شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

چرا نرخ ۱۰/۶ درصدی بیکاری واقعی نیست؟

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 730509
نرخ بیکاری در فصل زمستان ۹۸، ۱/۷ درصد نسبت به زمستان ۱۳۹۷ کاهش یافته است، که از جمعیت ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار نفری بیکاران در فصل زمستان ۱۳۹۷، ۳۵/۱ درصد موفق به یافتن شغل شده‌اند.
چرا نرخ ۱۰/۶ درصدی بیکاری واقعی نیست؟
به گزارش جهان نيوز، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تحلیل شاخص‌های بازار کار در فصل زمستان ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این فصل ۱/۷ درصد نسبت به زمستان ۱۳۹۷ کاهش یافته است. در این گزارش بیان شده که از جمعیت ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار نفری بیکاران در فصل زمستان ۱۳۹۷، ۳۵/۱ درصد موفق به یافتن شغل شده‌اند.

همچنین از میان افراد باقی مانده، ۳۶/۸ درصد همچنان بیکار مانده‌اند و ۲۷/۹ به دلیل دلسرد شدن از یافتن شغل از بازار کار خارج شده‌اند درحالی‌که اگر افراد دلسرده شده همچنان در بازار کار باقی می‌ماندند نرخ بیکاری به جای ۱۰/۶ درصد اعلام شده توسط مرکز آمار به ۱۳/۶ درصد می‌رسید. پس با این حال نرخ بیکاری که اعلام شده واقعی و مبتنی‌بر آمارهای فعلی بازار کار نمی‌باشد.

طبق بررسی این مرکز پژوهشی رشد تعداد شاغلان نیز در این فصل کاهش چشمگیری نسبت به سال‌‌های قبل داشته است. در این فصل حدود ۵۲ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده و این افزایش در بخش خدمات و آن هم در مناطق شهری بوده است و در سایر بخش‌ها با کاهش تعداد شاغلان روبرو بوده‌ایم.

با این حال براساس بررسی بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی نتایج اتفاقات رخ داده در بازار کار در اثر کرونا نتایج خود را در ماه زمستان نشان نمی‌دهد و باید منتظر آمارهای فصل بهار ماند. علاوه‌بر این طبق آمارهای منتشر شده ۶۰ درصد مشاغل کشور غیر رسمی بوده که این مشاغل بیش از سایرین در معرض آسیب‌های ناشی از شوک کرونا هستند. در سال ۱۳۹۷، ۶۲ درصد از زنان و ۵۹ درصد از مردان دارای مشاغل غیر رسمی هستند.

تعداد شاغلان جدید در سال‌های ۹۴ تا ۹۸
این تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ حدود ۳ میلیون نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده که این جمعیت جدید شاغلان عمدتا مربوط به بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه‌‌ای نبوده است بلکه مربوط به بخش غیردولتی و با تمرکز برخدماتی مانند خرده فروشی و عمده فروشی، تعمیرات، حمل و نقل، واسطه‌گری، خدمات مواد غذایی و... است.

مطالعات انجام شده بیانگر افزایش وابستگی بنگاه‌های کوچک به منابع داخلی برای تامین سرمایه در گردش است که لزوم پرداخت هزینه‌های جاری با تواتر کوتاه مدت را افزایش داده است از این‌رو این مشاغل بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *