شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

برگ برنده حاج قاسم برای غلبه بر داعش

يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 865421
جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) سپاه روایتی از اقدامات حاج قاسم در منطقه را بیان کرد و گفت: ویژگی بارز حاج قاسم سلیمانی "تبعیت‌پذیری از ولایت" آن بود.
برگ برنده حاج قاسم برای غلبه بر داعش
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بامداد سیزدهم دی‌ 1398 ساعت 1:20؛ هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، دو خودرو در حوالی فرودگاه بغداد را مورد هدف موشک‌های خود قرار دادند، این ترور، دقایقی بعد به مهمترین خبر رسانه‌های جهان تبدیل شد.

سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌‌همراه جمع دیگری از نیروهای ایرانی و عراقی از جمله ابومهدی المهندس در این ترور به شهادت رسیدند و این شهادت موج بزرگی از احساسات ضد آمریکایی را در ایران و برخی کشورهای دیگر برانگیخت.

سردار سلیمانی از سال 76 فرماندهی سپاه قدس به مدت 22 سال بر عهده داشت ولی در اوایل مسئولیت وی کمتر کسی از توانایی‌های ویژه این چهره سرشناس سپاه شناخت داشت تا اینکه بعد از دهه 90 و بحران در برخی کشورهای منطقه همچون سوریه و همینطور ظهور گروه تروریستی داعش ، این اسم بیشتر در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح شد.

برای بررسی بیشتر نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در مقابله با تروریست‌ها در سوریه و نیز بررسی برخی زوایای شخصیتی و فرماندهی این شهید بزرگوار، با سردار مجید ارجمندفر جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) سپاه و معاون سابق عملیات نیروی زمینی سپاه مصاحبه کوتاهی صورت گرفته است. لازم به ذکر است مهرماه سال 98 سردار مجید ارجمندفر جانشین فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) سپاه به پاس دفاع از حریم اهل بیت(ع) و اعتلای جبهه مقاومت اسلامی مفتخر به دریافت نشان فتح درجه 3 از محضر مقام معظم رهبری شد.

سردار ارجمندفر می‌گوید: جنایات‌های آمریکا و استکبار جهانی و داعش در منطقه خاورمیانه فراموش نشدنی است. آن‌هایی که به هیچ دین و مذهب و مردم رحم نکردند و با هدف نابودی جبهه مقاومت وارد سوریه و عراق شدند. در همان اوج وحشی‌گری آنان، حاج قاسم نیروهای خود را بسیج کرد و در همان کشورها با جذب نیروهای مردمی، آنان را برای مبارزه با داعش و استکبار جهانی دعوت کرد. جمعیت قابل توجهی از مردم سوریه را مجاب کرد که سلاح به دست بگیرند و مقابل داعش و تکفیری ایستادگی کنند.

همین اقدام حاج قاسم سبب شد که گردان‌های بومی ارتش سوریه شکل بگیرند و عملیات‌های آزادسازی آغاز شود. هنگامی که ارتش سوریه درگیر می‌شد نیروهای بسیج مردمی به کمک ارتش می‌رفت. یعنی برای هر تیپ ارتش یک گردان بسیج مردمی به منظور احتیاط وجود داشت.

در سال 94 قرار شد قرارگاه‌های تابعه نیروی زمینی سپاه به شکل دوره‌ای برای کمک به مأموریت حاج قاسم در سوریه حضور پیدا کنند. در همان سال‌ بنده در سوریه حضور پیدا کردم تا در رکاب سردار مبارزه کنیم و هر اوامری که ایشان داشتند به مرحله اجرا بگذاریم.

ویژگی بارز حاج قاسم سلیمانی "تبعیت‌پذیری از ولایت" آن بود و دستوراتی که از ولایت برای آن صادر می‌شد سعی داشت به نحو احسن اجرا کند. حاج قاسم موفق شد ارتش 90 هزار نفری جهان اسلام را از کشورهای مختلف منطقه (افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان)  تشکیل دهد. یکی از ویژگی‌های بارز حاج قاسم این بود که وی یک دیپلمات ویژه‌ای بود که اگر در مذاکره‌ای حضور می‌یافت قطعاً پیروز می‌شد.

با اینکه در سوریه از 6 کشور نیرو بود سربازان کشورهای مختلف به مرخصی می‌رفتند ولی سربازان افغانی نمی‌توانستند رفت و آمد کنند چون دولت افغانستان اجازه خروج مجدد به آنان نمی‌داد.  در همین راستا حاج قاسم دستور داد خانواده‌های آنان (که اکثراً چندین سال بود از خانواده دور بودند) در وهله نخست به نیت زیارت حرم امام رضا (ع) به ایران بیایند و پس از آن، آن‌ها را به سوریه منتقل می‌کرد و در بهترین هتل مستقر می‌شدند و یک هفته تا 10 روز مرخصی به نیروهای افغانی داده می‌شد. همین تجدید دیدار 10 روزه بین خانواده و رزمنده جبهه مقاومت سبب می‌شد روحیه رزمندگان جبهه مقاومت چندین برابر افزایش پیدا می‌کرد. یعنی نیرو بعد از دیدار با همسر و فرزندان و والدین خود با یک روحیه و انگیزه عالی به خط مقدم برمی‌گشت.

در همان ابتدای مبارزه حاج قاسم متوجه شد اطلاعات نظامی بسیجیان سوریه با ارتش سوریه همخوانی ندارد. به همین منظور تصمیم گرفت کلاس آموزشی برای بسیجیان برگزار کند. مقرر شد فرماندهان عالی‌رتبه تا سطح پایین ارتش سوریه هم در این کلاس‌ها به منظور هماهنگی بیشتر حضور داشته باشند.

البته در این بین اختلاف نظرهایی هم رخ داد؛ برخی از افسران ارتش سوریه حضور در این کلاس‌ها را برای خود کسر شأن می‌دانستند. به طور مثال یکی از افسران ارشد ارتش سوریه علاقه‌ای به حضور نداشت و اعتراض داشت ولی بعد از حضور در این کلاس‌ها نظرش نسبت به کلاس‌ها تغییر کرد. بعدها اغراق کرد که سطح آموزش کلاس‌ها بسیار بالا بود و برای هماهنگی ارتش و نیروهای مردمی برگزاری چنین کلاس‌های لازم است.
علاوه بر کلاس‌های نظامی، در این آموزش‌ها کلاس‌های سبک زندگی و چگونگی رفتار با والدین، همسر و فرزندان نیز تدریس می‌شد. این کلاس‌ها به قدری مؤثر بود که موجب خوشحالی سربازان جبهه مقاومت شده بود.

ارجمندفر در ادامه از همت مردم سوریه برای درست کردن خمپاره 120 خبر داد و گفت: این انگیزه را حاج قاسم به آن‌ها داد. یک بازدیدی از برخی مناطق سوریه داشتیم که در چند اتاق کوچک چند جوان سوری مشغول درست کردن خمپاره 120 بودند. همه کارها حتی کارهای تراشکاری را خودشان انجام می‌دادند و از آن‌ها پرسیدم مگر چقدر تولید دارید. گفتند روزانه یک خمپاره. به آن‌ها گفتم که در یک مرحله حمله نظامی بیش از 300 خمپاره یعنی سهمیه یک سال شما مصرف می‌شود. گفتند اشکالی ندارد ولی حداقل این است که فرماندهان از این خمپاره‌ها درست و با دقت استفاده می‌کند و سعی می‌کنند نهایت استفاده را حتی از یک خمپاره انجام دهند.

سردار ارجمندفر از ارتباط خوب حاج قاسم با علمای عراقی خبر داد و گفت: ارتباط حاج قاسم با علمای دینی لبنان، سوریه، عراق و افغانستان خوب بود. همین ارتباط خوب با آنان سبب شده بود که علما با حاج قاسم همراه باشند و در موضوعات تبلیغاتی و حکم شرعی از جبهه مقاومت حمایت کنند.

شهادت حاج قاسم یک حیات جدید بود
وی در پایان به شهادت حاج قاسم در دی ماه سال 98 اشاره کرد و گفت: شهادت حاج قاسم یک حیات جدید و یک شکوفایی و یک آگاهی جدیدی بود. انسان‌های میلیونی که برای تشییع این شهید بزرگوار به خیابان‌ها ریختند وفاداری خود را به مجاهدان و رزمندگان نشان دادند.

در ارتش‌های دنیا هیچ فرمانده‌ای نیست که ظلم و جنایت نکرده باشد و مردم به تمام سطوح درجات نظامی با نفرت نگاه می‌کنند ولی در جهان اسلام و جمهوری اسلامی مردم به  یک فرمانده نظامی با دید عالی و دید عشق نگاه می‌کنند و در محضرش اشک می‌ریزند و حاضرند خودشان را برای آن فرمانده فدا کنند. این خیلی موضوع قابل توجهی است یعنی دفاع از دین، قرآن، مظلومیت و دفاع از حرم اهل بیت(ع) برای مردم کشورمان قابل ستایش است.
https://jahannews.com/vdcdxk0jfyt09o6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxk0jfyt09o6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *