چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

تاج: قرارداد قلعه‌نویی تا جام جهانی است

جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب: 845882
تیمی که کل پول خود را از صنعت می‌گیرد، بنا نیست بودجه دولت و صداوسیما را به آن بدهیم.
تاج: قرارداد قلعه‌نویی تا جام جهانی است
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال که مهمان برنامه تلویزیونی ورزش و مردم بود درمورد قوانین جدید نقل و انتقالات و برنامه‌های تیم ملی فوتبال صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*ابتدا روز خبرنگار را تبریک می‌گویم. این قوانین نقل و انتقالاتی برآمده از تمام اطلاعاتی بود که در مجوز حرفه‌ای کسب کردیم. این اطلاعات بارگذاری شده بود و برای آن تیمی گذاشتیم تا بررسی کنند تا ببینیم از باشگاه‌ها چه تحویل گرفتیم. اولین مورد جدی کردن ایفمارک برای همه بود. بازیکنانی حتی خارجی بودند که قرارداد می‌بستند و پس از مدتی دچار مصدومیت یا مجروحیت می‌شدند. کار بدی نیست و خیلی درموردش توضیح نمی‌دهم. 

*دومین مورد آپشن ۲۰ درصد قرارداد‌ها است. قراردادی داشتیم که به ما اعلام می‌شد، اما پشت آن آپشنی وجود داشت که مثلا می‌گفتند اگر گل زدی اینگونه است یا حق فسخ قرارداد، رضایت مدیرعامل و ... وجود داشت. به قول ما عمه بزرگ‌تر از خاله. یعنی خود قرارداد از آپشن‌ها کمتر بود.گفتند بیشتر از ۲۰ درصد برای هر قرارداد نمی‌توانید آپشن بدهید. این هم خیلی خوب بود. مورد دیگر مربوط به انعقاد قرارداد دسته جمعی کادرفنی بود که همه با هم با یک باشگاه قرارداد می‌بستند و اگر یک نفر دچار مشکل می‌شد، همه قهر کرده و می‌رفتند. آمدیم و گفتیم باید تک تک قرارداد بسته شده و شرایط متفاوت باشد. برای این مورد هم مثال خاصی داریم. بحث دیگر انعقاد قرارداد ارزی، یورویی و دلاری با داخل کشور بود.

در داخل کشور هرگونه معامله ارزی ممنوع است. در ایران کسی نمی‌تواند بگوید پرتغال کیلویی ۷ یورو است. گفتیم قرارداد‌ها از امسال باید با پول رایج مملکت بسته شود. برای این بحث نیز مدلی داشتیم که پرونده در کمیته وضعیت آمده و گفتند می‌خواستیم ریالی محاسبه کنیم، اما طرف پرونده دلاری قرارداد بسته بود. این هم از رسیدگی کمیته وضعیت ما خارج است و هم باید به فیفا، یوفا و دادگاه CAS برود. مورد دیگر ممنوعیت قرارداد یک ساله بازیکنان با باشگاه‌ها به صورت یک ساله بود. 

*در ۸_۷ مورد این قوانین پای دلالی وسط است. نمی‌گویم همه مخالفان دلال هستند، اما به صورت جدی برنامه، رسانه و همه چیز دارند. از همه جا فشار می‌گذارند. بازیکن وقتی یک ساله قرارداد می‌بندد، ایجنت امسال و سال بعد از او پول می‌گیرد. وسط کار هم با او مذاکره کرده و می‌گوید تا آخر فصل بازی نکن. به همین دلیل گفتیم باید قرارداد‌ها ۲ ساله و به بالا بسته شود تا استخوان‌بندی تیم‌ها تقویت شود. اینکه بازیکن را لژیونر کرده و قرضی با ۵ برابر قرارداد اصلی بازگردانیم نیز ممنوع شد. این گرفتاری‌ها را احصا کردیم. بازیکن خارجی هر تیم باید در ۶۰ درصد بازی‌ها حضور داشته باشد. یعنی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ ما بازی کند. به هر جهت وقتی بازیکن خارجی می‌آورید، یعنی به نسبت بازیکن داخلی، مزیت بزرگی دارد. نه اینکه بازیکن خارجی را ۲۰ دقیقه درون زمین بگذارید.

