يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

گوشت قرمز و مرغ قربانی بی‌مدیریتی

پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 860624
بازهم بی‌تدبیری در میزان صدور مجوز واردات نهاده‌های دامی و طیور، قیمت مرغ و گوشت قرمز را گران کرد. شهریور ماه امسال بود که وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی از تعادل‌سازی در تولید مرغ خبر و وعده دادند که دیگر مشکلی در جوجه‌ریزی و تولید مرغ نداریم.
گوشت قرمز و مرغ قربانی بی‌مدیریتی
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، قیمت مرغ و گوشت قرمز باز برای اقشار ضعیف و متوسط نجومی شد. سامانه‌های فروش مرغ و گوشت بسته‌بندی در روز‌های اخیر عرضه را کاهش داده‌اند و از درج قیمت‌ها خودداری می‌کنند.

مراکز عرضه مستقیم مرغ و گوشت شهرداری‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها با صف‌های طویل مراجعان روبه‌رو شده‌اند و نرخ مصوب مرغ نیز حدود ۵ تا ۷‌ هزار تومان در همین مراکز گران شده است، به طوری که قیمت مرغ از ابتدای هفته تاکنون به کیلویی ۹۷ تا ۱۰۰‌هزار تومان رسیده و قیمت گوشت گوسفندی و گوساله نیز با ۲۰ تا ۵۰‌ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده است.

فعالان بازار دلیل افزایش قیمت‌ها را واردات نامتوازن نهاده‌های دامی و طیور می‌دانند و معتقدند تخصیص ارز ۲۸‌هزار‌و ‌۵۰۰ تومانی برای واردکنندگان به قدری شیرین بوده است که بدون توجه به نیاز داخل جو و ذرت چند برابر بیشتر از سویا وارد کرده‌اند، به امید افزایش نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال و سود هنگفتی که این واردکنندگان به جیب خواهند زد، اما آنچه اتفاق افتاده، در سایه بی‌تدبیری وزارت جهاد کشاورزی و صدور مجوز واردات نهاده‌ها بدون توجه به آمار نیاز داخل و میزان واردات، جو و ذرت موجود در انبار‌ها به دلیل سردی هوا و بارش‌های اخیر در انبار‌ها در حال فساد و نابودی است و حتی واردات روزانه ۲۰۰‌هزار تن گوشت گرم و منجمد نیز نتوانسته است پاسخگوی نیاز بازار باشد. 
 
بازهم بی‌تدبیری در میزان صدور مجوز واردات نهاده‌های دامی و طیور، قیمت مرغ و گوشت قرمز را گران کرد. شهریور ماه امسال بود که وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی از تعادل‌سازی در تولید مرغ خبر و وعده دادند که دیگر مشکلی در جوجه‌ریزی و تولید مرغ نداریم.
 
پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز مهر ماه امسال اعلام کرد برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور و ایجاد تعادل در بازار، واردات گوشت گرم از کشور‌های مختلف افزایش یافته و به روزانه ۲۰۰تن رسیده است که این گوشت‌ها در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میدان بهمن با قیمت‌های مناسب عرضه می‌شود.
 
به رغم قول‌هایی که داده شد، اکنون یک هفته است که بازار مرغ و گوشت قرمز دچار نابسامانی شده است. صف‌های طویلی که در مراکز عرضه مستقیم مرغ و گوشت در تهران و سایر استان‌ها و شهرستان‌ها در یک هفته اخیر تشکیل شده است، از آشفتگی قیمت‌ها خبر می‌دهد.
 
بازار نشان می‌دهد، نرخ مصوب مرغ از ۷۳‌هزار تومان به ۷۹‌هزار تومان در مراکز عرضه مستقیم شهرداری رسیده و در بازار آزاد قیمت مرغ از ابتدای هفته تاکنون به کیلویی ۹۷ تا ۱۰۰‌هزار تومان افزایش یافته و قیمت گوشت گوسفندی و گوساله نیز با ۲۰ تا ۵۰‌هزار تومان به ۴۹۰ تا ۵۶۰‌ هزار تومان رسیده است، البته قیمت گوشت‌های بسته‌بندی تنظیم بازاری که وارداتی هستند و در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، افزایش قیمت چندانی نداشته است.
 
 طبق آمار اتحادیه مرغ و گوشت، مصرف سرانه گوشت باید سالانه ۱۲‌کیلو باشد، اما با توجه به شرایطی که الان وجود دارد، در ایران به خاطر گرانی و کمبود امکانات ۸/۵ کیلو قشر مرفه و قشر ضعیف هم نزدیک پنج کیلو است.
 
همچنین سرانه مصرف مرغ تا قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها، حدود ۳۲‌کیلوگرم به ازای هر نفر بود که در سال بعد از آن مردمی‌سازی یارانه‌ها (۱۴۰۲)، مصرف سرانه به ۲۶‌کیلوگرم کاهش یافت.
 
بیش از چهار سال است دولت‌ها کاهش تولید گوشت قرمز را خشکسالی و کشتار دام‌های مولد اعلام می‌کنند و افزایش گوشت را طبیعی می‌دانند، اما بهانه‌ای برای کاهش تولید مرغ و افزایش قیمت‌ها نداشته‌اند، جز اینکه توپ را به زمین مرغداران بیندازند و آن‌ها را مقصر اصلی کاهش جوجه‌ریزی و تولید مرغ معرفی کنند، اما از سال گذشته که ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی و طیور متوقف شد، نابسامانی در تولید مرغ و افزایش قیمت نهاده‌ها مهم‌ترین دلیل گرانی مرغ اعلام می‌شود.
 
وزیر جهادکشاورزی در شهریور ماه امسال با اعلام اینکه تولید مرغ متعادل‌شده و دیگر نوسان قیمتی در این بازار نخواهیم داشت، به مردم اطمینان داد تا پایان سال مرغ مورد نیاز کشور تأمین خواهد شد.
 
همچنین قائم مقام وزیر نیز در گفتگو با رسانه‌ها از واردات روزانه ۲۰۰‌هزار تن گوشت گرم خبر داد و اعلام کرد تا تنظیم‌شدن بازار، واردات گوشت انجام می‌شود. اکنون در ماه پایانی پاییز از بازار مرغ و گوشت خبر می‌رسد وعده‌ها محقق نشده و باز هم قیمت‌ها نجومی شده است. 
 
 دلیل گرانی قیمت‌ها چیست؟
دلیل افزایش قیمت مرغ و گوشت، گرانی و کمیابی سویاست که بیشترین تأثیر را در بازار مرغ داشته است. متأسفانه دولت در بخش واردات نهاده‌ها مرتکب اشتباه شده و نهاده‌های دامی را متوازن وارد نکرده است. 
 
ماجرا از این قرار است که وزارت جهاد کشاورزی بدون در نظر گرفتن میزان واردات و مصرف سه نهاده جو، ذرت و سویا در دو سال گذشته، مجوز‌های واردات را در سامانه بازارگاه تأیید کرده و بانک مرکزی نیز تخصیص ارز را انجام داده است. اکنون بانک مرکزی اعلام کرده است درصد تخصیص ارز برای واردات نهاده‌ها بیش از سال گذشته بوده و دیگر تخصیص ارزی در کار نیست. 
 
در سایه بی‌تدبیری وزارتخانه متولی واردات، جو و ذرت به اندازه ۱/۵ سال کشور وارد و ذخیره شده، اما سویا که نهاده مشترک دام و طیور است، کمتر از یک‌سوم دونهاده دیگر وارد شده و بازار به شدت با کمبود سویا مواجه شده است. در حال حاضر نرخ مصوب جو باید ۱۱‌هزار تومان باشد، اما به دلیل فراوانی قیمت آن به ۹‌هزار تومان کاهش یافته است. ذرت نیز پایین‌تر از نرخ مصوب حدود ۱۰‌هزار‌و‌۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، اما قیمت سویا به شدت گران و کمیاب شده است. 
 
همین واردات نامتوازن باعث شده است واردکنندگان نیز متضرر شوند، البته واردکنندگان نیز در این اتفاقات مقصر هستند، زیرا آن‌ها با بهره‌مندی از ارز ۲۸ و ۵۰۰ هزار تومانی، به طمع افزایش نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال و سود هنگفت، نهاده‌ها را بدون حساب و کتاب وارد کرده‌اند. 
 
بی‌تدبیری وزارت جهاد و طمع واردکنندگان باعث شده است جو و ذرت‌های انبارشده در انبار‌هایی که چندان استاندارد هم نیستند فاسد شود و در حال از بین رفتن باشد. آیا واردکنندگان پاسخگو خواهند بود؟ آیا دولت زیان مصرف‌کنندگان را از محل گرانی مرغ و گوشت از آن‌ها مطالبه می‌کند؟
 
 دامداران نهاده‌ها را به صورت پکیج خریداری کنند
در آشفته‌بازاری که در بازار مرغ و گوشت قرمز به راه افتاده، واردکنندگان با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی طی جلسه‌ای با دامداران پیشنهاداتی مطرح کرده‌اند که هم ذرت و جو در حال فساد را بفروشند و هم اینکه افزایش تقاضای سویا را کاهش دهند. 
 
یکی از دامدار‌های حاضر در جلسه در گفتگو با «جوان» در این خصوص می‌گوید: واردکنندگان ابتدا اعلام کردند دامداری‌ها سهمیه سویا نداشته باشند، اما با اعتراض دامداران مواجه شدند و در نهایت اعلام شد که به ازای خرید سه کیلو جو و سه کیلو ذرت، یک کیلو سویا دریافت کنند، اما به شرطی که جو و ذرت با نرخ مصوب خریداری کنند تا زیان واردکنندگان نیز جبران شود. 
 
وی می‌افزاید: دامداران با این پیشنهاد هنوز موافقت نکرده‌اند و در حال رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش این نسبت هستند و تلاش می‌کنند سه کیلو ذرت و جو را به دو‌کیلو کاهش دهند. 
 
وی که نخواست نامش فاش شود، افزایش قیمت مرغ و گوشت را در بازار همین به‌هم‌ریختگی در تأمین نهاده‌های دامی اعلام کرد و افزود: هر گونه اتفاقی در تأمین نهاده‌ها بر بازار این دو کالای پرمصرف تأثیر می‌گذارد. 
 
 جمع‌بندی 
امید می‌رود دولت ضمن مدیریت بازار گوشت، گوشه‌چشمی نیز به مدیریت مدیران خیابان طالقانی داشته باشد تا شاید یک بار برای همیشه، «تعارض منافع» برخی مسئولان، چه در بازار گوشت و چه در بازار مدیریت از بین برود.
https://jahannews.com/vdcdxz0joyt0996.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxz0joyt0996.2a2y.html
برچسب ها: مرغ گوشت قرمز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *