شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

مقام شفاعت در سیره حضرت معصومه(س)

پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 856112
برای درک جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) زیارت‌نامه ایشان را که از زبان امام رضا(ع) بیان‌ شده مطالعه کنیم.
مقام شفاعت در سیره حضرت معصومه(س)
به گزارش جهان نيوز، خلیل رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان درباره جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) خواهر امام رضا(ع) و دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) بودند. ایشان از محدثان بزرگ محسوب می‌شوند و از بعد عبادت نیز برترین عابدان زمان خود بودند. یکی از مهم‌ترین‌ شاخصه‌های ایشان مقام شفاعت است.

وی ضمن بیان روایتی از امام صادق(ع) در مورد حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کرد: در حدیثی از امام جعفرصادق(ع) که پیش از ولادت امام کاظم(ع) بوده از دفن پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم خبر داده‌اند و در باره ایشان فرمودند: «آگاه باشید حرم خدا، مکه است و … همانا قم، کوفه کوچک است و سه در از درهای هشت‌گانه بهشت به‌سوی قم گشوده می‌شود. به‌زودی بانویی از تبار من در قم دفن می‌گردد و نام او فاطمه دختر موسی است و با شفاعت او، همه شیعیان من داخل بهشت خواهند شد.» این امر بر شفاعت‌مداری حضرت فاطمه معصومه(س) تاکید دارد.

رضایی ولایت‌مداری حضرت فاطمه معصومه(س) را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: پس از هجرت اجباری امام رضا(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) برای دیدار با ایشان به همراه برخی از اطرافیان عازم شهر توس می‌شوند، اما در مسیر با دشمنان اهل‌بیت(ع) روبه‌رو شده و اطرافیان ایشان به شهادت می‌رسند. ایشان به خواست امام هشتم(ع) حرکت کردند، اگرچه در میان راه جان گرامی‌شان را از دست دادند و درنهایت حضور ایشان در قم سبب شد تا این نقطه از کشور محلی برای رشد علمی و تعالی جامعه اسلامی باشد و در این مسیر علما و بزرگان بسیاری تربیت شدند.

وی حضرت فاطمه معصومه(س) را اسوه و الگویی ارزشمند دانست و تصریح کرد:حضرت فاطمه معصومه(س) الگویی تمام‌عیار در عرصه‌های معرفتی، بصیرتی و مجاهدت محسوب می‌شوند که در راه خداوند حرکت کرده است، از این رو  منزلت و جایگاه ویژه‌ای را کسب کردند که ائمه معصومین(ع) در مورد آن سخن گفته‌اند.

این کارشناس علوم قرآنی اهمیت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: در خصوص فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) روایات فراوانی از ائمه معصومین(ع) بیان ‌شده است؛ به ‌عنوان‌ مثال امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی که حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند، در حالی ‌که آگاه و متوجه شأن و منزلت ایشان باشد، بهشت پاداش او خواهد بود. همچنین از ایشان منقول است: «الّا انَّ حرمی و حرم ولدی بعدی قم؛ آگاه باشید که حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است.» امام رضا(ع) می‌فرمایند:

کسی که حضرت فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است. علاوه بر آن امام رضا(ع) در روایتی دیگر می‌فرمایند: هر کس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در ری یا خواهرم را در قم زیارت کند که ثواب زیارت مرا درمی‌یابد. امام جواد(ع) نیز در این خصوص می‌فرمایند: کسی که عمه‌ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است.

وی اشاره به زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) که توسط امام رضا(ع) بیان‌ شده داشت و گفت: امام رضا (ع) در زیارت حضرت فاطمه معصومه(س)تاکید فرمودند که این بانو را این‌گونه خطاب کنید: «السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه» این زیارت‌نامه صرفاً برای اشاره به امام‌زاده بودن حضرت معصومه(س) نیست، بلکه مطلب دیگری را حضرت مورد تاکید دارند و آن حضرت معصومه(س) اعتقاد به امامت ائمه و معرفت به مقام ایشان داشته‌اند.

رضایی ادامه داد: در زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) ابتدا به انبیا و چهارده معصوم(ع) سلام می‌دهیم، بعد به حضرت معصومه(س). امام رضا(ع) با این زیارت‌نامه مقام حضرت فاطمه معصومه(س) را به ما نشان دادند که ایشان هم‌رتبه با رسول خدا و ائمه(ع) است.

ایشان هم‌رتبه با فاطمه زهرا(س) است به همین دلیل می‌گوییم «عرّف الله بیننا و بینکم فی الجنة» خدای متعال در بهشت من را به شما معرفی کند «و حشرنا فی زمرتکم» و من را در زمره شما محشور کند. در تمامی این عبارات حضرت فاطمه معصومه(س) را در بین چهارده معصوم حساب می‌کنیم و هم‌جواری با ایشان را در بهشت خواهانیم.
https://jahannews.com/vdca6inau49nm61.k5k4.html
jahannews.com/vdca6inau49nm61.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *