شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کلاهبرداری اینترنتی و روش‌های مقابله با آن

دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 856625
در این مطلب راه‌های مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی مطرح شده است.
کلاهبرداری اینترنتی و روش‌های مقابله با آن
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، گشت و گذار راحت در اینترنت، جست و جوی آسان همه چیز و هر نوع محتوا گاهی ما را به این واقعیت دور می‌کند که دنیای مجازی همچون دنیای واقعی هر نوع قشر و مسلکی را در خود جای داده، از انسان‌های شریف و نخبه گرفته تا افراد خطاکار و شرور همگی به بعد چهارم زندگی دست یافته‌اند.

با این حساب اینترنت باغ شخصی و خانوادگی ما نیست که فقط دوستان و آشنایان ما جا خوش کرده باشند؛ به همان اندازه که با دوستانمان در فضای مجازی احساس نزدیکی داریم، کلاهبرداران اینترنتی نیز در حال سرک کشیدن هستند تا با کوچکترین بی توجهی، انواع و اقسام شگرد‌های خود را عملی کنند.

هر قدر هم تلاش کنیم که کلاهی سرمان نرود، سارقان مجازی در تکاپو هستند تا یک چشم بهم زدنی تا ما را قربانی خود کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا راه‌های مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی را بیاموزیم.

فیشینگ متداول‌ترین کلاهبرداری اینترنتی
در این روش کلاهبردار با اطلاع از سامانه‌های ثبت نامی جدید سایت جعلی دقیقا شکل سایت اصلی طراحی کرده و از طریق سیم‌کارت‌های بی نام و نشان پیامک‌های حاوی لینک ثبت‌نام را به شما ارسال می‌کند و دام خودش را پهن می‌کند تا ماهی‌ها به دام بیافتند. به محض کلیک بر روی لینک موجود در پیامک وارد صفحه‌ای جعلی مشابه صفحه اصلی بانک شده و با وارد کردن شماره کارت، رمز دوم و cvv ۲ فرصت برداشت از حساب را در اختیار مجرم می‌گذارید. حالا چیکار کنیم که به دام فیشینگ نیافتیم:

- فقط به صفحاتی که https و علامت قفل سبز رنگ کنار لینک صفحه درگاه پرداخت دارند اعتماد کنید.

- چنانچه درگاه پرداخت کیبورد مجازی دارد و ترتیب کلید‌ها در کیبورد جا بجا شده و با رفرش درست نمی‌شود به کلاهبرداری اینترنتی شک کنید.

- پیام‌های ثبت‌نامی هیچگاه از طریق شماره‌های شخصی ارسال نمی‌شود.

کلاهبرداری اینترنتی با رسید جعلی
- پس از دریافت رسید پرداخت حتما موجودی حساب خود را چک کنید و درصورت عدم واریز به حساب اجناس یا خدمت موردنظر را تحویل ندهید؛ اسم و شماره کارت شما در رسید به معنی درست بودن رسید نیست.

- شماره پیامک واریز بانک را با شماره سایر پیامک‌ها چک کنید؛ کلاهبرداران با استفاده از شماره جعلی پیامک واریز ارسال می‌کنند.

- حتما پیامک واریز بانک را فعال کنید و اگر خدمات پیامکی ندارید از طریق دستگاه خودپرداز موجودی خود را چک کنید.

کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر
در روش کلاهبرداری اسکیمر، کلاهبردار اینترنتی باهوشمان با قرار دادن مدار‌های مغناطیسی در کارتخوان‌ها و عابربانک‌ها، اطلاعات کارت‌های بانکی را بدست می‌آورد و با ساخت کارت جعلی اقدام به برداشت حساب می‌کنند.

برای پیشگیری از به دام اسکیمر افتادن؛ هنگام استفاده از عابر بانک یا کارت‌خوان، قسمت وارد کردن کارت و صفحه ورودی رمز را بررسی کنید. وجود هرگونه سوراخ، دستکاری یا آسیب دستگاه، چسب یا نوار اطر اف قسمت ورودی کارت، تغییر رنگ کیبورد دستگاه عاملی برای شک کردن به اسکیمر است و از کار کردن با ان دستگاه خودداری کنید.

روش‌های جلوگیری از سایر کلاهبرداری اینترنتی مانند؛ کلاهبرداری با ویروس‌ها، با نرم‌افزار‌های جاسوسی، با وعده برنده شدن در قرعه‌کشی، با جعل سند، با سایت‌های شرط‌بندی و...

- رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه خود را به روز نگه دارید. داشتن جدیدترین نرم افزار‌های امنیتی، مرورگر وب و سیستم عامل بهترین دفاع در برابر ویروس‌ها و سایر تهدیدات آنلاین است. به‌روزرسانی‌های خودکار را روشن کنید تا به محض دردسترس شدن، جدیدترین اصلاحات را دریافت کنید.

- رمز‌های عبور قوی تنظیم کنید یک رمز عبور قوی حداقل هشت کاراکتر طول دارد و شامل ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکتر‌های خاص است.

 - اطلاعات شخصی را شخصی نگه دارید هکر‌ها می‌توانند از پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی برای کشف رمز‌های عبور شما و پاسخ به این سؤالات امنیتی در ابزار‌های بازنشانی رمز عبور استفاده کنند. تنظیمات حریم خصوصی خود را قفل کنید و از ارسال مواردی مانند تولد، آدرس، نام و ... خودداری کنید. مراقب درخواست‌های ارتباط از طرف افرادی باشید که نمی‌شناسید.

- اتصال اینترنت خود را ایمن کنید. همیشه از شبکه بی سیم خانگی خود با رمز عبور محافظت کنید. هنگام اتصال به شبکه‌های Wi-Fi عمومی، مراقب اطلاعاتی که از طریق آن ارسال می‌کنید، باشید.

- قبل از خرید آنلاین، مطمئن شوید که وب سایت از فناوری امن استفاده می‌کند.
- رمز کارت را چند وقت یک بار عوض کنید و رمز کارت را بر روی کارت ننویسید و پس از اتمام خرید آنلاین از سایت خارج شوید.

- از رمز دوم پویا استفاده کنید.

- در صورت برنده شدن در قرعه‌کشی فقط شماره شبا خود را برای دریافت هدیه در اختیار دیگران قرار دهید.

به عنوان سخن آخر باید بگوییم اینترنت و فضای مجازی تکنولوژی است که در کنار مفید بودن مورد سوء استفاده بسیاری افراد سودجو قرار گرفته است، بنابراین تمام حواس خود را جمع کنید تا با یک سهل‌انگاری اطلاعات مهم و یا سرمایه زندگی خود را از دست ندهید و قربانی فضای مجازی نباشید.
https://jahannews.com/vdcj8meoiuqeimz.fsfu.html
jahannews.com/vdcj8meoiuqeimz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *