جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

ماجرا‌های فاضل میبدی و روزنامه شرق

سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 830465
روز یک‌شنبه سخنانی از فاضل میبدی در کانال تلگرامی شبکه شرق منتشر شد که با توجه به حساسیت موضوع مورد بحث (مسمومیت دختران دانش‌آموز) مورد توجه مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفت. در عین حال، سخنان فاضل میبدی به دلیل محتوای ضدامنیتی آن می‌توانست مورد پیگیری نهاد‌های ذی‌ربط هم قرار بگیرد.
ماجرا‌های فاضل میبدی و روزنامه شرق
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، محمدتقی فاضل میبدی، روحانی اصلاح‌طلب صحبت‌هایش در خصوص دلایل مسمومیت دانش‌آموزان در چند شهر کشورمان را تکذیب کرد، اما شبکه شرق (سایت اینترنتی وابسته به روزنامه شرق) می‌گوید که فایل صوتی سخنان میبدی را دارد و فقط حرف‌های خود او را منتشر کرده است و در زمان گفتگو هم صحبتی از منتشر نشدن نبوده است.

روز یک‌شنبه سخنانی از فاضل میبدی در کانال تلگرامی شبکه شرق منتشر شد که با توجه به حساسیت موضوع مورد بحث (مسمومیت دختران دانش‌آموز) مورد توجه مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفت. در عین حال، سخنان فاضل میبدی به دلیل محتوای ضدامنیتی آن می‌توانست مورد پیگیری نهاد‌های ذی‌ربط هم قرار بگیرد.

میبدی در این گفتگو گفته که گروهی موسوم به «هزاره‌گرا» مسمومیت‌های سریالی را رقم زده‌اند: «عمدی بودن این ماجرا واقعیت دارد. گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند. این گروه و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند.

این جریان یک جریان مذهبی و ضد مدرنیته است... مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است.»

او منبع این ادعا را پژوهش‌های «یک جامعه‌شناس» در قم دانسته که گفته «نمی‌توانم نامش را بگویم».

میبدی و شبکه شرق حتی درباره نگاه مراجع به این موضوع مبهم حرف زده‌اند. خبرنگار شرق پرسیده که «واکنش بیوت مراجع در این مدت چه بوده‌است»، و میبدی گفته:

«من تا به حال نشنیده‌ام که روحانی یا چهره شاخصی از این جریان حمایت کند و نمی‌دانم آیا فرد شاخصی پشت این ماجرا هست یا خیر، اما مطمئناً این ماجرا تصادفی نیست.»

با انتشار این ادعا‌های بی سند در موضوعی که به دلیل شرایط خاص و گستردگی آن می‌توان گفت تبدیل به یک موضوع امنیتی شده است، بسیاری از افراد منتظر واکنش نهاد‌های مسئول در این زمینه بودند، اما میبدی در گفتگو با ایرنا سخنان خود را تکذیب کرد: «نمی‌دانم که شبکه شرق چرا این مطلب را از قول بنده زده، من گفتم یکی از دوستانم بیان کرده و باید از وی بپرسید. بنده به آن خانم که این مطلب را از قول بنده زدند اعتراض کردم و گفتم نباید این کار را می‌کرد. من گفتم که نباید این مطلب مطرح شود، کار ناقض است. پژوهش در این رابطه ادامه دارد که متأسفانه این خانم از قول بنده زده نباید این کار را می‌کرد.»

او همچنین گفت: «جریان هزاره گرا برای ایران نیست؛ افرادی هستند که اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می‌کند، این دوست بنده گفته بود تحقیقاتی کرده که این جریان در کشور درحال شکل‌گیری و مرکز آن در قم و اصفهان است، در مسیحیت و یهودیت هست.»

شبکه شرق بعد از این تکذیب میبدی توضیح داد: «لازم به توضیح است که مصاحبه ایشان بدون هیچ دخل و تصرفی در شبکه شرق منتشر و صوت آن نیز موجود است. همچنین در جریان انجام این مصاحبه و پس از آن هیچ تأکید یا توافقی مبنی بر عدم انتشار مصاحبه صورت نگرفت و تنها نام جامعه‌شناس نزد شبکه شرق محفوظ ماند و باقی اظهارات ایشان عیناً منتشر شد.»

در هر حال تبعات اجتماعی و امنیتی سخنان فاضل میبدی پابرجاست و تجربه فضای مجازی و رسانه نشان می‌دهد که تکذیب، مانند خبر اولیه دیده نخواهد شد.
از سویی فاضل میبدی بار‌ها سخنان شاذ و ادعا‌های بی سند داشته که به بسیاری از آن‌ها در همین ستون پرداخته‌ایم.

از جمله اردیبهشت امسال او در مطلبی تحریک‌آمیز نوشته بود: «اگر اقتصاد کشور سامان نیابد و گرانی‌ها مهار نشود، باید منتظر شورش گرسنگان بود، شورش از انقلاب خطرناک‌تر است.» یا آذرماه سال گذشته، مشکل آب اصفهان را به شعار‌های انقلاب اسلامی و سیاست خارجه ربط داد و نوشت: «اگر دقیق مدیریت نکنیم مسئله آب ما را با بحرا‌ن‌های بزرگ‌تری مواجه خواهد کرد. تا دیرنشده بیاییم دست از برخی رویکرد‌ها و شعار‌ها برداریم و تمام هم و غم خود را در جهت نجات مردم ایران به کار بریم... تا سیاست خارجی ما با تیغ تجدیدنظر، جراحی نگردد، نه تنها بحران آب که هیچ بحرانی درست حل نخواهد شد. امید است مذاکره پیش‌رو طوری در چرخه دیپلماسی قرار گیرد، که سایه شوم تحریم‌ها از سر این مردم کنار برود.» یا مرداد سال گذشته در آستانه روی کار آمدن دولت رئیسی، در روزنامه آرمان مشکل آب خوزستان را به سیاست خارجی و مذاکرات ربط داد و نوشت: «اولین‌کاری که مسئولان باید انجام دهند این است که تحولی در سیاست‌های کلان کشور ایجاد کنند. از برخورد و نوع تعامل با دنیا گرفته تا مسئله تحریم‌ها و... باید این مسائل حل‌و‌فصل شود. اگر تحریم‌ها و مشکلات معیشتی باقی بماند، نه‌تن‌ها مشکل خوزستان حل نمی‌شود بلکه به آن افزوده هم می‌شود. در نتیجه به نظر می‌رسد دولت جدید ابتدا باید مسئله مذاکرات را حل کند و سپس با هر روشی که هست، تحریم‌ها را از سر ملت بردارد». به نظر می‌رسد ماجرا‌های فاضل و شرق در همراهی با هم ادامه‌دار باشد!

درباره «فاضل میبدی» بیشتر بخوانید:
روش های امام خمینی حجت مطلق نیست!
امام حسین(ع) در روز عاشورا پیغام فرستاد که بیایید صلح کنیم

فیلتر اینستاگرام ایران را منزوی می‌کند!
وجود سکولاریسم در حوزه هیچ عیبی ندارد
برخی روحانیون عادت دارند که فقط از نظام تعریف کنند

حجاب از ضروریات اسلام نیست!/ مساله حجاب و بی‌حجابی را رها کنید
برگزاری مراسم‌های محرم اصلا واجب نیست 
گرانی بنزین کار نظام بود ولی به دولت حمله می‌کنند
اهانت روزنامه اصلاح طلب با سرمقاله فاضل میبدی
ظریف با خردی که داشت ایران را از انزوا خارج کرد
https://jahannews.com/vdcd9z0jkyt0so6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9z0jkyt0so6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *