چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۳
تشدید بحران؛

واکاوی نقش پشت پرده رژیم صهیونیستی/ نقش اسرائیل در ناآرامی‌های سودان چیست؟

چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 834966
سرنخ‌های متعددی را می توان از کنشگری های مخفی صهیونیست ها در تحولات جاری سودان رهگیری کرد که به طور خاص به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.
واکاوی نقش پشت پرده رژیم صهیونیستی/ نقش اسرائیل در ناآرامی‌های سودان چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: درگیری های اخیر در سودان میان ارتش این کشور و نیروهای شبه نظامی موسوم به واکنش سریع(که آن ها نیز وابسته به دولت سودان هستند)، توجهات بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای و البته افکار عمومی در اقصی نقاط جهان را به خود جلب کرده است.

در این راستا، بسیاری سعی در واکاوی تحولات جاری در سودان دارند و سعی دارند برای پرسش هایی نظیر اینکه ریشه های اصل وقوع بحران در این کشور چیست و یا آینده درگیری ها در سودان چه خواهد بود؟ پاسخ هایی منطقی و درست را ارائه کنند. با این همه، یکی از مولفه هایی که کمتر از سوی ناظران و تحلیگران بین المللی و البته جریان های رسانه ای در سطح جهان در مورد تحولات جاری در سودان مورد توجه قرار گرفته، نقش پشت‌پرده رژیم اشغالگر قدس در ایجاد وضعیت اسفبار کنونی در سودان است.

البته که سرنخ های متعددی را نیز می توان از کنشگری های مخفی صهیونیست ها در تحولات جاری سودان رهگیری کرد که در ادامه به طور خاص به دو مورد از آن ها اشاره می شود.

یک: عجله معنادارِ حاکمان نظامی سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل
پس از ساقط شدن حکومت عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان در سال 2019 در نتیجه اعتراضات گسترده مردمی، شورای نظامی در سودان قدرت را به دست گرفت و تضمین داد که زمینه را برای روی کار آمدن یک دولت غیرنظامی فراهم خواهم کرد. با این حال، علی رغم روی کار آمدن یک دولت موقت غیرنظامی در این کشور، نظامیان حاکم بر سودان در سال 2021، در جریان یک کودتا، آن را سرنکون و نخست وزیر این دولت را نیز بازداشت کردند و بار دیگر قدرت را قبضه کرده اما برای آرام کردن افکار عمومی در سودان، مدام از اراده خود جهت انتقال قدرت به یک حکومت غیرنظامی در این کشور سخن گفتند.

در این میان، در ماه های گذشته، حاکمان نظامی سودان و به طور خاص عبدالفتاح برهان رئیس شورای نظامی این کشور، در اقدامی عجیب و قالب تامل که تعجب زیادی را نیز در سطح جهان عرب برانگیخت، از اراده جدی خود در عادی سازی روابط با اسرائیل در قالب توافق ابراهیم خبر دادند. موضوعی که انتقادات گسترده ای را به سمت شورای نظامی سودان روانه کرد.


*نشریه میدل ایست مانیتور در گزارشی به این نکته اشاره می کند که عجله عجیب حاکمان نظامی سودان برای عادی سازی روابط کشورشان با اسرائیل، حتی تعجبِ خود صهیونیست ها را نیز برانگیخته است.
 
با این حال، با توجه به تحولات جاری در سودان این نکته آشکار شده که اساسا شورای نظامی سودان این اقدام را در شرایطی انجام داده که از حمایت مردم سودان از خود ناامید شده و در عین حال، عبدالفتاح برهان به عنوان چهره محوری شورای نظامی سودان نیز تردیدی های جدی را در مورد یکدست ماندن ساختار نیروهای نظامی و امنیتی در این کشور داشته است.

مساله ای که در نهایت سبب شده تا این طیف وارد بده بستان های پشت پرده با صهیونیست ها شوند و در ازای اعطای شناسایی دیپلماتیک به سودان، حمایت این رژیم از خود برای بقا در صحنه قدرت سیاسی را به دست آورند. موضوعی که البته از دو منظر به ضرر شورای نظامی سودان تمام شد زیرا اولا، مردم سودان بیش از پیش بر علیه آن دست به کنشگری و اعتراض زدند و ثانیا، در میان نظامیان سودانی، شکاف ها و اختلافات گسترده و عمیقی ایجاد شد و عملا روند وقوع درگیری ها در این کشور تسریع و تشدید شد.  


*پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی با اشاره به کودتای سال 2021 عبدالفتاح برهان رئیس شورای نظامی سودان علیه دوت موقت غیرنظامی در این کشورف به طور خاص به این نکته اشاره می کند که این کودتا از دید سیاستمداران ارشد اسرائیلی به نفع این رژیم است زیرا برهان همواره مایل به بهبود روابط با اسرائیل بوده است. با این حال، گرایش برهان به سمت اسرائیل، چالش های عدیده ای را نیز برای وی و دستورکارهایش ایجاد خواهد کرد.
 
با این همه، نشریه میدل ایست آی در گزارشی، عبدالفتاح برهان رئیس شورای نظامی سودان را مهره اصلی اسرائیل در سودان توصیف کرد و تاکید نمود که وی هر کاری انجام می دهد تا خود را با استفاده از حمایت های اسرائیل در قدرت نگه دارد. البته که او در این زمینه توجه ویژه ای را نیز به نیاز مبرم و جدی اسرائیل جهت کسب شناسایی دیپلماتیک مخصوصا از کشورهای عربی و اسلامی دارد.

در این رابطه شاهد آن بودیم که چند ماه قبل از درگیریهای جاری در سودان، وزیر خارجه اسرائیل نیز در سفری مهم عازم خارطوم شد و با عبدالفتاح برهان رئیس شورای نظامی سودان دیدار و رایزنی های مفصلی را انجام داد. خودِ برهان نیز بارها و بارها از علاقه خود برای سفر به اراضی اشغالی و دیدار با مقام های ارشد صهیونیست خبر داده است(در این راستا، پیشتر گزارش های مختلفی مبنی بر سفرهای محرمانه هیات های اسرائیلی به سودان نیز منتشر شده بود).

دو: نفوذ رژیم صهیونیستی در میان جنگ سالاران سودانی
سودان سال ها در مناطق غربی خود و به ویژه در منطقه دارفور، شاهد جنگ و درگیری‌های گسترده و قابل توجهی بوده است. در این راستا، ژنرال "محمد حمدان دقلو" معروف به "حمیدتی" که اکنون فرماندهی نیورهای شبه‌نظامی واکنش سریع در سودان را برعهده دارد و خود یکی از طرف های اصلی درگیریهای جاری در سودان است، در زمان عمر البشیر، ماموریت اصلی در سرکوب جریان های مخالف با حکومت رئیس جمهور سابق سودان در این منطقه را برعهده داشت.

با این حال، حمیدتی جدای از پیشبرد دستورکارهای عمر البشیر در غرب سودان، چشم طمع زیادی نیز به معادن طلای این منطقه داشت و از طریق دست گذاشتن روی این معادن توانست ثروت هنگفتی را به جیب بزند و البته که نیروهای تحت امرش را نیز به تدریج به تشکیلاتی مستقل و وفادار به خود تبدیل کند. در این چهارچوب، رژیم‌صهیونیستی که در دوران حکومت عمر البشیر اختلافات جدی را با آن داشت و در عین حال، از نفوذ بالایی در میان شورشیان منطقه دارفور برخوردار بود و آن ها را از نظر مالی و تسلیحاتی تامین می کرد، به واسطه کنشگری های ژنرال حمیدتی در منطقه دارفور، سرمایه گذاری های قابل توجهی را نیز روی او و شبه نظامیان تحت امرش انجام داد.

به بیان ساده تر، درگیریهای دارفور، نقطه اتصال ژنرال حمیدتی به اسرائیل و جریان های متحد آن به حساب می‌آید. موضوعی که به طور خاص در مخالفت های جدی حمیدتی با قدرت گیری جریان های اسلامگرا در سودان نیز خود را نشان داده است. به طور کلی، اسرائیل سعی داشته تا در میان طیف های مختلف قدرت در سودان، تا جای ممکن قدرت و نفوذ کسب کند و در همین چهارچوب، هم ژنرال حمیدتی و هم ژنرال عبدالفتاح برهان که اکنون رئیس شورای نظامی سودان است را تحت حمایت خود قرار داده است.

 
*خبرگزاری الجزیره در گزارشی به طور خاص به موضع گیری "محمد حمدان دقلو" معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان مبنی بر مفید بودن روابط با رژیم صهیونیستی برای سودان پرداخته و تاکید کرده که این روابط می تواند تا حد زیادی کشور سودان را از لیست تحریم های ایالات متحده آمریکا خارج سازد.
 
از این رو، باید منتظر ماند و در ادامه دید که روند تحولات در سودان به چه شکل خواهد بود و در نهایت اسرائیل کدام طرفِ درگیرهای جاری در سودان را به دیگری ترجیح می دهد و کفه حمایتش را متناسب با منافع خود، از یک گروه به ضرر دیگری، سنگین‌تر می کند. موضوعی که مخصوصا با توجه به دغدغه چند ساله و جدی رژیم‌صهیونیستی جهت کسب نفوذ در قاره آفریقا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می شود.
https://jahannews.com/vdcd9o0j9yt0sn6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9o0j9yt0sn6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بحران در اسرائیل پیچیده است. ممکن است اسرائیل برای انحراف افکار عمومی این بحران ها را به بیرون از جامعه اسرائیل و فلسطین سوق دهد. ایران هم باید مواظب باشد.
Iran, Islamic Republic of
سودان، غلام حلقه به گوش عربستان است. حالا که روابط ایران و عربستان تا حدودی به حالت عادی برگشته، و بعضی از کشورها به تبعیت از عربستان دارند روابط‌شان را با ایران، عادی می‌کنند، این کودتای نظامی در سودان جای تعجب زیادی دارد و بسیار مشکوک است. ایران باید در این قضیه مداخله کند و نگذارد چنین کشور مهمی در قارۀ آفریقا به دست صهیونیست‌ها بیفتد.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه رژیم صهیونیستی با اتکا به لابی گری و تبلیغات گسترده جهانی تاثیر زیادی در تصمیمات ابر قدرت ها دارد.