حمل و نقل سبز پایتخت در دستور کار مشترک دولت و شهرداری/ از دوچرخه بازی اصلاح طلبان تا حرکت جدی به نفع هوای تهران
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 849511
به عینه میتوان تغییر محسوس مدیریتی از مدیریت نمایشی به مدیریت اجرایی هدفدار و برنامه محور را مشاهده کرد.
گروه جامعه جهان نيوز: تغییر دوره مدیریتی در کشور باعث ایجاد خیر و برکتهای زیادی برای مردم شده است. درحالی که در دوره مدیریتی قبل بویژه در دولت و شورای شهر و شهرداری تهران سیاسی کاری در فضای کشور سایه افکنده بود، در دوره مدیریتی فعلی و پیش رو شاهد آن هستیم که اجرای درست امور اولویت و سرلوحه کار مدیران کشور قرار گرفته است. در شهرداری تهران این رویه به خوبی قابل لمس است.
در همین حیطه یکی از حوزه های اصلی رفاه عمومی در کلانشهر تهران مساله حمل و نقل عمومی آسان و پاکیزه و سالم است. حمل و نقل عمومی خود در آلودگی هوای شهری بسیار تاثیرگذار است. فرسوده شدن ناوگان حمل و نقل تهران بر هیچ کس پوشیده نیست. با وجود همسویی مدیریتی شهرداری تهران و دولت دوازدهم دیده می شد که دولت بدهی خود را به شهرداری ها نه تنها پرداخت نمیکند بلکه در تسهیل رفاه عمومی نیز همکاری مناسبی میان این دو دیده نمی شد و طرح های حمل و نقل عمومی به مواردی ختم می شد که نه تنها دردی از مشکلات مردم دوا نمی کرد بلکه شاهد یک نوع مدیریت شوآفی و نمایشی در سطح تهران بودیم که نشان می داد رویه مدیریتی در کلانشهری مانند تهران متاسفانه به جای اجرای واقعی و تسهیل حمل و نقل عمومی بازی نمایشنامههای سیاسی برای القای کار کاذب در شهر تهران است.
در همین حیطه بود که ماجرای دوچرخه سواریهای «پیروز حناچی» در شهر تهران و طرحی که سعی داشت دوچرخه سواری را در شهر تهران را عمومی کند، کلید خورد. طرحی که به زعم اصلاح طلبانی که خود در حوزه شهرداری و حمل و نقل عمومی سطح تهران تجربه داشتند حتی نمی توانست یک صدم از مشکلات این حیطه را حل کند. افرادی چون « غلامحسین کرباسچی» و «محسن هاشمی رفسنجانی» از جمله منتقدان اصلی این طرح بودند و مطرح می کردند که حمل و نقل عمومی نیاز به کار اجرایی جدی دارد نه کارهای نمایشی از نوع دوچرخه سواری.
جالبتر اینکه ناوگان حمل و نقل تهران از جمله اتوبوسها آنچان فرسوده شده بودند که خود یکی از عوامل اصلی آلایندگی شهر تهران به حساب می آمدند و داخل کابین اتوبوس ها با توجه به فرسودگی آنان خود پر از دود بود و به اتاق گاز منوکسید کربن برای شهروندان بدل شده بودند. نکته اساسی اینجاست که حمل و نقل عمومی در کشورهای مختلف راهی برای کاهش آلایندگی محیط زیست شناخته میشود اما همین اتوبوس ها باعث آلودگی شدید هوای پایتخت میشدند.
حالا این رویه با حضور مدیران اجرایی جدی و کارآمد در دولت و شهرداری و همکاری مناسب این دو تغییر محسوسی پیدا کرده و باعث رشد و پیشرفت ناوگان حمل و نقل شهری شده است تا جایی که حمل و نقل سبز در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و «علیرضا زاکانی» بیان می کند که به سمت برقی سازی شهر تهران پیش میرویم.
در همین رابطه با همکاری دولت سیزدهم قرار است 3 هزار اتوبوس جدید به شهر تهران اضافه شود که از این تعداد یک هزار اتوبوس برقی است. از قرار معلوم بر اساس سخنان شهردار تهران در سال جاری ۱۲۶۰ اتوبوس جدید به تهران اضافه میشود و تا پایان سال نیز حدود ۵۰۰ اتوبوس نوسازی و بازسازی خواهد شد.
رئیس جمهور نیز اخیرا در حاشیه جلسه هیات دولت از برخی خودروهای هیبریدی و تمام برقی شده داخلی بازدید کرده بود و در این رابطه مطرح کرده است: «با توجه به مشکلات زیست محیطی و آلایندگی خودروهای احتراقی و نیز ظرفیت کشور در عرصه زیرساختهای برقی، ایجاد تحول در عرصه تولید خودرو و افزایش تولید خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار دولت مردمی و بالاخص وزارت صمت قرار گرفته، تا ضمن کمک به کاهش آلایندگی محیط زیست از ناحیه خودروهای شخصی و عمومی در مصرف سوخت نیز صرفهجویی صورت گیرد.»
گفتنی است بر اساس توافقات صورت گرفته میان وزارت صمت و دستگاههای مربوطه از جمله شهرداری تهران، نصب جایگاههای شارژ خودروهای برقی در تهران آغاز شده و تا هفته دولت حداقل ۷۰ ایستگاه افتتاح خواهد شد و تا پایان سال علاوه بر گسترش زیرساختهای استفاده از خودروهای برقی در تهران، ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در مسیر بینراهی میان استان تهران و استانهای همجوار و برخی دیگر از استانهای پرتردد نظیر خراسان رضوی نیز نصب خواهند شد. تاکنون 15 ایستگاه برقی نیز در پایتخت افتتاح شده است و اولین ایستگاه برقی کشور نیز در ششم شهریور سال جاری افتتاح شد و دو روز بعد تعداد این ایستگاه ها به 15 عدد رسید که خود گویای سرعت کار برای برقی سازی شهر تهران است.
شهردار تهران در این زمینه در مراسم افتتاح 15 ایستگاه شارژ برقی گفت: « تاکنون در ۱۵ ایستگاه ۷۴ دستگاه شارژر مستقر شده است. همچنین در افق تفاهم انجامشده نصب ۵ هزار دستگاه تا انتهای سال ۱۴۰۳ در بیش از ۱۷۰۰ نقطه پیشبینی شده است.»
زاکانی با اشاره به تأمین ناوگان بهعنوان یکی از گامها در مسیر برقیشدن تهران گفت: «با تکیه بر توان داخل و ظرفیتهای بینالمللی، اتوبوس برقی را در اولویت قرار دادیم. امروز شهرداری تهران برای ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل شهری قرارداد بسته است. همچنین ۵۰ هزار تاکسی برقی بهصورت ویژه مدنظر قرار گرفته. خوشبختانه وزارت صمت یک لیست شامل هفت خودرو ارائه داده است تا عرصه جدیدی را در خدمترسانی رقم بزنیم.»
وی ادامه داد: «از سوی دیگر، تولید و ورود بیش از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را نیز در دستور کار قرار دادهایم. بنابر آمار، ۱۳ درصد آلودگی تهران بهواسطه موتورسیکلتهای کاری است که پیمایش بالایی دارند. همچنین بحث اسکوتر و روشهای جدید حملونقل در دستور کار است تا بتوانیم الگوی جدیدی را در تهران حاکم کنیم.»
بر همین اساس تولید خودروهای برقی عمومی نظیر تاکسی، خودروهای اشتراکی و خودروهای شخصی در دستور کار دولت قرار داشته و علاوه بر عرضه خودروهای برقی مونتاژی در حال حاضر، خط تولید تجاری خودروهای هیبریدی و تمام برقی داخلی نیز از سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
بنابراین با همکاری بهینه شهرداری تهران و دولت سیزدهم سه کارمهم در حوزه برقی سازی خدمات حمل و نقل شهری پایخت و دیگر شهرهای کشور در حال انجام است. اول اینکه قرار است به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اتوبوسهای برقی اضافه شود. این موضوع ورای نوسازی و بازآمد اتوبوس های فرسوده شهری است. از سوی دیگرقرار است تاکسیهای شهر تهران نیز سبز شوند و با انرژی برق در سطح شهر تهران تردد کنند. در همین رابطه جایگاههای شارژ خودروهای برقی نیز در سطح شهر تهران افتتاح خواهد شد که زیرساخت های تسریع و گسترش استفاده از خودروهای برقی در پایخت را بوجود می آورد. بر این اساس باید گفت که به عینه میتوان تغییر محسوس مدیریتی از مدیریت نمایشی به مدیریت اجرایی هدفدار و برنامه محور را مشاهده کرد. این درحالی است که دولت و شهرداری تهران با مدیریت فعلی تنها دو سال است که زمام امور را در اختیار گرفتهاند اما میزان تغییر و تاثیر آن بسیار محسوس است.
شهردار حناچی در منطقه دو شهر داری مسیر دوچه زده با کلی هزینه هرکس در این منطقه دو چرخه سواری دیده بنوسه کلی هم هزینه شده چرا هم شهر دار هم شورای شهر باید محاکمه می شدند.
اتفافا من به عنوان یک شهروند که ماشین سرکار نمیبرم از زمان کرونا مسیر ۱۵ کیلومتری تا اداره رو با دوچرخه از مسیر ویژه طی میکنم و خیلی ها رو هم دوچرخه سوار میبینم و برای هم دست تکون میدیم. از این بابت احساس زندگی در شهر متمدن بهم دست میده و حناچی رو دعا میکنم که باعث سلامت مردم شد.
امثال شما به گلابی برجام که انجام آن به اراده دشمن بود باور داشتید ( دید که نشد) اما الان که کار به اراده ی مدیران توانای انقلاب است در حال تشکیک هستید . خواهید دید که می شود و ما انقلابی های حزب اللهی ولایتمدار می توانیم.
همش برای آینده است، ۱۲۶۰ اتوبوس جدید به تهران اضافه میشود، در افق تفاهم انجامشده نصب ۵ هزار دستگاه شارژ برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را نیز در دستور کار قرار دادهایم.
رفتن به محل کار با دوچرخه توسط شهردار قبلی یک اقدام نمادین بود. اگر مردم بجای خودرو با دوچرخه به محل کارشان بروند البته در صورت تخصیص معابر مخصوص و استقبال مردم، هم آلودگی هوا و آلودگی صوتی کاهش پیدا می کند، هم بنزین که ثروت ملی است هدر نمی رود و هم به سلامت مردم کمک می شود.
از کار خود دفاع کنید . گذشته و دیگران را تخریب نکنید اینگونه که باشد آینده شما را نیز تخریب خواهد کرد .اینکه هر زمان اسم آقای حناچی را میبریدبا موضوع دوچرخه مسخره میکنید امر پسندیده ای نیست و زیبنده انسان مسلمان هم نیست . همین الان با دلایل منطقی میتوان عملکرد شهردار وقت را زیر سوال برد .
یه روز تو خط ویژه دوچرخه طالقانی رکاب میزدم که ماشین پارک شده در سر تقاطع پارک ممنوع جلوی راهم رو گرفته بود. به سختی رد شدم.
عابری که متوجه ماجرا شده بود بهم گفت ناراحت نباش صد سال طول میکشه تا بعضی ها فرهنگ دوچرخه سواری شهری رو یاد بگیرن!
شهرداری ها همیشه پول دارند و می توانند کارهای بزرگی انجام دهند . در دولت قبل و شهرداران قبلی هم پول بود ولی اراده کار نبود . نمی خواستند کار کنند تا سروصدای مردم در بیاد . چطور الان داره کار می شود ولی قبلا کار نمی شد .
من یک دوچرخه سواران واز نوع نقدشما رضایت ندارم،درتمام دنیا برای اینکه مردم به وسائل نقلیه ای که جنبه ورزشی هم داشته باشه بها میدهند،طرح دوچرخه استیجاری در بعضی نقاط میتونست شروعی ولو اندک برای ترغیب باشد اما دوچرخه ها مناسب نبودند،مکانسازی مناسبی در معابر وجود ندارد،گویا هنوز دوچرخه را برسمیت نمیشناسندوبرایش درچگونگی حمل و نقل ارزشی قایل نبوده ونیستند،دوچرخه برقی،اسکوترهای مختلف وتولیدوعرضه برای استفاده هم جنبه ورزش کردن وتقویت سلامت دارد،هم ایجاد اشتغال است.
بیایید درست وآینده مآب به امور بین بشیم تا نگاهی از سر سیاست وسیاسی بازی و....
مسیر ویژه ی تانک زاکانی را آماده کرده اید؟؟!!! حتما تانکش هم برقی و در جهت زدودن آلودگی هوای تهران باشد و برق هسته ای هم برای شارژ باطری ها مهیا باشد لطفا… نه اینکه برای شارژ باطری ها از نیروگاه های مازوت سوز استفاده بشود…