*۱۰ بازیکن خارجی داشتیم که اصلا بازی نکرده‌اند. عدد قابل ملاحظه‌ای هم گرفته است. وقتی واردات هر محصولی را به کشور داریم، برایش مزیتی قائل هستیم. مثلا می‌گوییم باید تعرفه‌ای بدهد یا از تولید داخلی‌مان باید خیلی بهتر شود. با این جمعیت ۸۰ میلیونی و این شرایط، نباید بازیکنی بیاوریم که وضعیتش از ایرانی‌ها بدتر است و حاضر نیستیم او را در زمین بگذاریم. به همین دلیل گفتیم اگر بازیکن خارجی ۶۰ درصد بازی نکند، یک سهمیه خارجی باشگاه کم می‌شود یا سال دیگر به او مجوز نمی‌دهند.

*درمورد بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور؟ آن‌ها نمی‌توانند قرضی بیایند و پول مضاعف بگیرند. همچنین هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات بازیکنان و کادرفنی را برعهده بگیرد.
*درمورد مالیات قراردادها؟ هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات را برعهده بگیرد. در قوانین جمهوری اسلامی، مالیات برعهده مودی یا فردی است که پول را می‌گیرد نه اینکه بگوییم مالیات با باشگاه. این اشتباه را در گذشته داشتیم، اما الان مالیات برعهده خود فرد است. درمورد کیفی کردن لیگ، برخی اعتراض داشتند یا لیگ پیر شده است.

*درمورد اظهارنظر محمدرضا ساکت مبنی براینکه قوانین فعلی سبب بالاتر رفتن میانگین سنی لیگ شده؟ در گذشته هر تیم ۳۸ بازیکن را در لیستش وارد می‌کرد که آمار بازی کردن این نفرات را دارم، اما به دلایلی نمی‌گویم. البته از این ۳۸ نفر به ندرت جوانان را بازی می‌دادند و برخی باشگاه‌ها صفر دقیقه به جوانان بازی داده‌اند. برخی هم ۲۰ دقیقه یا ۲ بازی از جوانان استفاده کردند. ایجنت‌ها تعداد زیادی بازیکن به باشگاه برده و ۳۸ قرارداد می‌بستند.

ممکن است به این قوانین ایراداتی باشد که مشغول رسیدگی به آن‌ها هستیم، اما این بار آمدند و گفتند ۱۹ بازیکن بالای ۲۳ سال که بزرگسالان هستند و سایر نفرات زیر این سن. همین امر لیگ را جوان می‌کند و پیر نمی‌کند. اگر منظورشان تعداد بازیکنان است، همه آن ۳۸ نفر که بازی نمی‌کردند و در مجموعه خود فعال نبودند.

*در واکنش به اینکه باشگاه‌های خصوصی مدعی هستند چرا آن‌ها باید سقف بودجه را رعایت کنند؟ از ۱۶ باشگاه ما ۱۳ باشگاه دولتی هستند. یعنی دست‌شان در جیب دولت است یا به دولت وابسته هستند، اما در همین باشگاه‌ها می‌بینیم بدهکاری زیاد است. با ارفاق به ۶ باشگاه لیگ برتری، ۲ باشگاه دسته اولی و ۲ باشگاه بانوان مجوز حرفه‌ای دادیم. همه باشگاه‌ها مقروض بودند. همین الان هم هستند. وقتی قرض‌های جدی روی هم بیاید، کار سخت می‌شود. مجوز حرفه‌ای یعنی باشگاه را از لحاظ مالی به روز کرده و بگویید از هر حیث توانمندی مالی ورود به مسابقات حرفه‌ای لیگ قهرمانان را دارد. یعنی حتی اگر در آن مسابقات چهاردهم شد، ممکن است امسال اول شود. می‌تواند به لیگ آسیا آمده و در آن شرکت کند. ما نمی‌دانیم کدام تیم اول یا دوم می‌شود، اما باید مجوز حرفه‌ای داشته باشد.

*اگر می‌خواهیم لیگ ما مثل انگلیس جذاب باشد، باید قرارداد‌ها به هم نزدیک باشد تا همه تیم‌ها بتوانند بازیکن خیلی خوبی بگیرند. وقتی ۴ تیم بیش از ۶۶ درصد هزینه‌های کل لیگ را در اختیار داشته باشند، درست نیست و نباید یک تیم هزینه‌اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد. مثل رقابت پیکان و پراید است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند. ما چیزی را ابداع نکردیم. توسعه ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه از جایی شروع و به جایی ختم می‌شود. اصلا می‌گوییم عده‌ای مخالف فدراسیون، اما مخالف فوتبال که نیستند. باشگاه‌ها باید حتما بدهکاری خود را رفع کرده و مجوز حرفه‌ای بگیرند. قطعاً باید منابع درآمدی‌شان احصا شود.

نمی‌شود همه این موارد هم با هم درست شود. باشگاهی خودش نمی‌دانست چه قدر بدهکار است، اما الان دیگر اینگونه نیست. دست کم می‌دانند چه قدر بدهکار هستند.

*درمورد مشکوک بودن کنترل سقف بودجه؟ باشگاه‌ها عدد ثابتی دارند. بنا نیست ملوانی که حدود ۵۰ میلیارد هزینه کرده، ناگهان ۳۰۰ میلیارد هزینه کند. روی این باشگاه‌ها اصلا حرف نداریم، اما ۶_۵ باشگاه دانه درشت داریم. برخی باشگاه‌ها مشکل مالی ندارند. کارخانه و سیستم‌هایی در اختیارشان است که هر مقداری مجوز داشته باشند، می‌توانند هزینه کنند. این را مقداری محدود کردیم، زیرا مشکل مالی نیست، اما همین استقلال و پرسپولیس که به بورس رفته‌اند، باید داده‌ها، ستاده‌ها و ارزش افزوده را به بورس ببرند. در واقع باید سازمان و موسسه سودده را به بورس ببرید نه زیان‌ده. باشگاهی را در بورس عرضه کردیم که زیان‌ده است. یعنی اگر هزار سهم داشته باشید، به همان اندازه ضرر کردید. باید جایی جلوی این کار را گرفت در غیر این صورت مثل صندوق‌های قرض الحسنه‌ای می‌شود که بدون پشتوانه پول مردم را گرفتند.

*اکنون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر و ... سقف بودجه خود را به ما می‌دهند که ۲ راه کنترلی خیلی قوی داریم. برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد که نمونه‌اش را در بحث مجوز حرفه‌ای داشتیم. اکنون به جز مدیرعامل، همه اعضای هیات مدیره و رئیس مجمع باید امضا کنند. یعنی مثل یک کارخانه، زیرا اگر تخلفی صورت گرفت، پای همه گیر باشد. دومین مورد این است که به دلیل دولتی اداره شدن باشگاه‌ها به موجب قانون، سازمان بازرسی کل کشور نیز با مستقر شدن در مجموعه‌ها وظایف بازرسی خودش را انجام می‌دهد.

*درمورد اینکه آیا راهکاری برای جلوگیری از حذف نشدن استقلال از لیگ قهرمانان وجود نداشت؟ برای مجوز حرفه‌ای ۳۵ مورد داریم که پس از پایان مدت، استقلال فقط ۱۹ مورد را جواب داده و بارگذاری کرده بود. خود من پیگیر کار بودم. یکی از مشکلات استقلال بدهی استراماچونی و. بود که پس از بسته شدن پنجره آن را پرداخت کردند. باید پرسید آن‌هایی که پول را دادند، چرا زودتر این کار را انجام ندادند. 

*حجت کریمی خیلی کمک کرد تا این دوره را زود برساند، اما نشد. الان هم خطیر آمده که یک فرد فرهیخته و دانشگاهی است. مدرک دکترای دانشگاه صنعتی شریف را دارد. قبلی‌ها نیز از جنس این کار بودند، اما خطیر اطلاعات خیلی خوبی دارد. خودش جزء افرادی است که بحث قانون سقف بودجه و قوانین نقل و انتقالات را دنبال کرد. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش باید بدانند یک قدرت و توانمندی برای کشور در آسیا است. همه باید تلاش کنیم موانع این باشگاه را رفع کنیم تا سال بعد حتما مجوز بگیرد. اطمینان دارم این اتفاق می‌افتد. من نمی‌توانم بگویم استقلال قطعا دیگر حذف نخواهد شد، اما اطمینان دارم با فرآیندی که این باشگاه دنبال می‌کند و باید هم این کار را انجام بدهد، امید داریم دیگر حذف نشود. باید بدهی‌هایش را شناسایی کرده و برای پرداخت آن برنامه‌ریزی کند. باید حقوقش هم به او پرداخت شود. در برخی کشور‌ها درآمد حق پخش تلویزیونی بین ۶۲ تا ۷۳ درصد متفاوت است. نمایندگان مجلس باید این مسئله را در برنامه هفتم توسعه بیاورند.

*یکی از شرایط صدور مجوز حرفه‌ای، قرارداد با تلویزیون خواهد بود. مدیران صداوسیما می‌گویند پول نداریم. روزی فوتبال با تلویزیون به خانه مردم رفت؛ حالا تلویزیون به‌خاطر فوتبال در خانه مردم است. باید با فدراسیون فوتبال تعامل کنند و این یک «باید» است. شاید برنامه‌ای باشد که برای ما مهم نیست، اما تلویزیون برای کشور است. تیمی که کل پول خود را از صنعت می‌گیرد، بنا نیست بودجه دولت و صداوسیما را به آن بدهیم و باید فکری برای تخصیص درآمد حق پخش کنیم. باشگاه‌ها می‌توانند هر رقمی را در رده پایه و آکادمی هزینه کنند و اصلاً می‌توانند سه ورزشگاه بسازند. سقف بودجه برای تیم‌های لیگ برتری وضع شده است.

*در مورد سرمایه‌گذاری سرشار عربستان در بخش فوتبال با جذب ستاره‌های بزرگ جهان؟ من با رئیس فدراسیون عربستان رفیق هستم. آن‌ها گردشگری و سینمای خودشان را هم توسعه می‌دهند و پول گنده‌ای را در ورزش و صنایع دیگر هزینه می‌کنند. عربستانی‌ها می‌خواهند نسبت به نفت بی‌نیاز شوند که این موضوع برای ما عملیاتی نیست. توسعه ساختنی است و خریدنی نیست. اگر رونالدو را به ایران بیاوریم، فوتبال ما خیلی رشد نمی‌کند. آن‌ها بهترین مربی دنیا یعنی مورینیو را به‌عنوان استعدادیاب جذب کرده‌اند. اگر خود عربستان به ایران بیاید، باز هم می‌بازد! با این حال لیگ قهرمانان آسیا محل تقابل پول‌ها و قدرت‌هاست. ما هم تنها نیستیم و کشور‌های قطر، ازبکستان و عراق، فوتبال را مانند ما اداره می‌کنند.

*درباره اینکه باشگاه تراکتور نمی‌تواند محمد نادری را به‌خاطر قوانین جدید به خدمت بگیرد؟ فردا جلسه‌ای در همین خصوص خواهیم داشت. ما ایستادیم تا لیگ درست شود و چنین حرف‌هایی وجود دارد. تراکتوری‌ها روی قرارداد لژیونر‌ها موردی را اعلام کرده‌اند که حرف بی‌ربطی نیست. آن‌ها می‌گویند ملیت را در نظر بگیرید، اما، چون ITC بازیکن از کشور دیگر می‌آید، او بازیکن خارجی است. می‌خواهیم جلوی ولخرجی را بگیریم، نه اینکه مقابل هم بایستیم. در قوانین جدید آمده اگر بازیکن پُست بی‌ربطی بگذارد، از قراردادش کسر می‌شود. با این حال قانون سقف بودجه روی سایر بند‌ها سایه انداخت.

*در پاسخ به این پرسش که آیا باشگاه سپاهان قانون سقف بودجه را رعایت کرده؟ قرارداد‌های سپاهان نیامده و باید تا روز یکشنبه بیاید. هیچ فرقی بین باشگاه‌ها گذاشته نمی‌شود و همه به‌صورت یکسان دیده می‌شوند.

*درباره شرایط تیم فوتبال امید؟ برنامه‌های تیم امید دیر شروع شد. به‌خاطر ارتباط خوبی که با AFC داریم، به‌جای کافا در تورنمنت غرب آسیا حضور داشتیم و بازی‌های بسیار خوبی کردیم. تیم امید به ترکیه رفت و با ازبکستان هم بازی می‌کند. ما یک تیم به چین می‌بریم (برای شرکت در بازی‌های آسیایی) و تیمی که در این مسابقات شرکت می‌کند، شرایط سنی متفاوتی دارد. این مسئله را پیش‌بینی کرده‌ایم.

*در مورد طلب فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی از فیفا؟ روابط خوبی داریم، اما قدرت ما بر برخی امور نقش نمی‌بندد. من نمی‌توانم مسئله تحریم را حل کنم و به همین خاطر برای VAR مشکل داریم. پول ما را به هیچ وجه به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه نمی‌دهند و تحریم‌هایی که از زمان ترامپ وضع شده، اصلاً کاهش نیافته است. اینفانتینو می‌گفت نمی‌توانیم ریسک را به گونه‌ای برداریم. در صنعت می‌توانیم الکترود وارد کنیم، اما اینجا پای فیفا در میان است.

این فدراسیون قبلاً پول را به واسطه منتقل می‌کرد، اما الان باید همه حساب‌های مقصد را بنویسد و به حسابی که به نام ایران باشد، پولی پرداخت نمی‌کند. فدراسیون فوتبال را با محدودیت‌های زیادی اداره می‌کنیم و پذیرفته‌ایم که فدراسیون را مدیریت کنیم. در آن زمان باید با همه این موانع آشنا می‌بودیم.

*با اشاره به وضعیت ورود پروژه کمک داور ویدیویی (VAR)؟ با اینفانتینو صحبت کردیم و مبلغ سه میلیون یورو پروژه «فوروارد» دو سال گذشته، احتمالاً در پروژه کمک داور ویدیویی هزینه می‌شود. از پنج شرکت مد نظر فیفا برای سیستم VAR، یک شرکت اسرائیلی و یک شرکت آمریکایی بود. یک شرکت هم در آمریکا ثبت شده و کار‌های لازم را برای شرکت ABS انجام دادیم. شیطنتی از داخل کشور انجام و گفته شد بیش از ۱۲ درصد دستگاه‌های VAR، متعلق به کشور آمریکاست. طبق قوانین تحریم‌ها ورود محصولاتی که بیش از ۱۲ درصد تجهیزات آن آمریکایی باشد، ممنوع است. ۲۰ درصد نتایج بازی‌ها با اشتباه داوری رقم خورده و بانوان هم باید به ورزشگاه‌ها بیایند.

*در مورد مسئله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها که سبب تعویق یک هفته‌ای لیگ برتر فوتبال شد،؟ ان‌شاءالله این مسئله حل شده و باید به سراغ زیرساخت‌ها برویم تا ورزشگاه‌ها آماده ورود بانوان شوند. ورزشگاه‌های گل‌گهر و فولاد تقریباً آمادگی کامل دارند، اما ورزشگاه آزادی پُر از سنگ است. همه نهاد‌ها کمک می‌کنند و اگر کمک داور ویدیویی نباشد، جو ورزشگاه ملتهب می‌شود.

*در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل ورود VAR به ایران حل شده یا خیر؟ راهی پیدا شده که معذورم آن را بگویم. ممکن است این دستگاه‌ها توسط فیفا تأمین و وارد کشور شود.

*درباره شرایط تیم ملی فوتبال؟ارزیابی مثبتی از کادر فنی داریم و اتفاقات خوبی از صبح تا انتهای شب می‌افتد. در کمپ تیم‌های ملی به‌خاطر خشک شدن چاه‌های ورزشگاه آزادی، مشکل آب را داشتیم و با شهردار تهران رایزنی کردیم تا مشکل حل شود. تیم ملی ایران با تیم ملی بلغارستان و در ادامه با کیپ‌ورد بازی خواهد کرد. کیپ‌ورد تیمی آفریقایی است که نام سختی دارد، اما در رده ۶۶ جهان است و با تیم ملی مراکش صفر - صفر مساوی کرده بود.

*اقدامات برای برگزاری دیدار با کیپ‌ورد در تهران انجام شده و مهر ماه در تورنمنت بین‌المللی اردن بازی می‌کنیم. ایران جزو فدراسیون کافا به شمار می‌رود، اما رایزنی کردیم تا در این تورنمنت شرکت کنیم. روز ۲۱ مهر به مصاف تیم ملی عراق می‌رویم و اگر پیروز شویم، سه روز بعد با برنده دیدار اردن - قطر بازی می‌کنیم. اگر هم ببازیم، با بازنده این مسابقه بازی خواهیم کرد. سرمربی تیم ملی فوتبال تصمیم می‌گیرد این تیم مقابل چه تیم‌هایی صف‌آرایی کند. در جام ملت‌های آسیا و حتی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ با تیم‌های اردن، قطر و عراق درگیر هستیم.

*در مورد وضعیت قرارداد مربیان تیم‌های ملی و امید ایران و اینکه آیا بابت موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، شرطی در قرارداد قلعه‌نویی درج شد؟ قرارداد قلعه‌نویی و کادر فنی تیم امید را بستیم. شرایط در قرارداد معلوم می‌شود که نمی‌توان تمام آن را اعلام کرد، اما قرارداد قلعه‌نویی تا جام جهانی است.

*در واکنش به اهدای خودرو به بازیکنان تیم ملی و اعتراض دیگر رشته‌های ورزشی؟ اینکه چرا سر و صدا کرد را، نمی‌دانم، ولی واقعیت این است همه ورزش‌ها قابل احترام هستند و افتخارآفرین می‌کنند. سرمایه‌گذاری که فوتبال می‌کند در دیگر رشته‌ها وجود ندارد. باید از کشور‌هایی مثل قطر بترسیم، چون سرمایه‌گذاری سنگینی می‌کنند. در ماه مبارک رمضان هر شب ۷ میلیون نفر فوتسال می‌دیدند. لیگ شروع شود، میلیون‌ها نفر بازی‌ها را می‌بینند. نباید این‌ها را در مقام مقایسه دید و مقام مقایسه ورزشکار با ورزشکار باشد. کسی که قهرمان کشتی شده، زحمت کشیده که افتخارآفرینی می‌کند. زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز خودرو دادند که همین جا اعلام می‌کنم نه آن زمان گرفتم و نه الان. بازیکنان شامل این موضوع شدند و کادرفنی و سرمربی نگرفتند. در قانون آمده است فقط بازیکنان باید حواله خودرو را بگیرند.

*درباره اظهارات سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما در رابطه با حق پخش تلویزیونی؟ در بند‌های AFC آمده حقوق شناخته شده فوتبال را در آیتم‌های مالی ببینید. فوتبال چیزی نیست که محلی نگاه شود. در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده که فدراسیون موسسه مستقلی است که با قوانین فیفا اداره می‌شود. در بند‌های AFC اشاره شده که فوتبال باید از ۶ منبع مالی اداره شود، یکی از این‌ها حق پخش تلویزیونی است، بقیه تبلیغات دور زمین، تبلیغات روی پیراهن، ترانسفر بازیکنان و درآمد‌های حاصل از برگزاری بازی است. عمده درآمد باشگاه‌ها در سال گذشته از اسپانسر‌ها بود. AFC تأکید کرده که در بحث مجوز حرفه‌ای باید ۶ منبع مالی را داشته باشید. قبول دارم باید طرح را به صورت قانونی به مجلس شورای اسلامی ببریم. موضع شورای نگهبان در ابتدا این بود که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود. مجمع تشخیص نیز پس از رأی اولیه دوباره به مراجع پایین دستی ارجاع داد.

*پیشنهادم این است که در برنامه هفتم دیده شود. ما و صداوسیما باید با هم پیش برویم. پولی در اختیار صداوسیما قرار بگیرد و بگوییم این پول شناخته شده فوتبال است. وقتی این پول به فوتبال داده شود ما هم از بودجه دولتی دست می‌کشیم و فوتبال را از حقوق خودمان اداره می‌کنیم. این کار چند خاصیت دارد. تیم‌هایی در استان‌ها و شهر‌ها داریم که کارخانه دارند و در واقع کارخانه‌ها تیمداری می‌کنند، در حالی که در دنیا این تیم‌ها هستند که کارخانه‌داری می‌کنند. با گرفتن حق فوتبال، استان‌های شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان و ... که کارخانه ندارند، یک روزی امیدوار به تیمداری می‌شوند. ما باید این حق را سر جایش بنشانیم.

*این طرح در مجلس به دلیل مراسم تاسوعا و عاشورا دو هفته عقب افتاد. زمان‌مان کم است. قوانین فوتبال چیزی نیست که در اختیار فدراسیون فوتبال باشد. وقتی به باشگاه‌ها برای گرفتن مجوز حرفه‌ای و قرارداد با صداوسیما فشار بیاورند حتماً شما (اشاره به صداوسیما) و ما را دچار اشکال خواهد کرد. اگر در قرارداد با صداوسیما، عدد صوری ثبت شود همان سندسازی می‌شود که بابتش محروم شدیم. امسال این کار را نکردیم و برخی از باشگاه‌ها حذف شدند. این حرف درست است که تلویزیون نیز مسابقات را رایگان پخش می‌کند.

*شاید در دنیا بابت حق پخش پولی هم بگیرند، ولی میلیون‌ها نفر فوتبال را می‌بینند و با هیچ پدیده اجتماعی قابل مقایسه نیست. اگر فوتبال را از صداوسیما بگیرید، چه چیزی قابل پخش دارد؟ خیلی از برنامه‌ها پس از فوتبال ساخت و تولید می‌شوند، بنابراین برای اهمیت این موضوع باید فکری کنیم. دست من نیست که قانون را تغییر بدهم. دیر یا زود ابلاغش باید داده شود. قبل از اینکه پیاز و شلاق را بخوریم و تاوانش را بدهیم، باید راه حلی پیدا کنیم! وارد بقیه ورزش‌ها نمی‌شوم، اما به قول ما اصفهانی‌ها تومنی ۱۵ هزار بین تماشاگران فوتبال و بقیه رشته‌ها فرق است. اگر صداوسیما اعلام آمادگی کند، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ آماده برگزاری نشست‌هایی برای حل حق پخش تلویزیونی است.

*باید لایحه به مجلس برده شود، اما مجلس هم حرف خودش را دارد و می‌گوید چرا فلان تیم صنعتی باید این همه پول بدهد. ما راه حل دادیم و گفتیم به جای اینکه از این جیب کُت پول بدهند، از آن یکی جیب بدهند! ما پول اضافه‌ای نمی‌خواهیم بدهیم. فوتبال باید از حقوق شناخته شده خودش اداره شود. این همه مدیران را به خاطر پرونده ویلموتس، استراماچونی و ... به بی‌لیاقتی متهم می‌کنیم، ولی آیا داشتند که ندادند؟ درآمدی نبود که پول آن‌ها را بدهند.

*وضعیت تیم ملی فوتبال بانوان؟ در رنکینگ شش پله صعود کردیم و باید امور بانوان جدی‌تر گرفته شود. اردو‌هایی برای تیم ملی بانوان تدارک دیده شده که آن‌ها را دنبال می‌کنیم. وضع‌مان نسبتاً خوب است، ولی باید بیشتر به بانوان توجه شود.

*در واکنش به جرایم سنگین کمیته انضباطی برای برخی پرونده‌ها در سال گذشته؟ باشگاه‌ها به شرط رعایت کردن می‌توانند هیچ جریمه‌ای متقبل نشوند. امسال شرایط بد و سخت‌تر خواهد شد. امسال فقط سرمربی رئیس نیمکت است و هیچ کسی از سرپرست تیم گرفته تا کمک مربی و رئیس گلر‌ها نیز حق ندارد اعتراض کند. هر کسی اعتراض کند، همان شب محروم می‌شود. ستادی تشکیل شده است که همه بازی‌ها را می‌بیند. کل سیستم ما آنلاین شده است. ناظر بازی پس از هر دیدار در همان ورزشگاه وارد سیستم می‌شود و گزارش می‌دهد. این گزارش برای کمیته انضباطی قابل رویت است و همان جا می‌تواند تصمیم بگیرد. قبلاً ناظر بازی، گزارش را به سازمان لیگ می‌داد و این سازمان به دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌فرستاد. دبیرکل گزارش را تحویل کمیته انضباطی می‌داد و این کمیته پس از اعلام رأی، آن را به دبیرکل و دوباره دبیرکل به هیئت استان‌ها می‌داد و هیئت استان‌ها به بازیکن یا مربی ابلاغ می‌کرد. بعضاً می‌دیدیم سه هفته می‌گذشت تا رأی صادر شود و اثر وضعی آن می‌گذشت. الان این مسیر کوتاه شده است.

*درباره اعتراض باشگاه‌ها به اشتباهات داوری در فصل گذشته؟ در بحث داوری حق نداریم بگوییم اشتباه می‌کنیم، چون حقوق‌مان کم است. ما پذیرفته‌ایم که وارد زمین می‌شویم. از طرف دیگر، اشتباهات داوری جزو لاینفک بازی است و حتی در جام جهانی قطر با وجود سیستم VAR اشتباهات داوری دیده شد. در تلویزیون می‌بینیم که کارشناسی می‌گوید خط را نشان دهید، آن یکی می‌گوید برو عقب و دیگری می‌گوید پنالتی است! اینجا سه نظر متفاوت را در صحنه آهسته می‌دیدیم، ولی داور باید در یک لحظه تصمیم بگیرد. اشتباهات را توجیه نمی‌کنم. ما سهمیه داوران را کم کردیم. نمی‌توان سهمیه‌ای قضاوت دارد، اینکه بگوییم سهمیه فلان بازی در تهران برای آن داور است و یا، چون این بازی پخش تلویزیونی دارد باید فلان داور دیگری قضاوت کند. داور با کیفیت باید قضاوت کند، چون اگر این نباشد ناسزایش را ما می‌خوریم.

*در مورد برگزاری بازی‌های لیگ در وسط هفته؟ برای برنامه‌ریزی مسابقات لیگ چند مورد باید لحاظ شود، یکی مناسبت‌هاست، دیگری بازی‌های تیم ملی و بعدی بازی‌های تیم فوتبال امید. متأسفانه بازی‌های تیم امید در فیفادی نیست و به باشگاه‌ها فشار وارد می‌شود. اگر یک روز بازی‌ها عقب بیفتد، فیفادی را از دست می‌دهیم.
https://jahannews.com/vdcc4pq4i2bq048.ala2.html
jahannews.com/vdcc4pq4i2bq048.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *