دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

تأسف شیخ حسین از آمار پایین مطالعه کتاب

شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب: 859220
حجت‌الاسلام حسین انصاریان مفسر قرآن کریم به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در پیامی نوشت: بر ما مسلمان است که گذشته زرّین خویش را تجدید کنیم و این نیز ممکن نیست مگر اینکه با کتاب‌خوانی خوی بگیریم.
تأسف شیخ حسین از آمار پایین مطالعه کتاب
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام حسین انصاریان مفسر قرآن کریم به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی پیامی صادر کرد.
 
متن این پیام به شرح زیر است:
 
تمدّن اسلامی بر پایه فرهنگ است و فرهنگ بر پایه کتاب، و کتاب نیز معجزه دین خاتم پیامبران. در این دین، کتاب بس قدر دیده و بر صدر قرار گرفته و خداوند تبارک و تعالی معجزه پیامبر خاتم را نه مانند معجزات دیگر پیامبران، بلکه «کتاب» قرار داده و به قلم و نوشته سوگند خورده است: ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ .
 
اسلام به عنوان دینی کتاب‌محور، پایه‌گذار فرهنگی است که عالمان آن، در طیّ قرن‌ها، آثاری فراوان در رشته‌های گونه‌گون علمی آفریدند و تمدّنی را پی افکندند که بنیادش بر حکمت و عقلانیّت است و تمدّنهای دیگر وامدار آن. شاهد این گفتار، کتابهایی چون الذّریعة الی تصانیف الشّیعة و کشف الظّنون عن اسامی الکتب و الفنون است که شامل فهرستی از کتاب‌هایی است که دانشوران مسلمان در هزاره اخیر، بلکه پیشتر از آن، تألیف کردند و با هر کتاب، خشتی بر کاخ فرهنگ نهادند و یادگاری برای بشریّت باقی گذاشتند «که از باد و باران نیابد گزند.»
 
جهان امروز با سرعتی دم‌افزون، شاهراه علم و فنّاوری را درمی‌نوردد و دریغ است مسلمانان، که در گذشته قافله‌سالار فرهنگ و تمدّن بودند، از کاروان علم امروز عقب افتند. اکنون بر ما مسلمان فرض عین و عین فرض است که آن گذشته زرّین خویش را تجدید کنیم و این نیز ممکن نیست مگر اینکه فرهنگ را در کانون توجّه خود قرار دهیم و با کتاب‌خوانی خوی بگیریم.
 
هفته کتاب، فرصتی مناسب است برای فراخوان به مطالعه و ارتقای فرهنگ عمومی مردم و برکشیدن ایران امروز به ایرانی بالنده‌تر و رشدیافته‌تر. سوگمندانه آمار مطالعه در ایران چندان مطلوب نیست و گروهی کتابخوانی را محدود به دوران مدرسه و دانشگاه می‌شمارند. امید است کارگزاران محترم امور، که عهده‌دار برپاییِ هفته کتاب هستند، این فرصت را غنیمت شمارند و یکایک خانواده‌های ایرانی را با فرهنگ کتاب‌خوانی و کتاب‌خویی آشنا سازند.
 
در پایان، به همه کتابداران و کتابشناسان و فهرست‌نویسان و مصحّحان و نویسندگان و مترجمان، شادباش می‌گویم و امید می‌برم در هفته کتاب، کوشش‌های سترگ این فرهنگبانان ارج نهاده شود.
https://jahannews.com/vdcdxn0jzyt0kx6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxn0jzyt0kx6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *