جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۴

فضیلت و عظمت والای روز عرفه در روایات/ عملی که پاداش روزه ۱۵۰ سال را به انسان می‌بخشد/ دعای عرفه پایان نامه امام حسین است

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب: 735456
روز عرفه در معارف دینی ما عیدالله اکبر یا عید اعظم نامگذاری شده است.
عملی که پاداش ۱۵۰ سال روزه را دارد/ دعایی که پایان‌نامه امام حسین است
به گزارش جهان نيوز، به یک چشم بر هم زدن دوباره فرا رسید؛ نهم ذی الحجه که گرچه در تقویم روز عید نامگذاری نشده، اما مسلمانان این روز را همچون اعیاد دیگر خود بزرگ می‌شمارند.

عرفه از آن جهت که آغاز حرکت امام حسین (ع) از مکه به سوی کربلاست، اهمیت فراوانی دارد. هر سال حاجیان بسیاری از سرزمین‌های دور و نزدیک در ایام ذی الحجه به سوی خانه خدا می‌روند تا اعمال و مناسک حج را به جا بیاورند.

حاجیان در روز عرفه به صحرای عرفات می‌روند و در آنجا به راز و نیاز و مناجات با خدا مشغول می‌شوند. اما امسال با شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در جهان، برگزاری بسیاری از اعمال و مناسک عبادی دستخوش تغییر و تحول شد که مراسم حج هم از این موضوع مستثنی نیست.

دعای عرفه هم که هر سال با حضور چند هزار نفری مردم در سراسر دنیا برگزار می‌شد، امسال با رعایت اصول بهداشتی و در فضا‌های باز برگزار می‌شود.

سوال اینجاست که حالا و در این شرایط باید چه کنیم تا از فضیلت‌های این روز بزرگ محروم نشویم. به همین بهانه گفت و گویی را با حجت الاسلام و المسلمین ریاضت ترتیب داده ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
دعای عرفه پایان نامه امام حسین (ع) است/ فضیلت و عظمت والای روز عرفه

ارزش و اهمیت روز عرفه

حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت در باب اهمیت روز عرفه گفت: روز عرفه در معارف دینی ما به نام عیدالله اکبر یا عید اعظم نامگذاری شده و یکی از روز‌های بسیار با عظمت در طول سال است و ایام الله محسوب می‌شود. شاید اهمیت روز عرفه از این جهت است که پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار در روایات فرموده اند، اگر کسی نتوانست از برکات و فضائل ماه مبارک رمضان بهره‌مند شود، صبر کند تا به روز عرفه برسد.

وی افزود: با اینکه شب و روز عرفه ۲۴ ساعت است؛ اما طبق روایات این قدر با عظمت و فضیلت است که می‌تواند جبران غفلت ۳۰ شبانه روز ماه رمضان و شب‌های قدر را بکند. همین امر دلالت بر این دارد که فضیلت و عظمت روز عرفه برابر یا افضل از ماه مبارک رمضان است.
 
اعمال شب عرفه

این کارشناس مذهبی در خصوص نحوه به جا آوردن اعمال عرفه گفت: اعمال در شب و روز‌های بافضیلت مانند روز عرفه معمولاً دسته جمعی انجام نمی شوند. سیره اهل بیت نشان می‌دهد که ائمه در منزل و در جمع خانواده اعمالشان را انجام می‌دادند. راوی می‌گوید که امام حسین (ع) در روز عرفه به همراه خانواده خود از خیمه خارج شدند؛ رو به روی کعبه ایستادند و دعای عرفه را زمزمه کردند.

انجام اعمال عرفه در خلوت از فضیلت آن کم می‌کند؟

وی افزود: جایی نیامده که اهل بیت برای دعا و مناجات مردم را جمع کرده اند. اگرچه یدالله مع الجماعه و در جمع بودن برکاتی دارد که در جمعیت اندک نیست؛ اما سیره عملی خود اهل بیت این است که معمولاً دعا و مناجات را بیشتر با خانواده انجام می‌دادند. بزرگان ما هم سعی می‌کردند اعمال را با خانواده انجام دهند. اینکه حتماً به مسجد برویم و دور هم باشیم خوب است، ولی افضل این است که انسان اعمال را با خانواده انجام دهد. در روایات آمده است که اول خانواده بعد دیگران.

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت بیان کرد: اگرچه امسال دعای عرفه را می‌توان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دسته جمعی خواند، اما هیچ تفاوتی از لحاظ فضیلت و درک فضائل و پاداش شب و روز عرفه بین اینکه انسان در منزل یا مسجد و بین جمع آن‌ها را انجام دهد، وجود ندارد. مهم این است که بتوانیم با حضور قلب این عمل را انجام و خداوند را کانون توجه خود قرار دهیم. امیرالمومنین وقتی می‌خواستند یک کار عبادی انجام دهند، معمولاً با خانواده انجام می‌دادند.

مهمترین اعمال روز عرفه

این کارشناس مذهبی در مورد اعمال روز عرفه هم گفت: عرفه نماز و ذکر‌های خاصی دارد؛ از جمله دعای مشهور امام حسین در صحرای عرفات که دعای بسیار جلیل القدری است. یکی از اعمالی که برای این روز در روایات آمده، روزه است که پاداش آن برابر با روزه ۱۵۰ سال است. این قدر اعمال و اذکار و دعا‌های روز عرفه و نمازهایش مهم است که گفته شده، اگر کسی به واسطه روزه ضعف می‌کند و نمی‌تواند اعمال را به جا بیاورد، روزه نگیرد؛ اما اعمال را به جا بیاورد. فضیلت اعمال افضل از روزه روز عرفه است.
 
اعمال روز عرفه

وی اظهار کرد: نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که بهترین عمل در روز عرفه تفکر و تعقل و تدبر است؛ خصوصاً تدبر در سوره‌ها و فراز‌های نورانی دعای عرفه امام حسین. امام صادق (ع) فرموده اند: «تلاوت قرآن و مناجاتی که در آن خردورزی نباشد، هیچ ارزشی ندارد.» در واقع اگر ما با تدبّر و تعقل به دعای عرفه نگاه کنیم، خیلی چیز‌ها نصیبمان خواهد شد. به تعبیر امیرالمومنین هر چیز در امور معنوی ظاهر و باطنی دارد. ظاهر همین عباراتی است که اباعبدالله فرموده اند، اما این عبارات حقایق و بواطنی هم دارد. گاهی اوقات تا هفتاد بطن برای یک آیه و مناجات لحاظ کرده اند. چه کسی می‌تواند به این باطن‌ها دست پیدا کند؟ مسلماً کسی که این ادعیه را با تفکر و تعقل بخواند.

دعای عرفه پایان نامه امام حسین است

ریاضت در پایان گفت: دعای عرفه پایان نامه امام حسین است. ابی عبدالله از لحاظ اعتقادی و معرفتی و اخلاقی و عبادی به عنوان یک انسان برتر که خلیفه الله شده، پیامش چه چیزی است؟! به قول امروزی‌ها پایان نامه ابی عبدالله دعای عرفه است که حضرت در روز عرفه ارائه داد و در روز عاشورا از آن دفاع کرد؛ آن هم در مقابل عالم، ملائکه و انبیای الهی. بطن دعای عرفه این است که بفهمیم انسانی که اهل دعا و معرفت است، به کجا باید برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
استغفراله والتوبه! عفک یا ربک!
Iran, Islamic Republic of
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی و اجعل عواقب امورنا خیرا
گنهکار
United Arab Emirates
اللهم عفک عفک عفک
Iran, Islamic Republic of
بر عکس نظر شما ها که انشاالله به اصطلاح صاحب نظر! هستید دعای عرفه آغازنامه امام‌حسبن علیه السلام است نه پایان نامه. السلام علیک یا ایاعبدالله الحسین ع