جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۱

مسئول قضایی باید کم و دقیق حرف بزند

دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 842452
مسئول قضایی باید کم حرف بزند، دقیق حرف بزند و حرف آخر را بزند.
مسئول قضایی باید کم و دقیق حرف بزند
به گزارش جهان نيوز به نقل از قوه قضاییه، محمد جواد لاریجانی مشاور رئیس قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی راهکارهای اصلاح تصویر رسانه‌ای قوه قضاییه، گفت:

مساله درون‎گرایی که نوعی بسته بودن است مخصوص قوه قضاییه ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه در سیستم قضایی کشورها معتقدند ما قاضی را نباید در معرض عموم قرار دهیم تا در رای او تاثیر بگذارد، اظهار کرد: در همه جای دنیا قاضی، حکم می‌دهد و نیاز نیست در رابطه با جزییات حکم توضیح دهد؛ وقتی حکمی صادر می‌شود اذهان عمومی باید بتواند حکم را هضم کند، اما رسانه باید زمینه را برای فهم حکم فراهم کند.

لاریجانی با طرح این موضوع که رسانه باید تصویر واقعی را منتشر کند، گفت: صداوسیما در قسمت حقوقی و قضایی ضعف‎هایی دارد و باید صحنه را برای فهم قضایی آماده کند.

وی با بیان اینکه در تشکیلات قضایی از زمان مرحوم آیت‎الله شاهرودی حساسیت نسبت به تصویر رسانه‌ای قوه قضاییه آغاز شد، بیان کرد: این موضوع در زمان آیت‎الله آملی به مرحله عملی رسید و مرکز رسانه قوه قضاییه تاسیس شد. همچنین در زمان آیت‎الله رئیسی و حجت الاسلام‎ و المسلمین محسنی اژه‌ای شکل عملی به خود گرفت.

لاریجانی ضمن بیان اینکه با وجود تبلیغ برخی مبنی بر کم تاثیر شدن رسانه ملی، معتقدم رسانه ملی مهم‌ترین رسانه است، گفت: صدا و سیما باید صحنه را برای فهم قضایی آماده کند و رسانه باید مطالب مربوط به حادثه را در زمان آن بیان کند.

وی تاکید کرد: ورود رسانه ملی به حوادث به این معنی نیست که مسئولان قوه قضاییه در همان زمان باید گزارش دهند.

مشاور رئیس قوه قضاییه، ادامه داد: باید رسانه مطالب مربوط به حادثه را هنرمندانه بیان کند. ورود رسانه ملی معنایش این نیست که در هر حادثه‌ای حتما باید مسئولین قوه قضاییه نظر بدهند. گزارش‌های خوب زمینه را برای تصویر هنرمندانه از قوه قضاییه فراهم می‌کند.

لاریجانی، اظهار کرد: مسئول قضایی باید کم حرف بزند، دقیق حذف بزند و حرف آخر را بزند.

مشاور عالی رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه روزی هزاران پرونده عظیم در قوه قضاییه با حجم بالا رسیدگی می‌شود، افزود: اندازه‎گیری خدمات و ارزش قوه قضاییه فقط واکنش به حوادث نیست.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد حادثه زندان اوین صرفا برعهده تشکیلات رسانه‌ای قوه قضاییه نبود و باید با دقت از طرف مسئولان قضایی مورد بررسی قرار می‌گرفت، تاکید کرد: قوه قضاییه باید دقیق‌ترین حرف را بزند.

لاریجانی، ادامه داد: رسانه نسبت به قوه قضاییه دو جهت مهم دارد: جرایم رسانه‌ای و بالا بردن فهم حقوقی و قضایی مردم.

وی با اشاره به اینکه رسانه فقط برای دفع شرور نیست، تصریح کرد: ارزش قضا در اسلام باید برای همه جا بیفتد و در دنیا هم مطرح شود.

مشاور رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه باید پشتیبان آزادی‌های مشروع باشد و هست، عنوان کرد: آزادی‌های مشروع مساله بسیار وسیعی است.
لاریجانی همچنین تاکید کرد: قوه قضاییه پایگاهی برای حفظ آزادی‌های مشروع در جامعه است.

وی با بیان اینکه سیستم‌های قضایی کشورها در حوزه باز یا بسته بودن متفاوت هستند، افزود: در کشورهای اروپایی سیستم قضایی بسیار بسته است. آنها کار توجیه سیستم قضایی را به هنر سپرده‌اند.

لاریجانی ضمن اشاره به اینکه تجربه مذکور هم به تازگی در صدا و سیما انجام شده و سریال بازپرس تجربه قشنگی است، گفت: استفاده از هنر و توانمندی‌های صداوسیما و واحدهای هنری در حال رشد در کشور می‌تواند خط عظیمی از ماهیت حقوقی و قضایی اسلام باشد.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز با حضو در گفتگوی ویژه خبری به صورت تلفنی، اظهار کرد: اینکه آقای لاریجانی گفتند قوه قضاییه نمی‌تواند در همان آغاز کار اطلاعات بدهد، درست است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از رسانه که در داخل است اگر در یک حادثه گزارش خطا می‌دهد باید طرف احضار شود و بگویند اطلاعات را از کجا آورده‌ای؟، گفت: اینکه قوه قضاییه گزارش را جمع آوری، پردازش و منتشر کند کار درستی است.

شریعتمداری، بیان کرد: بسیاری از گزارش‌های سیاه و دروغ علیه جمهوری اسلامی ایران که در خارج از کشور مطرح می‌شود را از داخل می‌گیرند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دستگاه قضا تحولات بسیار گسترده و ‌مثبت داشته است، عنوان کرد: واقعیت این است باید آنچه در داخل کشور و قوه قضاییه می‌گذرد که در دنیا هم بی نظیر است، معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با مانع‌ها برخورد شود و چهره‌ واقعی نمایش داده شود، توضیح داد: دشمن با انگاره‎سازی عملیات روانی می‌کند، شکست این انگاره وظیفه رسانه و دستگاه قضاست.

شریعتمداری در بخشی دیگر با اشاره به اینکه دستگاه قضا باید انگاره سازها را بازخواست کند، گفت: شناساندن واقعیت برعهده دستگاه قضاست.
https://jahannews.com/vdccpiq4i2bq008.ala2.html
jahannews.com/vdccpiq4i2bq008.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....