شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
یادداشت/

گام دوم انقلاب و مدیریت جهادی برای پیشرفت

مهندس مهدی جوانمردی
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 795110
الگوبرداری از مدیریت جهادی پالایشگاه لاوان و اعتقاد به خودباوری و اطمینان به توان علمی و فنی پرسنل، برای پیشرفت همه جانبه در گام دوم انقلاب و با پذیرش مسئولیت و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوظهور داخلی، گامی مؤثر در حفظ استمرار چرخه تولید برداشته و نام ایران را در صحنه های بین المللی پر آوازه نمایند و بتوانند گامی عملی در جهت پیشرفت ایران اسلامی بردارند.
گام دوم انقلاب و مدیریت جهادی برای پیشرفت
به گزارش جهان نيوز، پالایشگاه لاوان شامل دو واحد تبدیل کاتالیستی 1 و 2 می باشد که هر کدام از این واحدها نیز خود از دو بخش unifiner (تصفیه هیدروژنی نفتا) platformer (بنزین سازی) تشکیل گردیده است.

در بهمن ماه سال 1396 و به دنبال بازدید و بازرسی انجام شده از کوره های بخش بنزین سازی واحد تبدیل کاتالیستی شماره 2، مشخص گردید که تیوب های این کوره ها نیاز به تعویض دارند.

از آنجایی که این نوع تیوب ها تولید داخل نداشته و فرایند خرید آنها به دلیل جنس، شکل، اندازه و نحوه خاص تولید تنها در انحصار تعداد محدودی از شرکت های خارجی بودند لذا تأمین آنها بسیار زمانبر (حداقل 6 ماه) بوده و از طرفی به دلیل تحریم های ظالمانه امکان خرید از شرکت های معتبر خارجی هم وجود نداشت. لذا به دلیل نیاز کشور به تولید حداکثری بنزین در راستای خنثی سازی تبلیغات شبکه های معاند و نشان دادن خودکفایی در تولید محصول استراتژیک بنزین علیرغم کلیه تحریم ها، امکان ساخت تیوب ها مطابق با شکل و اندازه های مورد نیاز با استفاده از توان داخلی در دستور کار اداره مهندسی و طرح ها شرکت پالایش نفت لاوان قرار گرفت تا بتواند هر چه سریعتر واحد بنزین سازی به مدار تولید بازگردانده و با تولید 6800 بشکه در روز بنزین نقش خود را تا حد امکان ایفا نماید.

هر یک از تیوب های کوره های بنزین سازی از دو بخش مستقیم (straight) و خم شده (arbor coil) تشکیل شده و از آنجایی که تیوب های موجود در انبار شرکت همگی به صورت straight بودند لذا می بایست مطابق با دستورالعمل سازنده کوره که شرکت کرهای HANIL بود خمکاری بخش خم شده انجام می‌پذیرفت.

(تصویر شماره 1)

براساس دستورالعمل شرکت سازنده، نحوه خمکاری تیوب ها که از جنس ASTM A335 P9 می باشند، HOT BENDING با پیشگرم 900-1020 درجه سانتیگراد و سپس انجام عملیات حرارتی normalizing-tempering در دمای 1055 و 765 درجه سانتیگراد بود. به دلیل حساسیت بالای این نوع فرایند ساخت به نحوه گرمادهی و سردکردن، عدم وجود سابقه اجرایی مشابه قبلی از انجام این نوع خم کاری در داخل کشور، عدم تمایل شرکت های صاحب صلاحیت داخلی به انجام این کار به دلیل ریسک بالا و محدودیت در تعداد تیوب های موجود، اداره مهندسی تصمیم به خم کاری تیوب ها با استفاده از روش cold bending که از ریسک عملیاتی پایین تری برخوردار اما فاقد سابقه اجرایی در داخل کشور بود، گردید.

در این راستا بررسی های همه جانبه توسط اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات انجام و دستورالعمل ها براساس استانداردهای مربوطه تهیه و به مدیریت ارشد اعلام شد که خوشبختانه با توجه به حسن نظر جناب آقای مهندس اخباری مدیر محترم عامل و اعتماد ایشان به تخصص و توان نیروهای داخلی شرکت و در راستای لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از توان و تولیدات داخلی، فرایند ساخت به روش cold bending (ASTM A941) در دستور کار قرار گرفت.

براین اساس تیوب ها به یکی از شرکت های سازنده داخلی انتقال یافته و اولین نمونه با در نظر گرفتن الزامات اشاره شده در استانداردهای ASME B31.3 و ASME BPVC SEC VIII DIV-1 با Radius Of Bend: 1524  mm (شعاع خم  )، Bend Opening:180 درجه (دهانه خم) و Lenght:2959 mm (طول)

با پیشگرم 180 درجه سانتیگراد توسط دستگاه خم کن هیدرولیک مدل PB80 و با کنترل دما توسط دستگاه پایرومیتر خم کاری و پس از اندازه گیری ها و انطباق با تلورانس های مجاز، عملیات تنش زدایی در دمای 690 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه انجام پذیرفت و سپس به منظور بررسی متالورژی، خزش، کشش سرد و گرم و سایر آزمون های مکانیکی به آزمایشگاه متالورژی رازی تهران ارسال گردیده و پس از دریافت نتایج و اطمینان از در رنج استاندارد قرار داشتن مقادیر اندازه گیری شده، فرایند ساخت به صورت گسترده و با نظارت مستقیم کارشناسان اداره بازرسی فنی و مهندسی در شرکت سازنده و سپس مراحل نصب در پالایشگاه لاوان انجام پذیرفت و نهایتاً واحد بنزین سازی شماره 2 پس از توقف یک ماهه مجدداً در مواد تولید قرار گرفت که اصلی ترین عامل موفقیت در این کار و رسیدن به این مهم اعتماد و پشتیبانی همه جانبه مدیریت محترم عامل شرکت چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ روحی و روانی و نیز القاء خودباوری توسط ایشان به پرسنل دست اندر کار بود.

بعد از گذشت 2 سال و در سال 98 بازرسی و نمونه گیری از تیوب های خم کاری شده انجام پذیرفت که تمامی نتایج ارسالی از آزمایشگاه معتبر حاکی از شرایط نرمال تیوب ها داشتند. همچنین در تعمیرات اساسی آذرماه سال جاری مجدداً بازرسی ظاهری و تست های غیرمخرب به روی تیوب ها انجام گردید که همگی در شرایط رضایت بخشی قرار داشتند. با توجه به نتایج به دست آمده و اطمینان از روش خم کاری صورت پذیرفته، می توان از این پس روش ساخت کم هزینه، سریع و با ریسک کم cold bending را جایگزین روش پر هزینه، زمان بر، پر ریسک و انحصاری Hot bending در ساخت تیوب های کوره های فرایندی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها نمود و از این طریق گامی دیگر در جهت خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر برداشت.

باشد که سایر مدیران چرخ های صنعتی کشور نیز با الگوبرداری از مدیریت جهادی جناب آقای مهندس اخباری مدیر پالایشگاه لاوان و اعتقاد به خودباوری و اطمینان به توان علمی و فنی پرسنل، برای پیشرفت همه جانبه در گام دوم انقلاب و با پذیرش مسئولیت و حمایت از طرح ها و ایده های نوظهور داخلی، گامی مؤثر در حفظ استمرار چرخه تولید برداشته و نام ایران را در صحنه های بین المللی پر آوازه نمایند و بتوانند گامی عملی در جهت پیشرفت ایران اسلامی بردارند.
مرجع : مردم فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *