يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چگونه غدیر را پاس بداریم؟

شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 843062
میهمانی گرفتن و اطعام مردم، در همه روز‌های تقویم دارای فضیلت بسیار است، اما در روز عید غدیر فضیلت بیشتری دارد.
چگونه غدیر را پاس بداریم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، یکی از دغدغه‌هایی که ذهن همه مومنان را به خود مشغول می‌کند این است که در روز عید غدیر چه کاری انجام دهیم تا دل مومنی دیگر را شاد کنیم. در احادیث ما نیز بسیار بر اهمیت این روز و برپایی سفره‌های اطعام، کمک به دیگران و شاد کردن یکدیگر توصیه شده است.

 باتوجه به اینکه دربارۀ نوع و چکونگی بزرگداشت عید غدیر سوالاتی ذهن همه را به خود مشغول کرده است برنامه‌های پیشنهادی برای بزرگداشت این روز مبارک توصیه شده که در متن زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱ - در روز عید غدیر طعام دادن ثواب بسیار زیادی دارد لذا پیشنهاد می‌شود با رعایت موازین بهداشتی غذایی آماده شده و در بین آشنایان یا همسایگان توزیع شود، همچنین می‌توان با خیریه‌ها هماهنگ کرده وتوزیع غذا را به آن‌ها سپرد.

امام رضا (ع) در فضیلت این عمل فرمودند: کسی که مؤمنی را در روز غدیر اطعام کند، مانند فردی است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.

 ۲ - در سیره امام حسن علیه السلام است که ایشان روز عید غدیر مهمانی می‌دادند. متاسفانه در شهر افرادی هستند که در مکان‌های مختلف، به دنبال روزی خود می‌گردند، نیّت کنید و در شب یا روز عید غدیر غذا تهیه و بین آن‌ها توزیع کنید.

۳- شیشه عطر‌های کوچکی خریداری کنید و به هر کس که در روز عید غدیر برخورد می‌کنید یک شیشه عطر هدیه دهید، بر اساس روایات امام صادق (ع) مؤمنان را به استعمال عطر در روز غدیر سفارش می‌کردند.

۴ - امام صادق (ع) فرمود: در روز غدیر، بر محمد و اهل بیتش صلوات بسیار بفرستید. می‌توانید غیر از اینکه صلوات می‌فرستید، آهنگ پیشواز موبایلتان را با صلوات و آوا‌های غدیری و علوی تغییر دهید تا دیگران را در این ثواب عظیم شریک دهید.

۵ - یکی از کار‌های تاکید شده در این روز بستن عقد اخوت است، شما نیز با دوستانتان عقد اخوت ببنید این عقد به صورت زیر است:

یکی از دو نفر دست راست خود را بر دست راست دیگری می‌گذارد و می‌گوید: وَآخَیْتُکَ فِی الِله، وَصافَیْتُکَ فِی الِله، وَصافَحْتُکَ فِی الِله، وَعاهَدْتُ الَله وَمَلائِکَتَهُ وَکُتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنْبِیآءَهُ وَالاْئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلی اَنّی اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَاُذِنَ لی بِ انْ اَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَاَنْتَ مَعی

با تو در راه خدا برادر می‌شوم، با تو در راه خدا راه صفا و صمیمیت در پیش می‌گیرم، با تو در راه خدا دست می‌دهم و با خدا، ملائکه، کتابها، فرستادگان و پیامبرانش و ائمه معصومین) ع (عهد می‌بندم که اگر از اهل بهشت و شفاعت شده، اجازه ورود به بهشت یافتم، داخل آن نشوم مگر آنکه تو با من همراه شوی. «اَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُخُوَّةِ ما خَلاَ» قبول کردم. سپس می‌گوید قَبِلْتُ «آنگاه دیگری می‌گوید جز شفاعت و دعا و زیارت، همه حقوق برادری را ساقط کردم» الشَّفاعَةَ وَالدُّعآءَ وَالزِّیارَةَ.

۶- صله رحم از مستحبات این روز است حتی با یک تماس تصویری جویای احوال بستگان و دوستانتان شوید.

امام رضا (ع) فرمودند: کسی که در روز غدیر به دیدار مؤمنی برود بعد از مرگ خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع می‌سازد، هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده، به او بشارت بهشت می‌دهند.

۷ - به نیت تبعیت از امام علی علیه السلام اگر از کسی دلخوری دارید او را ببخشید و برایش هدیه‌ای تهیه کنید و این عمل را جزو سیره معصومین و عبادات محسوب کنید. امام رضا (ع) فرمودند: غدیر روزی است که خداوند بر مال کسی که در آن عبادت کند می‌افزاید.

۸ - دم درب منزل و محل کارتان را با یک ریسه یا چراغ رنگی یا پرچمی کوچک تزیین کنید و اینکار را در فضای مجازی ترویج کنید. 

امام رضا (ع) فرمود: روز غدیر روز زینت است، کسی که برای روز غدیر زینت کند خداوند همه گناهان کوچک و بزرگش را آمرزیده، فرشتگانی به سویش می‌فرستد تا حسنات او را بنویسند و تا عید غدیر سال بعد بر درجات او بیفزایند.

۹ - عید غدیر بهترین روز برای هدیه دادن است به فرزندانتان وعده عیدی دهید و این روز را در ذهن آن‌ها ماندگار کنید.

۱۰ - روزه گرفتن در این روز بسیار ثواب دارد. خود و اعضای خانواده‌تان را از این ثواب محروم نکنید.

امام علی (ع) فرمودند: اگر بنده مخلصی در روزه این روز اخلاص داشته باشد، همه روز‌های دنیا توان برابری با آن را ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر کسی تمام روز‌های دنیا زنده باشد و همه را روزه دار سپری کند، ثوابش کمتر از ثواب روزه این روز خواهد بود و در جای دیگر می‌فرمایند: روزه روز غدیر خم نزد خداوند در هر سال برابر با صد حج و صد عمره مقبول است.

۱۱ - جشن تولد کودکانتان را به روز عید غدیر منتقل کنید. 

حضرت امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: روز غدیر، روز آراستن است. پس هر کس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند خطای کوچک و بزرگ او را می‌آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می‌فرستد، آنان نیکی‌های او را می‌نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می‌برند. اگر او جان دهد، شهید مرده است و اگر زیست کند، خوشبخت زیسته است.

۱۲- پخت شیرینی خانگی در خانه، فضای خانه و حال اهل خانه را خیلی خوب می‌کند و باعث می‌شود بچه‌ها پرسش‌های ارزشمندی در مورد چرایی پخت کیک بپرسند و این فرصت مناسبی است که مهر علی علیه السلام را در دلشان جای دهید.

۱۳ - یک اسباب بازی فکری بخرید و به کودکان کار هدیه دهید و به آن‌ها عید غدیر را تبریک بگویید اگر نوشته کوچکی نیز در مورد عید غدیر بر روی آن بچسبانید که آن‌ها را با این روز آشنا کنید حتما این روز در ذهنشان ماندگار خواهد شد. حضرت رضا علیه السلام روز غدیر را یوم التودّد نامیدند.

۱۴ - برای یکی از دوستانتان یک کتاب با موضوع امام علی علیه السلام بخرید و به آدرس او پست کنید. همچنین می‌توانید به ازای کودکان و نوجوانان در اقوام یک کتاب خریده و توسط پیک موتوری به درب خانه شان ارسال کنید. همینکه برای آن‌ها شخصیت قائل شده اید و اختصاصا و به نامشان بسته‌ای ارسال کرده اید آن‌ها را در این روز بی نهایت خوشحال خواهد کرد.

۱۵ - به بچه‌های فامیل زنگ بزنید و احوال آن‌ها را اختصاصا بپرسید و عید را به آن‌ها تبریک بگویید.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: حقا که روز غدیر روز عید فرح و سرور است.

۱۶ - امشب در هنگام خواب برای فرزندانتان یک قصه در رابطه با کرامات امیرالمومنین (ع) بگویید و آن‌ها را باعشق مولا آشنا کنید.

۱۷ - به زیارت قبور شهدا و آشنایان بروید و آن‌ها را با قرائت فاتحه‌ای در روز عید غدیر خوشحال کنید. 

بی شک شهدا زنده اند و از اینکار شما مسرور می‌شوند. حضرت رضا علیه السلام می‌فرمایند: در روز غدیر هر مرد و زن مؤمنی را شادمان سازید.

۱۸ - می‌توانید نذر کنید و یک دست لباس نو برای یکی از زباله گرد‌ها یا نیازمندان بخرید و به او هدیه دهید. حضرت امام صادق علیه السلام نیز می‌فرمایند: یکی از وظایف روز غدیر این است که مؤمن تمیزترین و گرانقدر‌ترین جامه‌های خویش را بپوشد.

 ۱۹- همانگونه که گفته شد روز عید غدیر صدقه دادن بسیار ثواب دارد. به نیت شادی روح امیرالمومنین علیه السلام به سوپرمارکت یکی از محله‌های حاشیه شهر بروید و حساب دفتری یک یا چند نفر را تسویه کنید.

امام علی (ع) فرمودند: فضیلت یک درهم که در روز غدیر صدقه داده شود، با فضیلت ۲۱۱ هزار درهم برابر است.

۲۱- حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: بر شما لازم است که که در روز عید غدیر برای سپاسگزاری از خداوند و ستودن او، روزه بگیرید.
 
همچنین امام علی (ع) می‌فرماید: کسی که مؤمن روزه داری را در غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است، سوال شد فئام چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر و صدیق و شهید.

۲۲- به دوستی که می‌دانید روزه است تماس بگیرید و به نیّت برآورده شدن حاجاتتان بگویید افطار امشب را برایش می‌آورید.

۲۳- امروز به نیّت تاسی از امیر مومنان (ع) گره گشایی از مشکلاتتان نیت کنید گره زندگی نیازمندی را باز کنید. برای اینکار لوازم مشاغل ساده خانگی را خریداری کنید و به او یاد بدهید از آن طریق امرار معاش کند. خودتان نیز می‌توانید محصولاتی که تولید می‌کند را با قیمت خوب از او خریداری کنید.

۲۴- خوشحال کردن دیگران یکی از مستحبات موکّد این روز است و برای خوشحال کردن چه کسی بهتر از همسرتان. می‌توانید امروز به همسرتان استراحت دهید و به او بگویید همه کار‌های خانه به عهده شماست. در حدیث است که امام رضا (ع) در عید غدیر احوال کسان و اطرافیان خود را تغییر می‌دادند و وضع تازه‌ای در آنان ایجاد می‌کردند.

همچنین حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: در روز غدیر مرد باید برای خانواده خود گشایش بیشتری فراهم کند.

۲۵ - خوشحال کردن پدر و مادرتان را جزو اولویت‌های اصلی این روز قرار دهید. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: از کار‌هایی که در روز عید غدیر مستحب است صله رحم است.

۲۶- دستور پخت کیک ساده و خوشمزه‌ای که بلدید را با چند نفر به اشتراک بگذارید و از آن‌ها بخواهید در این روز کیک درست کنند و عکس آن را برایتان بفرستند حتی به مناسبت این روز می‌توانید مسابقه پخت زیباترین کیک را در فضای مجازی و در بین دوستان و آشنایان راه اندازی کنید.

۲۷- مسابقه نقاشی برای کودکان و خردسالان دوستان و آشنایان با موضوع غدیر می‌تواند کار هیجان جذابی برای آن‌ها باشد و آن‌ها را با ماجرای غدیر و امیرالمومنین (ع) آشنا و مانوس کند.

۲۸ - احادیث و مداحی‌های زیبایی را در مدح امیرالمومنین (ع) در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

۲۹- جهت تعظیم شعائر در فضای مجازی اعمال عید غدیر که در مفاتیح آورده شده است (غسل، نماز، روزه، صدقه، اطعام... را برای گروه‌هایی که عضوید بفرستید).

۳۰ - در روز عید غدیر در اطرافیانتان جستجویی کنید ببینید آیا شخصی وجود دارد که نیاز به قرض الحسنه داشته باشد اگر هست دست بکار شوید یا خودتان به او قرض دهید یا ضامنش شوید.

امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که مؤمنان را در روز غدیر تکفّل کند نزد خدای متعال من ضامنش هستم که از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد.

۳۱ - به نیت امیرالمومنین گوسفندی را به صورت اشتراکی خریداری کنید و گوشتش را در در روز عید غدیر بین بانیان و یا نیازمندان توزیع کنید.

۳۲ - در آسایشگاه‌های جانبازان و خانه سالمندان همیشه فراموش شدگانی هستند که چشم انتظار محبت غریبه‌ای هستند ثواب شاد کردن دل آن‌ها را از دست ندهید.
امام رضا علیه السلام، می‌فرماید: بعضی از شما به بعض دیگر تهنیت بگوید و هرگاه مؤمنی با برادرش برخورد کرد بگوید: الحمدلله الّذی جعلنا من المتمسّکین بولایة أمیرالمؤمنین و الائمه المعصومین سلام الله علیهم اجمعین.

۳۳ - به نیت زهرای مطهّر (س) همسر حضرت امیرالمومنین (ع) در یک مکان عمومی درخت ثمردهی بکارید تا در آینده از ثمر آن همگان استفاده کنند.

۳۴ - در این روز با پر کردن فرم اهدا عضو، باقیات الصالحاتی برای خود در نظر بگیرید و ثواب اینکار را به روح امام علی علیه السلام بفرستید.

۳۵ - سری به سایت حمایت از زندانیان بزنید، افرادی وجود دارند که به خاطر مبلغ محدودی یا مشکل قابل حلی در زندان هستند که آزاد کردن آن‌ها یا از عهده شما بر می‌آید یا واسطه شوید که مشکل‌شان حل شود.

۳۶ - امروز در پی این باشید که در‌های رحمت الهی به رویتان باز شود از مسجد محله یا دوستانتان جویای حال گروه‌های جهادی بشوید آن‌ها چند سال است که در حال خدمت رسانی به هموطنان هستند ببینید چه کمکی مالی و غیر مالی می‌توانید به آن‌ها بکنید.

۳۷ - خوشحال کردن پرسنل بیمارستان‌ها می‌تواند در این روز بسیار ارزشمند باشد.

 از امیر المومنین علی علیه السلام نیز نقل شده است که ایشان فرمودند: در روز عید غدیر اظهار فرح و شادمانی کنید و برادران مسلمان خود را نیز شاد گردانید. 

۳۸ - شهدای مدافع حرم بالاخص شهید حاج قاسم سلیمانی را فراموش نکنید که سلامت و امنیت امروز کشورمان بخاطر جانفشانی آنهاست اگر خانواده آن‌ها را می‌شناسید به هر طریقی که میدانید دل فرزندان شهدا را شاد کنید.

۳۹ - همانطور که گفته شد ائمه معصومین عید غدیر را روز زینت نامیده اند امروز به روی گل حضرت علی علیه السلام یک گلدان گل برای منزلتان بخرید.

۴۰- از یک دستفروش مستضعف که جنس‌هاش روی دستش مانده خرید کنید و مابقی پول خود را پس نگیرید و خوشحالی دلش را به امیرالمومنین هدیه دهید.

 حضرت رضا علیه السلام، عید غدیر را روز هدیه و بخشش می‌نامد و می‌فرمایند روز عید غدیر روز بخشش و هدیه دادن است.

۴۱ - سری به سایت کمیته امداد بزنید و در طرح محسنین یک یتیم را تحت حمایت ماهیانه خود قراردهید. امام علی علیه السلام می‌فرمایند: کسی که مؤمنان را در روز غدیر تکفّل کند نزد خدای متعال من ضامنش هستم که از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد.

۴۲ - امروز به نیت تاسی از حضرت علی علیه السلام آرزوی یک یتیم را برآورده کنید.

برای اینکار به یکی از مراکز کمیته امداد مراجعه کنید، آن‌ها برای اینکار پیش بینی‌های لازم را انجام داده‌اند.

۴۳ - امروز به نیت خدمت به پیامبر صلی الله علیه و آله به یکی از سادات که در خانواده یا در اطرافیانتان است محبتی کنید و به دیدار او بروید و گرهی از زندگی اش باز کنید.

۴۴ – در این روز به عشق حضرت امیر (ع) درب منزل خودتان و همسایه هایتان را آب و جارو کنید.

۴۵ - امروز برای بزرگداشت سیره امام علی علیه السلام که شبانه به نیازمندان رسیدگی می‌کردند، با دوستان و آشنایانتان قرار بگذارید ماهیانه یک وعده از گوشت مصرفی شان را کنار بگذارند تا بصورت ماهیانه و در شب ولادت یا شهادت ائمه بین نیازمندان توزیع کنید.

۴۶ - حسابی مشترک باز کنید و با اعضای خانواده و دوستان و آشنایان قرار بگذارید که پول‌های صدقه شان را به این حساب واریز کنند و با مبلغ جمع شده ماهیانه گره بزرگی از نیازمندی را بازکنید.

۴۷ - خیلی‌ها چشم به راه اهدا خون من و شما هستند در این روز به سازمان انتقال خون بروید و خون خودتان را هدیه کنید.

۴۸ – در این روز برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج) نیت کنید و مقداری پول به "دیوار مهربانی" نانوایی یا گوشت فروشی یا سوپر مارکت محله تان تقدیم کنید و اگر دیوار مهربانی ندارند با نصب یک نوشته ساده این طرح را برای شان راه اندازی کنید.

 امام صادق علیه السلام، درباره یکی از وظایف عید غدیر فرموده اند: در این روز برادرانتان را طعام دهید.

۴۹ - به عشق امیرالمومنین علیه السلام لیستی از نیازمندان محله‌تان را تهیه و نیازهایشان و توانمندی هایشان را در لیست وارد کنید و آن را در اختیار خیرین محله بگذارید. سعی کنید از توانمندی هایشان استفاده کنید و در اِزایش به آن‌ها کمکی کنید.

۵۰- کودکان معلول و عقب مانده ذهنی خیلی غریب و بی یاور هستند، رضای خدا را در نظر بگیرید و به مکان نگهداری آن‌ها سری بزنید و دلشان را به هر طریقی که می‌شود خوشحال کنید.

۵۱ - پاکیزه‌ترین و زیباترین لباس خود را بپوشید.

امام صادق (ع) فرمودند: در روز غدیر لازم است مؤمن پاکیزه‌ترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.

۵۲ - امام رضا (ع) فرمود: روز غدیر روز تبسم به روی مؤمنان است، کسی که در این روز به روی برادر مؤمنش تبسم کند، خداوند در روز قیامت نظر رحمت به او می‌افکند، هزار حاجتش را برآورده ساخته و قصری از دُر سفید برایش بنا می‌کند و صورتش را زیبا می‌سازد.

۵۳ – مداحان کشور نیازمند یک نرم افزاری آکنده از اشعار و ترانه‌های ناب و برگزیره غدیری می‌باشند. در صورت امکان همراه با دوستانتان این نرم افزار را برنامه ریزی و به صورت رایگان در اختیار مداحان کشور قرار بدهید.

۵۴ – فضای مجازی بستری بسیار مناسب و ارزان برای ترویج مضامین غدیری و معارف امام علی علیه السلام می‌باشد و بسیار نیازمند این محتوای ارزشی می‌باشند.

کسانی که این توان را دارند با استفاده از کُتب معتبر این محتوا را تهیه و در اختیار سایر مخاطبان قرار بدهند.

۵۵ – برای همدلی و مواسات هموطنان خود در هر محله‌ای که هستید گروهی را تشکیل و برای نیازمندان کمک‌های مردمی را جمع آوری و به دست نیازمندان همان محل خود برسانید.

۵۶ – اگر طراح یا گرافیست هستید برای تامین نیاز پوستر، بنر و سایر خدمات اینچنینی به خاطر خدمت به ساحت قدسی مولا علی (ع) آستین‌های خود را بالا بزنید و محصولات اینچنینی با مضامین علوی و غدیری بسازید و رایگان در بستر اینترنت قرار دهید تا مخاطبان استفاده کنند.

۵۷ – اگر توان راه اندازی و پشتیبانی فنی دارید پویش‌های غدیری و علوی راه اندازی کنید و مخاطبان و دوستان و یا اهالی شهر و محل خود را از معارف غدیری تامین کنید.

۵۸ – برای خدمت به غدیر و ترویج اندیشه ناب آن پرچم‌های مزین به احادیث غدیر و فضایل مولا علی (ع) را تهیه و به درب منازل اهل محل و شهر خود هدیه کنید تا بر سر درب منازل خود نصب کنند.

۵۹ – چنانچه توان لازم را دارید کتاب‌های غدیری و علوی دوستان و هم محلی‌های خود را جمع آوری و به خانواده‌ها و دوستانی که آن کتاب را مطالعه نکرده اند هدیه کنید تا آنان نیز از معارف غدیری بهرمند شوند.

۶۰ – برای ماندگاری نام غدیر در محلات خود مسابقات مختلف ورزشی را در ایام دهه امامت و ولایت برگزار و جوایزی برای برگزیدگان انتخاب و هدیه کنید تا خاطره خوشی را در ذهنشان قرار بدهید؛ و خلاصه هر طور که می‌توانید برای گرامیداشت این ایام مبارک و فرخنده قدم بردارید تا از کاروان‌های خدمت به غدیر و امیر مومنان عقب نمانید.
https://jahannews.com/vdcaienau49nyw1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaienau49nyw1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *