی از ساده‌ترین کارها برای بررسی امنیت سایت این است که پروتکل https در ابتدای آدرس آن وجود داشته باشد. این پروتکل نشان می‌دهد با صفحه‌ای امن رو‌به‌رو هستید. در ابتدای آدرس همه صفحات سایت و به خصوص صفحه پرداخت و خرید باید عبارت https وجود داشته باشد.

مرورگر‌های اینترنتی معمولا صفحات ناامن را شناسایی می‌کنند و به شما اخطار خواهند داد. با این حال برای بررسی بیشتر دوبار روی آدرس سایت در مرور‌گر تلفن همراه خود کلیک کنید تا آدرس آن کامل به نمایش در بیاید.

توضیحات محصول را بررسی کنید

طلا کالایی است که حتی کوچک‌ترین تفاوت‌ در مشخصات آن می‌تواند در قیمت موثر باشد. برای مثال عیار ۱۷ و ۱۸ در انواع طلا، کیفیت آن را مشخص می‌کنند و قیمت آن‌ها بسیار متفاوت است. به همین خاطر لازم است سایت اطلاعات کامل، واضح و شفافی را از محصولات در اختیار شما قرار دهد.
فرقی ندارد به سراغ کدام نوع از طلا برای سرمایه‌گذاری بروید. در صفحه خرید باید اطلاعاتی از عیار، وزن، سال ساخت (مربوط به سکه) و شرکت سازنده (مربوط به شمش) مشخص شده باشند.

قوانین و مقررات سایت را بخوانید

بهتر است پیش از خرید، قوانین و مقررات سایت را بخوانید. سایت‌های معتبر تمامی قوانین را به کاربران خود به صورت شفاف توضیح می‌دهد. بهتر است این موارد در صفحه قوانین و مقررات وجود داشته باشند:
  1. نکات لازم جهت ثبت‌نام و احراز هویت
    قوانین خرید و فروش طلا
    قوانین واریز وجه و تسویه ریالی
    قوانین دریافت طلا در صورت وجود امکان
    قوانین حریم خصوصی و مالکیت فکری
    قوانین مربوط به مرجوع کردن یا گارانتی

قیمت طلا را بررسی کنید

یکی دیگر از نکاتی که در بررسی سایت خرید آنلاین طلا باید به آن دقت کنید، قیمت‌هایی است که ارائه می‌دهد. قیمت لحظه‌ای طلا در ایران با نظارت اتحادیه طلا و جواهر تعیین می‌شود. اگر سایتی قیمتی بسیار کم‌تر یا بسیار بیشتر از نرخ رایج روز ارائه می‌داد، بهتر است از آن خرید نکنید.

فاکتور خرید را بررسی کنید

فاکتور طلا مهم‌ترین مدرکی است که در کنار قطعه طلا به خریداران تحویل داده می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقدار بسیار کمی طلا در سایت مد نظر خود بخرید و چک کنید که فاکتور آن چگونه است. فاکتور طلای اصل (آنلاین یا فیزیکی) این ویژگی‌ها را دارد:
  • مشخصات فروشنده شامل نام شرکت، اطلاعات تماس
    شماره سریال
    تاریخ و ساعت خرید
    مشخصات محصول خریداری شده و متعلقات آن شامل وزن، عیار و نام دقیق
    قیمت طلا در زمان خرید
    مالیات بر ارزش افزوده برای طلای زینتی
    اجرت ساخت برای طلای زینتی
    سود فروشنده در صورت وجود
    قیمت نهایی محصول
فراموش نکنید اگر فاکتور خرید شما در خرید آنلاین دقیق و رسمی نباشد در فروش قطعه طلای خود به مشکل بر خواهید خورد.

برای تست مقدار کمی طلا بخرید

ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» را خاطرتان هست؟ درباره سایت‌های آنلاین طلا این ضرب‌المثل اینگونه تغییر می‌کند: «بررسی کردن کی بود مانند خرید؟» منظور این است که برای اینکه از تمامی مراحل خرید طلای آنلاین از سایت مد نظر خود مطمئن شوید، ابتدا مقدار کمی طلا بخرید.
در این فرایند موارد زیر را چک کنید:
  • توضیحات محصول چه قدر دقیق هستند؟
    قیمت‌های سایت چه‌قدر منصفانه و به روز هستند؟
    فرایند خرید به سادگی و با امنیت انجام می‌شود؟
    پشتیبانی در مسیر خرید پاسخگوی شما هست؟
    فاکتور رسمی برای شما صادر شده است؟
    فرایند فروش طلا با چه سرعت و دقتی انجام می‌شود؟
    تسویه ریالی به موقع و مطابق قوانین سایت انجام می‌شود؟
اگر پاسخ همه این سوال‌ها مثبت است، به احتمال قوی سایت مناسبی را انتخاب کرده‌اید.
جمع‌بندی
در این نوشته ۱۰ نکته مهم را به شما یادآور شدیم که پیش از خرید طلای به صورت آنلاین باید آن‌ها را در خاطر داشته باشید. با بررسی این نکات می‌توانید به سایت‌های آنلاین خرید طلا اعتماد کنید. از آنجایی که در خرید طلای آنلاین بخشی از سرمایه خود را به سایت‌های آنلاین می‌دهید تا طلا دریافت کنید، لازم است حتما ابتدا این بررسی‌ها را انجام دهید. امیدواریم خریدی پر سود و مطمئن داشته باشید.
https://jahannews.com/vdcft1dcjw6deta.igiw.html
jahannews.com/vdcft1dcjw6deta.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *