شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۲۸

بلیت منوریل قم ۷۵ هزار تومان است!

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 857040
در حال حاضر منوریل سه مشکل اساسی دارد که شامل مسئله تأمین واگن با توجه به محدود بودن تولید و استفاده در سطح جهان و نداشتن معادل در کشور، مسئله عبور از مقابل حرم مطهر و نبود مسافر می‌شود، هم چنین این پروژه یک برگه مطالعه ندارد.
بلیت منوریل قم ۷۵ هزار تومان است!
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، سیدمرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم در دیدار با دبیران و فعالین تشکل‌های اسلامی دانشجویی دانشگاه‌های استان قم در خصوص پروژه منوریل قم، گفت: در ابتدای قبول مسئولیت در شهر قم به‌صورت جدی و میدانی پیگیری موضوع منوریل به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ غیرفعال شهر در دستور کار شهرداری قم قرار گرفت.

وی با اشاره به مشکلات متعدد پروژه و عدم امکان شهرداری برای تعیین تکلیف و تصمیم در خصوص منوریل قم، ادامه داد: برای ادامه پروژه نخستین موضوع تعیین تکلیف دقیق وضعیت اجرای پروژه و کارهای انجام‌شده بود که برای پیمانکار و کارفرمای پروژه نامشخص بود و بعد از بررسی‌های کامل و تخصصی، با برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه جمع‌بندی نهایی وضعیت فعلی پروژه انجام و در مجلدی ۳۰۰ صفحه‌ای زوایای مختلف پروژه، قرارداد و تعهدات آماده شد تا به تأیید دستگاه‌های متولی و ناظر برسد.


شهردار قم تاریخچه اجرای پروژه منوریل در کشور را یادآور شد و اظهار داشت: رئیس‌جمهور وقت پس از عدم اجرای منوریل در شهر تهران پیشنهاد داد که منوریل به اصفهان بیاید که از طرف شهرداری اصفهان موردقبول قرار نگرفت و صرفاً پیشنهادی برای اجرای آن در مجموعه کوه صفه باهدف گردشگری ارائه شد. در شهر قم نیز قبول اجرای پروژه منوریل توسط مسئولین وقت و پس از بازدید از پروژه‌ی منوریل کشور سنگاپور بیشتر بنا بر وعده دولت برای تأمین تمام هزینه‌ها بوده و گمان می‌کردند دولت تمام هزینه را پرداخت می‌کند.

وی عدم توجه به زیرساخت‌های فنی و مطالعاتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: سؤال نخست این است که چرا احداث منوریل را از ایستگاه فرهنگیان آغاز کردند درحالی‌که اگر این پروژه از پردیسان آغازشده بود شرایط بسیار بهتری داشت اما از ابتدا مسیریابی اشتباهی برای آن در نظر گرفته‌شده و بر مشکلات آن افزوده است.

سقائیان‌نژاد موضوع بعدی را توجه به نقش منوریل به‌عنوان یک بستر حمل‌ونقلی دانست و عنوان کرد: مسئله دیگر جانمایی نامناسب منوریل است زیرا این مسیر مسافری ندارد و می‌توان نیازهای حمل‌ونقلی آن را با چند دستگاه اتوبوس برطرف کرد، همچنین مسئله دیگر عبور منوریل از مقابل حرم مطهر و خدشه به این فضای معنوی بود که موجب مخالفت تولیت وقت شد.

وی گفت: در حال حاضر منوریل سه مشکل اساسی دارد که شامل مسئله تأمین واگن با توجه به محدود بودن تولید و استفاده در سطح جهان و نداشتن معادل در کشور، مسئله عبور از مقابل حرم مطهر و نبود مسافر می‌شود، هم چنین این پروژه یک برگه مطالعه ندارد.
 

شهردار قم ابراز کرد: سال گذشته به استاندار سابق اطلاع دادم که اگر در استان شما به این نتیجه رسیدید که منوریل را راه‌اندازی کنید من به عقل جمعی احترام می‌گذارم و سکوت می‌کنم و آقای مرتضوی معاون وقت رئیس‌جمهور قول مساعد داد که از محل تهاتر نفت، هزینه تکمیل منوریل تأمین شود اما ایشان جابه‌جا شدند و بدون اطلاع مدیریت شهری قم روند دیگری در دولت پیش‌گرفته شد تا نیمی از هزینه از محل اعتبارات شهرداری قم تأمین شود.

وی توجه به تصمیم برای ادامه پروژه منوریل را از الزامات تعیین تکلیف آن عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه ادامه منوریل تا پردیسان ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که ۱۵ هزار میلیارد تومان را معتقدند باید از عوارض مردم بدهیم که این موضوع به مصوبه شورای شهر نیاز دارد و بسیاری از امور دیگر شهر را متوقف خواهد کرد چراکه در شرایط فعلی تمام هزینه‌های شهرداری از طریق مردم تأمین می‌شود.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: از سوی دیگر مسیر عبوری منوریل با سؤالات بسیاری مواجه است و سناریوهایی که برای این پروژه در ورود به بلوار امین و بلوار غدیر مطرح می‌شود، بافرهنگ قم سازگار نیست، همچنین مسئله دیگر این است که اگر قرار باشد منوریل جایگزین خط B متروی قم شود، برای قم خسارت ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: زنجیره صنعت منوریل در کشور شکل نگرفته و در تعمیر و نگهداری آن مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت، همچنین یک بلیت منوریل در فاز فعلی ۷۵ هزار تومان هزینه تمام‌شده دارد و شهرداری توان مالی برای ارائه کاهش هزینه بلیت و تأمین آن از منابع دیگر را ندارد.

وی اضافه کرد: زمانی دولت برای حمل‌ونقل عمومی بیش از ۸۰ درصد کمک می‌کرد اما اکنون صد درصد این هزینه به دوش شهرداری است و در قم باید بودجه کنونی ۸ هزار میلیارد تومانی را از مردم بگیریم و در شهر هزینه کنیم.

شهردار قم با اشاره به اینکه منوریل قم همچنان مشکلات حقوقی بسیاری دارد، ادامه داد: مدیرعامل وقت سازمان قطار شهری بدون گرفتن مصوبه و تغییر قرارداد منوریل، مساحت ایستگاه‌ها را افزایش داده است. این موضوع در هیچ سندی ثبت‌نشده و امضایی از مدیرعامل وقت وجود ندارد اما در کارگاه اجراشده است. امروز اگر ما بخواهیم بابت این احجام اضافه ساخته‌شده به پیمانکار رقمی بدهیم، خلاف قانون است و اگر پرداخت نشود، ادعای پیمانکار باقی می‌ماند.


وی افزود: عده‌ای گمان می‌کنند که ما در موضوع منوریل بی‌تفاوت بودیم درحالی‌که چند ده جلسه فقط در همین موضوع با دستگاه‌های نظارتی برگزار شد تا بتوانیم این مشکل حقوقی را حل کنیم که هنوز هم دیوان محاسبات صورت‌جلسه را امضا نکرده است و مشکل به قوت خود باقی است.

سقائیان‌نژاد انجام پروژه مطالعات امکان‌سنجی منوریل را از اقدامات اخیر شهرداری قم در قبال این پروژه دانست که تا آذرماه نتیجه آن مشخص می‌شود و ادامه داد: مشاور پروژه ازجمله مجموعه‌هایی است که علاوه بر توان علمی، به‌صورت تخصصی در امور حمل‌ونقلی در سطح کشور پروژه‌های بزرگی را اجرا کرده و در حال حاضر نیز پروژه‌های مهمی را در دست اقدام دارد، ضمن اینکه تمام ضوابط و فرآیندهای قانونی برای انتخاب وی انجام پذیرفته است.

شهردار قم اجرای پروژه منوریل توسط شهرداری را منوط به مصوبه شورای اسلامی شهر قم دانست و تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و سناریوهای مختلف پروژه توسط مشاور و مشخص شدن ابعاد مختلف پروژه و تعهدات دولت، شهرداری و پیمانکار، این موضوع در شورای اسلامی شهر به بررسی خواهد رسید و در صورت تصویب، اجرای آن در شهرداری قم در دستور کار قرار خواهد گرفت.
https://jahannews.com/vdcbazbwgrhbsgp.uiur.html
jahannews.com/vdcbazbwgrhbsgp.uiur.html
برچسب ها: منوریل قم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خلاصه اینکه با با بی فکری اقایون صدها میلیارد هدر رفت
Iran, Islamic Republic of
اینکه میگه مسافر نداره این مسیر ادم غصش میگیره
علی
Iran, Islamic Republic of
اینکه در دوره ای طرحی مصوب میشه بدون مطالعات دقیق علمی و پروژه چند دهه نصفه و نیمه میماند نشان دهنده عدم نظارت دستگاه های نظارتی و خیال راحت طراحان میباشد .
Cyprus
اگر کسی تمایلی برای انجام امری نداشته باشد کلی بهانه می آورد
Iran, Islamic Republic of
مترو میزدید بهتر بود
United Arab Emirates
اگر در مسیر پردیسان زده میشد خیلی مسافرگیر بود .
رضا
Iran, Islamic Republic of
میگن از پردیسان بود اوضاع بهتری داشت ، خیر من پردیسان هستم تا امروز کلی مینی ون و اتبوس ب صورت محدود در حد دو تا چهارتا گذاشتن هیچکس استقبال نمیکنه .
Iran, Islamic Republic of
اول ببینید که این مردم اصلا میتوانند پول کرایه تاکسی معمولی را بدهند من خودم یک شهروند قمی هستم و این شهر را اکثرا غشر کارگر و مهاجرانی تشکیل شده که توانی برای چنین کالای لوکسی را ندارند مگر خود مسولین که پول چنین چیزهای را دارند باید استفاده کنند.فقط میدونم که این وسیله برای مردم ما ساخته نشده و فقط ....
Iran, Islamic Republic of
با آمدن مترو خط بی در آینده این منوریل مسافر نخواهد داشت و کل پروژه با تمام ساخت و سازها جمع خواهد شد
با توجه به عبور از حرم و خراب شدن منظر شهری و نداشتن صرفه اقتصادی باید به فکری جمع آوری ستون‌ها از بستر رودخانه و آغاز مطالعه خط B مترو بود
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه از این دست پروژه های زیان ده و خسارت بار در کشور کم نیستند.
علی
Iran, Islamic Republic of
با75 هزار تومان کرایه کسی تو قم سوار مونو ریل نمیشه درست نکنین بهتر هستش
United States
نساخته فکر درامدشن..
سید حسام الدین
Iran, Islamic Republic of
در این مسیری که قرار هست منوریل مسافر جابجا کنه خط ویژه اتوبوس میذاشتن هم ارزان تر تمام میشد و هم به خط دید منظر حرم آسیب نمیزد .
تقی
Iran, Islamic Republic of
مدیران وقت و طراح و پیمانکار را محاکمه کنید
Iran, Islamic Republic of
به پیمانکار چه ربطی داره؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
همین امروز ادامه ساخت مونوریل سی هزار میلیارد تومان هزینه دارد که باید از جیب مردم تامین شود ؟!!! اگه مونوریل نخواهیم کی رو باید ببینیم ؟.
Mahdi
Iran, Islamic Republic of
آیا بهتر نبود این همه پول که خرج این بی مصرف شد می‌تونست کمک خرج مسکن ملی برای قشر ضعیف جامعه باشد چرا بدون فکر هزینه کشور و مردم را بی‌جهت بالا میبرید؟
Iran, Islamic Republic of
منوریل در جهان از رده خارج است در حالی که در دوره آقای احمدی نژاد در چهار استان این پروژه بدون مطالعه آغاز شد و ده ها هزار میلیارد بودجه کشور هدر رفت.
اکنون نیز هزاران میلیارد دیگر هدر می رود و نتیجه ای نخواهد داشت
Denmark
اجرای طرح های شهر قم بعضاً متاثر از برخی شخصیت هاست
United States
از شهردار تهران جناب دکتر زاکانی کمک بگیرید ....
Iran, Islamic Republic of
....
حسین
Iran, Islamic Republic of
تله کابین میزدن به جا مونو ریل جذاب تر بود
علی‌ابراهیم‌زاده
Iran, Islamic Republic of
به‌نظر‌شما‌جای‌که‌منوریل‌رو‌احداث‌کردن‌ دوربرش‌خیلی‌فضا‌برای‌احداث‌اتوبان‌نبوده‌ولله‌چیزی‌که‌من‌دارم‌تو‌عکس‌میبینم‌‌تا‌دلت‌بخواد‌بیابون‌وفضای‌باز‌هستش‌
Iran, Islamic Republic of
جنازه منوریل رو جمع کنید و همه رو خلاص کنید.
نادعلی
Iran, Islamic Republic of
میگن ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازه هست قبول کنید اشتباه کردید بیشترش نکنید ریخت وقیافه شهر وبهم ریختید خوب جمع کنید بره پی کارش دیگه بدترش نکنید کار اشتباه روجبران میکنند خودتون میگید غلط بوده چرا دیگه خرجش کنید جمعش کنید خصوصا جلوی حرم رو وبا باقیش اب نما ویا فضای سبز معلق بزنید حداقل ریخت شهر رو زیبا کنید نه اینکه مثل بُت ابوالهد یه سازه بیریخت اویزون شهر کردید میدونم گوشتون شنوا نیست ولی گفتم دیگه چکنم دلم میسوزه
Iran, Islamic Republic of
مردم باید تاوان بدهند?
یک بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
با این هزینه گزاف ؟؟!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
در همان سالها که قرار بر اخداث منوریل گرفته شد روسای کمسیون وقت شورای اسلامی جهت تحقیق به کشور های دارای منوریل اعزام شدند که با چند ذلیل واضح به این طرح مخالفت کردند از جمله اینکه
یک چون این یک فناوری و غیر بومی است هزینه ان به دلار محاسبه میگردد مثلا به ازای هر بلیط هفت تا هشت دلار که در مالزی یا توکیو میباشد
هزینه ساخت که باز هم بخاطر تکنولوزی غیر بومی که با دلار است و باز هم سرسام امر
دوم .این نوع قطار در مناطقی که فاقد زمین یا قیمت بالای زمین میباشد استفاده میگردد.مثل توکیو شانگهای که هیچ نوع زمین جهت انجام انواع ذیگر قطاز شهری یا بی ارتی ندارند
سوم جمعیت و مسافر کافی که هزینه انجام شده را بر میگرداند که این هم مشکل بعدی بود
و موارد ذیگر که در همان ایام گزارش شد