کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانگیری، معاون اول دولت‌های روحانی:

کنار کشیدن از انتخابات فرصت نقد كردن را هم از بین می‌برد/ در حوزه اقتصادی و سیاسی تبعیض داریم/ ایران ما می‌تواند یك ایران توسعه یافته باشد/ ماها چند روز دیگر یا چند سال دیگر از این دنیا می‌رویم

2 اسفند 1402 ساعت 13:39

معاون اول دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: مگر این مجلسی‌ها همان‌هایی نبودند كه با آب و تاب آمدند و گفتند ما یك خیزشی هستیم كه می‌خواهیم مسائل كشور را حل و فصل كنیم! چهار سال تمام شد! آیا مسائل اقتصادی حل شد؟


گروه سیاسی جهان نیوز: اسحاق جهانگیری، چهره اصلاح طلب و معاون اول رئیس جمهور در هشت سال دولت های حسن روحانی در گفتگو با روزنامه اعتماد به اصلاح طلبان تحریمی هشدار داده است: «دوستانی كه خود را از انتخابات كنار می‌كشند، فرصت نقد كردن را هم از خودشان می‌گیرند. انتخابات یك فرصت است، فرصتی كه در بطن آن مسائل كشور نقد شود. (مسائل) باز و گفته شود كه مسائل كشور چیست؟»

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از این گفتگو را خواهید خواند:

*اصلاح‌طلبی در معرض 2 تهدید جدی است. هم تهدید رسانه‌ای و هم تهدید سیاسی. هم از طرف براندازان در معرض این تهدید است و هم از سوی انحصارطلبانی كه جز به خودشان حاضر نیستند به كسی میدان فعالیت دهند. راه اصلاح‌طلبی، اما گفت‌وگو است. اصلاح‌طلب‌ها باید بتوانند هم با حكومت و هم با جامعه گفت‌وگو كنند.

*برداشت من این است كه رهبری در جریان مسائل و مشكلات كشور هستند. اینكه برخی دوستان تردید می‌كنند كه چقدر واقعیت‌های كشور به اطلاع رهبری رسانده می‌شود، برداشت من این است كه ایشان الان مسلط‌ترین فرد به اوضاع كشور هستند. علت این است كه دوره‌های مختلفی هم رییس‌جمهور بودند و هم در دوران رهبری‌شان از دولت آقای هاشمی تا امروز، دولت‌های مختلف را پشت سر گذاشته‌اند.

*جریانی كه امروز بسیاری از بخش‌های قدرت را دراختیار گرفته است، می‌داند كه در یك رقابت جدی نمی‌تواند كاری پیش ببرد. راهكاری كه این جریان دنبال می‌كند حذف رقیب از ساز و كارهای اداری است. راهكاری كه برای حذف رقیب دنبال می‌كند، پرونده‌سازی است.

*مگر این مجلسی‌ها همان‌هایی نبودند كه با آب و تاب آمدند و گفتند ما یك خیزشی هستیم كه می‌خواهیم مسائل كشور را حل و فصل كنیم! چهار سال تمام شد! آیا مسائل اقتصادی حل شد؟ نرخ تورم را كنترل كردید؟ قیمت دلار را كنترل كردید؟ قیمت گوشت و پنیر و ماست را كنترل كردید؟

*اینكه آدم صدایش را بلند كند و به پشتوانه جایی كه حمایتش می‌كند بیاید و به هر پستی كه می‌خواهد برسد، دلیل بر شایستگی نیست. شایستگی این است كه در كارنامه ثبت شود با چه هزینه‌ای چه كار كرده‌ای؟ برخی‌ها امروز می‌گویند ما كار بزرگ و پروژه‌های بزرگی انجام داده‌ایم! اما باید دید این كار را با چه هزینه‌ای انجام داده‌اند. اگر این پروژه را می‌توانستید با هزینه a تومان انجام دهید اما با هزینه 5a تومان انجام دادید كه هیچ جا اسمش خدمت نیست.

*در حوزه اقتصادی نوعی تبعیض داریم و در حوزه سیاسی و... نوعی دیگر. مثلا در حوزه سیاسی، یك كاندیدایی از 4 سال پیش می‌دانسته كه قرار است تایید صلاحیت شود و كار انتخاباتی می‌كرده، یك كاندیدای دیگر هنوز تعیین تكلیف نشده است. این تبعیض است. مردم امروز می‌گویند، چطور است كه 100 میلیون دلار برای شیرخشك وجود نداشت، بعد برای چایی این اندازه ارز تخصیص داده شده است؟

*دوستانی كه خود را از انتخابات كنار می‌كشند، فرصت نقد كردن را هم از خودشان می‌گیرند. انتخابات یك فرصت است، فرصتی كه در بطن آن مسائل كشور نقد شود. (مسائل) باز و گفته شود كه مسائل كشور چیست؟

*سرمایه امید مهم‌ترین سرمایه در توسعه كشور است. اما امید با حرف به دست نمی‌آید و بی‌اعتمادی با حرف از میان نمی‌رود، چون ناامیدی نتیجه واقعیت‌های ملموس و خاص است. باید این واقعیت‌ها را دید و برای حل آنها اقدام كرد. یكی از مهم‌ترین بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی به انسانیت اتفاق می‌افتد. چرا هنرمند ایرانی امروز مأیوس است؟

*ایران واقعا ظرفیت بالایی دارد. این ظلم در حق ایران است. ماها چند روز دیگر یا چند سال دیگر از این دنیا می‌رویم. بچه‌های ما، نسل آینده ما و ایران ما می‌ماند. ایران ما می‌تواند یك ایران توسعه یافته باشد. جفا در حق ایران است كه نگذاریم ایران توسعه یابد. ایران همه امكانات لازم برای توسعه را دارد. خدا شاهد است من وقتی می‌شنوم مردم ایران خودشان را با كشورهای منطقه مقایسه می‌كنند، عزا می‌گیرم.

بیشتر بخوانید:

علی مطهری: مجلس باید به راه اصلی خود برگردد/ لیست ما صدای ملت است


کد مطلب: 870984

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/870984/کنار-کشیدن-انتخابات-فرصت-نقد-كردن-هم-بین-می-برد-حوزه-اقتصادی-سیاسی-تبعیض-داریم-ایران-می-تواند-یك-توسعه-یافته-باشد-ماها-چند-روز-دیگر-یا-سال-این-دنیا-می-رویم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com