شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی شامل چیست؟

سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب: 864033
امروزه آتش سوزی در هر ساختمان و هر مکانی ممکن است رخ دهد و یکی از ضروری ترین ابزار در هر مکانی جعبه آتش نشانی است.
تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی شامل چیست؟

جعبه آتش نشانی

امروزه آتش سوزی در هر ساختمان و هر مکانی ممکن است رخ دهد و یکی از ضروری ترین ابزار در هر مکانی جعبه آتش نشانی است. در لحظات اولیه آتش سوزی کپسول های آتش نشانی بسیار مهم و کاربردی هستند و بعد از کپسول ها، جعبه های آتش نشانی بسیار مهم و کاربردی هستند. داخل این جعبه ها کپسول ها و قرقره های آتش نشانی قرار می گیرند. در این مقاله می خواهیم جعبه کپسول آتش نشانی را معرفی و بررسی کنیم.


معرفی جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی معمولا در رنگ های قرمز، خاکستری یا استیل ساخته و تولید می شوند. روی این فیلدها حرف لاتین F نوشته شده است. F مخفف کلمه Fire به معنی آتش است. و این جعبه ها دارای مشخصات فنی خاصی بوده و همچنین دارای قوانین و استانداردهایی هستند که باید رعایت شود. از آنجایی که این جعبه ها قرار است در مواقع اضطراری استفاده شوند. پس در نتیجه باید مشخصات فنی آن رعایت شود تا با مشکل مواجه نشویم.
انواع جعبه های آتش نشانی


انواع جعبه های آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی بر اساس مدل و ساخت به دسته هایی تقسیم می شوند که عبارتند از:
  • جعبه آتش نشانی دو طبقه
    جعبه  آتش نشانی دوتایی
    جعبه آتش نشانی تک کابین

جعبه های آتش نشانی از نظر محل استفاده به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:
  1. روکار
    توکار
    دیواری
    محیطی


تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی

ابتدا باید بدانید که با توجه به نوع جعبه آتش نشانی تجهیزات آن نیز متفاوت است. در زیر تمام تجهیزاتی را که در جعبه کپسول آتش نشانی یافت می شود ارائه می دهیم.
  • قرقره هوزریل با بلبرینگ کامل که دارای نگهدارنده های آستری است. (چفت ورق دو صفحه ضخیم را به یکدیگر متصل می کند.)
    شلنگ آتش نشانی فشار قوی
    شیلنگ اتصال یا فن کویل (طول آن بین 50 تا 10 سانتی متر است و همچنین این شیلنگ ها با فولاد ضد زنگ پوشانده شده اند.)
    نازل (نازل در محفظه احتراق در دو نوع فلزی و نیمه فلزی قرار می گیرد و همچنین نازل ها دارای سه حالت هستند.)
    شیر بدون گاز (شیر یک بار مصرف)
    شیر آب تمام برنجی
    هیدرانت با سر شیر
    یک قرقره محفظه احتراق کامل یاتاقان که با یک صفحه ضخیم در داخل جعبه عرضه می شود.
    کلاچ تمام آلومینیومی
    بسا کوپلینگ یا سیم پیچی
    شلنگ برزنت یا شلنگ ضد اسید
    کپسول آتش نشانی (کپسول آتش نشانی در همه کپسول های آتش نشانی یافت نمی شود و فقط در جعبه های دوتایی یا دو طبقه وجود دارد.)
کاربرد جعبه آتش نشانی

کاربرد جعبه آتش نشانی

از جعبه های آتش نشانی برای اطفای حریق در منازل مسکونی، اداری، تجاری و غیره استفاده می شود. به طور کلی جعبه های آتش نشانی که در ساختمان ها قرار می گیرند دارای دو نوع سیستم خشک و مرطوب هستند که در ادامه به توضیح هر دو سیستم می پردازیم.

سیستم خشک

تاسیسات خشک به آب شهری متصل نیستند و ورودی آنها در ورودی ساختمان یا کف ساختمان تعبیه می شود. معمولاً هنگام آتش سوزی، آب از مخازن یا پمپ های آتش نشانی به لوله ها وارد می شود و خروجی آن در قسمتی که نیاز است استفاده می شود. ورودی این سیستم معمولاً در محفظه ای خارج از ساختمان قرار دارد. در این سیستم هنگام آتش سوزی می توان آب را بدون اتلاف زمان به نزدیک ترین نقطه رساند.

سیستم تر

سیستم‌های مرطوب در انتهای پایین ساختمان نصب می‌شوند و تا طبقه بالایی ساختمان، یعنی. پوشش می دهد. این نوع سیستم به منبع آب شهری متصل است و همیشه آب در لوله ها جریان دارد و با هر بار باز شدن آنها آب از آن خارج می شود. در این سیستم در هر جای ساختمان آتش سوزی وجود دارد به راحتی می توان با بازکردن سر شلنگ از آب خروجی برای اطفاء حریق استفاده کرد.

محل نصب

ابتدا باید بدانید که فاصله بین جعبه های آتش نشانی در یک ساختمان نباید بیش از سی متر باشد. زیرا در صورت خرابی یک قرقره می توان از قرقره های دیگر در هنگام آتش سوزی بدون ایجاد مشکل استفاده کرد. کپسول های آتش نشانی معمولاً در راهروها، راهروها، پله های فرار و ... نصب می شوند.
فاصله شومینه تا کف ساختمان بسته به نوع آن متفاوت است. اگر در ساختمانی از جعبه های توکار استفاده می شود، فاصله این نوع باکس ها از کف باید بیشتر از 70 سانتی متر باشد. اگر در ساختمانی از جعبه های آستر استفاده می شود، فاصله این زمین تا کف باید بیشتر از 130 سانتی متر باشد.

مشخصات فنی

همانطور که گفته شد جعبه های آتش نشانی باید دارای مشخصات فنی خاصی باشند که در ادامه با مهمترین آنها آشنا می شویم.
ویژگی فنی اصلی که محفظه احتراق باید داشته باشد ضخامت ورق فلزی است که در ساخت آن استفاده شده است. و- ضخامت این ورق باید حداقل یک میلی متر باشد تا از استحکام کافی برخوردار باشد. رنگ استفاده شده در این جعبه ها باید 80 تا 90 میکرون باشد.
قفل این جعبه ها باید سریع باز شود تا درب آن ها به سرعت باز و بسته شود و درب برای استفاده آسان در آتش سوزی باید 90 درجه بچرخد. بهتر است جعبه های آتش نشانی دارای لولای پروانه ای باشند و تا 180 درجه باز شوند. یکی از مهمترین استانداردهای شومینه اندازه شومینه است که نباید کمتر از 65*75*20 باشد.

نتیجه

همانطور که می دانید ایستگاه آتش نشانی یکی از ملزومات هر ساختمانی است که باید در قسمت های مختلف آن نصب شود. جعبه های آتش نشانی با کیفیت و استاندارد باید در هر ساختمانی استفاده شود و مورد تایید قرار گیرد تا در مواقع آتش سوزی مشکلی ایجاد نشود. این مقاله شما را به طور کلی با جعبه آتش نشانی آشنا کرد، امیدواریم مفید بوده باشد.
https://jahannews.com/vdcbfabwfrhb0gp.uiur.html
jahannews.com/vdcbfabwfrhb0gp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *