جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

جای خالی «ایران» در مسابقه های تلویزیونی/ارغوانی: نگذاریم کودکانمان بی هویت بزرگ شوند

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 781236
تهیه کننده برنامه های تلویزیونی گفت: کاش رئیس جدید صداوسیما در حوزه ای که به طور مستقیم به فرهنگ کشورمان مرتبط است ورود کنند و برنامه هایی با دغدغه ایران و ایرانی روانه آنتن تلویزیون کنند.
جای خالی «ایران» در مسابقه‌های تلویزیونی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، به طور قطع یکی از ژانرهای برنامه سازی در تلویزیون، منهای آثار نمایشی، ژانر مسابقه ها است. مسابقه هایی که هر چند طرفداران بسیاری هم دارند اما در بخش ساختار و به ویژه ایده و طرح اولیه بیشتر به نظر می رسد تقلیدی آشکار هستند تا اینکه طراحی داخلی برایشان صورت گرفته باشد. اعجوبه ها،‌ برنده باش،‌ عصر جدید، سیم آخر،‌ مسابقه ایران، کودک شو و ... از جمله این مسابقه ها هستند که چند سالی روی آنتن بودند و ایده اصلی اغلب آنها از روی برنامه های امتحان پس داده خارجی بود.

در همه این مسابقه ها حضور شرکت کننده ها حرف اول را می زد و علاوه بر آنها مخاطبینی در استودیوی ضبط برنامه حضور داشتند که گهگاهی حضورشان به روند برنامه کمک خوبی می کرد اما بعد از شیوع کرونا که بنا شد برنامه ها بدون حضور تماشاگر ضبط شود، دیگر شرکت کننده ها در ساختار برنامه جایی نداشتند و تنها تمرکز برنامه ساز روی شرکت کننده ها معطوف شد. 

در کنار این با وجود برنامه سازهایی که خود ایرانی هستند و باید دغدغه ایرانی بودن برنامه هایشان را داشته باشند، اما اغلب برنامه های تلویزیونی و به ویژه مسابقه هایی که برای تلویزیون ساخته می شود، کپی درجه چندم از مسابقه های معروف خارجی است. حتی اگر این را هم نادیده بگیریم که برنامه سازهای ایرانی،‌ تنها از ایده اصلی آن مسابقه ها استفاده کردند باز هم توجیه مناسبی برای کپی کاری نیست.

در دوره جدیدی که سازمان صداوسیما با روی کار آمدن پیمان جبلی آغاز کرده است، امید این می رود تا مسابقه ها و برنامه های تلویزیونی به سمت ایرانی تر شدن پیش بروند و مسئولین و مدیرانی که روی کار آمدند از برنامه سازان بخواهند تا مسابقه ها را در راستای فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی پیش ببرند.

* ارغوانی: پرداختن به فرهنگ ایرانی در برنامه های تلویزیونی را جدی بگیریم
«احسان ارغوانی» تهیه کننده برنامه های تلویزیونی در گفت و گو با خبرنگار فارس، در این باره گفت: به هر حال فرهنگ ایرانی ما و بازی های بومی مان و ضرب المثل ها و اماکن تاریخی مان کم کم دارد در برنامه های تلویزیونی رنگ می بازد. این در حالی است که نسل جدید نمی دانند مکان های تاریخی ایران کجاست؟ چرا با چنین اتفاق هایی این  برنامه ها را از تلویزیون حذف می کنند؟ آیا مدیران جدید هم می خواهند به همین سمت بروند؟

وی ادامه داد: برنامه «ایرانیش» با اینکه مخاطبان زیادی هم داشت اما از سمت مدیران سازمان حمایت نشد با اینکه موارد زیادی از جمله فرهنگ بومی محلی، سوغات ایرانی،‌ اماکن گردشگری ایران در این برنامه موجود بود اما ادامه پیدا نکرد.

ارغوانی بیان داشت: ما برنامه ساز داخلی کم نداریم  که هر زمانی که وارد گود شدند برنامه هایشان به خوبی دیده شده است، این آدم ها الان کجا هستند؟ چرا کم رنگ تر هستند؟ و در ازایش افرادی که تجربه کمی در این حوزه دارند بیشتر حمایت می‌شوند.

وی با اشاره به گاف هایی در برنامه های زنده تلویزیونی نیز گفت: به این فکر کردید که چرا در این مدت اخیر گاف های زیادی در برنامه های زنده دادیم؟ دلیلش چیست؟ این است که تهیه کننده و سردبیر برنامه تجربه ساخت برنامه زنده را ندارد و نمی داند باید چه اتفاقی را رقم بزند! این افراد تا مسئله ای پیش می آید گردن مجری می اندازند و درباره مورد برنامه بیوک میرزایی به نظرم مجری بی تقصیرترین فرد در برنامه بود و این وظیفه سردبیر و تهیه کننده برنامه است که متناسب با مهمانش عکسی پیدا کند و سوالی طرح کند.

وی با بیان پیشنهادی به رئیس سازمان صداوسیما در این باره گفت: برای اینکه تلویزیون تکانی بخورد باید اول از همه از مسئولین خواهش کنیم که از برنامه ها و اتفاق های تکرار پرهیز کنند. همه جا دنبال نوآوری هستند و اگر ما داریم نوآوری می کنیم معنی اش این نیست که کپی برنامه های خارجی را بسازیم و نام این نوآوری نیست.

این تهیه کننده افزود: بهترین برنامه تلویزیونی در حوزه کتاب و کتاب خوانی کتاب باز است اما با اینهمه اسطوره ای که کشور ما در حوزه ادبیات فارسی دارد، این برنامه ‌فقط کتاب های نویسنده های خارجی را معرفی می‌کند!

وی با بیان پیشنهادی به رئیس سازمان صدا و سیما، افزود: من به شخصه از آقای جبلی می خواهم که در حوزه ای که به طور مستقیم به فرهنگ کشورمان مرتبط است ورود کنند و برنامه هایی با دغدغه ایران و ایرانی روانه آنتن تلویزیون کنند. نباید کودکان ما ۲۰ سال دیگر بی هویت باشد و از آداب و فرهنگ کشورش مطلع نباشد. برای مثال من در برنامه ایرانیش با هزینه شخصی همه بازی های قدیمی ایرانی را کامپیوتری کردم و هیچکس به من نگفت چه کار کردی؟ و حتی با این حال اجازه ساخت فصل دوم را هم به ما ندادند و حتی بازی هایی که مقام معظم رهبری تاکید به احیای آنها کرده بودند هم مورد حمایت دوستان قرار نگرفت. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *