يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۲۶

روحانی شانس آورد که تایید نشد چون قطعا رای نمی‌آورد

شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 867815
سایت حامی روحانی با وجود دفاع از روحانی و انتقاد از رد صلاحیت وی در انتخابات مجلس خبرگان، این اتفاق را به نفع وی معرفی کرده و نوشت که روحانی اگر تایید هم می‌شد رای نمی‌آورد.
روحانی شانس آورد تایید نشد/ قطعا رای نمی‌آورد
به گزارش جهان نيوز، روزنامه کیهان نوشت: عصر ایران هر چند در تحلیل‌های دیگر خود از عدم تایید صلاحیت روحانی عصبانی شده بود اما نوشت: رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان، هدیه‌ای بود که شورای نگهبان، ناخواسته به او اعطا کرده است.

به دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ می‌رویم: در انتخابات مجلس یازدهم که در ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، میزان مشارکت ۴۲.۴ درصد بود که پایین‌ترین رقم مشارکت در سال‌های بعد از انقلاب به شمار می‌رود. تا پیش از آن، حتی یک بار هم میزان مشارکت از ۵۰ درصد پایین‌تر نیامده بود.

با توجه به عدم مشارکت بخش اعظم مردم و به ویژه میانه‌روها و حامیان گفتمان اصلاحات، مجلس یازدهم به دست نواصولگرایان افتاد و فقط تعداد انگشت‌شماری از اصلاح‌طلبان و میانه‌روها به این مجلس راه یافتند که تعدادی از آنها هم در این دوره رد صلاحیت شدند!

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، باز هم میزان مشارکت زیر ۵۰ درصد بود و با مشارکت ۴۸.۸ درصدی، کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. در این انتخابات نیز سید ابراهیم رئیسی با ۶۲ درصد آرا پیروز شد و عبدالناصر همتی که رای معدود شرکت کنندگان میانه‌رو و اصلاح‌طلب را به خود اختصاص داد تنها ۲.۳ میلیون رای گرفت.

با توجه به دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ که میزان مشارکت در آنها زیر ۵۰ درصد بود و با در نظر گرفتن عدم کاندیداتوری بسیاری از چهره‌های مطرح و رد صلاحیت‌ها و فضای عمومی کشور، میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو، درهاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگر میزان مشارکت همانند دو انتخابات گذشته، همچنان پایین باشد، اصولگرایان و نو اصولگرایان، فاتح بی‌چون و چرای مجلسین شورای اسلامی و خبرگان خواهند بود. مخلص کلام آن که در شرایط مشارکت اندک، شانس رأی‌آوری چهره‌های مستقل، اصلاح‌طلب و میانه‌رو، به شدت پایین و در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران، تقریباً «صفر» است. اگر روحانی تایید صلاحیت می‌شد، در فقدان احتمالی رای دهندگان غیرسنتی، به احتمال قریب به یقین، رأی نمی‌آورد و دستاویزی تبلیغاتی برای نواصولگرایان شکل می‌گرفت. شورای نگهبان، با ردصلاحیت روحانی، رئیس‌جمهور سابق را از یک شکست قطعی نجات داد و گزکی بزرگ را از دست محافظه‌کاران خارج کرد. از این رو، اگر روحانی بیانیه دومی ‌دهد و از آیت‌الله احمد جنتی و همکارانش در شورای نگهبان به خاطر این هدیه بزرگ سیاسی تشکر کند، جای شگفتی نخواهد داشت و البته نقد عملکرد شورای نگهبان که بانی وضعیت انتخاباتی موجود محسوب می‌شود به جای خود محفوظ است.

عصر ایران همچنین می‌نویسد: برخی از حامیان اصلاحات و اعتدال نگران آن بودند که روحانی تأیید شود اما چون انتخابات مجلس و خبرگان برای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان مانند قبل جذابیت ندارد، مردم تنها به صرف نام او حاضر به رأی دادن نشوند و بعد بگویند انتخابات رقابتی بود و روحانی رأی نیاورد و هم از کاندیداتوری او بهره ببرند و هم از رأی نیاوردن او. حذف روحانی این سناریو را منتفی می‌کند.

درباره مغالطه نهفته در تحلیل سایت مذکور گفتنی است که محبوبیت آقای روحانی در سال‌های پایانی ریاستش به زیر شش درصد رسیده بود که یک رکورد محسوب می‌شود. نارضایتی شدید مردم از سوء مدیریت دولت وی و همچنین بی‌صداقتی‌های روحانی موجب شد مردم نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات ریاست جمهوری قبلی، به رئیس بانک مرکزی و معاون حقوقی وی (آقایان همتی و مجید انصاری) رای ندهند. ضمن این که سوء مدیریت شدید روحانی در کنار اوج‌گیری بحران کرونا در دو مقطع زمستان ۱۳۹۸ و خرداد ۱۴۰۰، در کاهش مشارکت در انتخابات مؤثر بود.
https://jahannews.com/vdccsmq4p2bqe48.ala2.html
jahannews.com/vdccsmq4p2bqe48.ala2.html
برچسب ها: حسن روحانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان ناخواسته لطف بزرگی در حق روحانی کرد
Iran, Islamic Republic of
اگر جبهه اصلاحات در انتخابات شرکت می‌کرد روحانی هم رای می آورد ولی با توجه به شرایط موجود این رد صلاحیت صدرصد به نفع روحانی شد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می کنند اما روحانی اگر احراز صلاحیت می شد رای نمی آورد.
Iran, Islamic Republic of
بدون کاندیدا مگه میشه؟
حمید ظ
Iran, Islamic Republic of
سلام خُب بهتر بود شواری نگهبان تأیید می کرد وارد عرصه می شدند و بعد از انتخابات می دیدند که کسی قبولشان ندارند
Iran, Islamic Republic of
بحث قبول داشتن نیست برادر،
Iran, Islamic Republic of
بحت چیه عزیز دل برادر
Portugal
روحانی را ول کنید بچسبید به کاندیداها
Iran, Islamic Republic of
کدام کاندیدا
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
کاندیداهای استان خراسان جنوبی
انقلابي ام
Iran, Islamic Republic of
اي کاش تاييد صلاحيت ميشد چون قطعاً از سوي ملت ترد ميشد بعد براي هميشه مي نشت خونه
Iran, Islamic Republic of
اگر مشارکت مثل انتخابات 1400 پایین باشد قطعا روحانی رای نمی آورد ولی برعکس بود و مردم تصمیم بر حضور میداشتند ایشان بار رای بالا انتخاب میشند .
شجاع
Romania
باید تایید می شد وقتی رای نمی آورد ولی الان همش میگه من آنم که رستم بود پهلوان !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دیگر حنایش برای ملت رنگی ندارد .
Iran, Islamic Republic of
اگه تایید می شود و رای نمی آورد خیلی بهتر بود چرا که جایگاه و پایگاهش مشخص می شود
Iran, Islamic Republic of
رهبرانقلاب: انتخابات را صحنه جنگ قدرت قرار ندهید...میدان انتخابات، میدان مسابقه خدمت است...با این نگاه بایستی به انتخابات نگاه کنند، نفرت پراکنی و اتهامات چنین و چنان نباشد.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
باید محاکمه می شد%
Iran, Islamic Republic of
چرا نشد؟ مشکلتان کجا بود عزیز دل برادر
Iran, Islamic Republic of
حتما طرفدار داره.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک دلسوز کشور می گویم نباید از رد کاندیدا خوشحال باشیم انچه مهم است اتحاد و برادری در داخل کشور /امریکاه هیچ غلطی نمی تواند بکند /دلسوزان کشور اقدامی بکنند تا برادری و محبت بین مسولین زیاد شود
Iran, Islamic Republic of
مهدی جان عده ای نمی‌خواهند این اتحاد وجود داشته باشد
Iran, Islamic Republic of

واقعا از کجا به این نتیجه رسیدی؟؟
Iran, Islamic Republic of
عاقلان دانند
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
من که نمیدانم