جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ادامه تنش انگلیس و اتحادیه‌ اروپا بر سر برگزیت

شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 701512
در حالی که بریتانیا نسبت به دستیابی به توافق برگزیت با اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است ولی ایرلند دستیابی به توافق نهایی را دور از دسترس ارزیابی نموده است.
ادامه تنش انگلیس و اتحادیه‌ اروپا بر سر برگزیت
به گزارش جهان نيوز، به نقل از رویترز، بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که توافق برگزیت با اتحادیه اروپا در نشست ماه آینده رهبران اروپایی، ممکن است ولی ایرلند اعلام کرده است که دو طرف هنوز فاصله زیادی برای دستیابی به توافق برگزیت دارند و لندن هنوز پیشنهادات جدی را ارائه نکرده است.

بر اساس این گزارش، 3 سال پس از آنکه مردم بریتانیا رای به خروج این کشور از اتحادیه اروپا دادند، امیدواری ها برای برگزیت منظم و بر مبنای یک توافق جامع ، طی روزهای اخیر در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است که یک توافق نهایی در حال شکل گیری است و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز از امکان پذیر بودن توافق خبر داده است.

ولی دیپلمات ها بر این باورند که دو طرف هنوز بر سر مرز ایرلند اختلافات جدی و عمیق دارند.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد.
حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

استفن بارکلی وزیر برگزیت انگلیس در این باره گفت: ما هر دو خواستار دستیابی به توافق هستیم. هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که باید انجام شود ولی هدف مشترک ما دستیابی به یک توافق است.

خروج از اتحادیه اروپا، بزرگترین تغییر در عرصه سیاست خارجی و تجارت در انگلیس در بیش از 40 سال اخیر به شمار می رود. اقتصاددانان نسبت به تبعات منفی برگزیت به شدت هشدار داده اند.

پارلمان انگلیس با توافق حاصل شده بین ترزا می نخست وزیر سابق این کشور و اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

بوریس جانسون وعده داده است تا پایان اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود، با توافق یا بدون توافق.

اتحادیه اروپا به شدت نگران این مساله است که تنش بر سر مرز ایرلند موجب ناآرامی و هرج و مرج در ایرلند شمالی شده و پیمان صلح شکننده 1998 میلادی را از بین ببرد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *