يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

آیا هیپنوتیزم و‏ احضار ارواح جایز است؟

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 785363
مسلمان باید نسبت به احکامی از دین که به آن احتیاج دارد شناخت پیدا کند،یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به هیپنوتیزم‏ و خواب مغناطیسی است.
آیا هیپنوتیزم و‏ احضار ارواح جایز است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به هیپنوتیزم‏ و خواب مغناطیسی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای
پرسش: آیا هیپنوتیزم جایز است؟

پاسخ: اگر به منظور غرض عقلایی و بارضایت کسی که می‏خواهد هیپنوتیزم شود صورت بگیرد و همراه با کار حرامی هم نباشد، اشکال ندارد.

پرسش: عدّه‏ای نه به قصد درمان بلکه به منظور نشان دادن قدرت روحی انسان مبادرت به هیپنوتیزم می‏کنند، آیا این عمل جایز است؟ آیا افرادی که در این زمینه صاحب تجربه هستند ولی متخصّص آن نیستند، جایز است اقدام به این کار کنند؟

پاسخ: به‌طور کلی یادگیری هیپنوتیزم و استفاده از آن به غرض عقلایی حلال و قابل ملاحظه اشکال ندارد به شرط اینکه با رضایت و موافقت کسی باشد که می‏خواهد به خواب مصنوعی برود و ضرر معتنابهی هم برای او نداشته باشد.

حضرت آیت الله سیستانی
پرسش: خواب مغناطیسی و احضار ارواح جایز است؟

پاسخ: هر کاری که به انسان صدمه و ضرر وارد می کند، حرام است وجایز نمی باشد.

پرسش: نظر شما در مورد خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم چیست؟ خصوصاً چنانچه توسط شخص متخصص جهت درمان بیماری روانی و اعصاب بکار رود؟

پاسخ: مانعی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
پرسش: آیا هیپنوتیزم از نظر اسلام حرام است؟

پاسخ: برای مقاصد طبّی و مانند آن مانعی ندارد ولی برای کشف امور پنهانی یا خبر از گذشته و آینده و حال جایز نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حضرت علی گفت خدا هر چه واجب بوده و هر چه حرام بوده در قرآن بیان کرده و غیر از این هر چه هست مباح است و بود و نبودش ضرری نداره. پس جمع کنید.