شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

ارتقای ۲ برابری موشک‌های ناوشکن جماران

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 863835
در راستای ارتقای توان موشکی شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناوشکن جماران به ۸ فروند موشک کروز ضدکشتی مجهز شده است.
ارتقای ۲ برابری موشک‌های ناوشکن جماران
به گزارش جهان نيوز، ناوشکن جماران به 8 فروند موشک کروز ضدکشتی مجهز شد.

ناوشکن جماران که اولین محصول پروژه موج بود و در سال 1388 از آن رونمایی شد تا پیش از این به 4 فروند موشک کروز ضدکشتی مجهز بود که به این ترتیب تعداد موشک‌های آن به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

در جریان تمرین رزم دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 در دریای خزر برای اولین مرتبه یکی از شناورهای موشک‌انداز کلاس پیکان نیروی دریایی ارتش با 8 موشک کروز مشاهده شد، پس از آن روند افزایش موشک‌های کروز شناورهای نداجا با تجهیز ناوهای سهند و البرز ادامه یافت.
 
 

مهرماه امسال نیز دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با تسنیم از تجهیز ناوشکن سبلان به 12 موشک کروز ضدکشتی خبر داد.

موشک‌های کروز به‌علت اینکه بخش اعظم مسیر پروازی آنها در فاز پیمایشی (کروز) طی می‌شود، به این نام مشهور شده‌اند. این موشک‌ها در نمونه‌های دوربرد، عمدتاً ساختار و پیکربندی شبیه به هواپیماها دارند در نتیجه قابلیت پرواز در مسیرهای مختلف و غیرمستقیم در این دسته از موشک‌های کروز به‌راحتی ایجاد می‌شود.

قابلیت پرواز در ارتفاع چندمتری سطح آب برای نمونه‌های ضدکشتی و پرواز در فاصله کمتر از 20متری عوارض زمینی از ویژگی‌های موشک‌های کروز است که به پنهان ماندن آنها از دید انواع حسگرهای دشمن کمک می‌کند.

برای موشک‌های کروز زمینی که نیاز به شناسایی عوارض زمینی، تعیین ارتفاع و مسیریابی یا همان ناوبری دارند سامانه‌های خاصی ساخته شده است که در گزارش‌های قبلی تسنیم به آنها پرداخته شده است.

در موشک‌های کروز ضدکشتی، حسگر ارتفاع‌یاب برای تنظیم دقیق ارتفاع از سطح آب در بخشی از بدنه و رادار فعال یا حسگر تصویری برای شناسایی و قفل روی هدف شناور در دماغه آنها به‌کار گرفته می‌شود.

در زمینه سرعت پروازی موشک‌ها به‌عنوان نکته تکمیلی باید ذکر کرد که محدوده سرعت تا زیر یک ماخ فروصوت (ساب‌سونیک)، از ماخ یک تا پنج فراصوت (سوپرسونیک) و از ماخ پنج به بالا ابرصوت یا هایپرسونیک نامیده می‌شود که این مورد آخر این روزها در ایران هم بسیار شناخته شده است.

در برخی منابع، در یک تقسیم‌بندی زیرشاخه‌ای از سرعت 0.8 تا 1.2 سرعت صوت را نیز محدوده گذرصوتی یا ترنسونیک می‌نامند.

به‌طور کلی به‌علت رژیم خاص جریان گذرصوت و پدیده‌های حاکم در آن تلاش می‌شود موشک‌ها برای این محدوده سرعتی طراحی نشوند که توضیح آن مجال دیگری طلب می‌کند.

هم‌اکنون نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انواع موشک‌های کروز ضدکشتی از برد 10 تا 1000 کیلومتر که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده‌اند مجهز هستند و قادرند انواع اهداف دریایی را حتی از عمق کشور مورد هدف قرار دهند.

از سوی دیگرمتخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپرسونیک یا مافوق‌صوت نیز دست یافته‌اند.

این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است،‌ هم‌اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد.

دستیابی به این فناوری از این لحاظ اهمیت دارد که به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با این موشک‌ها به‌شدت دشوار خواهد بود.

با افزایش تعداد موشک‌های کروز ضدکشتی ناوشکن‌های ایرانی توان رزم سطحی آنها به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد و این مهم یک گام مؤثر در ارتقای قدرت دریایی کشور است.
https://jahannews.com/vdcaeenam49nia1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaeenam49nia1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
تقويت قوه دفاعي خيلي خوبه و از اهم واجباته اما خوبه كه همه امور با هم پيشرفت كنه تا خللي در روند جامعه پيش نياد