جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۳۴

جمعه بازار سگ های اشرافی/ سگ ماست خور ۱۵ میلیون

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 736514
گزارش میدانی خراسان از یک بازار متفاوت که قیمت های عجیب و غریب در آن رد و بدل می شود
جمعه بازار سگ های اشرافی/ سگ ماست خور ۱۵ میلیون
به گزارش جهان نيوز، محلی در انتهای بزرگراه آزادگان تهران در محوطه ای وسیع، کنار بوستان جنگلی آزادشهر که پارکینگ این بوستان خوانده  می شود، جمعه ها وضعیتی دیگر دارد. فروشندگان و خریداران زیادی در سن و سال های مختلف از ساعات اولیه روز تاعصر به این جا می آیند تا سگ معامله کنند. آری این جا جمعه بازار سگ است...

 گفته می شود تنوع نژادی سگ ها در سراسر جهان بیش از 340 نوع است که امروزه برخی از نژادهای این حیوان در زندگی آدم ها حضوری جدی دارند. همین حضور و نزدیک شدن سگ ها به انسان ها و زندگی شهری زمینه ایجاد این بازار و خرید و فروش سگ ها را به وجود آورده است. پرواضح است نگهداری از این گونه حیوانات در خانه به سبک امروزی در فرهنگ ریشه دار ایرانی ها که با آیین های اسلامی گره خورده است، هیچ گاه جایگاهی نداشته است اما به هر روی برخی افراد به دلایلی به این سو سوق پیدا کرده اند .

تقریبا از همه قشر جامعه  به جمعه بازار رفت و آمد دارند. تنوع خودروهای پارک شده در حاشیه محوطه بوستان که هر هفته باعث ایجاد ترافیک در بزرگراه هم می شود، بیانگرحضور سطوح مختلف جامعه  از اشراف تا طبقه متوسط  دراین بازار است. این که برپایی چنین بازاری دارای مجوز است یا نه، خودش جای تامل دارد اما هرچه هست هرهفته آن هم در این شرایط کرونایی شلوغ تر از هفته قبل است و انگار هم به کسی ربطی ندارد. شرایط بهداشتی این حیوانات و این که این سگ ها چه بیماری هایی را ممکن است به انسان ها انتقال دهند، خود حدیث مفصلی است که شرحش جای مفصلی را می طلبد.

کرونا در سگ بازار
شیوع کرونا باعث نشده سوداگری این تجارت بی رونق باشد، حاضران در بازار با ماسکی روی صورت، سراسر این بازار را بالا و پایین می روند تا سگ مد نظر خود را بیابند. در ظاهر حساسیت های مراقبتی بالاست آن گونه که عمده مشتریان بعد از وارسی توله سگ ها در سبدهای فروش و لمس آن ها  دست خود را با محلول هایی که در کنار سبدها قرار داده شده ضدعفونی می کنند اما مشخص است که وضعیت بهداشتی بازار مساعد نیست و رعایت ضوابط بهداشتی با حدود 200 قلاده توله سگ در انبوه جمعیت فروشنده و خریدار که مدام این حیوانات را از دستی به دست دیگر جابه جا می کنند، چندان معنایی ندارد.

سگ مهربان!
در این بازار سگ های دارای جثه کوچک یا به قولی سگ های آپارتمانی اقبال بیشتری دارند، بعضی خانواده ها همراه  فرزندان کودک و نوجوانشان به این بازار آمده اند و طبیعی است که چشمان مشتاق بچه ها به این سگ ها خیره شده باشد.انگار  قرار است این کودکان تنهایی  شان را با این سگ ها پر کنند . سگ هایی  با نژاد پومر، پیکی نیز، شیتسو و... که به سگ های مینیاتوری مشهورند. من هم شبیه این مشتری ها یک جا می ایستم. دختر نوجوانی از فروشنده می خواهد برایش توضیح دهد امتیازات سگ مد نظرش بر فلان نژاد دیگر در چیست؟ فروشنده هم برایش توضیح می دهد که پومر عروسکی؛ سگی مهربان، زیبا و در عین حال  حساس و آسیب پذیر است. اگر محیط منزل تان آرام است، انتخاب خوبی کرده اید اما اگر نیست بهتر است به سراغ خانواده شیتزو بروید که چینی و سازگارتر هستند!!

سگ ماست خور 15 میلیونی
به گشت و گذارم ادامه می دهم، یکی از خریداران از سگ فروش دلیل تفاوت قیمت زیاد بین توله های دو نژاد را می پرسد که من هم می شنوم: «ببین داداش من! این توله که قیمتش 15 میلیونه اولا که شناسنامه سلامت داره، ثانیا وزنش از 2کیلو بیشتر نمیشه، خیلی مهربونه، سر و صداش نسبت به نژادهای دیگه خیلی کمتره، اخلاق و رفتارش خیلی زود مطابق شرایط دلخواه شما شکل می گیره...»

می گوید: «این توله 40 روزه است و بهتره تا یک ماه به جای شیر به او ماست پروبیوتیک بدید تا خوب رشد کنه.»در پیگیری هایم متوجه می شوم که سگ های آپارتمانی چینی معروف به شیتزو و نژادهای متنوع دیگر آن و همچنین سگ های کوچک همچون  گلدن رتریور، لابرادور رتریور، ژرمن شپرد، بیچون فرایز، بوستون تریر، کینگ چارلز اسپانیل و... در این بازار خرید و فروش می شود. حتی می گویند در این بازار گونه های کمیاب و نایاب هم پیدا  می شود.

سگ 70 میلیونی
در بخشی دیگر از محوطه این بازار سگ، سگ های  بزرگ و قوی هیکل هم  دیده می شوند که عمدتا دارای نژاد های خاص هستند و قیمت هایشان هم به نسبت ویژگی هایی که دارند  از دو میلیون تا 50 میلیون تومان و گاهی 70 میلیون است. از  بول ماستیف، بولداگ، دوبرمن، روتوایلر، کومندور،شین لو تا سگ مخوف سرابی که جثه عظیمی نسبت به سایر همنوعانش دارد.

درمانگاه سگ در سگ بازار
راه اندازی درمانگاه سیار حیوانات در حاشیه جمعه بازار سگ و غرفه های  فروش غذا و لوازم مورد نیاز این حیوان هم چشم انداز جدید این بازار است که برای معاینه سرپایی  هر سگ 50هزار تومان دریافت می کند. همچنین در حاشیه این بازار کار و کاسبی بوفه داران سیار نیز جور است و از  ساندویچ فلافل، دل و جگر، فالوده بستنی تا چای و قلیان به مشتریان عرضه می شود. حالا خودتان تصور کنید وضعیت بهداشت در این بازار چگونه می تواند باشد.

مجاز یا غیر مجاز
در میان گشت و گذارم، با برخی که حدس می زنم در این بازار باسابقه محسوب می شوند همکلام می شوم. از صحبت های آن ها درمی یابم جمعه بازار سگ تهران  یا به گفته آن ها “بازارهفتگی سگ” همیشه در این سال ها در محل های مختلف شهر برپا می شده اما به دلیل متغیر بودن مکان آن، هیچ گاه نام و نشان دقیقی برای خودش نداشته است اما از آن جایی که این بازار به تازگی در ضلع دیگر بزرگراه آزادگان یعنی جایی که مقابلش بازار پرنده فروشان تهران است، برپا شده، این تصور ایجاد می شود این جا هم بخش دیگری از بازار فروش حیوانات است. در عین حال موضوع را پیگیری کردم و دریافتم محوطه پارکینگ بوستان جنگلی آزادگان  که حالا به عنوان جمعه بازار از آن بهره برداری می شود، دارای مالک خصوصی است و بدون مجوزی برای خرید و فروش سگ، از صاحب ملک به صورت هفتگی اجاره می شود. هرچند مرکز خرید و فروش پرندگان آزادگان دارای مجوز قانونی است اما باز هم برخی گزارش ها حاکی است که در آن جا هم به صورت غیر مجاز حیواناتی مثل روباه، میمون و عقاب خرید و فروش می شود.
برچسب ها: سگ جمعه بازار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگر مشهد سگ ندارد كه درباره سگهاي انجا مقاله نمي نويسند در ثاني كه چي ميخواهيد بگيد اختلاس خوبه سگ بد!!!
Iran, Islamic Republic of
چون اختلاس بده میتوان هر کثافت کاری دیگر را کرد؟
این روش مغلطه خیلی وقته کهنه شده راه بهتری برای توجیه پیدا کن..
Iran, Islamic Republic of
فقط بعضی ها میخوان یه حرفی زده باشن . هم اختلاس بده هم سگبازی و نجس زندگی کردن . کلا هر جفتشون یه جور زندگی نجسه
Iran, Islamic Republic of
....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
عزیزم سگ برای دین ما نجسه.کسی هم که اعتقادی نداره به اسلام نمیتونی بهش توهین کنی و بگی زندگی جنس وار!موسی به دین خود عیسی به دین خود
Denmark
خدا لعنت کند پدرو مادر کسی که این صنعت را وارد بازار اسلامی کرد و به توسعه آن دامن میزنه .!
Iran, Islamic Republic of
به پدر و مادرش چيكار داري دانماركي؟
Iran, Islamic Republic of
....
پیام
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
دزدي كلان ايراد نداره فقط سگ بازي بده جمع كنيد حيوان ستيز ها
سید
Iran, Islamic Republic of
حیوان ستیز؟؟؟ بعد تویی که قلاده میندازی گردن حیوون و معمله اش می کنی و میندازیش توی قفس حیوان دوستی؟؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
کاشکی اینایی ک اختلاس کردن یکم فقط یکم از وفا این مخلوق خدا بو برده بودن و حداقل به ملتشون کشورشون وفا داشتن
United Arab Emirates
خبرنگارم گویا مسلط و علاقمند به موضوع سگ بازی بوده
Iran, Islamic Republic of
حیوانات بیچاره به دست آدمها گرفتار شدن، بعضی ها به خاطر سود، بعضی به دلیل نفرت از حیوان که ریشه در فرهنگ و اندیشه غلط داره و بعضی برای پوز دادن و این مسائل حیوانات رو بیچاره کردن....
Iran, Islamic Republic of
هر بلایی سرمون بیاد حقمونه...وقتی سگ بازی وارد فرهنگمون شده انتطار امدادهای غیبی هم هستیم...
Iran, Islamic Republic of
امداد غیبی چرا خدا صبر بهت بده ..
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
جهان نیوز...... تازگی ها به سگ علاقمند شده ای!! همین مقاله را با جملات دیگری ۳ هفته پیش زده بودی....تازه عکس هم داشت و جالبتر بود....موضوع کم آوردی؟؟
United States
جهان شما خودت داری آدرس میدی و بازار فروش رو نشون مردم میدی.مواظب باش بسترساز اشاعه سگ بازی نشی
United States
رپورتاژ آگهی سگ میزنی؟!
United States
راستی یه سوال از جمعیت سگ بازان و میمون بازان و مصاحبان موش و....چرا بجای اینها کبوتر یا ماهی یا قناری نگه داری نمیکنید؟؟؟.
Iran, Islamic Republic of
نگهداری کبوتر و مرغ و خروس توصیه ی اهل بیت علیهم السلام است نه موبوران چشم آبی... سبک زندگی هر کس در تبعیت از مقتدایش بروز می‌یابد...
Iran, Islamic Republic of
....
مهدی
United Arab Emirates
....
Iran, Islamic Republic of
شاید یه روزی ادمی پیدا لسه تنهاشو با یه سگ پر کنه همدش سگ و یا حیوون دیگه بشه شما حتی یه روز تنها بودید؟حتی یه روز از عمرتون گذشته که هیچ کس منتظرتون نباشه یا باهاتون تماس نگیره ما تو دنیایی هستیم پر از ادم اما تنها خیلی زیاد خیلی
Iran, Islamic Republic of
سلام سگ ماست میخوره برای یکسری ازادمها تازگی دارد طرف مربوطه ۱۵ ملیون میده که صاحب حیوانی گوشت خوار که بجای گوشت ماست میخوره بشود حالا به همین ادم بگو ۱۰متران طزفتر همنوعت ۳روزه که هیچی نخورده ۲عدد نان برایش تهیه کن که خیلی قشنگتر از سگه میخوره این کارواین کمک نمیکنه که به مراتب نیکوتر وخدا پسندانه تر است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اصلا دوست داره دلش میخواد پولش رو خرج علاقه مندی هاش کنه !!!!
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵ملیون برا سگ میده بعد همین ادم هشتگ مردم گرسنه هستن میزنه.توزیع ناعادلانه ثروت ادمارو همجین میکنه
فرسته
Iran, Islamic Republic of
چرا سگ مشکل داره ؟!
Iran, Islamic Republic of
سگ زبان بسته مشکل نداره آن آدمی مشکل داره که برای خود خواهی خودش سگ بیچاره را میبره تو آپارتمان عذاب میده همسایه را عذاب میده که خودخواهی خودش را جبران کنه..
Iran, Islamic Republic of
...!!!
Iran, Islamic Republic of
پولدارهای بی درد.
Iran, Islamic Republic of
....!!!!