شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

حرم امام رضا(ع) چطور بوی بهشت می‌دهد؟

سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 866566
خادمان امام رضا (ع) ماهانه با استفاده از حدود ۳۰۰ کیلوگرم عطر، حال و هوای بهشتی به حرم می‌دهند و لذت زیارت را دو چندان می‌کنند.
حرم امام رضا(ع) چطور بوی بهشت می‌دهد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «هر وقت به حرم می‌روم، انگار وارد بهشت شده‌ام؛ بس که این صحن و سرا معطر و تمیز است.» این‌ها را منیژه تهرانی زائر حرم نورانی امام رضا (ع) می‌گوید.

عطرافشانی حرم رضوی از جمله اقداماتی است که توسط بخش «خدمات تأمین و شارژ عطر و دستگاه‌های عطرافشان» حرم رضوی با برنامه‌ای مشخص انجام می‌شود که در این راستا ماهانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم عطر مصرف می‌شود.

این کار با استفاده از حدود ۱۳۵ دستگاه عطرافشان و همچنین حدود ۶۵۰ درام (محفظه‌هایی که عطر‌های حرم داخل آن‌ها قرار می‌گیرد و موجب پاشش عطر می‌شود)، انجام می‌شود. این دستگاه‌های عطرافشان بر روی دستگاه‌های هواساز حرم مطهر رضوی نصب شده و با روشن شدن دستگاه هواساز، عطرافشانی به صورت خودکار در حرم مطهر انجام می‌شود.

عطر حرم امام رضا (ع) تاریخچه‌ای شاید به قدمت آستان امام رئوف دارد که به دلیل تندی برخی نمونه‌های آن خصوصاً نمونه‌ای که از شبه قاره به کشورمان آمده بود سوژه لطیفه‌های بسیاری نیز شد. اما خرید عطر برای حرم مدتی به سمت کشور‌های اروپایی رفت و حتی از سوییس هم عطر خریداری می‌شد. چند سالی است که آستان قدس رضوی کارگاهی تخصصی برای این امر راه‌اندازی کرده و با ترکیب نمونه‌های مختلف فرمول‌های جذاب ایرانی را در حرم استفاده می‌کند. همچنین با هدف تنوع بخشی، ترکیبات عطر حرم هر چند سال یکبار تغییر می‌کند.

عطر کنونی حرم ترکیبی از عطر‌های محمدی و یاس البته با فرمولی خاص است که بر اساس نمونه‌ای فرانسوی تهیه می‌شود و بسیار مطبوع و دلپسند است.

بخش عطرافشانی حرم به دلیل داشتن برخی تجهیزات، اقدامات دیگری نظیر ضدعفونی و سم‌پاشی را هم در حرم مطهر انجام می‌دهد که در این راستا در ایام کرونا این بخش یکی از پرکارترین بخش‌های آستان قدس رضوی بود.
https://jahannews.com/vdcepp8vpjh8pni.b9bj.html
jahannews.com/vdcepp8vpjh8pni.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
گلاب یک ضدعفونی کننده خوب است
نیاز به الکل پاشی های ناخوشایند نبود