جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

خاطرات ماه محرم نویسنده "خندوانه"

جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 810994
من یک فیلم مستند هم درمورد طلبیدن ساخته‌ام. پیش از ساخت این مستند هم به شدت فکر می‌کردم شوخی است که آقا بطلبد یا نطلبد. می‌گفتم مگر می‌شود؟ یک بلیت می‌گیری و می‌روی زیارت می‌کنی.
خاطرات ماه محرم نویسنده "خندوانه"
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، یزدان فتوحی نویسنده برنامه «خندوانه» در برنامه‌ «نشان ارادت» حضور پیدا کرد و درباره‌ خاطرات دوران کودکی‌اش از ایام محرم صحبت کرد. فتوحی همچنین معتقد است هنوز امام حسین‌(ع) او را نطلبیده است و هر بار به یکی دلیلی نتوانسته به کربلا برود. او می‌گوید با بخش شهادت در واقعه‌ کربلا همذات‌پنداری می‌کند و شهادت تلخی‌ای دارد که منجر به شیرینی می‌شود.

در ادامه بخشی از صحبت‌های فتوحی را می‌خوانید.
یزدان فتوحی در ابتدای برنامه در مورد اولین مواجهه‌ خود با امام حسین (ع) گفت: «یکسری عکس از زمان کودکی‌ام دارم که لباس سقایی پوشیدم. ما ظهر تاسوعا و عاشورا شیر پخش می‌کردیم. آخرین خاطره‌ای که به یاد دارم، این است که یک لباس یقه اسکیِ سفید پوشیده‌ام و مشغول شیر پخش کردن هستم.»

فکر کردن به امام حسین (ع) قدرت‌بخش است
بازیگر سریال «خنده‌ بازار» درباره‌ کارهایی که در هیات انجام داده است، گفت: «من یک دوره‌ی زیادی سایدرام (دهل طبل) زدم، علامت و چلچراغ کشیدم و... اما بهترین خاطراتی که از ایام محرم دارم این است که من و دوستانم، چادرهای مادران‌مان را می‌گرفتیم و یک تکیه برای خودمان درست می‌کردیم. فکر می‌کنم سال 1368 بود، همه‌ی آن پولی که جمع کرده بودیم را به مادرم دادیم و او یک عدس‌پلوی زیاد پخت و ما پخش کردیم. ما جزو معدود هیات‌های نوجوانان و نونهالان بودیم که یک شب شام هم می‌دادیم و خیلی جذاب بود. به دلیل اینکه یک حس بزرگ شدن برایم داشت. اعتقاد دارم فکر کردن به امام حسین (ع) این قدرت را به ما می‌دهد.» 

سایدرام زدن در هیات امام حسین (ع)
بازیگر مجموعه‌ «زیر همکف» در پاسخ به این سؤال که شغل او در هیات امام حسین (ع) چیست، گفت: «سایدِرام زدن. چون خیلی احساس خوبی داشتم وقتی می‌زدم. بدون اینکه کیف کنم بود، یک حزنی داشتم. اینکه باعث می‌شدم ریتم زنجیرزنی و سینه‌زنیِ آدم‌ها یک ریتم موزون و تمیزی باشد، احساس می‌کردم کار قشنگی برای امام حسین (ع) انجام می‌دهم.»

فتوحی همچنین در مورد اینکه در واقعه‌ی عاشورا کجا قرار می‌گرفت، گفت: «صادقانه می‌گویم که فکر می‌کنم جزو اولین نفراتی بودم که می‌رفتم و قطعا شهید می‌شدم چون زورم به اندازه‌ای نبود که با همه بجنگم.»
 
نمی‌توانم خودم را جای شخصیت‌های واقعه‌ کربلا بگذارم
مربی و نویسنده برنامه «خندوانه» در پاسخ به این سؤال که دوست دارد جای کدام یک از شخصیت‌های واقعه‌ کربلا بازی کند، توضیح داد: «دوست ندارم جای کسی باشم بلکه دوست داشتم خودم بودم. به دلیل اینکه نمی‌توانم خودم را جای شخصیت‌های واقعه‌ی کربلا بگذارم. اینکه گفتم دوست دارم جزو اولین نفرات باشم هم خیلی شجاعت می‌خواهد. مثل خیلی از شهدا که در سن کم جزو اولین نفرات رفتند و دفاع کردند. من خیلی به شهدا توسل می‌کنم و خیلی هم شفاعتم را کرده‌اند. پدرم هم جزو شهدا بوده است.»

شهادت یک تلخی دارد که منجر به شیرینی می‌شود
بازیگر فیلم «هایلایت» درباره‌ی اینکه با کدام بخش از واقعه‌ی کربلا بیشتر همذات‌پنداری می‌کند، توضیح داد: «بخش شهادت. شهادت یکی تلخی دارد که منجر به شیرینی می‌شود. یعنی اولش یک دردی دارد که وقتی شما درمورد اینکه پدرم نیست حرف می‌زنید، سخت است اما زمان که می‌گذرد، با یک شیرینی همراه می‌شود که پدرت به واسطه‌ی یک اتفاق بزرگ شهید شده است و این حالت را خوب می‌کند.»

امام حسین(ع) هنوز من را نطلبیده است
کارگردان فیلم «کفشدوزک» درمورد اینکه تا به حال کربلا نرفته و امام حسین (ع) او را نطلبیده است، توضیح داد: «معتقدم که امام حسین (ع) هنوز من را نطلبیده است. من یک فیلم مستند هم درمورد طلبیدن ساخته‌ام. پیش از ساخت این مستند هم به شدت فکر می‌کردم شوخی است که آقا بطلبد یا نطلبد. می‌گفتم مگر می‌شود؟ یک بلیت می‌گیری و می‌روی زیارت می‌کنی. اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. چندبار هم خواستم اقدام کنم اما هر بار به یک دلیلی نشده و من می‌گویم هنوز نخواسته است.»

هیچ‌وقت طلبکارانه چیزی نمی‌خواهم
کارگردان سریال «میانبر» درباره‌ی اینکه تا به حال از امام حسین (ع) چیزی خواسته است، توضیح داد: «اوایل زیاد درخواست می‌کردم، اما بعد که بزرگ‌تر شدم به این نتیجه رسیدم که من از خدا طلبکار نیستم. آن زمان حاجت هم می‌گرفتم. من از خدا، امام حسین (ع) و حضرت فاطمه‌زهرا (س) در روز تولدم کادو می‌گیرم. بزرگ‌ترین اتفاقات زندگی‌ام، یک روز بعد یا چند روز قبل از تولدم یا در روز تولدم رقم می‌خورد. ایمان آوردم به این ماجرا و دیگر هیچ‌وقت طلبکارانه چیزی نمی‌خواهم.» 

شخصیت‌هایی که تنها بودند
این هنرمند همچنین در پاسخ به این سؤال که در میان شخصیت‌های عاشورایی با کدام یک صمیمی‌تر است، گفت: «حضرت قاسم (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت علی‌اصغر (ع). خیلی دلم برا‌ی این سه نفر سوخت. منظورم از دلسوزی، کوچک‌ بودن‌شان نیست، دلم سوخت که چرا نماندند. حضرت قاسم (ع) هم خیلی تنها بوده است.»

فتوحی همچنین در پایان برنامه درمورد اینکه اگر امام حسین (ع) بگویند تو خیلی حال مردم را خوب کرده‌ای و ما از تو راضی هستیم، گفت: «دیگر هیچ چیزی نمی‌خواهم. من همیشه تمام تلاشم در زندگی‌ام رضایت روح پدرم و مادرم است.»
https://jahannews.com/vdci3uav5t1az32.cbct.html
jahannews.com/vdci3uav5t1az32.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *