جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
با وجود هدررفت یک میلیارد تن مواد غذایی

سازمان ملل: ۸۲۰ میلیون نفر در جهان گرسنه‌اند

يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 704493
دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: روزانه 820 میلیون نفر شب‌ها گرسنه سر بر بالش می‌گذارند و در دیگر سو یک میلیارد تن غذا سالانه از بین می‌رود.
سازمان ملل: ۸۲۰ میلیون نفر در جهان گرسنه‌اند
به گزارش جهان نيوز، آنتونیو گوترش در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا (۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ برابر با 24 مهر ماه) گفت: در حالی که بیش از ۸۲۰ میلیون نفر غذای کافی برای خوردن ندارند، یک میلیارد تن مواد غذایی در جهان دور ریخته می‌شود.

وی افزود: وضع اضطراری اقلیم، تهدیدی فزاینده برای امنیت غذایی است. در همین حال، دو میلیارد مرد، زن و کودک از اضافه‌ وزن یا چاقی مفرط رنج می‌برند. رژیم‌های غذایی ناسالم، خطر بیماری و مرگ را بسیار بالا می‌برند. وقت آن است تا چگونگی تولید و مصرف خود را تغییر دهیم. برای ما به عنوان یک خانواده‌، جهانی عاری از گرسنگی، امری ضروری است.

گفتنی است دبیرکل سازمان ملل در حالی این حرف‌ها را می‌زند که آمریکا به عنوان تعیین‌کننده قوانین بین‌المللی و از جمله همان جایی که جناب گوترش، دبیرکل آن است، سالانه میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی را از بین می‌برد تا انحصار تجارت غذا را در راستای اهداف سلطه‌طلبانه خود در اختیار داشته باشد. برخی نظریه‌پردازان اقتصادی هم در راستای اهداف آمریکا، گرسنگی نزدیک به یک میلیارد نفر را در راستای حفظ نظم اقتصادی جهان، لازم می‌دانند!

همچنین سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی؛ فائو، در گزارشی با استناد به آمار سال ۲۰۱۶ اعلام کرد سالانه حدود ۱۴ درصد از کل مواد غذایی تولید شده از بین می‌رود. ۳۷ درصد از محصولات دامی و یک پنجم از میوه‌ها و صیفی‌جات بعد از خریداری شدن از بین می‌روند. کشورهای ثروتمند سطح بالاتری از اسراف را به دلیل عمر مفید محدود یا برنامه‌ریزی ضعیف مصرف دارند در حالی که کشورهای فقیر معمولا با مشکلات جوی و زیربنایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فائو اعلام کرده که هدررفت روزانه غذا در ایران به ازای هر فرد ۱۳۴ کیلوکالری است که مجموع این هدررفت در سال حدودا به‌اندازه 60 درصد از درآمدهای نفتی کشور ارزش دارد.آنچه وضعیت ایران را نامطلوب‌تر می‌کند، هدررفت بالای محصولات کشاورزی است.

آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به 30 درصد از کل محصولات کشاورزی تولید شده در ایران پیش از آنکه به دست مصرف‌کننده نهایی برسد بنا به دلایل مختلف هدر می‌رود که حدودا دو برابر میانگین جهانی است.

در گزارش سال 2016 این سازمان نیز شرایط ایران مناسب نبود. در آن سال نیز سرانه هدررفت مواد غذایی در ایران 134 کالری در روز بود و با میزان هدررفت این مواد در ایران، امکان سیر کردن جمعیت یک کشور 15 میلیون نفری وجود داشت. این عدد در سال 2019، به 18 میلیون نفر رسیده است.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *