دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

تسلط یمنی‎‌ها بر سفارت آمریکا؛ هزینه حمایت واشنگتن از ریاض

يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 781917
آمریکا بهای سنگینی برای تداوم حمایت از عربستان در موضوع جنگ یمن خواهد پرداخت.
تسلط یمنی‎‌ها بر سفارت آمریکا
به گزارش جهان نيوز، «نشنال اینترست» در مطلبی نوشت که یورش به سفارت آمریکا در پایتخت یمن، لزوم بازبینی در رویکرد آمریکا در قبال عربستان را جدی‌تر کرده است.

به گزارش پایگاه «نشنال اینترست»، بازداشت کارکنان باقی مانده سفارت آمریکا در یمن، بار دیگر هزینه‌های روابط ویژه آمریکا با عربستان را آشکار کرد.

دلیل تسلط مردم یمن بر این سفارتخانه، حمایت‌های گسترده آمریکا از عربستان طی تقریبا ۶ سال جنگ علیه یمن است.

حمایت آمریکا از کارزار بی ثبات کننده عربستان در یمن، نتیجه‌ای معکوس و حتی مضر برای منافع آمریکا داشته و نمادی از خطرهای فزاینده حمایت تزلزل ناپذیر «واشنگتن» از عربستان تحت کنترل «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی است.

این بحران در واقع، تاکیدی بر ضرورت تحقق وعده‌های انتخاباتی از سوی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و تنظیم مجدد و ملموس سیاست آمریکا در قبال عربستان است.

در حالی که رابطه آمریکا با سعودی‌ها و کمک به خانواده سلطنتی عربستان برای ماندن در قدرت در طول جنگ سرد، در خدمت منافع آمریکا بود، رابطه ویژه آمریکا با سلطنت سرکوبگر سعودی اکنون چنین کارکردی ندارد.

«جو بایدن»، برخلاف وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر تجدیدنظر در رابطه آمریکا با عربستان، به تعدیل مجدد روابط میان دو کشور بسنده کرد؛ در واقع دولت «بایدن»، فقط زبان رویکرد «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در قبال عربستان را تغییر داد.

در حقیقت یورش به سفارت آمریکا در «صنعا»، پس از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلاری تسلیحات به عربستان صورت گرفت.

آن هم در شرایطی که دولت «بایدن» پیشتر به تامین نیازهای تعمیرات و نگهداری جنگنده‌های سعودی ادامه داده؛ از تلاش‌های عربستان برای اعمال فشار بر محاصره یمن در مذاکرات حمایت کرده و در مجازات «بن سلمان» به خاطر قتل وقیحانه «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی شکست خورده است.

برخلاف ادعای مقام‎های آمریکایی مبنی بر اولویت منافع استراتژیک بر مباحث حقوق بشری در رابطه با عربستان، نگرانی‌های مربوط به تامین انرژی و تاکید بر حفظ وضعیت موجود در روابط میان آمریکا و عربستان، حمایت تزلزل ناپذیر از عربستان در حالی که رفتار این کشور بی‌ثبات‌کننده‌تر می‌شود، منافع آمریکا را به شیوه‌های بسیار ملموس تضعیف خواهد کرد.

سیاست خارجی سنتی عربستان سعودی به شکل فزاینده‌ای برای آمریکا، خصمانه و مضر شده است.

این روند در پی تبدیل شدن «بن سلمان» به حاکم واقعی عربستان و ابتکارات وی در سیاست خارجی مانند صدور دستور بازداشت نخست وزیر لبنان منجر به تقویت موقعیت حزب الله، هدایت محاصره قطر به عنوان میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه و مقر فرماندهی مرکزی آمریکا و گرفتار کردن عربستان در باتلاق ویرانگر یمن، تشدید شد.

آمریکا باید به جای فرافکنی در مورد جنگ یمن، واقعیت تاثیر انسانی وحشتناک جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه این کشور را که منجر به بی ثباتی و ایجاد شرایط مناسب برای رشد افراط گرایی شده، ببیند.

غیرنظامیان یمنی به شکلی قابل درک، آمریکا را با قتل عامی که به آنان تحمیل شده، مرتبط می‌دانند.
مرجع : میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *